![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]() ![]() Millä renkailla? Millaisilla konetehoilla? Oliko auto/autot painavia? Kiitoksia jo hyvistä vastauksista kaikille.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Niin noh.....toisilla ne akselit kestää ja toisilla ei mitään. Kuskista, autosta, paikasta ja tuurista paljon kiinni.
Niin ja kaikkihan saa aikanaan rikki ![]() http://www.youtube.com/watch?v=fa1Litg3ou0 Leveet peltiperäthän on peräisin 404 mogista: http://www.youtube.com/watch?v=trvy1GIrQXg |
#3
|
||||
|
||||
![]()
404:n kokonaispaino 4400kg että luulis akseleiden jotain kestävän. Akselimassat on etu 2100 ja taka 2500. Alkuperäset renkaat 10.0-20. Konetehoa 85 heppaa, varmaan oma vaikutuksensa silläkin.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
se vähän riippuu tehoista, niinkuin tuossa edellä on mainittu
itse en laittaisi esimerkiksi tommoisen edellä mainitun dodgen alle peltiperiä, koska jossain vaiheessa tekee mieli kuitenki antaa reilusti sandaalia ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Dodgeen 406:set.... Mikäs on pienin vanne minkä saa Mogin levyjarrujen päälle? Eilen mä löysin jotain juttua siitä, mutta nyt ei osu silmiin se sivu.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nimimerkillä tiku83 rakenteli taannoin GM pikappia peltiperillä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=36649 Osaisikohan se kertoa miten kesti letukan alla? Itsellä rakenteilla G mersu leveillä peltiperillä, 39,5/18X15 Boggereilla kestävyydestä voin kertoa myöhemmin ![]() (Varmaan tulee itku ja poru kun on koeajettu ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Moottoreina OM603:set piristettyinä ja letukan 350:set viritettyinä. Autojen painot n. 2000 kg bensahäksättimet ja n. 2700 kg dieselit. Tällä hetkellä Kuttulandian takapihalla on moggijätekasa jonka toisen pään näkymät ovat tällaiset: Kuvasta tarkkasilmäinen löytää muutaman rikkoutuneen boxin, mutta muistikuvien mukaan ainakin kahdeksan kertaa neljällä eri autolla on boxi räjähtänyt. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voimme sanoa että kun auton paino huitelee kahden tonnin kieppeillä, renkaat halkaisijaltaan sen metrin verran kuviosta riippumatta ja konehuoneessa moottori joka laittaa ne renkaat myös pyörimään: peltiperäisen akselin boxit rikkoutuvat herkästi huolimatta onko kyseessä kapeat tai leveät mallit. Yleisin syy rikkoutumiseen on se kun renkaat pyörivät tirheemmin esimerkiksi mäkinousussa ja yksi rengas osuu kiveen tai kantoon. Kuuluu naps ja se kulma on sökö sen jälkeen. Tai runnotaan kivenkolossa isolla kaasulla ja joku pyörä ei pääse pyörimään kunnolla. Naps ja se kulma on sökö. Nyt on bensa-autoissa valuakselit alla ja toinen diesel purettiin. Murheena on enää 2700 kg painava Mitsu jossa on leveät peltiakselit. Siihen on työn alla rautaiset boxit mutta toimitusaika on venynyt turhan pitkäksi. Kaksi on saatu ja ne asennettiin eteen. Takapäähän pitää tehdä ns. hevosenkengä vahvistukset sillä seuraavat kaksi rautaboxia saadaan sorvaajan mukaan vasta ensi jouluna! Eli kuvia. Rokkariin, JMC:hen ja Lantsikkaan hitsattiin tällaiset "hevosenkengät". Nämä toimivat ja kertaakaan tämän jälkeen ei boxi räjähtänyt silmille. Siitä huolimatta päädyimme vaihtamaan valuakselit kahden ensiksi mainitun auton alle. Tai hieman työläämpi, aikaavievempi ja kalliinpi vaihtoehto: Ensin hommat rautamatskua ja leikkaat aihiot sorvaajaa varten valmiiksi. Sorvausprosessi on ilmeisesti vaativa ja aikamme kyseltyämme vain yksi suostui yhteistyöhän ja hänkin tuntuu olevan hieman ryytynyt koko hommaan. Mutta lopputulos näiden kahden ensimmäisen kohdalla on täydellinen. ![]() Ja tässä kuvassa boxit menossa paikoilleen Mitsun etupäähän. Takana ei vielä ole mitään vahvistuksia. Oheisessa videossa näkee filmin alkupuolella miten pienessä ja mitättömässä tilanteessa Mitsun vahvistamaton takaboxi räjähti. No ennen sitä petti tietenkin vielä vinssikin mutta mitä pienistä. ![]() Ossi kyllä totesi ennen tilannetta että hänen on turha mennä tuohon kivikkoon tällä monsterilla. Ihme on jossei boxi halkee. Ja niinhän siinä sitten kävikin. Yhteenvetona voisi sanoa että vahvistamalla nykyiset tai teettämällä vallan uudet rautaisen boxit, peltiperäakselit toimivat hyvin raskaammankin tehokkaan isopyöräisen auton alla. ![]() Toivottavasti tämä selonteko riitti vastaukseksi. ![]() ![]() ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Picu näemmä laittoi paljon asiaa!
Laitoin sulle Picu Yv:n... |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Etuperän kätisyys sattuu myös sopivin päin fullsize Broncoissa ja tuoreemmissa täyskoko Jeepeissä. Suht leveitä kummatkin noista.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
miten leveitä mogin porttaalit ovat ja mitä välityksiä niissä on?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unimog peltiperät, mistä vetarit leveään? | Timo_L | Tekniikka & Jutustelu | 30 | 29.09.2011 21:23 |
Myyty mogin kapeat peltiperät. | tiku83 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 05.02.2011 10:03 |
onnistuuko soa+75mm korinkorotus leimata hj61;seen? | VonLeka | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 28.10.2010 21:41 |
Mogin peltiperät / nelipyöräohjaus | T-J | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 01.08.2007 18:59 |
Pitääkö "snorkkeli" leimata? | jeeppi-eki | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 17.11.2004 09:16 |