![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Halpa-miedompi luokka syntyy, kun säännöt tehdään niin että A) potentiaalisia autoja on jo valmiina mahdollisimman paljon ja B) autoihin tarvitsee lisätä mahdollisimman vähän tai niistä tarvitsee poistaa mahdollisimman vähän Esim. (niitten surkeitten vakio-kitka) lukkojen kieltäminen/poistattaminen sulkee enemmän autoja ulkopuolelle, kuin niiden salliminen: Hiluxit, HJt, pickup Nissanit, Pajerot, Jeepit, jne. Montaako maasturia on edes myyty ilmaan mitään lukkoja, kummallakaan akselilla? "Lukollisia" on varmasti enemmän, näin ainakin uskoisin. Ja uskon myös, ettei monikaan rupea mahdollisen halpisluokan takia POISTAMAAN lukkoa safariautosta. Poistaminenkin on usein kustannus, ja hullua sellaisesta downgradesta olisi maksaa. Punakilpisyys on myöskin kaksipiippuinen juttu: äkkiä siellä viivalla onkin sitten kaikenlaisia lyhennyttyjä koreja, akseliswappeja ja renkaita, joita ei ole leimattu eikä välttämättä saakaan leimattua. Siinä onkin sitten väittely, mitkä muutokset on leimattavissa ja mitkä ei. Sellaisella plaanataan sitten pitkin puiden kylkiä, ja toisaalla toinen yrittää pitää katsastetun käyttiksen kyljet edes joten kuten suorassa. Se nyt lienee kaikille selvää, että mitä enemmän vapauksia tai porsaanreikiä säännöissä on, sitä enemmän niitä myös käytetään. Punakilpisyys tarjoaa houkutuksen käyttää ratkaisuja, joita ei leimalla kelpuuteta. Jos punakilpisten kannattajat tarjoavat jonkin toimivan käytännön tämän välttämiseksi (tavalla, joka on selkeä todeta ilman lakikirjaa), niin siinä tapauksessa voisin myös kannattaa punakilpisten sallimista. Tällaisenaan (=ilman mitään) se ei kuulosta toimivalta ratkaisulta. Mm. sallitun rengaskoon määrittäminen olisi vaikeaa tai mahdotonta, ellei mentäisi johonkin autosta ja leimasta riippumattomaan maksimikokoon. Suzuki-luokka-ajatusta koskee sama kuin ylempänä kirjoitin: tekemällä säännöt niin, että mahdollisimman suuri määrä autoja (eri merkkejä, Suzukit mukaan lukien) menee niihin, sitä suurempi on osallistujapotentiaali. Jos ei omista Suzukia, se pitäisi käydä erikseen ostamassa -se siitä halpuudesta ja matalasta osallistumiskynnyksestä. Katsastettu auto (merkistä riippumatta + punakilpisten ehdotuksia odotellessa), yhdellä tai nollalla vinssillä, nykysäännön mukaan leimalle kelpaavilla renkailla (käytännössä sulkee isoimmat koot pois). Panssarit, snorkkelit, yms, ne kelpaavat leimalle (eivätkä haittaa auton normaalikäyttöä), eli ne kävisivät. Snorkkeli ei kuitenkaan olisi tarpeellinen, koska uittorasteja ei olisi ->eli sen paikallaanolosta ei myöskään saisi mitään lisähyötyä snorkkelittomaan nähden. Tähän rajaukseen sopivia autoja löytyy PALJON.
Viimeksi muokannut njp_racing : 26.10.2011 17:20 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
33" pyörät, 3"korotus, vinssi keulilla, pohjapanssarit, kitkalukko takana (orggis), rekisterissä ja käsi GPS ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Minun mielestä yhtään luokkaa ei tarvita lisää.
![]() Kysymys joka jokaisen kisajärjestäjän suunnalta kuulee on että ei ole autoja kisoihin. Joku haluaa sitä joku tota. Suurimmat syyt löytyy siitä että jos ja kun luokkia olisi vaikka vihkollinen niin ei sinne tule yhtään enempää osallistujia vaikka palstalla niin kirjoitellaan. olin mukana järjestämässä askolan kymppiä ja aika vapaat säännöt loimme kilpailuun. osallistujia oli noin 30 autokuntaa. Hyvin pystyimme kisat järjestämään ja saattoi joku roponen jäädäkkin. Kysymys on että cuppi kisoista on rakennettu järjestäväle osapuolelle bisnes ja mahdollisimman suuret voitot. Itse kritisoin sitä että 140 euron osallistumis maksu on liian suuri cuppi kisaan. Kyllä luulisi olevan noilla maksuilla vara antaa paitoja / oheistuotteita jokaiselle osallistujalle maksoi se maksun sitten vaikka paikan päällä. Palkinnot joita kisoissa jaetaan on joskus ihan naurettavia suhteessa kilpailuun. Sanotaanko näin että pienentämällä osallistumis maksua niin varmaan osallistujia tulee enemmän, ajaa ne sitten vaikka 5 h safaria. Tämä on vain minun näkemys asiasta, mutta toivon että en ole ihan metsässä. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jeep Keltainen Timo Myllynen Askolan Off Road Ry www.askoff.fi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mikä estää kisatoiminnasta kiinnostuneita osallistumista modi-luokkaan? EI MIKÄÄN!
Oma asenne ehkä lähinnä? Tai jos on suuren suuret murroksen murskaus renkaat alla niin toki on vaihtoehtona aina PROTOTYPE. Siinä sitä pääsee kisatilanteesee tutustumaan ihan samalla tavalla kuin missään mahdollisessa ENTRY-luokassakaan. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Miten onko näissä kisoissa kuinka usein ympätty mönkijät samaan kisaan?
Sillähän varmaan saisi myös lisää porukkaa, vaikka ei se tuohon pää ongelmaan auta.
__________________
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
aika simppeliä
HS / Safariluokka sopivin säännöin ja hinnoin -> kun ei palkintoja -> ei synny kilpailua -> ei "pakotetta" rakentaa kalliisti ja paljon Antaa mahdollisuuden tutustua lajiin, vaatii järjestäjiltä toki hiukan asennoitumista, ja "helpohkoja rasteja" joita saa ajamalla, ja aiheuttaa ehkä rastien jakamisen eri luokille... Eli ei ehkä HS autoja Proton rasteille... Tai ainakin selkeät Safarirastit jotta riittää jotain ajettavaa ilman kammo kiipimisiä tai upotuksia. Nykykisoihin jos joku uskaltais lähteä sillä "setämiehen citymaasturilla" allterraineilla tai muilla vanhoilla kitkarenkailla, ei pääse edes lähtöalueelle saatika pois puhumattakaan rastialueista. Ja tällainen luokka palvelis myös monia, jotka tykkää ajella kisoja hiukan rennommin, eli ei palkintomielessä Perusasetukset tälle luokalle kuten Himalajassa oli, eli näistä ei apuja kisapeleille... Ei oo vaikeeta... Aikoinaanhan mönkkärit oli autojen kanssa joissain kisoissa, aiheutti omat "vaivansa" puolin ja toisin, sisälsi myös riskejä.
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 26.10.2011 18:30 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minkä takia rastialueelle meno pitäisi tehdä toisille autoille mahdottomaksi (esim TML jotkut rastialueet?),eikö sieltä itse rasteilta pitäisi sitten ennemminkin löytyä se haaste kaikentasoisille autoille? Viimeksi muokannut Racingrabbit : 26.10.2011 19:00 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Jotenki näin.Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suunnistuskisojen rastien jako sähköisenä, vai ei? | JERKKU | Tapahtumat | 18 | 07.08.2007 19:13 |
Toyotan pelastus/ Pylpyrä on hieno laite! | Höpö | Chit-Chat | 4 | 26.01.2007 00:09 |
Suunnistuskisojen sääntö äänestys! | hector | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 20.12.2005 14:32 |
Suunnistuskisojen järjestelyt? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 25.01.2005 15:41 |