Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.01.2012, 13:30
JonzQ JonzQ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.11
Sijainti: Kiuruvesi
Viestit: 43
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikko_L Näytä viesti
Ongelma voi olla myös seuraavanlainen.. kun "lasket" vaihteiston kytkin koppaan niin siinä voi samalla painua synkat niin tiukkaan ettei tahdo pyöriä edes kytkinlevyä hyväksikäyttäen ennenkuin on lootassa öljat ...
Juu minulla kävi tämä kans mielessä voisiko olla jokin tämäntapainenkin tässä kyseessä hmm.. Melkeinhän tuota voisi kokeilla niin selviää asia Jos ei tämä auta niin en kyllä tiedä mikä voisi olla..

Jotenkin äänen perusteella vaan kuulostaisi, että jokin ottaa kiinni jossain.. Ne pykälät on jotenkin sellaisen tuntuiset..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.01.2012, 14:58
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JonzQ Näytä viesti
Juu minulla kävi tämä kans mielessä voisiko olla jokin tämäntapainenkin tässä kyseessä hmm.. Melkeinhän tuota voisi kokeilla niin selviää asia Jos ei tämä auta niin en kyllä tiedä mikä voisi olla..

Jotenkin äänen perusteella vaan kuulostaisi, että jokin ottaa kiinni jossain.. Ne pykälät on jotenkin sellaisen tuntuiset..
Meneekö kaikki pykälät päälle ja pyöriikö vaihteisto niiden päällä ollessa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.01.2012, 19:29
JonzQ JonzQ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.11
Sijainti: Kiuruvesi
Viestit: 43
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonikki Näytä viesti
Meneekö kaikki pykälät päälle ja pyöriikö vaihteisto niiden päällä ollessa?
Minun mielestä kaikki pykälät menevät päälle, vaihteistokin pyörii niiden päällä ollessa(mutta silti kun kytkinlevyllä pyörittää kytkinakselia, niin tuntuu ne samat pykälät, ei pyöri sujuvasti kytkinakseli ja kuuluu sellainen sivuääni että jokin ottaa johonkin kiinni, siis vaihteiden ollessa päälläkin), tätä vain on hankala testata koska laatikko on siis jo auton alla paikallaan eikä lattialla :/ Mutta kaipa ne pykälät toimii kun auto liikkuu..

Ennenkuin löin kopat paikalleen niin testasin sen lootan toiminnan ja pelasi normaalisti, kopat kun löi paikalleen niin sen jälkeen se minusta meni tuollaiseksi. Sitäpä tässä ihmetellyt, että mikä piru siinä olisi?

Pirun tiukka oli kyllä se pitkä booriakseli työntää tavallaan sinne jakolaatikkoon takaisin, eli laitoin kytkinkopan tähän välikoppaan kiinni johonka tulee vaihdekeppikin kiinni ja sitten sen välikopan joutui pulteilla vetelemään varovasti joka nurkasta vuorotellen kiinni koska se akseli oli vaan niin tiukka sovitteinen. Tämä johtui ilmeisesti siitä, koska akselin päästä oli murtunut pieni pala tästä akselista ja sen takia ei meinaa mennä helposti paikalleen, viilallakaan siihen ei paljon pysty kun sen verta kovaa tuo akseli..

Pitää varmaan huomenna kokeilla laatikko täyttää öljyllä, että jospa siinä olisi vain se synkro niin tiukassa kuten aikaisemmin ollut puhetta.

Sinäkin varmaan otit koko lootan autosta pois ku en nyt ihan tarkkaan muista, jouduit ilmeisesti vaihdekepinkin ottamaan pois? Satutko muistamaan, kun kepin otit pois ja siitä näkee sinne lootan sisälle, että näkyikö siitä akselista joka menee jakolaatikolle niin niitä booreja vähän vai ollenkaan? Kun muistaakseni tässä akselissa oli jonkinlainen välys pituus suunnassaan, eli nyt kun se oli niin tiukka saada sinne jakikseen niin sen takiakohan nyt joku ottaa kiinni jonnekkin....??
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.01.2012, 16:10
JonzQ JonzQ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.11
Sijainti: Kiuruvesi
Viestit: 43
Perusasetus

Joo, tuli taas perehdyttyä tuohon loota ongelmaan.. Eli minulla oli tämä cedricin loota niin sai sillä vähä testailtua missä vika..

Eli ilmeisesti laakeri nyt vääntää akselia vinoon sen verta vähän että se kytkinakseli pyörii pykälittäin. Tuolla irtolaatikolla testaillessa jossa ei ole laakerit paikallaan, niin näkee, että akseli hieman muuttuu erikohtaan kun alkaa pyörittelemään ja kytkinlevyä hyväksikäyttäen piti tätä irtolaatikkoakin pyöritellä ja samanlaiset pykälät siinäkin tuntui.

Olisiko mahdollista, että kun entiset laakerit olivat jo niin väljiä että hammasrattaat ovat kuluneet sen takia ja nyt kun siellä on timmit laakerit niin ilmestyi tämä vika, ei oikein itselle tule muutakaan mieleen??

Ja huomasin senkin, että kun sen vitosvaihteen ison mutterin laittoi vaikka käsin tiukalle niin alkoi tämä pykiminen kytkinakselissa, mutta jos sitä löysytti vähänkin niin pyöri normaalisti.. Mutta ensimmäistä kertaa kun irroitin tämän mutterin niin kyllä se tiukassa oli ja tiukkaan sen kyllä silloin läjätessäkin laitoin.

Uskaltaisiko tuota vaan laittaa koneen tuohon paikalleen ja kovaa ajua, ei oikein tule mieleen että mitä tuolle osaisi tehdä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.01.2012, 17:19
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Jotenkin tuossa laatikossa on ilmeisesti mahdollista laittaa 5 tai pakki ja sitten 1 tai 2 vaihde yhtä aikaa päälle. 3, 4, 5 ja R vaihteet oli täysin hukassa kun tuo vitonen oli jäänyt silmään. (ilmeisemmin vitonen oli päällä, renkaan pyörimisnopeudesta päätellen)
Eli siis 5 vaihde oli jatkuvasti päällä kun vaihteisto oli vapaalla, ja kytkettäessä 1 tai 2 päälle vaihteisto meni täysin jumiin.
Epäilen että 5 ja pakkivaihteen tanko oli liikkunut koppaa asentaessa. Pakkivalon kytkimen reiästä sai meisselillä vääntämällä sen vapaalle.

En muista näkyikö vaihdekepin reiästä booreja.

En suosittele ehkä ajamaan tuommosella lootalla joka tuntuu olevan osaksi jumissa. Joku paikka sieltä laukeaa mitä luultavimmin jossain vaiheessa.
Veikkaatko että akseli ei ole suora kun pykälittäin pyörii, vai mitä tarkoitat? Luulis sen akselin linjauksen sopivan uudenkin laakerin kanssa siihen mikäli akseli on suora, kun niin se uutenakin siinä on ollut timmin laakerin kanssa.
Itse käyttäisin varmuuden vuoksi vielä auki sen laatikon, vaikka siinä oma hommansa onkin ährätä se takaisin paikalleen. Mut pienempi työ kuin se että hajotat laatikon ja joudut ostamaan uuden tilalle ja kuitenkin asentamaan sen.

Viimeksi muokannut tonikki : 24.01.2012 17:21
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.01.2012, 21:07
JonzQ JonzQ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.11
Sijainti: Kiuruvesi
Viestit: 43
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonikki Näytä viesti
Jotenkin tuossa laatikossa on ilmeisesti mahdollista laittaa 5 tai pakki ja sitten 1 tai 2 vaihde yhtä aikaa päälle. 3, 4, 5 ja R vaihteet oli täysin hukassa kun tuo vitonen oli jäänyt silmään. (ilmeisemmin vitonen oli päällä, renkaan pyörimisnopeudesta päätellen)
Eli siis 5 vaihde oli jatkuvasti päällä kun vaihteisto oli vapaalla, ja kytkettäessä 1 tai 2 päälle vaihteisto meni täysin jumiin.
Epäilen että 5 ja pakkivaihteen tanko oli liikkunut koppaa asentaessa. Pakkivalon kytkimen reiästä sai meisselillä vääntämällä sen vapaalle.

En muista näkyikö vaihdekepin reiästä booreja.

En suosittele ehkä ajamaan tuommosella lootalla joka tuntuu olevan osaksi jumissa. Joku paikka sieltä laukeaa mitä luultavimmin jossain vaiheessa.
Veikkaatko että akseli ei ole suora kun pykälittäin pyörii, vai mitä tarkoitat? Luulis sen akselin linjauksen sopivan uudenkin laakerin kanssa siihen mikäli akseli on suora, kun niin se uutenakin siinä on ollut timmin laakerin kanssa.
Itse käyttäisin varmuuden vuoksi vielä auki sen laatikon, vaikka siinä oma hommansa onkin ährätä se takaisin paikalleen. Mut pienempi työ kuin se että hajotat laatikon ja joudut ostamaan uuden tilalle ja kuitenkin asentamaan sen.
Eiku joo kylläpä se on mahdollista, että paikalleen laittaessa tuo pakki tai viitonen menis silmään vaikka siirtäjä muljahtaisiki paikalleen. Periaatteessa 3 ja 4:kin voi mennä jos se tanko osuu johonkin sopivaan paikkaan..

Uusitko muuten laakereita tonikki sinnekkin puolelle josta se pakki ratas oli sulla mennyt? Ainakin sen näkyvän laakerin pystyy helposti uusimaan..
Varmaan muistat sen ison mutterin (38mm lista avain käy), eli se vitosvaihde on kiinni tällä mutterilla, niin en tiedä tämän tiukkuutta vaan tiukkaan sen laitoin koska tiukassa se oli aukaistakkin, mutta tätä kyseistä mutteria kun löysytti toisessa laatikossa niin se pykälien tuntuminen kytkinakselia pyöritettäessä loppui. Vaan eipä sitä mutteria kyllä löysällekkään oikein varmaan voi jättää vaikka se lyömällä varmistetaan että pysyy samassa kohti. Siis sellainen hahlo akselissa ja mutterissa huulosta sen verran että sitä saa lyötyä sinne hahloon niin lukittuu paikalleen.

Joo jotenkin ajattelin, että akselin linjaus on jostain syystä nytten pielessä, en tiedä mitenkä se on edes mahdollista vaan eipä tässä muutakaan tule mieleen.

Akselin linjaus kun heittää vähänkin niin alkaa tökkimään toisella lootalla samallalailla! Eli rattaat eivät ole oikeassa kulmassa tavallaan, eli olisiko hammaskosketus nyt jotenkin pielessä, perissähän sitä pitää säätää jos purkaa vaan laatikossa ei varmaan pysty/tarvitse??

Uudetkin laakerit ovat varmasti oikean kokoisia kun tuli ne mitattua ja eipä sinne vääränkokoisia saa mahtumaankaan..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.01.2012, 08:40
MakeG:n Avatar
MakeG MakeG ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.09
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 140
Perusasetus

Onnistuuko puskurin vaihto tuoreempaan?


Eli kyseessä on siis King Cab 4x4 D22 vuodelta 2000.

Syy: Ryhdyin matkustajaksi kesken bussin ohituksen.
Seuraus: Etupuskuri sekä lisävalot palasiksi paitsi yksi tuikku joka on nyt suunnattu lähinnä pöllöjen etsimiseen kuusten latvoista.

Tässä nussinissahan on siis rekvisiittana toi airbag ratissa. Joten jos nyt itse teen uuden puskimen vaikkapa ihan oikeasta raudasta niin mitä sanoo katsastusmies?
Malli voisi olla jotakuinkin sellainen kuin noissa edellä olevissa kuvissa, ilman vinssitelinettä...
Ei se turvatyyny sen puskimen kanssa toimi tietenkään niinkuin insinööri Harakiri sen joskus suunnitteli, mutta saako sen silti vaihtaa omavalmisteeseen jos airbag-systeemi on edelleen toiminnassa vaihdon jälkeenkin?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.01.2012, 09:39
Mikko_L:n Avatar
Mikko_L Mikko_L ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.04.11
Sijainti: Karkkila
Viestit: 391
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JonzQ Näytä viesti
Eiku joo kylläpä se on mahdollista........
Siis jos et nyt ole viellä pyöritellyt sitä laatiikkoa niin et on öljyt sisässä niin kokeile ihmees nyt sitä... kuinka paljon käytit öljyä vaihteistoa kasatessa? siinä sais kulua sitä tippakannullinen jos toinenkin joka liikkuvaan paikkaan pari ruiskausta kasaus vaiheessa... moni paikka voi pykälellä ja takerrella jos on kuivana kasattu... kuiva ei ole hyvä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.01.2012, 13:39
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JonzQ Näytä viesti
Eiku joo kylläpä se on mahdollista, että paikalleen laittaessa tuo pakki tai viitonen menis silmään vaikka siirtäjä muljahtaisiki paikalleen. Periaatteessa 3 ja 4:kin voi mennä jos se tanko osuu johonkin sopivaan paikkaan..

Uusitko muuten laakereita tonikki sinnekkin puolelle josta se pakki ratas oli sulla mennyt? Ainakin sen näkyvän laakerin pystyy helposti uusimaan..
Varmaan muistat sen ison mutterin (38mm lista avain käy), eli se vitosvaihde on kiinni tällä mutterilla, niin en tiedä tämän tiukkuutta vaan tiukkaan sen laitoin koska tiukassa se oli aukaistakkin, mutta tätä kyseistä mutteria kun löysytti toisessa laatikossa niin se pykälien tuntuminen kytkinakselia pyöritettäessä loppui. Vaan eipä sitä mutteria kyllä löysällekkään oikein varmaan voi jättää vaikka se lyömällä varmistetaan että pysyy samassa kohti. Siis sellainen hahlo akselissa ja mutterissa huulosta sen verran että sitä saa lyötyä sinne hahloon niin lukittuu paikalleen.

Joo jotenkin ajattelin, että akselin linjaus on jostain syystä nytten pielessä, en tiedä mitenkä se on edes mahdollista vaan eipä tässä muutakaan tule mieleen.

Akselin linjaus kun heittää vähänkin niin alkaa tökkimään toisella lootalla samallalailla! Eli rattaat eivät ole oikeassa kulmassa tavallaan, eli olisiko hammaskosketus nyt jotenkin pielessä, perissähän sitä pitää säätää jos purkaa vaan laatikossa ei varmaan pysty/tarvitse??

Uudetkin laakerit ovat varmasti oikean kokoisia kun tuli ne mitattua ja eipä sinne vääränkokoisia saa mahtumaankaan..
Ei oo tullut vielä ainakaan laakereita uusittua. Tuossa se on vielä purettuna tuo entinen laatikko. Sain (ainakin joskus) huolletun laatikon tilalle.
Tuo odottelee nyt tuossa vara-osana, pakkiratas osittain ilman hampaita.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Nissan King KING CAP 4x4 WD kona Tekniikka & Jutustelu 26 03.09.2018 12:08
Nissan king cap tomppaa Tekniikka & Jutustelu 1 28.08.2011 10:04
Myydään / Vaihdetaan M/V 4x4 nissan king cab Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 3 29.01.2011 10:42
M:Nissan king cap O/M/V Ajoneuvot 0 21.04.2007 11:31
M. Nissan King Cap -91 Heze.R O/M/V Ajoneuvot 0 03.04.2007 23:22


Sivu luotu: 22:10 (GMT +2).