![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Google kerto tollasta nopealla vilkaisulla, ainakin on jotain lakipykälää ym kuvia ![]() http://www.tiede.fi/keskustelut/tekn...ta-t44973.html http://hannunprojekti.kuvat.fi/kuvat...ta%20projekti/
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not Team Rotta-Racing Ry K-Nummi |
#2
|
||||
|
||||
![]()
joo, nuo topikit on jo osin kahlattu, tuo tiedelehden pätkä on vaan aika rasittavaa luettavaa kaikessa viherpiiperryksessään... mutta kyllä mä vielä sen linkkeineen läpi tutkin.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
eiköhän sitä aika pitkälle verrata omavalmiste veneeseen ? taitaa vissiin olla aika lupskat säännöt, tiedä sitten.
onnea rakentamiseen ja kuvia palstalle kun rakennelma edistyy ![]()
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not Team Rotta-Racing Ry K-Nummi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
On ainaki lyhyt matka jäähyttelemään jos sattuu nojaamaan vesisäiliöön saunassa.. Sori offtopic, mut kokemuksia on pakko välillä jakaa
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Ponttoonisauna otsikolla....
Googletapa ponttoonisauna-haulla niin jopa löytyy jos jonkinlaista kulkinetta
![]() Ihan hauska laite jos on riittävän laajat vesistöt millä liikkua. Ei muuta kun tesemppiä hankkeelle. ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Pari asiaa ulkomuistista/omia mielipiteitä:
Veneen valmistamien omaan käyttöön (käytännössä: siis kyytiin ei oteta ketään korvausta vastaan, eikä venettä myydä ennenkä ? vuoden käytön jälkeen)
Ponttoonien koko: Mitoita ponttoonitniin isoksi, että ne ui maksimissaan puolessa syvyydessä. Jos pottoonin kantavuudesta käytetään reilusti yli puolet, niin kaatumisherkkyys kasvaa,sillä kallistuessaan ponttooni uppoaa, ja kun painopiste siirtyy uponneen ponttoonin suuntaan niin kaatuu yllättävän herkästi. Jäykkyys: Mieti sauna tms jäykisteeksi, sillä lauttaa vaikea/kallis jäykistää, ja jos joustaa ponttoonien kesken, niin repii kaikki irti. Nopeus: Luommoisen saunalautan nopeus kannattaa jättää pieneksi, tuommonen 10 km/h siis noin 5 solmua saavutetaan pienellä koneella, tuolla 20 prutkulla kulkee varmaan tuommonen 2 kpl 70cm ponnttonia, 6 metiä pitkä,noin 2300 kg juuri tuota 5 solmua, eikä tarvi varmaan edes huudattaa täysillä? tuo 2300 kg 50% uppoumalla. Veneen pakolliset varusteet: Ehdottoman pakolliset: Sammutin, sopivat pelastusliivit kaikille,rekisteröinti jos yli 5,5 metriä pitkä tai yli 20 hv kone, ohjaus ja hallintalaitteet sijoitettuna siten että kuljettaja näkee "ympäriinsä" Puolipakolliset, voivat olla vapaaehtoisia joissain tapauksissa, mutta kannattaa hankkia: Kulkuvalot (määrä/laatu riippuu pituudesta, mutta 12m asti yht.noin 50e), Äänimerkki ("sumutorvi", alkaen polkupyörän kumipallolla oleva torvikin käy pikkuveneelle), kompassi, meri/järvi kartta vesialueesta, missä liikutaan,Taskulamppu/valonheitin, sammutuspeite, käymäläjätteille säiliö(ei saa päästää vesistöön, esim. asuntovaunun kemiallinen portapotti), kiinteille jätteille kiinteä roskis(musta muovisankko roskapussilla vuorattun/ ruuvattuna teranssiin tms), ja jos yöpymiseen sopia tiloja niin niiden palovaroitin,mela ja ankkuri. Ja terveellä maalaisjärjellä pärjää pitkälle, sillä esim.veneessä saunan savupiippu ei voi olla siten että kuljettaja polttaa siihen itsensä, aluksessa pitää olla kiinnitys pisteet laituriin kiinnitystä varten (ja pari-kolme fenderiä/Laiturisuojaa jne. Ja sitten se oikeudessa raskauttavin asia: aluksen päällikkö on vastuussa kaikesta!, toki tuota laajennetaan käytännössä koskemaan omistajaa/rakentajaa. Ylläolevilla varusteilla oleva alus on suhteellisen turvassa "kelluvan laiturin" leimalta. Huomioon otettavia: Mikäli aluksessa on kiinteitä 230v tai nestekaasu laitteita, niin ne on ammattilaisten heiniä... Lue rivien välistä: akkulaturit, kahvinkeittimet yms ovat "irtonaisia", yhden tulkinnan mukaan sopiva paikka saa olla, ja jopa narulla tms kiinni mutta ei ruuveilla eikä nippusiteillä. sama koskee nestekaasulaitteita. Ja kaikkien rakenteiden ja varusteiden täytyy olla sellaisia, että ne ei aiheuta vaaraa. Tuossa ulkomuistista tärkeimmät, Huvivenedirektiivi yms. löytyy paljon muuta. Ja tuon "kelluvan laiturin" määritelmää kannattaa välttää viimmeiseen asti, nimittäin jos k.o kelluva laituri on edes joskus ollut kiinteästi laiturissa, niin silloin sen vene/alus status on vaarassa. asiasta on käyty suomessa oikeutta pitkälle, ja siinä saunalautta oli muistaakseni alunperin viemäröity maihin. vaikka tuo kelluva laituri oli tuon jälkeen todistettavasti alus, niin omistaja hävisi jutun(rakennusvalvontaa? vasten), siis ei saanut pitää k.o keksintöä omassa laiturissaan, koska rakennuslupaa ei oltu haettu, eikä varmaan myönnetäkkään ![]() p.s jo suunnitteluvaiheessa mieti, miten meinaat saada sen veteen ja ylös |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kuinkahan nykyään suhtaudutaan saunan pesuvesien päästämiseen vesistöön?
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Yhellä puolitutulla oli semmonen saunalautta joskus vuonna nakki ja keppi. Se oli ainakin rekisterissä ja veikkaan että semmoset joutuu rekisteröimään. Se oli Hiacen koneella
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kyseleppä tuolta Esko Pokalta noista ponttooneista:
http://www.pohjolansanomat.fi/cs/Sat...on+mukaan.html On poikineen rakentaneet muutaman ponttoonisaunan, varsinkin nykyinen on jo melkoinen alus. Puusepänliike Pokka Ky Työpajantie 6, 95410 TORNIO Mob: 0400 464 782
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Mää oon tämmösen tehny joskus. Ponttooneina käytin mustaa muistaakseni 600mm muoviputkea jonka päät oli hitsattu kiinni.
Moottorina 20hv Mariner. Valot yms kamat oli ok, kiuas puilla, ja myrskylyhty saunassa. Pesuvesiä ei käytetty, ainoastaan saunomiseen... ![]()
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#11
|
||||
|
||||
![]()
ajatuksia tulee , hyvä hyvä
![]() joo, tuo olisi vissiin yksi idea että "vain saunomiseen" ei pesulle, ja näinhän se 99% tapauksissa olisikin... mutta nää pitää selvittää, ja tehdä pykälät täyttäävä. kulkuvalot ym. on niin pikkujuttuja että niistä ei viitsi murhetta kantaa, ja pelastusliivit ja sammuttimet pakottaa jo oma vähäinen järkikin hommaamaan. moottorina tulee olemaan perämoottori ,auton koneelle en viitsi väkertää vaikka sellainen olisi toki jo olemassa ja halvin... mutta ei sille. tuo tornion putkiliike menee hylkyyn jo etäisyyden vuoksi, äänemuovissa olisi se + että putket saisi kotiin ilman rahtikuluja paluukuormassa käyttäen järjestävän seuran tukkirekkaa... mutta tuo suunitelma A haponkestävä teräs tässä askarruttaa ,se olisi rakennuskuluiltaan minulle halvin, mutta kysymys on vaan se että piisaako kantavuus noissa ponttooneissa ... siis 3kpl 6m pitkiä ja 350mm halk. putkissa??? |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Putket painaa noin 400kg ja tilavuutta niillä on 1700l eli kantavuutta on noin 1300kg. Tosin silloin putket on jo kokonaan veden alla, että varmaan joku 600-700 kantas hyvin. Ei niitten päälle kummosta saunaa rakenna tai ainakaan saunojat ei saa olla kovin lihavia. Tuokin kantavuus vain jos kuorma on suunnilleen keskellä. Esim jos rannalla on joku ok blondi ottamassa aurinkoo yläosattomissa ja kaikki saunojat ryntää samalle reunalle kattomaan niin nurinhan se menee.
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Olisko jossain tuplasti vahvemoia ponttooneja? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ideointia lisävaloista | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 04.09.2004 22:46 |