Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.11.2011, 23:35
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.777
Perusasetus

Tuota erikokoisten akkujen yli/alilatausta en kyllä allekirjoita nimenomaan rinnankytkennässä (12V)

Ei se laturi tiputa latausjännitettä kun akku on täynnä. Se puskee aina samaa jännitettä ulos otti akku vastaan virtaa tai ei.

Sarjaankytkennässä (24V systeemi) tottakai akkujen pitää olla samanlaisia jotta ne latautuisivat/antaisivat virtaa tasaisesti.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.11.2011, 10:04
Juippa:n Avatar
Juippa Juippa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 549
Smile

Kävin omaan k10piin hakemassa kesällä tällaset talvea varten:
http://www.pjp-batteries.com/trane-a...si-trane-akku/
Oli 80Ah, muut arvot lunttaan myöhemmin konarin alta. Mutta ovat vakiokokoisia, menee vaneihin kuulemma. Kesällä kun omat vanhat akut sanoivat sopimuksensa irti, kävelin vanhanliiton akkupalveluliikkeeseen ja kerroin ongelmani. Palvelua sain. 6.2l Dieseliin pitäs saaha uudet akut, semmoset millä voi käyttää webastoa ja lähtee silti talvella toi pikkis vielä käyntiin.

Suositteli noita tranen akkuja. Samassa liikkeessä myytiin myös optima....
Maksoi muuten satasen kappale, samallamukaan tarttui uusi c-tek laturi ja matkamallin yleismittari autoon.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.11.2011, 16:56
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Tuota erikokoisten akkujen yli/alilatausta en kyllä allekirjoita nimenomaan rinnankytkennässä (12V)

Ei se laturi tiputa latausjännitettä kun akku on täynnä. Se puskee aina samaa jännitettä ulos otti akku vastaan virtaa tai ei.

Sarjaankytkennässä (24V systeemi) tottakai akkujen pitää olla samanlaisia jotta ne latautuisivat/antaisivat virtaa tasaisesti.
Tätä mieltä minäkin olen. Ja rinnankytkennässä jännite juurikin niin kuin sanot pysyy molemmilla akuilla samana. Jännite-eroja rinnan kytkennässä akkujen välille ei edes pysty syntymään, ellei oteta kaapeleiden tuottamaa vastusta huomioon. (joka vaikuttaa tosi vähän jännitteeseen) Mutta mitään ongelmaa ei pitäisi ilmetä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.11.2011, 22:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

akkujen rinnankytkentä:


Kun akkuja kytketään rinnan, niin se on syytä tehdä mahdollisimman "tasapuolisesti", siis johdot osapuilleen saman mittaiset: ja akussahan on sekä miinus että plus johdot kulutukseen/lataukseen.

ja akkujen ominaisuuksiin vaikuttaa suuresti lämpötila: lohkolämppärin/ajolämpimän koneen lämmittämässä konehuoneessa akku on paljon riskimpi antamaan/ottamaan virtaa kuin jossain taka-akselin vieressä.

-> konehuoneen lämmin akku ottaa virtaa vastaan suhteellisen pienellä jännitteellä, mutta alustan akku ei ota virtaa juuri ollenkaan tuolla konehuoneen akun jännitteellä.--> taka-akku ei talvella koskaan lataudu täyteen-> ei hyvä

-> toki tuo lämmin akku antaa paljon enemmän virtaa startissa, mutta jos startti menee pitkäksi, niin tuo lämmin akku tyhjenee äkkiä verrattuna kylmään akkuun.

-> ja kylmä akku loppuu äkkiä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.11.2011, 22:39
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kun akkuja kytketään rinnan, niin se on syytä tehdä mahdollisimman "tasapuolisesti", siis johdot osapuilleen saman mittaiset: ja akussahan on sekä miinus että plus johdot kulutukseen/lataukseen.

ja akkujen ominaisuuksiin vaikuttaa suuresti lämpötila: lohkolämppärin/ajolämpimän koneen lämmittämässä konehuoneessa akku on paljon riskimpi antamaan/ottamaan virtaa kuin jossain taka-akselin vieressä.

-> konehuoneen lämmin akku ottaa virtaa vastaan suhteellisen pienellä jännitteellä, mutta alustan akku ei ota virtaa juuri ollenkaan tuolla konehuoneen akun jännitteellä.--> taka-akku ei talvella koskaan lataudu täyteen-> ei hyvä

-> toki tuo lämmin akku antaa paljon enemmän virtaa startissa, mutta jos startti menee pitkäksi, niin tuo lämmin akku tyhjenee äkkiä verrattuna kylmään akkuun.

-> ja kylmä akku loppuu äkkiä
Tän allekirjotan kanssa mut oon eri mieltä noist kaapelinpituuksist. On toki merkitystä mut resistanssi auton mittakaavassa on mitätön,olettaen et on hyvät johdot ja liitokset. Tostahan on teollinen sovellus esim. hiluksissa,lataus kytketty toiseen akkuun ja osa kulutuksesta on otettu toisesta akusta. Ja muuten esim. Jeepissä on akun lämpötilaa haisteleva anturi ja sen mukaan nostaa lataus jännitettä jos on kylymää. Sit on joissain Wolkkareissa mm. akun lämmitintä,lieekö suurta hyötyä sitte..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ennen kaikki oli paremmin Rolpatti Chit-Chat 2 30.09.2009 10:22
ennen/jälkeen Punanenä Tekniikka & Jutustelu 10 02.08.2007 15:48
MutaSpoorit, Ennen ja nyt !! SuurSyömäri Chit-Chat 8 06.01.2007 19:41
Lue ennen postausta Pete Chit-Chat 5 22.12.2006 20:24
Paha olo jo ennen suoritusta? tuska Bees & Honey 1 03.01.2003 15:25


Sivu luotu: 15:11 (GMT +2).