![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tarkottaa sitä että Saksassa käyttävät näitä traktoriksi rekisteröitynä. Ei onnistu täällä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
kiitos taas infoista.
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli jos tuo esim saksasta käytetyn traktorin niin sitä ei voi rekisteröidä suomeen? Niinkö? Ja kyllä suomessa traktorilla saa jaa 80km/h ja ihan laillisesti. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja faktaa aiheesta: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...toajoneuvo.htm
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Maastoliikenneasetus 12.1.1996/10 14 § Nopeusrajoitus Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin sallittu nopeus maastossa maa-alueella on 60 km/h. Nopeusrajoitus ei kuitenkaan koske maastoliikennelain 30 §:ssä tarkoitettua kilpailua tai harjoitusta, mikäli asianomainen alue on suljettu muulta liikenteeltä. Jääpeitteisellä vesialueella suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Mikäli ajoneuvoon on kytketty hinattava perävaunu, jossa kuljetetaan henkilöä, on suurin sallittu nopeus maastossa kuitenkin enintään 40 km/h. Viimeksi muokannut Tumi : 02.11.2011 14:37 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuot Saksasta Unimogin joka on rekisteröity siellä traktoriksi niin sitä ei täällä voi katsastaa traktoriksi, poislukien tuolla toisessa topicissa mainittu 2010.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mutta johonkinhan tuo on perustuttava. Kaipailin perusteluja. Lakipykälää tai asetusta. Trafin ohjeet toki tunnetusti menevät jopa perustuslain ohi.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Suomessa on kansallinen lainsäädäntö, joka tässä tapauksessa määrittelee traktorin tietynlaiseksi, juurikin nopeuden osalta. (Ajoneuvolaki 1090/2002, 14§)
Siellä määritellään myös käyttötarkoitusta, jota ei ymmärtääkseni mogilla vakiona voi täyttää. Siihen tarvitsisi omankäsitykseni mukaan kolmipiste- tai muun vastaavan nostolaitteen. Voi tietysti olla että sellainenkin mogissa on, ikinä en sellaista ole (yleensäkkään moggia) nähnyt livenä. Trafia rajoittaa tuo meidän oma lakimme monissa asioissa, lisäksi taitavat vielä tulkita joitakin asioita lakia tiukemmaksi. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Saksassa on lähes kaikissa pienimissä mogeissa kolmipistenostimet takana, ja tietenkin PTO
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Asiasta on käyty parillakin eri konttorilla (suhtautuivat asiallisesti kun olet valmistellut asian hyvin) keskustelemassa, ovat olleet AKE-den yhteydessä ja olen sinne soittanut itsekin.
Blokkaavat tämän tehokkaasti, mutta perustelut ontuvat nykypäivänä, palataan niihin myöhemmin. EDIT: #1 Perusteluina vedottiin meillä voimassa olevaan lainsäädäntöön ja asetuksiin joilla ajoneuvoluokat määritellään. Ongelmana että en ole löytänyt traktorin määritelmästä muita teknisiä vaatimuksia kuin EDESTÄ VETOPISTEVAATIMUKSEN, ei siis takaa kuten voisi olettaa. #2 Paperi jonka AKE on lähettänyt katsastustoimipaikoille (ei just nyt käsillä, on kyl jossain) mainitaan että ajoneuvon "naamioiminen" toiseen ajoneuvoluokkaan voi aiheuttaa vaaratilanteita, lähinnä hitaus tässä perusteena. Tähän voisi heittää vastineeksi mopoautot, miten voit pimeällä tietää tuleeko sieltä mopoauto 40km/h vai oikea 80km/h. #3 Samassa paperissa mainitaan ajoneuvon keinotekoinen hidastaminen että se soveltuu ko. ajoneuvoluokkaan. Nuo vanhat 411, 2010 50km/h ja uudemmat esim. U600 (407.100) 62km/h huippunopeudellaan eivät tarvitse mitään keinotekoista hidastusta. Jos pankkitilin saldo jossain vaiheessa sallii niin olen miettiny että tuollaista U600-sta KA-rekisteröintikatsastukseen tarjoamalla (tietysti asiaankuuluvasti takanostolaitteilla jne) voisi lain tulkitsijoille (=TRAFI) esittää kysymyksen että tuleeko ajoneuvon kyetä saavuttamaan ko. ajoneuvomallin suurin sallittu nopeus vai ei?. Jos lähdetään tuolla vmax 62km/h mogilla pimeän aikaan 100km/h rajoituksella varustetulle tielle ILMAN hitaan ajoneuvon kilpeä niin kuka vastaa seurauksista?. Sekin on syytä muistaa että mikäli näitä pystyisi traktoriksi rekisteröimään ei kannata lähteä liikaa hölmöilemään veronkiertomielessä, muistellaas vaan mitä on käyny mm. suksiboksipakuille, avolava trans-ameille, kaksikäyttöajoneuvoille jne.. Viimeksi muokannut hiski : 03.11.2011 18:52 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
riiseli mersedes ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty G-Moggi 2,5td | molliollikolli | O/M/V Ajoneuvot | 11 | 23.03.2012 07:58 |
moggi -61 404 | tiku83 | Maasturiprojektit | 20 | 30.12.2011 19:09 |
O.Moggi | T.T.T | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 20.04.2008 20:03 |
M:Moggi | kuutar | O/M/V Muut | 0 | 21.02.2004 16:41 |