![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Niin tai sit jos porukka lopettais spekuloinnin ja lähtis ajaa nykyisillä säännöillä! Joka vuosi ollu samaa vääntöä, tyytymättömyyttä suuntaan ja toiseen, se on valitettava tosiasia ettei kaikkia voi ottaa huomioon (että jokainen saisi oma kinnerinsa parhaimpaan luokkaan, ettei olisi parempia vehkeitä vastassa). Itsellä jääny vuosi-kaksi väliin ihan sen takia ettei aika riitä kaikkeen, rahat vielä vähemmän... Kannattaa mennä ajaa ainakin yhdet kisat ennenkuin vaatiii kaikkia sääntöjä/luokkia uusiksi. Luokalla mihin menee ei ole merkitystä jos hakee kokemusta, vai pitäiskö olla samoin tein podiumilla??? Siinä tapauksessa yksi uusi luokka ei riitä! ugh....
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jatketaampa tähän topikkiin kun on tullu paljon muutakin huuhaata..
tuo offroad-jokkis kuulostaa kiehtovalta.. oma lehmä on syvällä ojassa kun pihanperälle on kertynyt kaikenlaisia kulkineita.. 2000€ hinnaksi niin siihenhän löytyy kaikenlaista kalustoa..? ei asiaa vaarallisille rasteille, ei kaaripakkoa ja punakilvetkin sallittu.. Tarjoukset jo ennen starttia ja kirjekuoret auki kun ajoaika on päättynyt. Vain kisaan osallistuneilla oikeus tarjota.? Myyntiin koko roska vinsseineen renkaineen päivineen niin saa kaikki kiroilla halpojen kiinalaisten vinssien ja huonojen uusiorenkaiden kanssa? Rakentaa sais niin paljon kun haluaa mutta myydäkkin pitää jos pirullinen kisakaveri päättää autosta tarjota. Kyllä kai rahamiehiltäkin jossain vaiheessa rakenteluinnot loppuis ja sais köyhätkin kunnon kalustoa.. :-) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Itse tutustuin lajiin tuolla suitsan räppänällä suoraan modi luokassa 31" renkailla, koska kaveri ajoi myös siinä. Ajeltiin peräkanaa ja jeesailtiin toisiamme puolin ja toisin, pääasia oli, että oli mukavaa. Molemmilla kaks henkiset miehistöt ja ei mitään pelkoa, että sijoituksille pääsisi, eikä yritettykään. Ajeltiin sen mitä jaksettiin ja mitä suikka kesti.
![]() Eikä osallistumis hinnassa ole mielestäni mitään vikaa, saihan sitä hupparit päälle. ![]() Mielestäni säännöt on hyvät noin, joku safari luokka tietty vois olla ihan jees, eikös niitä ole ollut aikasemmissakin kisoissa? Tätä luokka/sääntö ruinaamista kun täällä tarpeeks jatkaa, niin voi olla edessä, että ei ole kohta innokasta porukkaa järjestämään niitä kisoja. Johan tuossa edellisessä kaari episodissa saatiin riviin mies vajetta ja vielä parhaasta päästä. T: allekirjoitus on allekirjoituksessa edelleen.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Hmm... eli tiivistettynä (ja kärjistettynä):
Monet niistä, joilla avatarin ja/tai kirjoitusten perusteella on jo cup-luokan kalustoa, vastustavat uusia luokkia, vaikka eivät kuitenkaan itse olisi niihin osallistumassa. Ja monet sellaiset, joilla ei ole sopivaa kalustoa nykyisiin luokkiin, eikä kiinnostusta tai mahdollisuutta rakentaa sellaista, kannattavat uusia luokkia. Yhteinen konsensus on saavutettu kuitenkin siinä, että kilpailu ja palkinnot eivät näytä olevan millään tavalla tärkeitä kenellekään: kaikki ovat vaan kokeilemassa, ajelemassa, safaroimassa, tulossa CRV:llä, ei ole pakko pärjätä, ja kun kuitenkin on aina muita parempia. Itse asiassa kaikki luokat voisi sulauttaa yhteen, palkinnot arpoa ja tulokset julistaa salaisiksi. ![]() Monet jättävät myös joko vahingossa tai tarkoituksella tästä ketjusta lukematta sen, että uuteen luokkaan tulevat autot näyttäisivät (ainakin tämän ketjun perusteella) olevan kohtuullisen suurelta osin uutta kalustoa, eli vaikutus muihin luokkiin olisi vähäinen tai olematon, ja mahdollisesti tulevaisuudessa positiivinen. Sama koskee sääntöjä: uuden luokan säännöt eivät vaikuttaisi muiden luokkien sääntöihin tai elämään, miksi mikään järjestelevä taho ottaisi tällaisista ehdotuksista silloin nokkiinsa? Sana on kaiketi vapaa, uskoisin, että kisajärjestäjien ajatukset olisivat hyvinkin tervetulleita, olivat ne sitten puolesta tai vastaan. Jos kisajärjestäjät ovat voimakkaasti tällaisia ehdotuksia vastaan, niin silloin minusta keskustelun voisi melkeinpä lopettaa tähän. Jos joku ketjun kirjoittajista kirjoittaa kisajärjestäjän/toimitsijan (vs. cup-luokkien kilpailijan) roolissa, olisi kiva kuulla se. PS. Jokkis-offi on ihan hauska ajatus, mutta jokkista seuranneet tietänevät kuinka hyvin siellä pärjätään OIKEASTI sen myyntihinnan hintaisella autolla. Eli toimii teoriassa, ei käytännössä, valitettavasti. TOSIN, jos kokeilunhaluisia löytyy, niin ilmoittaudun kyllä yleisöksi. Viimeksi muokannut njp_racing : 25.10.2011 09:44 Perustelu: typoja |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ihme höpinää ?? jos haluaa safaroida niin eikö se onnistu ihan ilman mitään harraste/safari luokkaakin. Ei ny ymmärrä!
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#6
|
||||
|
||||
![]()
No ideana heitin tuon rengas koon ja 2. vinssin tuoman miinustuksen pisteissä. Viime kesänä, Pikku-Himalajalla oli niin vähän autoja että kilpailun johto esitti ohjaajakokouksessa että kaikki ajavat samassa sarjassa, mutta orkkista lukuunottamatta muut lähtevät liikkeelle negatiivisita pistemääristä, protot tietenkin suurimmalla miinuksella. Jos siis olisi luokka jossa ei ole kummempia rengaskoko yms. vaatimuksia niin sitten tasataan lähtötilannetta.
Rengaskoko ja kaksi vinssiä on hyvin yksiselitteisesti todennettavissa katsastuksessa. Tietenkin jos rengaskoko vertailua tehdään niin pitäisi olla sitten yksiselitteiset taulukot käytettävissä, mikä varmaankaan ei olisi vaikeaa. Lukkojen ja panssarointien kanssahan se on vähä vaikeampaa. Joissain autoissa on lukot ja joissain ei vakiona. Samoin panssareiden kanssa, vaatisi jo suurta taitoa ja tietämystä katsastajilta erottaa mikä on ns. alkuperäistä. Alunperin suunniteltiin osallistuvamme stanuihin ja pajeroa sen mukaan on kasailtu. Mahdolisuus oli kuitenkin päästä testaamaan edullisemmin kisakalustoa ja CUP pisteillä ei meille ollut merkitystä niin siksi safari sarjaan lähdimme. Muutaman kerran olimme varmasti CUP autojen hidasteena mutta paljon useamman kerran annoimme tilaa mennä rastille tai jäimme odottelemaan kun huomattiin että cuppi auto on tulossa, vaikka lähempänä olimmekin. No ainakin rastilla 224 tarjosimme katsojille viihdettä kun turattiin autoa sieltä kallio montusta pois...
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei voi olla näin pirun vaikeeta ymmärtää, mitä tässä ajetaan takaa. Aikuisten oikeesti tää laji kärsii pahasti osan ottaja pulaa, ja kuka kisanjärjestäjä haluu laittaa omasta kukkarosta rahat kisoihin. Vai onko sit parempi kun kisoja ei ole ollenkaan edes niille jotka ajaa tota cuppia tosissaan? Noilla säännöillä mitä kirjotin tohon ensinmäiseen viestiin niin luulis olevan paljon helpompi aloittaa tää laji kuin noilla CUPIN. Mitäs yleensä maksaa porukalla tommonen kisa viikonloppu? villi veikkaus olis noin 500-1000€ No mitäs maksais harrasteluokan 12H ajot, hmm ilmo 70€, polttoaine noin 130€ , tietenkin eväät mitä kukanenkin sit syö ja majotus jos tarvetta. Miksi pitäis laittaa eri rastit tälle luokalle? ei miksikään koska ne ei ees hae upotus / vaarallisia rasteja, kyl kai kaikki osaa kattoo että mitä rasteja kannattaa käydä hakee koska jokaisesta saa vain sen yhden pisteen, niin silloin ei varmasti kannata lähtee temuu jotain vaikeeta rastia vai kuinka? Muistan kun himalajalla oli myös sellaset kisat joissa sai tupla pisteet ilman vinssiä ja voitettiin oma luokka ilman vinssiä. Toi äskinen tuli siitä kun joku valitti että noi olis vaan eessä mut tähän täytyy lisätä että tuolla himalajassa oli taas meidän edessä jumittamassa autoja joissa oli vinssit ja ym ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Edelleenkin kysyn miksi pitäisi perustaa uusi luokka kun olemassa oleviin luokkiin pääseee kyllä ajamaan millä tahansa kalustolla???
Jos tuollaista uutta KILPAILU luokkaa havitellaan,niin maksimi rengaskooksi vaikka 33",niin ei pääse rahamiehet automaattisesti voittajanpallille 39" Boggereilla tuulettelemaan. Osallistumismaksu on ainoa mitä nykyisestä järjestelmästä itse kritisioin.Kisan pituuden omalta kohdaltaan jokainen voi päättää itse. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Enskertalaisille vois laittaa pienemmän osallistumismaksun.Eka kisa 1/3 osa hinnalla ja toka 2/3 Siinä jo ehtis nähdä onko laji itelle sopiva ja riittääkö kalusto.Vois lisätä ainakin lähiseudun harrastajien kokeilu intoa .Sitten vielä paras enskertalainen kopaali jakoon niin johan kelpais kisailla .
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sitten kun lasketaan hinnat alennus-luokassa kilpaileville niin säästöä tulee puolet osallistumismaksusta ja puolet kisa-polttoaineesta eli -120€ tai -195€. Bensamaasturit on kuitenkin vähemmistössä eli mediaanikulut CUPissa olisi 520€ ja harraste-luokassa 400€. 30% alennus siis luvassa jos ajaa vain 12h ja osallistuu safari-luokkaan tai tähän ehdotettuun harraste-luokkaan. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
itse en tyrmää safarim luokkaa kokonaan, mutta paljon ois autoja jotka ei kilvissä eli punakilpiset pitäis hyväksyä ja maks rengas 33 tai 35 ja ajoaika sais olla 24h jota ei tietenkään pakko ajaa ja pisteet rastien mukaan ja vaikka kaaret ni silti ei vaarallisia sais hakea. Ja auttaminen ois sallittua molemmin puoli ainaki cup auto sais autta safari auton pois edestä ja safariluokan autot vois palkitankaikki jollain pienellä muistoesinellä. Jatuloksia ei julkaistas. Vertailkoon keskenää tuloksia omien laskujen mukaan ja sit oma luokka orbiautoille jotka sais siirtää alueelta toiselle trailerilla, ei vaan taaas oma lehmä ojassa
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä munkin mielestä tarrakilpiset voisi hyväksyä. Monellakin löytyy kevyesti rakenneltu safariauto, joka on vain satunnaisessa safarikäytössä eikä viitsi sitä pitää liikenteessä maksujen takia. Näillä voisi olla melko matala kynnys lähteä yrittämään. Toisaalta välillä tulee hankittua edullisesti varaosiksi autoja joissa on esimerkiksi leima venähtänyt. Tälläiseen käikäleeseen kun tuuppaa vinssin keulalle ja takapihalla maatuvat mutikat alle, niin kisapelihän on valmis. Ajelee sillä sitten vaikka yhden kisan ja pilkkoo sitten. Kuluja kun laskeskeltiin tuossa ylempänä, niin taisi unohtua auton hankinta kulu. Kaikilla kun ei välttämättä ole sitä autoakaan hankittuna, vaikka innostus voisi olla kovakin..
Tuollaisella purkuautolla "jokkis" - tyyppiseen kisaan osallistuminen voisi onnistuakkin :-) Itse ajelin joskus jonkun 10 tunnin kisan ja kivaa oli vaikka vakio hiluksilla jäi jo tasamaalla matalaan hankeen kiinni. Askolan kybälläkin olen vieraillut jonkun kerran, lähinnä valvovan osapuolen edustajana. Retron 20 tuntinen antoi jo pientä tuntumaa oikeisiin kisoihin -> molempi parempi, mutta kyllä noissa 10/12 tunnin kisoissa puolensa on jos nimenomaan tarkoitus on houkutella uusia naamoja mukaan. Sitten joku taisi mainitakin, ettei safari autolla saa vinssata kisa-autoa. Muuten kisa-kuskit rekrytoivat X määrän safariautoja pahoille rasteille vinssiavuksi, varsinkin jos se on edullisempaa kuin cuppi-auton rekrytoiminen vastaavaan tehtävään. Toisaalta ne rastit voisi jättää vähän pidemmäksi aikaa sinne pusikkoon ja pitää safari kisat esim. seuraavana viikonloppuna, mutta tähän saattaa taas olla vaikea löytää resursseja .. Siinä päälimmäisiä mietteitä tähän aikaan yöstä..
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suunnistuskisojen rastien jako sähköisenä, vai ei? | JERKKU | Tapahtumat | 18 | 07.08.2007 19:13 |
Toyotan pelastus/ Pylpyrä on hieno laite! | Höpö | Chit-Chat | 4 | 26.01.2007 00:09 |
Suunnistuskisojen sääntö äänestys! | hector | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 20.12.2005 14:32 |
Suunnistuskisojen järjestelyt? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 25.01.2005 15:41 |