Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.01.2012, 23:28
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Aika saman kokoinen on Dana 20 kuin Dana 300 ulkomitoiltaan. Kakskymppisen kääntäminen katolleen taitaa vain olla hankalampaa. Välityksien eroista en tiedä. Täällä suunnalla on yhteen Jeeppiin vaihdettu Patrolin akselit. Mille renkaille tässä ollaan akseleita suunnittelemassa, kun 33" kestää ihan kohtuullisesti rakennetut D30/D35 akselitkin. Kolmevitonen oikeastaan ihan sika hyvin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.01.2012, 10:12
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Aika saman kokoinen on Dana 20 kuin Dana 300 ulkomitoiltaan. Kakskymppisen kääntäminen katolleen taitaa vain olla hankalampaa. Välityksien eroista en tiedä. Täällä suunnalla on yhteen Jeeppiin vaihdettu Patrolin akselit. Mille renkaille tässä ollaan akseleita suunnittelemassa, kun 33" kestää ihan kohtuullisesti rakennetut D30/D35 akselitkin. Kolmevitonen oikeastaan ihan sika hyvin.
Tutkin tuota Dana 20 vaihtoehtoa ja siinä on omat ongelmansa mutta ei sinällään mitään ylitsepääsemätöntä, katolleenhan sitä ei välttämättä tarvitse kääntää jos etuakselissa on murikka sopivalla puolella. välitys on d20: 1:2 vs. d300: 1:2.62 mutta tuo d20 välityskin auttaisi mukavasti pääsemään oikeille suunnille kun siihen vielä laitetaan lisäksi tiheämmät välitykset akseleihin. Rengastuksen suhteen tilanne on vielä avoin mutta ainakin 35" renkaita pitäisi kestää ilman mutinoita ja olen ehkä hieman ylivarovainen tämän asian suhteen koska jokaisessa autossa tähänmennessä on maastossa ollut isoin ongelma tuo etuakselin murrosten/ristikoiden kesto. Toyon akseleissa olisi myös se hyvä puoli että aina reissussa löytyy ainakin vakio murros lainaan tai paikallisesta varaosaputkasta uusi.

Tuo HDJ etuakseli alkoi kiinnostamaan ihan mittojensa takia, taka-akseleiden kanssa minulla ei ole oikeastaan koskaan ollu ongelmia missään autossa ja niitä tuntuu riittävän kestäviä löytyvän käyttötarkoituksen mukaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.01.2012, 19:29
maasturimies maasturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.12.11
Sijainti: espoo
Viestit: 31
Perusasetus

kuinka helppo homma on xj:n korotus?
itsellä 2.5L TD vm99 ja tarkoitus olis ehkäpä vaihtaa autoa moottoriongelmien takia(nyt juuri vaihdetaan kaikki sylinterikannet) tai rakennella autoa

elikkä jos laittaa 3 tuuman korotussarjan niin millaiset renkaat mahtuvat alle heittämällä?
minkä kokoiset saa otteeseen muutettua?
entäs 4.5 tuuman korotus?

tarvitseeko kardaaneille tehdä mitään? tai jakolaatikolle?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.01.2012, 21:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maasturimies Näytä viesti
kuinka helppo homma on xj:n korotus?
itsellä 2.5L TD vm99 ja tarkoitus olis ehkäpä vaihtaa autoa moottoriongelmien takia(nyt juuri vaihdetaan kaikki sylinterikannet) tai rakennella autoa

elikkä jos laittaa 3 tuuman korotussarjan niin millaiset renkaat mahtuvat alle heittämällä?
minkä kokoiset saa otteeseen muutettua?
entäs 4.5 tuuman korotus?

tarvitseeko kardaaneille tehdä mitään? tai jakolaatikolle?
Käytäppä hakua, ja lue esim. tämä topikki läpi huolella. Pilvin pimein tietoa XJ:n korotuksesta Samoin tuolla rakentelupuolella on useita XJ- projekteja, kannattaa niistäkin vilkaista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.01.2012, 23:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Osuipa tällainenkin silmään, saa varsin halvalla Jeepin alkuperäisen tehtaan huoltokirjan ladattua PDF:nä. Toki noista ainakin osan löytää ihan piraattina ilmaiseksikin..

En ole sivua testannut, mutta joitain suosituksia tuolle sivustolle huomasin muutamalla jenkkisaitilla. Tiedä sitten onko mistään kotoisin. Jokainen omalla riskillään, tosin onhan se SSL- salattu luottokorttiostos niin luottokunta kenties korvaa jos menee vituilleen

http://www.jeepfsm.com/
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.01.2012, 23:47
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Hyvä linkki! Pitääpä harkita, jos vaikka manuaalin ostamista koittaisi. XJ:hin kyllä löytyy ilmaisiakin helposti, mutta moneen muuhun malliin ei...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.01.2012, 02:05
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Jeep 4.0 ja Flexfuel (re85)


Bensanhinta kohoaa kokoajan ja kohta diisseliautonkäyttökin on yhtä kallista niin mietin tota e85 bensaa...Kun ekan hinnan näin paikallisessa Shelllin tolpassa, 0.99e/l.

Tuossahan tuo 85 tarkoittaa etanolin määrää, eikä oktaania. Käsityksen mukaan sitä kuluu 20-30% enemmän kuin vaikka 98 bensaa. Tai kuluisi teorissa jotta saadaan sama teho kun bensasta. Eli 100l 98e 100x1.65= 165e, taas 85 tarvittaisiin 130 litraa, elikäs 130x0,99=128,7e... Tuo epätarkka ja summamutikassa tehty laskutoimitus, mutta hinta, toistaiseksi kompensoisi kulutuksen lisääntymisen.

Jonkinverran googletin aiheesta ja on saatavilla erilaisia paketteja joilla suuttimen aukioloaikaa ilmeisesti pidennetään sen 20-30%. Tuossa muutama:
http://www.e85conversionkits.com/domestic/jeep/
http://www.change2e85.com/servlet/Detail?no=137
http://www.etanizer.com/etanizer_ethanol_kit.jpg

No jenkki foorumeita lueskelin ja siellä jokunen kertoi ajelleensa Jeepeillä ilman mitään viritelmiä ja nuo kitit laskettiin lähinä rahastukseksi. Toisaalta jossain varoteltiin että tiivisteet liukenee ja venttiilit menee jumiin yms. Kiinostaisin lähinnä tietää onkos joku suomessa kokeillut miten käy kun tota tankkiin laittaa. Ainakin kylmäkäynnistyksessä voi olla ongelmia. Jeepissähän luvattiin, olikohan 89- vuodesta lähtien että e10 bensa sopisi, lähinnä tiiviste/bensalinjojen suhteen. Jossain löysin selityksen että siitä uudemmat autot on samoilla tiivisteillä ja linjaston osilla tehty mitä brasilian vientimallit, siellä kun käyttävät enemmän etanolia bensassa.

No jos teoriassa tiivisteet ja putket kestää niin mikäs mahtais olla tuo venttiilien ja kannen kohtalo?

No jos linjat kestäis ja venttiilit niin...
-Tuollanen ihmehärpäke jenkeistä tilaukseen ja tankkiin kasivitosta..
Tai...

- Alkuperäiset bensasuuttimet vaihtooon, tilalle jotku strokerille tarkoitetut Foordin tms suuttimet ja samalla bensanpainetta enemmän, säädettävällä paineen sätimellä, tai mikäs se nyt olikaan.
- Säädettävä MAP anturi (http://www.go.jeep-xj.info/HowtoMAPsensor.htm) jotta ilmamäärä suhde (A/F ratio) saadaan tuonne rikkaammalle puolelle.
- Sytkäpuoli...mulla ei oo aavistustakaan voiko Jeepissä säätää sytytystä jälkiasennussarjoilla tms. tai onko siihen tarvettakaan.
Niin ja bensanpaineen ja MAP:in säätö mahdollistaisi tarvittaessa siirtymisen helposti takas 95/98 bensaan ja toisinpäin.

Sellasen käsityksen sain että toi 85 toimii paremmin kovasti ahdetuissa ja korkeapuristeisissa vehkeissä. Mitähän tapahtuisi jos olis strokeri kone missä olis kovemmat puristukset? Toisaalta koneen rakentamiseen menee äkkiä muutaman vuoden säästö...
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 21:15 (GMT +2).