Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.02.2012, 18:14
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Aattelin et kunhan iteltä on aktiivisin tarve ohi, niin laittaa tarjolle 10e/päivä ja jonkinlaisella pantilla. Pidemmät lainat tietty johonki könttähintaan. Ainaki halvempaa ku tamperelaises vuokrafirmas jossa on 20e/päivä.

On muuten todella mukava kasattava toi nostin, ku renkaiden sisemmät pultit on 10cm putken sisäs ja pitää yrittää saada mutteri paikalleen sormikopelolla... Loppu tokan pultin kohdalla hermo, huomenna uus yrittämä ja sopivasti alkoholia mukaan, jotte ongelma ratkee... =)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.02.2012, 13:09
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Alko sit insinöörin runosuoni kukkii, eli päässä vaan suunnitelmat vilisee. Vinssille teen konehuoneen puolelle pedin, joka tulee runkopalkkien väliin kiinni ja samalla integroitu paikka rullakidalle siihen ritilän allaolevan pellin tilalle. Olis tarkotus teettää laserleikatusta 5mm levystä paikallisella amiksella, kun kaveri on konepuolen opettajana. Voin laittaa piirustukset jakoon, jos haluaa teettää paikallisella pajalla tai jos kiinnostusta löytyy, niin pieni sarjakin onnistunee. 3D kuvat teen tuosta, niin voi pällistellä etukäteen. Pitää käydä vaan kuvat piirtämäs siel koulul ku ei oo omal koneel ohjelmia... Samaan syssyyn saa laaseri leikata tuohon ritilään uudet säleet ja samalla designiin integroituu mersun tähti. Alkuperäisestä säleiköstä käytän siis vain reunukset hyödykseni.

Pitkällisen keulan purkamisen, vinssin sovittamisen ja monien mittaamisten jälkeen päädyin tulokseen, että tarviin maksimissaan 830x285x65(ulkomitoiltaan) olevan syylärin. XJ:n kenno taitaa olla lähimpänä, mutta taitaa olla myös just hiukan liian leveä. Ei viittis lokareita alkaa sen takia vielä silpomaan... Ehdotuksia mistä tuollainen kenno? Hintaluokka maks 200e uutena, hyvä käytetty maks 100e.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.02.2012, 13:33
Artzi_ip:n Avatar
Artzi_ip Artzi_ip ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.07.07
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 433
Perusasetus

tilaa griffinin alu syyläri.. ne on alle 200 e ja mittoja on kaikenlaisia... !!
vaikka tuolta www.tarvikemotti.com
__________________
Keijo K.orroosio kaveri joka on aina autossani vaikkei ole kaveri..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.02.2012, 13:55
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Ei taida Griffiniltä oikein löyty 11" korkeeta jäähyä... Tai ainakaan niiden nettisivulta löytänyt ku 15" asti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.02.2012, 14:06
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Taisin löytää voittajan... 153€ ilmasilla posteilla. http://www.ebay.com/itm/Opel-Vauxhal...item415d29c304

Jonku brittisivuston mukaan toimii jopa 320hp Calibran koneessa, eli ei pitäis mersun n.200hv olla ongelma. Josko tollaseen laittais 2 n.25cm flektiä puhaltelee. Pienempihän tuo on kuin alkuperäinen, mut eipä orggis viskopuhallinkaan mikää tehomalli ole...

Viimeksi muokannut tatsga : 12.02.2012 18:15
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.02.2012, 10:11
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tatsga Näytä viesti
Taisin löytää voittajan... 153€ ilmasilla posteilla. http://www.ebay.com/itm/Opel-Vauxhal...item415d29c304

Jonku brittisivuston mukaan toimii jopa 320hp Calibran koneessa, eli ei pitäis mersun n.200hv olla ongelma. Josko tollaseen laittais 2 n.25cm flektiä puhaltelee. Pienempihän tuo on kuin alkuperäinen, mut eipä orggis viskopuhallinkaan mikää tehomalli ole...
Noista jäähdyttimistä muutama sana. Jäähdytysteho on melko suoraan verrannollinen jäähdytyspinta-alaan ja läpi virtaavaan ilmaan, eli flektien teholla on iso merkitys toimivuuteen etenkin nyt kun pinta-ala on normaalia pienempi. Katuautoissa lähtökohdat on aika erilaisia kun jäähdytysviima kova silloin kun kone tuottaa paljon lämpöä - ja offiautoissa taas perinteisesti suditellaan paljon paikallaan jolloin flektit joutuvat ihan toisenlaiselle kuormalle. Laita ainakin tiivis tuulitunnelit flekteille niin että ne imevät/puhaltavat koko kennon läpi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.02.2012, 23:38
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Tulipas napsittua kone paikaltaan. Loppupeleis hyvinkin helppo homma, joutu vaan 3 kardaanin pulttia sahaa poikki. Ennen tieliikenteeseen palauttamista on tiedossa 48kpl M8x30mm 12.9 pultin ja nyloc-mutterin ostamista. Alkaa olee alkuperäset kovat pultit melko vähissä ja korvattuina pitkälti 8.8:lla, joka ei ole hyvä asia...

Tällä kertaa jymähti hommat siihen, ettei ollut 12mm 12-kulmaista hylsyä, ainoastaan semmoinen hylsylenkkiavain. Ei saanut tarpeeks väännettyä, et olis vauhtipyörän pultit auenneet. Noh huomenna töiden jälkeen biltemaan hakee sopivaa voimahylsyä, mutterimopoa, hoonauslaitteen kiviä yms tarpeellista. Kytkin ainaki oli hyväs kunnossa, kun oli uus asetelma ja levystäki pysty vielä tekstit lukemaan. Josko tiistaina sais purkamisen oikeasti käyntiin...

Tajusin onneks sovitella tota vinssiä viel siin vaihees ku moottori oli paikallaan, niin sai sen suurin piirtein katottua paikkaan, mis se mahtuu olee. Kuvista saa jonkinlaisen käsityksen miltä keula tulee näyttää. Ritilän korjaan hieman paremmannäköiseksi. Sen tietysti kruunaa 3D-koneistettu alumiininen mersun tähti... =)

Ja sit kuvia
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	vinssi1.jpg‎
Views:	625
Size:	97,1 Kt
ID:	24895   Click image for larger version

Name:	vinssi2.jpg‎
Views:	588
Size:	93,8 Kt
ID:	24896   Click image for larger version

Name:	vinssi3.jpg‎
Views:	640
Size:	95,4 Kt
ID:	24897   Click image for larger version

Name:	vinssi4.jpg‎
Views:	616
Size:	99,0 Kt
ID:	24898   Click image for larger version

Name:	moottori.jpg‎
Views:	617
Size:	96,2 Kt
ID:	24899  

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.02.2012, 21:16
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Noniin... Vihdoin lohko vapautettu ylimääräisistä osista. Näemmä tuo kone on joskus kokenut jonkinlaisen peruskunnostuksen. Laakerit ainakin on vaihdettu, 2 pytyn kiertokangen mutterit oli mallia messinkiset(?), pytyissä vielä osittaiset hoonausjäljet ja muutenkin kaikenlaisia pieniä vihjeitä koneen huoltamisesta. Kampiakselinkaulat näyttäis olevan ehjät. Muuten jäis vaihtamatta laakerit, mutta parissa liuskassa tullut öljyreiän kohdalta jotain hienoa paskaa, niin on muutamia naarmuja. Muuten on melko tasaisenväriset kaikki. Ykköspytyn männän onnistuin tipauttaa lattialle ku oli hieman luikkaat hanskat. Tuloksena pieni vekki männänreunassa. Sanooko 90.87mm männänkoko kellee mitään mikä lohko on kyseessä ja onko mahdollisesti porattu ylikokoon? Nyt jatkaa puurtamista, myöhemmin lisää kuvia aiheesta...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.02.2012, 22:51
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Sit vielä jatkokysymys. Kampuran laakereissa merkintä 0,25 tarkoittanee alikokokoa?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.02.2012, 00:27
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Päivän kuvasato.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	lohko.jpg‎
Views:	502
Size:	97,5 Kt
ID:	24938   Click image for larger version

Name:	hilut.jpg‎
Views:	499
Size:	96,0 Kt
ID:	24939   Click image for larger version

Name:	kampura.jpg‎
Views:	461
Size:	96,8 Kt
ID:	24940  
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.02.2012, 01:03
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Jottei monologi pääsis kuivahtaa kasaan, niin missähän PK-seudulla saa halvimmalla kampuran ja vauhtipyörän tasapainotuksen? Pääs käymään merkkaamisen kanssa niin, että tuli tehtyä kaks viivaa pelkästään kampuran päähän ja vauhtipyörä jäi aivan ilman. Ei taida kotivärkeillä onnistua oikean kohdan löytäminen vaan joutuu tasapainottamaan uudestaan?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.02.2012, 00:31
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Saikkua loppu viikko, joten tänään oli hyvää aikaa opetella taas käyttää 3D-CADia. Hieman leluhan SolidWorks on CATIA-miehelle, mutta sain jotain sentäs aikaseks. Osat laserleikattuina 5mm pataraudasta ja NC-taittimella taiteltuna. Nyt saa kertoa kokemuksia miten 5mm levystä tehdyt vinssauspisteet kestää vai teenkö noi "jalakset" suoraan 8 tai 10mm kamasta? Jos kiinnostaa tuollainen vinssin konehuoneeseen siirtävä vinssipeti, niin saa kertoa kiinnostuksensa niin voin kysyä mitä lisäkappaleet maksaa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	vinssipeti.jpg‎
Views:	481
Size:	46,5 Kt
ID:	24946  
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.02.2012, 00:47
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Mitä minä olen noita mersun koneita purkanu ja kasannu niin osat on tasapainotettu ihan yksistään. Eli on ihan sama mihin asentoon sen vauhtipyörän laittaa.

Eikö kampuran päässä ollut kohdistustappia?
Muistelisin että noissa vanhoissa olisi sellainen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.02.2012, 00:52
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Ei ollut tappia ei... Omat merkit tuli tehtyä kampuran laippaan ja laipan sisäs olevaan rinkulaan. Noh pistetään kasaan ja toivotaan ettei vauhtipyörä tuu konepellistä läpi, painaa meinaan tonnin... =)
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.02.2012, 18:11
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

hitto vinssi pitäs kyllä itsellekkin saada, tulis vähän offi henkisempi
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.02.2012, 19:33
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Suosittelen kyllä tota painotusta koska 5 cyl kone käy erittäin epätasaisesti vaikka saundi hieno onkin.
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.02.2012, 01:32
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Osa 1: Operaatio OM617 aka Operaatio Dumbo Drop


Kai sitä virallisesti siirryttiin episodi kolmoseen, kun koneen purkaminen on vaihtunut sen kasaamisen tai ainakin sen valmisteluun. Tuli tänään tehtyä pitkä päivä kun tuli noita kannenhiluja valmisteltua asennusvalmiiksi. Hyvin sopi 89 pakun uudenmallinen nokka+pukit ja kibbhebelit yli 10v vanhempaan kanteen. Triviatietona lohkon parasta ennen päivä on 21/77 ja kannen 78. Saiskoha noi pelkkänään museoleimaan? =)

Tulipa sudittua myös pieni purkillinen punaista hammeritea. Moottorin väriteemaks tulee punainen rautaosissa ja musta aluosissa. Kaiken mahdollisen pyrin maalaamaan, että on puhtaanapito helpompaa. Meinasin tehdä sen virheen, että olisin sävyttänyt litran purkin miranolia oranssiks, mut muistin et sehän ei ikinä kovetu. Mikähän maali olis vanteita ja muita pisteosia varten hyvä kun pitäis saada sitä oranssia?

Huomenna taas iltapäivästä työpaikalle. Tarkoitus olis jatkaa tuota osien valmistelua johon kuuluu myös lohkon kevyt hoonaus. Sen jälkeen voikin jo tipauttaa kampuran paikalleen. Sattu löytyy kaverin kellarista pari paketillista sopivia kiertokangen ja runkolaakereita. Vehon moottorikorjaamon jäämistöjä jostain eilisvuosilta =) Pitää käydä heti maanantaina hakee vantaan motonetin vikat 5 männänrengassettiä.

Sit tarvis sen verta tietämystä noista kannen kahdesta vesianturista et mikä on funktio ja kumpi on kumpi ja mahdollisesti jotain ohjearvoa vastukselle josko kattois ettei laita rikkinäisiä. Toisessa lukee 120c ja toisessa NTC.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kannenhilut.jpg‎
Views:	377
Size:	94,7 Kt
ID:	25001   Click image for larger version

Name:	roda.jpg‎
Views:	410
Size:	97,4 Kt
ID:	25002   Click image for larger version

Name:	kans.jpg‎
Views:	406
Size:	95,8 Kt
ID:	25003  
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.02.2012, 09:07
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

NTC on hehkulle mut sen voip jättää kokonaan pois ja rikki se kuitenki on.Kummat hehkut siinä autossa on ollu?
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.02.2012, 10:08
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Alunperin ollut sarjahehku, mutta hehkut päivitetty pikahehkuun. Sen muistan, et hehku toimi oudosti ku oli piuhat väärinpäin, eli kai sillä anturilla jotain funktiota on?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 19.02.2012, 10:19
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tatsga Näytä viesti
Alunperin ollut sarjahehku, mutta hehkut päivitetty pikahehkuun. Sen muistan, et hehku toimi oudosti ku oli piuhat väärinpäin, eli kai sillä anturilla jotain funktiota on?
Onkos sulla ne adapterit tohon kanteen niitä hehkuja varten Sillä mitään muuta tekoa ole ku kertoo releelle et mikä lämpö koneessa on ja siitä hehkuaika.
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 19.02.2012, 11:38
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Hehkut on siis ittessään mallia "adapteri" eli vanha iso kierre, mut semmonen suppo kärki. Kiva tietää kumpi on kumpi niin ei tarvi arvuutella piuhoja vaihtelemalla.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 22.02.2012, 20:01
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Olikin näemmä tuo ylitiukka laakeri ainoastaan kakkospytyssä. Herkistely hoidettu. Ei ehkä sveitsiläisen kellon tasoa, mut mennee ainakin neuvosliiton toleransseihin... =) Muut männät herkiskelen porakoneella eli ruuvi tapista läpi, kiertokanki ruuvipenkkiin ja öljyä öljyreikään ja menoks.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 23.02.2012, 20:52
MikkoVuorsola:n Avatar
MikkoVuorsola MikkoVuorsola ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.09.05
Sijainti: PORI, Finland.
Viestit: 678
Perusasetus

Hienoa kun joku jaksaa puuhastella oikein perusteellisesti.
Siitä tärinäongelmasta, jos ei ole vielä ratkennut, siinä jakolaatikossa, takakardaanin lähdössä on sellainen värinen valmennus limppu jonka sisällä on neulalaakeri joka on yleensä väljistynyt ja aiheuttaa kummallista värinää. Lipun voi heittää kuusen alle ja värinät yleensä vähenee melkoisesti.
Itse vaihdoin joskus omaan entiseen valkoiseen, nykyiseen vihreään g:hen om603:sen ja melu väheni hyvissä yli 10db:tä,no sitä on sittemmin rakennettu ja fiilailtu vähän joka puolelta.
Vitsinä mulla on milemarkkerin hydraulinen asennettuna syylärin alle, tälläkin runkopalkeista pätkän pois, päät hiukan vinoon ja uusi etu panssari alle suurlujuus teräksestä. Jäähdytin tehtiin Volvo fl7:n kennosta madaltamalla. Jäähdytinhän voi olla huomattavasti yläreunastaan korkeammalla kuin konepellin alla oleva etu-poikittain palkki, konepeltihän nousee etureunastaan heti noin 5cm ylöspäin.
Mikäli tulee jonkun asian kanssa ongelmia niin soittele ihmeessä, kaikenlaisia ongelmia on tullut vuosien mittaan ratkettua, tälläkin hetkellä löytyy 5kpl eri mallista g:tä nurkista.

Rakenteluintoa
T:Mikko, 0400-307223
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 25.02.2012, 09:49
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Alakerta olis kampuran ja mäntien osalta kasassa. Tänään olis operaationa putsailla ja maalailla osia, et pääsee huomenna niputtaa esim öljypohjan paikalleen. Joutuu myös öljypohjaan tekemään paluun turbon öljyille. Josko tällä kertaa tekis suoran putken orggiskohtaan eikä semmoista ruuvipenkissä taivutettua putkea pulttais vaan pohjan kylkeen kiinni...
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 25.02.2012, 11:46
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Tulipas sit käytyä Puuilossakin ihmettelemässä tarjontaan. Näemmä sieltä sa 30e:llä neliskanttista 15W LED-työvaloa ku muualle siitä tunnutaan huutavan alessakin 40e ja pyöreen 18W saa myöskin 30e:llä. Tuli katteltua 60" maastotunkkia(70e). Onko noissa eroja kalliimpiin nähden? Onko hintalaatusuhde paremmin kohdillaan kuin merkkikamppeessa? Ja niin siis maastotunkkihan mun tapauksessa todennäköisemmin on koristeena auton takaseinässä, kuin tosikäytössä hektisessä suunnistuskilpailussa =)
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
MYYTY: Oranssi Toyota BJ 5.0 V8 TH400 38.5" Joukka O/M/V Ajoneuvot 18 23.02.2008 01:25
O:Suzuki carry pick up tai Daihatsu hi jet pick up hena O/M/V Ajoneuvot 1 14.02.2008 19:56
M: Oranssi Suzuki SJ413 1.8 Turbo MYYTY: Joukka O/M/V Ajoneuvot 6 11.12.2007 13:01
Kenen oranssi 4x4x4??? Jare Tekniikka & Jutustelu 9 23.06.2006 15:06
Oranssi Blazeri Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 12 17.07.2004 20:13


Sivu luotu: 07:05 (GMT +2).