![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Niin joo.. toihan olikin tosiaan jo risukeula. En minä näistä tojotista niin tiedä ![]() En jaksa uskoa että on kulmat oikeasti muuttuneet takana säädön aikana, meniskö jonkun mittavirheen piikkiin ja toisaalta jos säätäessä auton asento tjsp. muuttunut? Eihän takapäässä minkään pitäisi muuttua kun on jäykkä akseli. Tarkista nyt huvikseen vielä toi caster- kulma.. en minä ainakaan oikein keksi tuohon mitään muutakaan ongelmaa, jos vain kaikki puslat yms. on kunnossa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Kyllä minunkin mietestä tuo olkatapin takakallistuma saa aikaan juuri tuota.
Tuo takakallistus voi muuttua hyvinkin paljon korotuksessa (tästä autosta en tiedä), sillä osassa autoissa kolmiotukivarren/tukivarsien kiinnitus ei ole suorassa auton pituuslinjan suhteen. Toiset renkaat ja autot kestää enemmän heittoa, toiset vähemmän. esim. minulla hdj:ssä normaalia enemmän takakallistusta, menee kuin juna ja ohjaus palauttaa vähän liiankin terhakasti. Kaverilla taasen oli hdj:ssä normaalia vähemmän, itse asiassa taisi olla jo etukallistusta, kulki vielä kelvollisesti, ja palautti huonohkosti. Minulla oli bj-40 ensin nollassa, suuntavakavuus huono, ei palauttanut ohjaus ja jarrutuksessa sai jorjata jatkuvasti ratilla kun tempoili ympäriinsä. Käännin noin 4 astetta takakallistusta, ja muuttu kuin eri autoksi. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Vaihdoit tukivarret mutta casteria ei oo mitattu!!! (paperissa tyhjä kenttä) Eli varmasti päin peetä tuollaisen ajotuntuman myötä.
Nehän nyt saa silmälläkin yllättävän hyvin kohdalleen, ite laitoin vaan palikat samoihin asentoihin viivat säätölevyn asteikolla ja silmällä camberit kohilleen. Katoppa ekaks onko ne edes silmämääräisesti sielläpäin. Kaks kertaa käytin pyöränsuuntauksessa ex-4Runneria ja molempien kertojen jälkeen silminnähden kulmat viturallaan. Siitä viisastuneena oon luottanu silmään enemmän kun pyöränkulmaprinttiin. Auraukset näet kun paat eka ratin suoraan ja sitten sihtaat etupyörien kylkiä pitkin viivan takapyöriin, raideleveydet kun on muistaakseni edessä sentin vähemmän kun takana niin pikkusen saa mennä linja takapyörän päälle, kulmissa kun saa olla isommilla pyörillä himppasen haritustakin. Nimim. just vaihdoin alatukivarsien puslat ja silmämääräisesti kulmat kohdilleen, aurausta sai säätää melkosesti kun laitoin kaikki camperit eteenpäin. Ja menee luotisuoraan ja tempoilematta. Ja ei oo tosiaan nyt aurauksessa eikä camberissa vika! |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Oliko tuo ammattilaispaikka vaan joku nyrkkipaja?
Ja kun pistivät kennot kiinni renkaisiin, niin olihan siellä pyörien alla niin sanotut liukulevyt? ja muistivat vielä vapauttaa ne? siis että renkaat/ripustukset eivät jääneet jännitykseen kennojen kalibroinnin jälkeen? |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Aivan sama, aurauksen ja camberinhan saa kohdilleen vaikka caster olisi aivan pois asteikolta.
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Tuossa taannoin testasin Bosch:n optista 4-pyörä suuntaajaa (vm.2010), ja olikohan silloin pöydällä joku 2000 luvun 320 mese, niin kun katsoi aurauksen ja pyörän pystykallistuksen niin molemmat oli yli asteen perseellään, kun nuo liukulevyt oli lukittuna (niin kuin niiden kuuluu olla, kun auto laskettiin alas, mutta pitää vapauttaa ennen säätöä) Toki isoilla renkailla vaikutus varmaan pienempi, mutta menee noiden minuuttien osata kyllä uusiin puihin. Ja kun nyt mietitään, että paljonko on paljon, Niin suuruusluokkaa 10 milliä yhden metrin päässä on n.2 astetta. ja tuo desimaaliluvun loppu, siis 0 astetta 01minuuttia on metrin päässä kymmenesosa milliä?, siis niin vähän että jos raidetankoja on lämmitetty säädön yhteydessä, niin pitää odottaa että ne jäähtyy! ja k.o aloittajan autossa tuo liukuma on 1,5 astetta, ja jos akseliväli on 2,5 metriä, niin tuo takakallistuma ampuu yli asteikon, jos auton perää nostetaan/lasketaan 9 senttiä? siis joko 4,5cm lasku tai nosto takajousituksen korkeudessa ajaa ainakin toisen rajan yli ![]() Pitäskö tarkistaa laskelmat? Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 31.10.2011 09:13 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Kaikki menee uusiks kun casterit säätää, ihan kaikki. Mutta siis paljon on mittaajastakin kiinni onko tulokset luotettavia vai ei, siks just näissä on niin isoja heittoja vaikka kulmat just säädetty "vihreelle". |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Pitänee siis tutustua tuohon casteriin. Mistäs tuota casteria sitten saa säädeltyä?
Viimeksi muokannut Rölli : 30.10.2011 23:24 |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Edit: ja sitten kun alat säätämään, tai kuka sit ruuvaakin, niin vetäkää etupyörät niin eteen kuin saatte, muuten ryystää helposti pyöränkotelon takaosaan kiinni. Eli takapäät mahdollisimman ulos, etupäät sisään. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 31.10.2011 07:06 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hj-60:sen aurauskulmat? | räyhäracing | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 25.07.2009 17:59 |
| aurauskulmat, hj60 | penna | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 12.11.2008 22:30 |