Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.12.2011, 07:43
kope kope ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Kanttaa muuten suojata tuo venttiilistö jotenkin,tekee rumaa jälkeä kun letku katkeaa. Paljonko on paineet maksimissaan?
Joo, pitää varmaan laittaa vielä joku suoja eteen.
Paineet on muistaaksen vain 100bar luokkaa, mutta toki
sylinteriportteihin voi tulla suuriakin paineiskuja kun levy tökkää johonkin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.12.2011, 21:01
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

suunnittelu asteella on oma aura hjiihin. mutta saakos jostain joojoo vinssiä 24volttisena? ois helpompi käyttää nostoa kuin vakio vinssillä. koska sitte joutuis vähän väliä heittää jakiksen vapaalle ja ulos oton päälle-> aura ylös ja ulos otto pois ja jakis päälle ja matka jatkuu..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.12.2011, 21:13
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti Näytä viesti
suunnittelu asteella on oma aura hjiihin. mutta saakos jostain joojoo vinssiä 24volttisena? ois helpompi käyttää nostoa kuin vakio vinssillä. koska sitte joutuis vähän väliä heittää jakiksen vapaalle ja ulos oton päälle-> aura ylös ja ulos otto pois ja jakis päälle ja matka jatkuu..
voi sitä ykkösellä ja pakilla tökkiä ulosottoo päälle tyhjäkäynnillä. suuntaa vaan tarvii muuttaa jos pakittaa tai ajaa eteenpäin
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.12.2011, 21:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti Näytä viesti
suunnittelu asteella on oma aura hjiihin. mutta saakos jostain joojoo vinssiä 24volttisena? ois helpompi käyttää nostoa kuin vakio vinssillä. koska sitte joutuis vähän väliä heittää jakiksen vapaalle ja ulos oton päälle-> aura ylös ja ulos otto pois ja jakis päälle ja matka jatkuu..
Pienellä harjoittelulla homma toimii kuin römssöössä.Eikä tarvi jakista vapaalle.

Eli aina pysäyksissä vinssi lasku asentoon ja pakilla se nousee,hop, ja eteenpäin ajettaessa laskee hop.
Liikkeen aikana kun haluttu korkeus on kulloinkin saavutettu niin vinssi vain vapaalle ja homma toimii.

Tarkkana saa olla ettei se vinssi jää pyörimään mutta kokemus opettaa senkin ajastaan. Samoin kuin muutkin niksit.

Eli anna mennä ei siihen mitään sähökeloja tarvi.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.12.2011, 07:06
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Pienellä harjoittelulla homma toimii kuin römssöössä.Eikä tarvi jakista vapaalle.

Eli aina pysäyksissä vinssi lasku asentoon ja pakilla se nousee,hop, ja eteenpäin ajettaessa laskee hop.
Liikkeen aikana kun haluttu korkeus on kulloinkin saavutettu niin vinssi vain vapaalle ja homma toimii.

Tarkkana saa olla ettei se vinssi jää pyörimään mutta kokemus opettaa senkin ajastaan. Samoin kuin muutkin niksit.

Eli anna mennä ei siihen mitään sähökeloja tarvi.
tarkotatko tuolla vinssin vapaalle laitolla että vetää vauhdissa ilman kytkintä ulos oton pois?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.12.2011, 08:02
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Voihan sitä kytkintäkin polkasta jos tarvii, pikkusen käyttää kaasua löysällä niin yleensä lähtee ilmankin. Itse alkuun käytin kanssa mekaanista vinssiä levyn nostoon, sitten sain halvalla tehtyä hydrauliikan ja käyttömukavuus on ihan eri planeetalta. Sähkövinssi ajaa kutakuinkin saman asian. Pihoja aukastessa keppivetonen kela on kyllä työläs käyttää. (Nimim. kahdesti vaijerin katkaissut)
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.12.2011, 08:45
pastirolli pastirolli ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.07.07
Sijainti: Kurikka
Viestit: 2.174
Perusasetus

Tälläinen vanha NASAn kuuauto se pitää olla.





Muutoksia on tehty sen verran että tuohon härveliin on laitettu katto, eturenkaat on ketjutettu ja levyn nosto on vinssillä.

Tekniikkana on Datsun 100A -kone ja laatikko. Tasauspyörästössä on kerran kytkettävä lukko(kytketty).
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde-

Yritin epäonnistua. Onnistuin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.12.2011, 10:34
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Tälläinen vanha NASAn kuuauto se pitää olla.

Muutoksia on tehty sen verran että tuohon härveliin on laitettu katto, eturenkaat on ketjutettu ja levyn nosto on vinssillä.

Tekniikkana on Datsun 100A -kone ja laatikko. Tasauspyörästössä on kerran kytkettävä lukko(kytketty).
ootko ostanut tämän härvelin valmiina?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.12.2011, 14:00
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti Näytä viesti
tarkotatko tuolla vinssin vapaalle laitolla että vetää vauhdissa ilman kytkintä ulos oton pois?
Yep.Eli kyllä.

Jos vaihe on päällä ja jakis joko hitaalla tai nopeella niin kytkimen painaminen ei vaikuta ulosottoon koska pyörät pyörittää sitä.

Muutama talvi tuli tuolla systeemillä aurattua joten ainakin omalta kohdalta onnistui hyvin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.12.2011, 22:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ideoita jalostettavaksi


Meni pikkasen piiitkkääkksi

Kannataisiko laittaa tuohon mekaanisella vinssillä käytettävään auraan merkkivalot:
Siis tuohon vinssin vaijerin ja auran väliin jäykkä jousi, ja sitten sähkökytkin joka sytyttää vihreän merkkivalon että vaijeri on nyt löysällä.

Jäykän jousen voi korvata heikommalla vetojousella, mutta sitten pitää olla vaikkapa kettinki, joka ottaa kuorman vastaan kun jousi on venynyt vaikkapa 5 senttiä.

Toisen merkkivalon, ja vieläpä summerilla/äänimerkillä pistäsin puskulevyn ylä varoittimeksi, siis alkas hälyttään 5 cm ennenkä nostovara loppuu.

Ja kolmas idea jalostettavaksi: mekaanisen vinssin sähkökäyttö. vanhemmissa ulosotoissa lähtee taaksepäinkin kardaanilähtö, siihen pikakiinnikkeellä kardaani taaksepäin, ja siihen sitten ketjulla voimansiirto sähkömoottorilta. esim halpis vinssin moottori+releboksi.

ja neljäs, (ja hulluin?) pyöritetään sähkömoottorilla esim toyotan vinssin kulmavaihdetta, jossa on pelkästään n. 10cm pitkä kampi, joka nostaa/laskee puskulevyyn menevää jousitettua tankoa (tai kettinkiä/vaijeria).
-> tuolla jousitetulla tangolla saadaan pikkusen lisää painoa levylle.
ainut positiivinen tekijä tuossa ratkaisussa on tuo halpuus, tarvitaan vaan starttimoottori, 4 ketjupyörää (vois periaatteessa kestää polkupyörästä, mutta ei liene hätävarjelun liioittelua, jos jälkimmäinen välitys olis moposta. ja akseli ja pari laakeria.
toyotan vinssin kulmavaihteella nuo ketjuvälitykset vois arpoa esim. 1:15, siis moottoriin vaikkapa vaihdepyörän takapakatsasta se pienin ratas, ja sen parina pienin poljin koneistosta. (jos ei sattunut sopivat, niin helppo vaihtaa)
toisen poljin kammen tilalle sitten moposta 10 hampainen ja vinssin matoruuville vaikkapa 28-40 hampainen

p.s Tuosta Kope:n lumityökoneessa: Jos olis minun, niin tarkistaisin tuon ohjaus lohkon spekseistä, että onhan siellä sylinterin puolelta rajapaineventtiili takaisin säiliöön tms. (semmoisiakin lohkoja on, en vaan ole nähnyt luonnossa)
ja jos tuo "iskuylipaineventtiili? vai mikä se on?" puuttuu, niin harkitsisin sellaisen hankkimista ainakin tuolle levyn käännölle.

Toki kun katsoo noita sylintereitä, niin tuo ympäröivä mekaniikka korvaa tuon "isku/piikki paine varoventtiilin", laukeaminen korjataan rälläkällä ja hitsauskoneella.

Ja jos jatkan ekonomy- linjalla, niin etuveto autoissa on yleensä veto/työntö vaihdevaijereita, ja tuosta vaihdekepin mekaniikasta saa jo "valitsimen", pikkasen lisää, niin saat tuon lohkon toimimaan etänä.

Tuolla vinssikeskusteluissa sivuttiin tuon hydraulikaan vaaroja, tosin vähän isommassa kokoluokassa, mutta kun itselläni oli mayerin aura toyotan keulassa niin monta kertaa kurkistin leuka ratissa pahassa paikassa... siis
silmät noin vaaksan päässä tuosta sinun hytikka lohkosta

Yhden kerran olen traktorissa saanut "lepo/lukko tilassa" olevan sylinterin letkun "porsimaan", ja lähti maalit ja ruosteet alta silmän räpäyksen
letkusta häipyi paine runkoaisaan "sumupilvenä", ja alta silmänräpäyksen letku alkoi kusemaan kuin pikkupoika. Tuon jälkeen olen alkanut kunnioittaa noita hydraulisia juttuja, toki tilavuudet ovat pieniä, mutta ei se lohduta sun sattuu kohdalle alta sekunnin. (perheauton jarrunesteessä vielä suurempia? paineitaaa........)

Ja jos kukaan ei kokeilis mitään uutta, niin meillä olis paljon nykyistä paremmat öljylamput
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.12.2011, 08:03
kope kope ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti


p.s Tuosta Kope:n lumityökoneessa: Jos olis minun, niin tarkistaisin tuon ohjaus lohkon spekseistä, että onhan siellä sylinterin puolelta rajapaineventtiili takaisin säiliöön tms. (semmoisiakin lohkoja on, en vaan ole nähnyt luonnossa)
ja jos tuo "iskuylipaineventtiili? vai mikä se on?" puuttuu, niin harkitsisin sellaisen hankkimista ainakin tuolle levyn käännölle.

Toki kun katsoo noita sylintereitä, niin tuo ympäröivä mekaniikka korvaa tuon "isku/piikki paine varoventtiilin", laukeaminen korjataan rälläkällä ja hitsauskoneella.
Moro,
Tarkoitat varmaan lohkon sylinteriporteissa mahdollisesti olevia karakohtaisia varoja?
Eipä tuossa halpislohkossa moisia hienouksia ole...
Levyssä oleva jousisysteemi kyllä tuntuu toimivan ihan hyvin, eli se kyllä antaa periksi jos levyn alareuna tökkää johonkin.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
aura, diy, maasturi, puskulevy


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 12 (0 jäsentä and 12 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia Kiina ym, Mönkijöistä HiluMiks Chit-Chat 30 20.09.2014 22:44
Myydään kylpyhuoneeseen altaita ym. kuvia osatauno O/M/V Muut 9 25.08.2011 12:23
Kokemuksia palalukoista Aussie ym.. Nalle Tekniikka & Jutustelu 3 01.11.2009 10:55
kuinka profiiliin kuvia ym? T.T.T Chit-Chat 10 29.05.2006 15:52
Truckworld, tekniikkaa, kuvia ym... HEKULIINI Linkit 4 02.08.2004 17:31


Sivu luotu: 08:27 (GMT +2).