![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Kysytääs ny ku kerran XJ:n välityksistä puhutaan: Käykö esim. noi 4.56 tai 4.88 välitykset suoraan noihin omiin tasaupyörästöihin? Jossain nettikaupassa oli viittauksia, että pitäisi hommata lisäksi toiset murikat... On pikkuhiljaa ruvennut kypsyttämään noi omassa XJ:ssä olevat 3.55 välitykset, kun tuntuu nelonen olevan aivan turha vaihde (paitsi 100+ nopeuksissa joita noilla ajo-omituisuuksilla ei mieli tee kovin usein käyttää) Muutenkin harppaukset eri vaihteiden välillä tuntuvat turhan suurilta...
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
D30 ja D35 akseleissa carrier brake on 3.55 (3.54), eli se tai harvemmat on sama murikka, ja sitten 3.73 tai tiheämmät on toinen murikka. Muistaakseni lautaspyörän linjassa suhteessa pinioniin on vain muutaman millin heitto, eli teoriassa ton harvan perän murikkaan kun koneistaa shimmin väliin niin menisi niinkin. Toisaalta uusi Danan tyhjä murikka maksaa jenkeistä lähetyskuluineen reilusti alle satasen. Tai sitten ostaa suoraan lukkomurikan, näkyy olevan monessa paikkaa tällä hetkellä esim. Detroitin Truetrackiä tarjouksessa eteen ja taakse, parhaimmillaan tainnut olla reilusti alle 400$ (kaikki tosin ei toimita Suomeen).
Jos murikkaa tiheille perille kaipaa, niin mulla on D30 etuakseliin sopivia 3.73-> tiheämpään murkuloita kaksin kappalein. Toisesta on tasauspyörästö tosin myyty sisältä. Voin luopua sellaisesta kohtuuhinnalla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Nyt 33" pyörät alle väkästeltyä voisi sanoa, että paaaljon vähemmällä vaivalla olisin päässyt vain laittamalla 31" Siroccot, kuten melkein jo teinkin. Hausjärvellä liian monta kertaa suohon upottua vain jäi potuttamaan moinen lutraaminen. Sinne samaan lutakkoon se upposi kyllä 33":llakin mutta näillä etenee kyseistä metrin syvää monttua lukuunottamatta siihen malliin, ettei kannata valittaa edes suurta bensalaskua.
![]() Mennään tällä asetelmalla ja katellaan josko hinku varusteluun vielä ilmaantuu. Nyt voi keskittyä jatkuvan korjaamisen sijasta ajamiseen, kun alkaa tietää mitä mihinkin paikkaan änkeämisestä seuraa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Tuli vielä mieleen että kun oli aiemmin puhetta sopivista rengaspaineista, niin Kulmassa tuli kokeiltua edessä paineita 0,6 ja takana 0,5. Laitoin paineet vielä matkalämpimiin kumeihin, joten todellinen oli varmaan hieman pienempi eli lähellä Punkalla kokeiltuja.
Onnistuin melkein kaatamaan auton alas yhdeltä kielekkeeltä, kun ylämäessä keula peitti sopivasti näkyvyyden ja ajoin reitiltä harhaan. Auto jäi 45° kulmaan apukuskin puolelle kyljelleen. Kun renkaat eivät hyppineet pois vanteilta tuossa tilanteessa, niin voisi luulla ettei pahempaa tilannetta ajamalla tule, paitsi jos ajaa riittävän kovalla vauhdilla kiveen tms. Sikäli ei alle 0,5 paineisiin tarvitse mennä, vaikka "mparty" voi olla toista mieltä...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Pientä päivitystä runsaiden ajopäivien lomassa. TJ:n levikkeet on sitten leimassa! Otteessa oleva ajoneuvon uusi kokonaisleveys on 1890mm, eli tasan lailliset +100mm lisää orkkikseen. Tarkan leveyden mittaus oli/on hieman haasteellista, joten varmuudeksi laitettiin maksimit, niin ei tule turhia puheita.
![]() Seuraavaksi voisi värkätä viileämmän imuilman saamiseksi snorkkelia, mutta taitaa mennä vaikeaksi. ABS-pumppu, pissapojan säiliö, ilmansuodattimen kotelo ja sulakerasia tukkivat vasemman kyljen ja oikealla on A/C-säiliö + muuta sälää. Ehkä tulipellistä sitten pitäisi mennä läpi oikealta ja ottaa putki ulos feikkiritilän oikealta puolelta ikkunan alta...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Tarkemmin sanottuna seuraava satsi jos Moogin osia käyttää:ES2026R (välivarren pää) ES2027L (välivarren pää) ES2234R (raidetangon pää) ES2233L (raidetangon pää) Esim. US Partsin hinta noille on ~85-105€/ kpl., jenkeistä Moogin osilla olevia paketteja saa PALJON halvemmalla (tyyliin 30-40$ per TRE). Tarttet vain ainesputkea ja kierteytyksen 7/8" UNF oik. ja vasurikierteille. Jos et tee ohjausta OTK:na, niin kartiokalvaimella saat suurennettua kääntöpäiden reiät alakautta. Rytarilta löytyy kalvain ja kierretapit, varmaan voi neuvotella lainaamisesta ![]() Istuu suoraan paikalleen kunhan kartiot on oikeaan kokoiseksi kalvattu. Eri asia on sitten vanteiden sopivuus jos teet OTK:na, eli 15" vanteet on vähän hiinä ja hiinä.. Orkkikset ei mene varmasti eikä aluvanteet, ja osa aftermarket- peltivanteistakaan ei mene. Jos suurennat kartion alakautta eli orkkispaikkaan alapuolelle niin sitten ei ongelmaa jos on -12ET:llä 15 x 8 peltivanne. Jeepin alkuperäinen 15 x 7 menee melkein. En kyllä keksi yhtäkään syytä miksei niitä kartioholkkeja saisi hitsata kääntöpäähän, eihän siinä ohjausvarsia hitsata. Käsittääkseni ohjausvarret on ne mitä ei saa hitsata, muuten on ok? Ei kait mikään pykälä kiellä kääntöpäitä tms. hitsaamasta ja koneistamasta? Koitin etsiä Trafin soveltamisohjeistakin, mutta enpä löytänyt ![]() Noi flip insertit on sinällään tiukka sovite, 3/4" reikä porataan ja holkin ulkohalkaisija on vähän isompi. 19mm:n terällä jos poraat niin voi jopa olla turhankin tiukka että saa mahtumaan. Ja eihän ne holkit sieltä tipu vaikkei hitsaa, voi vain pyöriä ja kuluttaa ne väljäksi
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 21.03.2012 23:19 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Niin perhana unohtui tuo vanteiden sopivuus kokonaan.
![]() ![]() Orkkisvanteet kun tarttee 31":llä leimalle, niin ei taida olla paljoa vaihtoehtoja. Pitäs muuten hommata vielä yhdet ET-10/12 vanteet, joten en taida viitsiä. Täytyy pärjätä orkkisraidetango(i)lla vielä jonkin aikaa, mutta ei niitäkään loputtomiin voi oikoa. Jamantin vahvempi keppi sitten VooDoon tapaan alle, vaikka se onkin nyt 50€ kalliimpi ja jää kääntöpäiden alapuolelle. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vielä niistä holkeista. Jos tekee ne sopivan kokoisiksi ja sitten puristussovitteella (koneistettu reikä kuumaksi ja holkki pakastimeen), niin takuulla ei pyöri, eikä tartte hitsata. Mutta se siis jää multa tekemättä vanteiden sopimattomuuden takia.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 | Traveler | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 10.06.2009 23:18 |
| Myydään jeep cherokee | kaiffari | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 14.04.2009 21:41 |
| Jeep Cherokee 4.0?? | mattijun | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.12.2008 16:33 |
| Jeep Cherokee Xj vm.-89 | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 29.06.2006 19:48 | |
| Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |