Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.12.2011, 20:13
HJ-Toni HJ-Toni ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.01.09
Sijainti: porlammi
Viestit: 190
Exclamation

useita kysymyksiä


millä helvatan ilveellä te ammattilaiset ootte saaneet sisälyä sen valkoisen helvetinmassan pois helposti? ja helmapalkkien teosta onko kellään projektikuvia aiheesta? mitä maton tilalle sisällä kun ei viitsisi enää otta vettä keräämään?

__________________
Aloittelijan tuurilla mennää! AAAAAPUWA.....!!!!!!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.12.2011, 20:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ-Toni Näytä viesti
millä helvatan ilveellä te ammattilaiset ootte saaneet sisälyä sen valkoisen helvetinmassan pois helposti? ja helmapalkkien teosta onko kellään projektikuvia aiheesta? mitä maton tilalle sisällä kun ei viitsisi enää otta vettä keräämään?
Se valkoinen töhkä lähtee kaikkein parhaiten kylämästi rälläkän laikalla. Tuloksena tosin on helvetillinen savu ja paljon valkoista pehmeää muhjua. Ei tosin ole tullut koitettua että lähtisikö se rälläkkään kiinnitettävällä piikkiharjalla. Ainakaan porakoneversiolla irrottaessa ei saanut muuta aikaan kuin vitutuksen


Tässä yksi versio helmapalkeista, tapoja ja kokoja on toki muitakin:

1. Osta 100 x 50 RHS palkkia. Oman maun mukaan 3-5mm:n seinällä (3mm:n riittää jos ei älyttömästi anna runtua). Leikkaat yhden puoliksi ja liimaat sen 50 x 50 u- palkin siihen 100x50:n kylkeen. Voit toki ostaa valmiina myös 150 x 50 kokoa, mutta ei taida löytyä alle 5mm:n seinällä (=painava).

2. Leikkaat helmakotelon pois ~1cm kynnyksen alapuolelta, siitä missä helma alkaa kääntyä alaspäin. Sisäreuna poikki sieltä lattian/ pohjan/ helmakotelon liitoskohdan tietämiltä.

3. Liimaat sen palkin paikalleen.

4. Maalaat

5. Kovaa ajoa

On tietysti muunkin kokoisesta tehty, ja on tehty niin että leikkaa kotelon pois vain siitä pistehitsisauman "lipareen" kohdalta alapuolelta. Mutta noi kotelot on kuitenkin niin mädät että kandee vetää sinne pohjan kulmaukseen asti. Saat samalla siistittyä ruosteet pois pohjan/ lattian pystyosasta pois ja vedettyä mössöt päälle.

Samoten saat silloin halutessasi hitsattua tulppahitsit auton sisäpuolelta läpi, tukevoittaa kummasti ja auttaa kotelon paikallaan pysymistä.

Itselle tein ekaan XJ:hin em. tavalla, ja toiseen sitten niin että upotin palkin osittain sinne helmakotelon sisälle. 100 x 50mm:n palkki menee sinne helvetin hyvin. Se kyllä sitten vaatii jo enemmän muutosta, eli ovien alareunojen parturoinnin. ZJ:hin myös tein tuolla 150 x 50 palkilla, toimii siinäkin yhtä hyvin

Tossa jälkimmäisestä XJ:stä mistä näkee paljonko ovea tarttisi silloin leikata jos nostaa helmaa ylös:




..ja tässä ZJ, ihan samalla systeemillä menee myös XJ eikä silloin tartte ovia muokata:







__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.12.2011, 20:47
jyrze:n Avatar
jyrze jyrze ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.06.08
Sijainti: pori
Viestit: 583
Perusasetus

Kyllä se valkoinen paska lähti mulkkumirkelillä ja teräsharjapäällä ihan komeesti. Neekerintukkalaikka toimi myös hyvin.
Aika sirkeetä tököttiä on kyllä, usko meinas välillä loppua
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.12.2011, 21:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jyrze Näytä viesti
Kyllä se valkoinen paska lähti mulkkumirkelillä ja teräsharjapäällä ihan komeesti. Neekerintukkalaikka toimi myös hyvin.
Aika sirkeetä tököttiä on kyllä, usko meinas välillä loppua
..ja parasta on, että tuon ruostesuojamömmön alta ainakin mulla on molemmissa XJ:ssä löytynyt ne pahimmat ruosteet
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.12.2011, 22:49
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.346
Perusasetus



100x40x2.5 suorakaide jonka kyljessä 50x50x2 neliöputki,todella jäykkä, kevyt, ei niin raskaan näkönen sivustakaan kattella



hitsattu helman tilalle niin että oven ja palkin väliin jää n 10mm rako



sitte on viä noi putkitukset, vesijohtoputkea, suojaa kummasti ovia ja liukuu kivasti kannon/kiven kylkeä
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.12.2011, 23:10
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ-Toni Näytä viesti
millä helvatan ilveellä te ammattilaiset ootte saaneet sisälyä sen valkoisen helvetinmassan pois helposti? ja helmapalkkien teosta onko kellään projektikuvia aiheesta? mitä maton tilalle sisällä kun ei viitsisi enää otta vettä keräämään?
Itse lisääntymiskykyä uhmaten otin sen massan pois ihan kuumailmapuhaltimella ja lastalla.. Käry oli sellaista, että suosioilla hain maskin. Mutta hyvin kyllä lähti massa.

Amatöörinä tuli turvauduttua, tosin LJ:ssä, helman leikkauksessa vielä laserin apuun, eli sillä laittoi viivan jota leikkaili, jonka jälkeen aavituksen laski laseria ja toiseen kotelon puolikkaaseen syntyi viiva jota seurailla.. En eksynyt ja kaljat vasta tuon jälkeen, niin oli kyllä suora.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.12.2011, 00:56
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pt. Näytä viesti
Itse lisääntymiskykyä uhmaten otin sen massan pois ihan kuumailmapuhaltimella ja lastalla.. Käry oli sellaista, että suosioilla hain maskin. Mutta hyvin kyllä lähti massa.
Rälläkkä teräsharjalla minäkin raavin enimmät massat, mutta nurkat ja kolot mihin tuolla yhdistelmällä ei yltänyt, polttelin kosan toholla pois.....käry oli TODELLAKIN miehekästä!

Onhan se sitten vitt*maista tavaraa kaikelta kantilta katsottuna...tarttunut kiinni kuin purkka tukkaan, mutta samalla ruostuttanut ihan kaikki kohdat mihin sitä tehtaalla on laitettu Liekö noin "hyvää" tavaraa enää saatavillakaan....
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.12.2011, 16:31
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Mä tein XJ:hin helmapalkin kans 100x50x3mm palkista ja kylkeen 48x3,2mm putkee johon oli hitsattu käyrät päihin ja pari välitukea. Palkille tein tilaa sillai et vedin 20mm maalarinteipin siihen helmaan oven alapuolelle ja lähin laikalla päästään. Palkin sisäreuna tuli sit sitä pystysuoraa pokkausta vasten missä yhtyy pohja ja helma.

Onko muilla ollu ongelmia XJ:n korin elämisen kanssa? Tänään kun kävi rymyämässä, niin kuskin oven yläreunan ja korin välille tuli sentin rako... Tarttis varmaan tehä ne kiinteet turvakaaret niin hiukan jäykistäs koria...
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.12.2011, 16:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala Näytä viesti
Onko muilla ollu ongelmia XJ:n korin elämisen kanssa? Tänään kun kävi rymyämässä, niin kuskin oven yläreunan ja korin välille tuli sentin rako... Tarttis varmaan tehä ne kiinteet turvakaaret niin hiukan jäykistäs koria...
On. Se kuuluu sen luonteeseen, varsinkin alle '94 mallisiin missä tuli joitain vahvistuksia. '97 uudemmat on sitten vielä vähän jäykempiä. Itse asiassa, jos olisit tehnyt tuolla 150 x 50 kokoisella ja hitsannut kiinni tulppahitseillä sinne lattian ja helmakotelon kulmaukseen (missä turvavyökin on kiinni alhaalta), niin jäykistää paremmin koria.

Tarpeeksi sitten kun venyttelee XJ:tä ilman korinvahvistuksia vähän isommilla kumeksilla, niin alkaa pistehitsit revetä auki ja kori ratkeilla muutenkin. Vielä enemmän näin jos ajaa officrossia reippaalla jalalla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 23:09 (GMT +2).