Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #9  
Vanha 28.04.2004, 22:27
Viideo:n Avatar
Viideo Viideo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.04.04
Sijainti: Vesilahti, Finland.
Viestit: 93
Perusasetus

--
Kauppias sanoi, että homman pitäisi pelata ihan OK alinopeudella, kunhan vain lasketaan ylläolevan periaatekaavan mukaan ylikokoinen pumppu. Totta vai tarua?
--

Periaatteessa totta, mutta pumpun ottama teho suhteessa antotehoon on suurempi kuin korkeammilla kierroksilla eli pumppu tarvitsee enemmän tehoa eli moottori polttoainetta saman tehon tuottamiseen. Ja noin alhaisilla kierroksilla vaikutus saattaa olla merkittävä. Vinssikäytössä hitaasta nopeudesta aiheutuvasta virtauksen sykinnästä tuskin on kauheasti haittaa.

--
Muuttuvatilavuuksisia pumppuja on hiukan eri tyyppisiä, toiset pitää vakio paineen toiset vakio tuoton, jotkut molemmat. Yleisesti niin, että pumppu tuottaa vain silloin kun öljyä tarvitaan, eli ns vapaakierrossa öljy ei kierrä eikä lämpeä.
Periaatteessa pumppu vahtii LS-linjan eli load sensing linjan painetta, ja lisää pumpun kulmaa ts. männän iskua, kun paine pyrkii laskemaan. LS linjassa vallitsee kokoajan pieni alkupaine, joka laskee kun ohjausventtiilin karaa heilautetaan.
Jos taas paine varsinaisessa painelinjassa nousee max paineeseen, säätyy pumppu pienemmälle tuotolle.
Homma on siinämielessä kulmikas, että systeemissä tarvitaan venttiili, josta kyseinen LS-linja löytyy, (kerro hinta normaalista ohjausventtiilistä kahdella) Tai sitten paine linjaan pitää rakentaa pieni kuristus, josta kaapaataan kyseinen signaali, mutta silloin menee osittain koko idea pilalle.
--

Osittain totta, mutta ls-pumpun hinta verrattuna yksinkertaiseen hammaspyöräpumppuun on hiukan valmistajasta riippuen noin viisinkertainen, joten venttiilihintaerolla ei niin suurta merkitystä ole. Ja sen venttiiliratkaisunkin voi tehdä juuri edellä kuvatulla tavalla, mutta noissa jutuissa täytyy kyllä sitten vähän tietää mitä tekee ja tietää mitä tehdä, jos jokin menee pieleen.

Edullisin ratkaisu ylikierrosten estämiseen on vakiopumppu (mallia hammaspyörä) ja sen perään kolmitievirransäätöventtiili, jolla kierrosten noustessa ylimääräinen virtaus ohjataan vinssin ohi. Lisäksi tarvitset painerajan ja suuntaventtiilin. Eiköhän se kauppias osaa tämmöiset myydä. Jos ei osaa, etsi toinen kauppias.

Paras ratkaisu on toki muuttuvatilavuuksinen pumppu, mutta jos käyttö ei ole jatkuvaa ja vinssi on ainoa toiminto, edut ovat pienet.

-HJ kaipaa ruostetta niinkuin sika ottatukkaa.-
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Hydraulipumppu ja kippisylinteri MoggiMies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.11.2007 17:41
m: pto hydraulipumppu Traveler O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 14 22.03.2007 09:33
M: 24V hydraulipumppu #MYYTY# vk4wd O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 16 07.12.2006 17:37
M: Volvo F7 hydraulipumppu Rojota O/M/V Muut 0 25.10.2006 18:38
M: Hydraulipumppu O/M/V Muut 0 04.09.2003 07:19


Sivu luotu: 08:31 (GMT +2).