Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.03.2012, 09:19
RIKSRAKS RIKSRAKS ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Soomi
Viestit: 180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Eiks noi "peltiperät" oo niitä samoja mistä nuo kuttulandiassa särki jonkinverran? vai onko noita kun monta versiota eri kokoluokkaa?
Iski taas kysely ikä
Millä renkailla?
Millaisilla konetehoilla?
Oliko auto/autot painavia?

Kiitoksia jo hyvistä vastauksista kaikille.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.03.2012, 09:48
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Niin noh.....toisilla ne akselit kestää ja toisilla ei mitään. Kuskista, autosta, paikasta ja tuurista paljon kiinni.

Niin ja kaikkihan saa aikanaan rikki



http://www.youtube.com/watch?v=fa1Litg3ou0


Leveet peltiperäthän on peräisin 404 mogista:
http://www.youtube.com/watch?v=trvy1GIrQXg
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.03.2012, 10:05
mokkero:n Avatar
mokkero mokkero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.07.09
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 196
Perusasetus

404:n kokonaispaino 4400kg että luulis akseleiden jotain kestävän. Akselimassat on etu 2100 ja taka 2500. Alkuperäset renkaat 10.0-20. Konetehoa 85 heppaa, varmaan oma vaikutuksensa silläkin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.03.2012, 11:10
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIKSRAKS Näytä viesti
Missä menee sun mielestä painoraja autolle?
se vähän riippuu tehoista, niinkuin tuossa edellä on mainittu
itse en laittaisi esimerkiksi tommoisen edellä mainitun dodgen alle peltiperiä, koska jossain vaiheessa tekee mieli kuitenki antaa reilusti sandaalia tämä on vaan mun mielipide
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.03.2012, 12:33
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Dodgeen 406:set.... Mikäs on pienin vanne minkä saa Mogin levyjarrujen päälle? Eilen mä löysin jotain juttua siitä, mutta nyt ei osu silmiin se sivu.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.03.2012, 13:27
murkula_:n Avatar
murkula_ murkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.09.09
Sijainti: satakunta
Viestit: 980
Perusasetus

Nimimerkillä tiku83 rakenteli taannoin GM pikappia peltiperillä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=36649
Osaisikohan se kertoa miten kesti letukan alla?

Itsellä rakenteilla G mersu leveillä peltiperillä, 39,5/18X15 Boggereilla
kestävyydestä voin kertoa myöhemmin
(Varmaan tulee itku ja poru kun on koeajettu)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.03.2012, 20:23
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIKSRAKS Näytä viesti
Iski taas kysely ikä
Millä renkailla?
Millaisilla konetehoilla?
Oliko auto/autot painavia?
Meillä on renkaat ollut yleensä halkaisijaltaan noin metrin. Kuvioina bogger, bitt bull, traktorin rengas sekä kerran myös peräkärryn renkaat.
Moottoreina OM603:set piristettyinä ja letukan 350:set viritettyinä.
Autojen painot n. 2000 kg bensahäksättimet ja n. 2700 kg dieselit.

Tällä hetkellä Kuttulandian takapihalla on moggijätekasa jonka toisen pään näkymät ovat tällaiset:


Kuvasta tarkkasilmäinen löytää muutaman rikkoutuneen boxin, mutta muistikuvien mukaan ainakin kahdeksan kertaa neljällä eri autolla on boxi räjähtänyt.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voimme sanoa että kun auton paino huitelee kahden tonnin kieppeillä, renkaat halkaisijaltaan sen metrin verran kuviosta riippumatta ja konehuoneessa moottori joka laittaa ne renkaat myös pyörimään: peltiperäisen akselin boxit rikkoutuvat herkästi huolimatta onko kyseessä kapeat tai leveät mallit.

Yleisin syy rikkoutumiseen on se kun renkaat pyörivät tirheemmin esimerkiksi mäkinousussa ja yksi rengas osuu kiveen tai kantoon. Kuuluu naps ja se kulma on sökö sen jälkeen.

Tai runnotaan kivenkolossa isolla kaasulla ja joku pyörä ei pääse pyörimään kunnolla. Naps ja se kulma on sökö.

Nyt on bensa-autoissa valuakselit alla ja toinen diesel purettiin. Murheena on enää 2700 kg painava Mitsu jossa on leveät peltiakselit.
Siihen on työn alla rautaiset boxit mutta toimitusaika on venynyt turhan pitkäksi. Kaksi on saatu ja ne asennettiin eteen. Takapäähän pitää tehdä ns. hevosenkengä vahvistukset sillä seuraavat kaksi rautaboxia saadaan sorvaajan mukaan vasta ensi jouluna!

Eli kuvia.

Rokkariin, JMC:hen ja Lantsikkaan hitsattiin tällaiset "hevosenkengät". Nämä toimivat ja kertaakaan tämän jälkeen ei boxi räjähtänyt silmille. Siitä huolimatta päädyimme vaihtamaan valuakselit kahden ensiksi mainitun auton alle.


Tai hieman työläämpi, aikaavievempi ja kalliinpi vaihtoehto:

Ensin hommat rautamatskua ja leikkaat aihiot sorvaajaa varten valmiiksi.


Sorvausprosessi on ilmeisesti vaativa ja aikamme kyseltyämme vain yksi suostui yhteistyöhän ja hänkin tuntuu olevan hieman ryytynyt koko hommaan. Mutta lopputulos näiden kahden ensimmäisen kohdalla on täydellinen.




Ja tässä kuvassa boxit menossa paikoilleen Mitsun etupäähän. Takana ei vielä ole mitään vahvistuksia.


Oheisessa videossa näkee filmin alkupuolella miten pienessä ja mitättömässä tilanteessa Mitsun vahvistamaton takaboxi räjähti. No ennen sitä petti tietenkin vielä vinssikin mutta mitä pienistä.
Ossi kyllä totesi ennen tilannetta että hänen on turha mennä tuohon kivikkoon tällä monsterilla. Ihme on jossei boxi halkee. Ja niinhän siinä sitten kävikin.



Yhteenvetona voisi sanoa että vahvistamalla nykyiset tai teettämällä vallan uudet rautaisen boxit, peltiperäakselit toimivat hyvin raskaammankin tehokkaan isopyöräisen auton alla.

Toivottavasti tämä selonteko riitti vastaukseksi. Niin ja ei meiltä tarinat lopu, joten kysele vaikka lisää. Menihän kerran yksi boxi halki hallissa huollon yhteydessä. Auto otettiin pakkasesta sisään ja annettiin sulaa. No eipä se yksi rengas pyörinytkään ja pientä edes takas ajoa hallin lattialla ja naps. Boxi halki ja ilmeni että se oli täynnä paisunutta jäätä!
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.03.2012, 20:43
murkula_:n Avatar
murkula_ murkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.09.09
Sijainti: satakunta
Viestit: 980
Perusasetus

Picu näemmä laittoi paljon asiaa!

Laitoin sulle Picu Yv:n...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.03.2012, 09:24
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Etuperän kätisyys sattuu myös sopivin päin fullsize Broncoissa ja tuoreemmissa täyskoko Jeepeissä. Suht leveitä kummatkin noista.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.02.2013, 22:24
hoojii:n Avatar
hoojii hoojii ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Härkälä, Finland.
Viestit: 2.605
Perusasetus

miten leveitä mogin porttaalit ovat ja mitä välityksiä niissä on?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unimog peltiperät, mistä vetarit leveään? Timo_L Tekniikka & Jutustelu 30 29.09.2011 21:23
Myyty mogin kapeat peltiperät. tiku83 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 05.02.2011 10:03
onnistuuko soa+75mm korinkorotus leimata hj61;seen? VonLeka Tekniikka & Jutustelu 21 28.10.2010 21:41
Mogin peltiperät / nelipyöräohjaus T-J Tekniikka & Jutustelu 9 01.08.2007 18:59
Pitääkö "snorkkeli" leimata? jeeppi-eki Tekniikka & Jutustelu 19 17.11.2004 09:16


Sivu luotu: 00:37 (GMT +2).