Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.02.2012, 09:54
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Kingcabbi pompottelee takapäästä myös. Ilmenee myös ihan kadulla sutiessakin jos alustassa on vähän enemmän pitoja. Paku Mazda E22000 teki tuota samaa kans kun taka-akselilta pito oli lopussa.
Veikkaan sitä perän kevyttä painoa, ja myös ehkä huonoon kuntoon päässeitä iskareita.
Mietiskelinkin tuossa että tietyssä tapauksessa voisi olla hyötyäkin lisätä perään painoa, jotta takapyörät saisivat enemmän pitoja.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.02.2012, 10:00
karisa:n Avatar
karisa karisa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 664
Perusasetus

Lehtijouset kääntyy "ässälle" ja kun ne oikeaa taas tulee hyppy. Esim. kiihdytysautoissa käytetään ns. tracktionbar:ja tuon ilmiön poistamiseksi. Samankaltaisia voi tehdä myös maastureihin, pito pysyy kokoajan eikä hyppimistä tule enää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.02.2012, 12:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Juu kyllä tuo on tosiaan ihan lehtijousien ominaisuus, kattokaapa vaikkapa tuosta jotka ihmettelevät:

http://www.youtube.com/watch?v=M0_IPBsl7BI

http://www.youtube.com/watch?v=Ef6lTenmPUo

Se perän "hakkaaminen" lehtijousialustaisessa autossa on käytännössä tasan tarkkaan axle wrapistä johtuvaa. Käytännössä joka ikinen auto jossa on pitkittäiset lehtijouset kärsii tuosta ainakin jossain määrin, se onko häiritsevissä määrin vai ei on sitten eri asia. Paremmat ja jäykemmät iskarit ei axle wrappiä suoranaisesti vähennä (poistaa vain ehkä pahinta pomputusta, tai sitten ei ), jäykemmät jouset ja pidemmät jousipedit kyllä. Ainoa millä sen oikeasti poistaa tehokkaasti on traction bar.

edit: Niin ja tarkennetaan vielä että toki jos siellä alustassa on jotain väljää ja kulunutta, niin ei se ainakaan auta vähentämään pomputusta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 07.02.2012 12:40
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.02.2012, 12:36
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 792
Perusasetus

Mulla tekee rj samaa etupäästä kun rupeaa kaivamaan, mahtaako johtua jostain väljistä puslista tjms?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.02.2012, 13:02
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
Mulla tekee rj samaa etupäästä kun rupeaa kaivamaan, mahtaako johtua jostain väljistä puslista tjms?
Väljät puslat kehnot iskarit samaan kattilaan,hämmennetään>>>>>pomppii ja jytisee
Lumessaa kaivattaessa juurikin väljät puslat,väljät iskarit sekä noi tukemattomat soa viritykset tulee hyvin esiin.
Sitten kun laittaa niihin renkaisiin riittävästi vauhtia niin pompotukset loppuu.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.02.2012, 13:23
hazzinen:n Avatar
hazzinen hazzinen ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.06
Sijainti: Heinola, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

juu tossa joutessani kävin taas auraamattomalla mettätiellä jytyyttämässä. traction-bar kyllä löytyypi ettei sentään ylitte pääse kiertymään, soaa ei ole eikä tule. kun sai tarpeeks löylyä välittymään pyörille niin kepeni kummasti pompotus mutta aika villiltä tuntuu joten täytyypi vissii enste nuo iskarit vaihella. pusliahaa siel ei ou ko norrain päissä, nekii näyttääpi aikas tuoreilta mutta sehää ei kerro koko totuutta. mutta jos se keveys vaikuttaa myös muidenkii peleissä niin lasketaan ny sillekkin jotain syytä ilmiöön. ja aina helepomminhaa tommoi yks-latinen jousiratkaisu kait kiertyy ässälle, pitäsköhää sinne lyyvä vanhan liiton pakat?
__________________
kötköttimet on kivoja

Viimeksi muokannut hazzinen : 07.02.2012 13:28
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.02.2012, 20:14
karvanoppa:n Avatar
karvanoppa karvanoppa ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.05.07
Sijainti: Pilkanmaa
Viestit: 2.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karisa Näytä viesti
Lehtijouset kääntyy "ässälle" ja kun ne oikeaa taas tulee hyppy. Esim. kiihdytysautoissa käytetään ns. tracktionbar:ja tuon ilmiön poistamiseksi. Samankaltaisia voi tehdä myös maastureihin, pito pysyy kokoajan eikä hyppimistä tule enää.
Itellä pompotti aikasemmin, ennenkuin tein soan ja traktion baarin + uudet jämäkät iskarit niin loppu pomppiminen kuivallakin maalla jos vinssas. soa ei nyt pitäisi mitenkään vaikuttaa pompottamiseen.
__________________
KYM#5
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.02.2012, 22:00
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karvanoppa Näytä viesti
Itellä pompotti aikasemmin, ennenkuin tein soan ja traktion baarin + uudet jämäkät iskarit niin loppu pomppiminen kuivallakin maalla jos vinssas. soa ei nyt pitäisi mitenkään vaikuttaa pompottamiseen.
Kyllä soa vaikuttaa pompottamiseen positiivisesti,paiti jos on high pinion.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.02.2012, 22:16
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Murros Näytä viesti
Kyllä soa vaikuttaa pompottamiseen positiivisesti,paiti jos on high pinion.

Se ei se pinjonin sijainti vaikuta asiaan.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.02.2012, 23:02
hazzinen:n Avatar
hazzinen hazzinen ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.06
Sijainti: Heinola, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

pää-asia että saahaan rakentavaa palautetta =0)# edelliset 4-vetoset on ollunna patrol ja kinkkucätkö ja niissä ei tuota pomppimista oo ilmentynny. molemmat on sen verran painavia että sillä aloin tuota paino asiaa hiukkasen kyseenalaistamaan. miehekäs pauke sieltä navan alta kumminkin kuuluu, täytys varmaan vähä repiä tuota muutakin voimansiirtoo jos siel on vaikka jakolooran kiinnikkeet päässy huonoon happeen niin jos se aiheuttas metelöintiä, sen kyllä luulis kuuluvan ihan missä ajossa vain, tossa maantiellä ajellessa kumminkin on ihaa äänettömimmillään mitä ny tommoi vanha ryskä ny voi olla...
__________________
kötköttimet on kivoja

Viimeksi muokannut hazzinen : 07.02.2012 23:08
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.02.2012, 07:45
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hazzinen Näytä viesti
pää-asia että saahaan rakentavaa palautetta =0)# edelliset 4-vetoset on ollunna patrol ja kinkkucätkö ja niissä ei tuota pomppimista oo ilmentynny. molemmat on sen verran painavia että sillä aloin tuota paino asiaa hiukkasen kyseenalaistamaan. miehekäs pauke sieltä navan alta kumminkin kuuluu, täytys varmaan vähä repiä tuota muutakin voimansiirtoo jos siel on vaikka jakolooran kiinnikkeet päässy huonoon happeen niin jos se aiheuttas metelöintiä, sen kyllä luulis kuuluvan ihan missä ajossa vain, tossa maantiellä ajellessa kumminkin on ihaa äänettömimmillään mitä ny tommoi vanha ryskä ny voi olla...
Jos on mahdollista / järkevää / käytännöllistä niin kokeile laskee renkaat tosi pehmeiks.

Autto uazissa pirusti just tohon lumessa pompottamiseen. Siinähän on kans aikas hepposet jouset ja melko kevyt auto.

Täytyy kyllä sanoo että yks lehtisen jousen kanssa voi olla ettei ongelma poistu ilman lisätuentaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.02.2012, 07:17
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Se ei se pinjonin sijainti vaikuta asiaan.
Kyllähän "vääntövarsi" pitenee kun kardanin ja jousipakan välinen etäisyys pitenee jolloin axle wrappi lisääntyy.
Näin ainakinb maalaisjärjellä ajateltuna ja mietittynä,fyysikot voi täsmentää tai tyrmätä asian
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.02.2012, 07:32
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Murros Näytä viesti
Kyllähän "vääntövarsi" pitenee kun kardanin ja jousipakan välinen etäisyys pitenee jolloin axle wrappi lisääntyy.
Näin ainakinb maalaisjärjellä ajateltuna ja mietittynä,fyysikot voi täsmentää tai tyrmätä asian
Melkeen kaikki muut mitat pyöräntuennassa vaikuttaa tohon pompottamiseen muttei kardaanin asento eikä sijainti, sikäli mikäli liuku liikkuu eikä pohjaa.

Melko totaalinen keino poistaa lumessa "nypytys" on kattoo volvosta mallia ja laittaa alatukivarret tai varsi taka akselille. Toimii paremmin kun mikään riippusakkeli tractionbar koska jousien ei tarvii enää välittää kuin pieni osa työntöä runkoon.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rengas lumessa Heegi Tekniikka & Jutustelu 85 18.09.2014 13:39
Jäljet lumessa toyovoima Chit-Chat 16 07.02.2008 16:04
Jäljet lumessa Tapsa_ja_Dumbo Tapahtumat 65 19.04.2006 19:15
lumessa etenemiskyky Tekniikka & Jutustelu 13 05.01.2005 14:43
Lukot lumessa Niko Tekniikka & Jutustelu 29 30.09.2004 08:42


Sivu luotu: 23:53 (GMT +2).