Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.10.2011, 12:56
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Ja PAH. Täällä missä tiet ovat talvella lumipolanteella niin kitkarenkaat ovat paremmat kuin nastat ja kumilaatu on oikeasti vähintään yhtä tärkeä kuin kuvio...
No joo, tottahan tuo on, mutta sielä asuu noin 1% koko kansasta. Ehkä on ihan sama vaikka siellä luistelisi vasenta kaistaa kaljuilla kesäkumeilla kun ei edes ole vastaantulijoita ;-9 !

TT

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.10.2011, 14:13
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
No joo, tottahan tuo on, mutta sielä asuu noin 1% koko kansasta. Ehkä on ihan sama vaikka siellä luistelisi vasenta kaistaa kaljuilla kesäkumeilla kun ei edes ole vastaantulijoita ;-9 !

TT
Tässäpä meillä vasta oikea asenne!
Kyllä täällä kehä3:n pohjoispuolellakin on jäätä ja muuta vaihtelevaa keliä ja eteenpäin on päästävä. Sanoisin että hyvin pitkälti kuskista kiinni miten niillä renkailla pysyy tiellä, 3 talvea mennyt Mudzilloilla ilman paniikkitilanteita ja tieltä suistumisia. Jos on menty metsään niin on menty tarkoituksellisesti ja hallitusti. Aikaisemmassa autossa oli BFG AT:t (aikaa ennen k.o.-merkintää) ja niilläkin pysyi tiellä.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.10.2011, 14:32
hazzinen:n Avatar
hazzinen hazzinen ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.06
Sijainti: Heinola, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

heh, taitaa tämäkii olla tuon kehän sisällä olevien, "talvi yllätti jälleen" porukan onkelmia ku eip pysy kojeet tiellä. itellä ollu kans usiamman talven m+s pökkyrät alla, tottahaa tuo on että risteysalueilla joita hinkataan kiiltäväksi talven ajan ni ei pökkyrä pijä lukkojarruun renkaat lyödessä, mutta kyllä se nastallinenkin pyörä antaa myöten. paikaltaan lähtiessä nastapyörä on kyllä aina paras
__________________
kötköttimet on kivoja
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.10.2011, 18:56
Pohjakosketus Pohjakosketus ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.10.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 36
Perusasetus

Ok,kiitos mielipiteistä,niin puolesta kuin vastaankin,poranastoja tallista kyllä löytyykin,voisi niitäkin kokeilla,ja jos ei pysähdy niin rengaskaupoille
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.10.2011, 19:27
make1978 make1978 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.08.11
Sijainti: tampere
Viestit: 122
Perusasetus

ehkä se on parempi ajella näillä "isoilla" autoilla vaan mettässä jos ei kerran ilman nastoja pärjää
ei sitten herneitä mut itekun ajaa vähän isompia ammatikseen ja omissa ei oo ollu nastoja 10v ainoonkaan pirssin alla niin ihmetyttää toi tapat kaikki muut jos et laita nastoja asenne..90% talvella on kiinni ratin ja penkin välistä
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.10.2011, 19:28
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Ennakoida pitää ja reilusti. Sillä pärjää jotenkin mutta äkkitilanteet on aika karmivia kun sekuntit juoksee eikä vauhti hiljene. Eikä taasen pyörät lähe pyörimään ihan hetkessä vaikka jarrua löysäisikin.

Yokohamalla oli ainakin joku melko talvipintainen maastorengas...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.10.2011, 20:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Ennakointi ja ennakointi... aina ei vaan ole aikaa ennakoida, tämä tahtoo porukalta unohtua. Sillon pitäis oikeesti tapahtua jotain kun painetaan jarrupedaalia. Kitkarengaskin parhaimmillaan on oikeesti toimiva, jopa liukkaalla jäälläkin. Tällöin tosin ABS+EBS erittäin suositeltavia.

Kitkarengas on kokonaan eri asia kuin M+S-merkinnällä oleva mutiainen tai kiinan kesärengas.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.10.2011, 21:04
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Painavissa autoissa tuo mutarenkaiden pidon puute varmaan korostuu melkoisesti, mutta Suzukilla olen kuusi talvea ajellut mutarenkailla ilman mitään ongelmaa. Ennakoida täytyy tietysti, eikä yhtään oikeaa paniikkitilannetta ole sattunut kun ajelee renkaiden mukaan...

Alla on olleet Insa Saharat, SX Swampperit ja nyt viimeisimpänä Kumho KL71, ja kaikilla yhtä hyvin kyllä pysynyt tiellä. Ja viime talvena tuli ajeltua ja oltua kyydissä kaverin Suzukissa aika paljon, ja Fedima Siroccoillakin selvisi koko talven ilman ongelmia. Yhtenä talvena ajelin jonkun aikaa corollalla jossa oli jotkut parhaat päivänsä nähneet nastakumit alla, ja pysähtyi kyllä pelottavan paljon huonommin kuin Suzuki!

Nastarenkaita ei tarvis olla kenelläkään kun kitkatkin on keksitty...
__________________
-Pauli-

Viimeksi muokannut Palex : 30.10.2011 21:06
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.10.2011, 21:22
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hazzinen Näytä viesti
heh, taitaa tämäkii olla tuon kehän sisällä olevien, "talvi yllätti jälleen" porukan onkelmia ku eip pysy kojeet tiellä. itellä ollu kans usiamman talven m+s pökkyrät alla, tottahaa tuo on että risteysalueilla joita hinkataan kiiltäväksi talven ajan ni ei pökkyrä pijä lukkojarruun renkaat lyödessä, mutta kyllä se nastallinenkin pyörä antaa myöten. paikaltaan lähtiessä nastapyörä on kyllä aina paras
Eipäs yleistetä valitettavasti suurimmat kolarisumat ovat olleet vuosien saatossa tuolta kehä 3 suunnasta keskustaan päin eikä keskustasta "maalle" päin.

Ei me stadilaiset tulla sieltä maalta tänne stadiin vaan me ollaan jo täällä ja mennään tuonne ulkopuolelle duuniin tai vastaavaan toimintaan

Ja kyllä tuo on totta että risteyksissä se suurin kynnyskysymys on.

Kuitenkin olen jo vuosia ajellut melkein slikseillä paskoilla kumeilla ihan omasta tahdosta sanokaa tyhmyydeksi ja siltikin olen vielä hengissä ja autotkin ovat kolhuttomia ja kuitenkin joka arkipvä ajan talvellakin töihin ja sieltä pois. Toki sille mitään mahda jos joku niki lauda tulee kahva auki kahtasataa uusilla renkaillaan ja luistonestoillaan kuten kesällä ajaen ja hupsis fysiikanlait ovatkin ihan samat loppupeleissä. Toki ylimääräinen pito antaa aina vähän ekstra pelastusaikaa en sitä kiistä. Mutta eikös tässä ollut kysymyksessä se että pärjääkö niillä talvella? 70-luvulla vedettiin vielä kesäkumeilla monesti kesät talvet.

Kiitos ja anteeksi.

p.s:ja muistetaan että täällä "lumi yllätti kylässä" käy noin 85% ihmisistä ihan muualta töissä.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.

Viimeksi muokannut Castrol : 30.10.2011 21:28
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.10.2011, 21:53
hazzinen:n Avatar
hazzinen hazzinen ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.06
Sijainti: Heinola, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

nooh ylläti kenet vaan, yllätti kumminkin ja TAAS
__________________
kötköttimet on kivoja
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.10.2011, 22:37
Ruusulehto:n Avatar
Ruusulehto Ruusulehto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 25.12.09
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 332
Perusasetus

Kyllähän sitä talvella pärjää vaikka suvikumeilla, mutta kyllä ainoa oikea talvirengas on nastarengas
__________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.10.2011, 22:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

"Huonot" renkaat vaatii tietoa ja taitoa


Itse ajelin ensimmäisen kokonaisen talven bj-40:llä ja 205-16 nauhapinnotetuilla renkailla. ja silloin vuosiluku kirjoitettiin kahdella ysillä.

toki sen jälkeenkin olen ajanut landcruisereilla varmaan yli 10 talvea nastattomilla renkailla, mutta kun en enää tällä vuosi tuhannella ole ainut kuski noille cruisereille, niin pistetäämpä piikkiä alle! (helpompi istua lauantai-iltana tms kartturina, kun maisema tulee vastaa ennalta odotetusti)

Siis jos asuu/liikkuu jäisten tienpintojen alueella, niin pitoero nastarenkaan ja nastattoman välillä on paljon pienempi, kun se jää sattuu kohdalle, ja nastarenkaat alla!

Ja artikkelin "jokaisella on selitys ja p.......reikä", niin jopa täällä KESKIsuomessa* tuo talvi tuo pito ongelmia nimenomaan tuon kiilloitetun jään muodossa.

*)Toki minä en todella ole keskisuomessa, mutta n.100 km päässä siitä:-> sekä pohjoseen että etelään on 650 km

Ja sitten se VANHA tuttu juttu: vajaa kaksi kuukautta ennen kuin päivä alkaa pitenemään, niin silloin liukas keli yllättää! mutta kukaan ei törttöile maalis eikä huhtikuussa?

Siis jos haluat romuttaa maasturisi, niin vielä useita viikkoja kesärenkailla, kun päiväthän on plussalla!
, ja sitten kun saat ne piikit alle niin aja toukokuun loppuun, sillä kumminkaima oli nähnyt jäätä!

Hyvät talvikelit kaikille!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.10.2011, 21:18
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Tässäpä meillä vasta oikea asenne!
Kyllä täällä kehä3:n pohjoispuolellakin on jäätä ja muuta vaihtelevaa keliä ja eteenpäin on päästävä. Sanoisin että hyvin pitkälti kuskista kiinni miten niillä renkailla pysyy tiellä, 3 talvea mennyt Mudzilloilla ilman paniikkitilanteita ja tieltä suistumisia. Jos on menty metsään niin on menty tarkoituksellisesti ja hallitusti. Aikaisemmassa autossa oli BFG AT:t (aikaa ennen k.o.-merkintää) ja niilläkin pysyi tiellä.
He, he, en ainakaan ole ihan kehä3:n eteläpuolelta vaan satoja kilometrejä pohjoista kohden.

Raskas kalusto on renkaiden kanssa ihan eri asia kuin nämä maastorenkaat, pintapaine on kovempi kuin pienemmässä kalustossa ja siksi kumi on tiessä kiinni. Lisäksi raskaassa kalustossa on lamelikuviot ihan niinkuin pikkuautoissakin.

Olen ajanut 10 vuotta maastureilla lähes kaikki ajoni. En riskeeraa omaa, lasteni, perheeni enkä muidenkaan henkeä MT-pökkyröillä. BFG AT, MT ja Saharasta on kokemusta ja talvella ihan paskat. Kyllä minäkin ennakoida osaan, mutta mitä kun joku törttöilee eteen tai tule väärää kaistaa vastaan...mitä siinä auttaa ennakoida?

Suurin ongelma onkin just tuo, että vaikka jarrun vapauttaa, pyörät hiihtää silti vielä.Ja kiitos jatkuvan nelivedon joka repii äkkijarrutuksessakin takapäätäkin lukkoon.

TT
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 205/75/15 Talvi jankkakoo O/M/V Renkaat ja vanteet 1 17.05.2010 22:08
Myydään muutamia talvi rengas sarjoja takku O/M/V Renkaat ja vanteet 0 09.11.2009 11:52
Talvi yllätti snööri Chit-Chat 16 07.11.2006 19:54
o:215-245/70 r16 talvi gummit O/M/V Muut 0 17.10.2004 19:32
Talvi tulossa Lars Rakas Päiväkirja 0 15.09.2002 03:24


Sivu luotu: 15:38 (GMT +2).