Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.10.2011, 19:39
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Miks ihmeessä siitä takavinssistä pitäis saada miinuksia?

Jos tarkoitus on tehdä luokka mihin voisi lähteä käyttöautolla koittamaan niin eikö silloin pitäisi sallia myös taaksepäin veto kun kuski ei haluakkaan enää edetä ja mahdollisesti rikkoa autoa tai jotain...

Sallitaanko panssarit, snorkkelit, lukot jos ei alkuperäisenä ole? Vai pitäisikö alkuperäiset lukot purkaa pois kun kaikkilla ei ole kuitenkaan...

Mitenkäs sitten kun tämä kirjava joukkio on kiinni siellä metsässä ja viivästyttää ihan oikeiden kilpalijoiden pääsyä rastille? Oisko joku etuajo-oikeus cupissa ajaville???

Voisiko ajatella että olisi kuitenkin omat rastit, tai ainakin määrä X omia. Sillälailla helposti sijoitettuja ettei oikeasti tarvitse pelätä auton puolesta. Sijoituksessa voisi lähteä ajatuksesta että suurin osa varmaan ajaa 31"-33" renkailla. Jos joku ajaa isommilla se vain kerää rastit helpommalla. Kun omat on otettu niin sitten voisi hakea muiden rasteja tyyliin piste ja rasti tai jotain. Tai sitten kisa vaan olisi siinä...pienillä pyörillä kestää kauemmin ja isopyöräiset kärsivät leikin nopeammasta loppumisesta. Toisaalta tuo voisi myös karsia ne kaikkein isopyöräisimmät suoraan sinne cupin puolelle kun haastetta ei olisi. Jos rastit vielä hajauttaa isolle alueelle niin samalla saisi hyvää harjoitusta itse suunnistuksesta ja rastin hakemisesta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.10.2011, 20:03
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Mitenkäs sitten kun tämä kirjava joukkio on kiinni siellä metsässä ja viivästyttää ihan oikeiden kilpalijoiden pääsyä rastille? Oisko joku etuajo-oikeus cupissa ajaville???
Joka paikassa kun ei ohi mahdu, ei pääse kuin ylitse.
Esim. ajouran varrelle sijoitetut rastit ovat muuten mukavia haettavia mutta saattaa kiristää hampaita kun edellä ajava ei etene samaan tahtiin tai tekee koneremonttia.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.10.2011, 20:21
HANE HANE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.03.08
Sijainti: Wehmersalmi, KUOPIO.
Viestit: 454
Perusasetus

Itse en lähtisi tekemään uutta luokka vaan muokkaisin luokkia seuraavasti:

Original:
-NYKYISEN tieliikenne lain sallima maksimi rengaskoko, jossa katto esim. 33" koko katsottaisiin merkinnöistä aivan kuten konttorilla.
-ei hae vaarallisia vaikka olisi kaaret(kaaret ulkopuolisetkin sallitaan)
-max korotus ?? olisiko tämäkin se mikä on saatu katsastettua?
-yleensäkkin ajoneuvo kuten moni sen rakentaa tieliikenteeseen kelvollinen
-eli tästä lähinnä luokka johon helppo tulla vaikka huvikseen safaroimaan....
-vinssi edessä tai jos ajoneuvossa ollut alkuperäisellä paikalla

Standart:
-ne, joissa esim. jousitustyyppi muutettu yleensäkkin rajummin rakennetut
-saa hakea kaikkia rasteja jos kaaret.....
-rengaskoko haarukoitaisiin kuten ennenkin
-rengaskoon kasvattaminen?

Kaikki luokat:
-kaarisäännöt niin että käy trial-kaaret ja mahdollisesti jos riittävänlujat auton omat kaaret(mahd. vahvistetut)tämä siksi, koska uudemmissa autoissa joitain muutoksia ei voi tehdä jos tahtoo kilvissä pitää.... riittävä lujuus voitaisiin todeta standarteista joita kaaret täyttää???

Eli yleensäkkin hieman hioa olemassa olevia luokkia....

VAAN edelleenkin pitää sääntökirja lyhyenä ja yksinkertaisena
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.10.2011, 20:34
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Yksinkertaista: safariluokka on safariluokka ja ei mitään pistelaskua ja mitään erityisiä vaatimuksia, kuin se että kilvet voimassa. Kisa kestää max 12h ja osallistumismaksu huomattavasti halvempi..

Jos pisteitä aletaan laskemaan, niin silloin siitä tulee kilpailu. Tiimit saa laskea ja verrata pisteitään miten tahtoo, mutta niitä ei virallisesti kerätä ja julkaista missään.

Yksinkertaista, eikö totta?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.10.2011, 20:39
Holst:n Avatar
Holst Holst ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 793
Perusasetus

Niin tai sit jos porukka lopettais spekuloinnin ja lähtis ajaa nykyisillä säännöillä! Joka vuosi ollu samaa vääntöä, tyytymättömyyttä suuntaan ja toiseen, se on valitettava tosiasia ettei kaikkia voi ottaa huomioon (että jokainen saisi oma kinnerinsa parhaimpaan luokkaan, ettei olisi parempia vehkeitä vastassa).

Itsellä jääny vuosi-kaksi väliin ihan sen takia ettei aika riitä kaikkeen, rahat vielä vähemmän...

Kannattaa mennä ajaa ainakin yhdet kisat ennenkuin vaatiii kaikkia sääntöjä/luokkia uusiksi. Luokalla mihin menee ei ole merkitystä jos hakee kokemusta, vai pitäiskö olla samoin tein podiumilla???

Siinä tapauksessa yksi uusi luokka ei riitä!

ugh....
__________________
-kari-
FS Motorsport ry
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.10.2011, 21:18
matti-x matti-x ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.08.05
Sijainti: roi, .
Viestit: 135
Perusasetus

Jatketaampa tähän topikkiin kun on tullu paljon muutakin huuhaata..

tuo offroad-jokkis kuulostaa kiehtovalta.. oma lehmä on syvällä ojassa kun pihanperälle on kertynyt kaikenlaisia kulkineita..
2000€ hinnaksi niin siihenhän löytyy kaikenlaista kalustoa..? ei asiaa vaarallisille rasteille, ei kaaripakkoa ja punakilvetkin sallittu..
Tarjoukset jo ennen starttia ja kirjekuoret auki kun ajoaika on päättynyt. Vain kisaan osallistuneilla oikeus tarjota.? Myyntiin koko roska vinsseineen renkaineen päivineen niin saa kaikki kiroilla halpojen kiinalaisten vinssien ja huonojen uusiorenkaiden kanssa?
Rakentaa sais niin paljon kun haluaa mutta myydäkkin pitää jos pirullinen kisakaveri päättää autosta tarjota.
Kyllä kai rahamiehiltäkin jossain vaiheessa rakenteluinnot loppuis ja sais köyhätkin kunnon kalustoa.. :-)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.10.2011, 21:22
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Itse tutustuin lajiin tuolla suitsan räppänällä suoraan modi luokassa 31" renkailla, koska kaveri ajoi myös siinä. Ajeltiin peräkanaa ja jeesailtiin toisiamme puolin ja toisin, pääasia oli, että oli mukavaa. Molemmilla kaks henkiset miehistöt ja ei mitään pelkoa, että sijoituksille pääsisi, eikä yritettykään. Ajeltiin sen mitä jaksettiin ja mitä suikka kesti.
Eikä osallistumis hinnassa ole mielestäni mitään vikaa, saihan sitä hupparit päälle. Ei vaines, ihan mieluusti tosta sen maksaa, on siinä sen verran järjestäjä porukka nähny vaivaa ja ei varmasti ole pelkoa, että kukaan niistä palkoille pääsisi.

Mielestäni säännöt on hyvät noin, joku safari luokka tietty vois olla ihan jees, eikös niitä ole ollut aikasemmissakin kisoissa?
Tätä luokka/sääntö ruinaamista kun täällä tarpeeks jatkaa, niin voi olla edessä, että ei ole kohta innokasta porukkaa järjestämään niitä kisoja. Johan tuossa edellisessä kaari episodissa saatiin riviin mies vajetta ja vielä parhaasta päästä.

T: allekirjoitus on allekirjoituksessa edelleen.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.10.2011, 21:48
njp_racing njp_racing ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.09.09
Sijainti: Lahti
Viestit: 51
Perusasetus

Hmm... eli tiivistettynä (ja kärjistettynä):

Monet niistä, joilla avatarin ja/tai kirjoitusten perusteella on jo cup-luokan kalustoa, vastustavat uusia luokkia, vaikka eivät kuitenkaan itse olisi niihin osallistumassa. Ja monet sellaiset, joilla ei ole sopivaa kalustoa nykyisiin luokkiin, eikä kiinnostusta tai mahdollisuutta rakentaa sellaista, kannattavat uusia luokkia.

Yhteinen konsensus on saavutettu kuitenkin siinä, että kilpailu ja palkinnot eivät näytä olevan millään tavalla tärkeitä kenellekään: kaikki ovat vaan kokeilemassa, ajelemassa, safaroimassa, tulossa CRV:llä, ei ole pakko pärjätä, ja kun kuitenkin on aina muita parempia. Itse asiassa kaikki luokat voisi sulauttaa yhteen, palkinnot arpoa ja tulokset julistaa salaisiksi.

Monet jättävät myös joko vahingossa tai tarkoituksella tästä ketjusta lukematta sen, että uuteen luokkaan tulevat autot näyttäisivät (ainakin tämän ketjun perusteella) olevan kohtuullisen suurelta osin uutta kalustoa, eli vaikutus muihin luokkiin olisi vähäinen tai olematon, ja mahdollisesti tulevaisuudessa positiivinen. Sama koskee sääntöjä: uuden luokan säännöt eivät vaikuttaisi muiden luokkien sääntöihin tai elämään, miksi mikään järjestelevä taho ottaisi tällaisista ehdotuksista silloin nokkiinsa? Sana on kaiketi vapaa, uskoisin, että kisajärjestäjien ajatukset olisivat hyvinkin tervetulleita, olivat ne sitten puolesta tai vastaan. Jos kisajärjestäjät ovat voimakkaasti tällaisia ehdotuksia vastaan, niin silloin minusta keskustelun voisi melkeinpä lopettaa tähän. Jos joku ketjun kirjoittajista kirjoittaa kisajärjestäjän/toimitsijan (vs. cup-luokkien kilpailijan) roolissa, olisi kiva kuulla se.

PS. Jokkis-offi on ihan hauska ajatus, mutta jokkista seuranneet tietänevät kuinka hyvin siellä pärjätään OIKEASTI sen myyntihinnan hintaisella autolla. Eli toimii teoriassa, ei käytännössä, valitettavasti. TOSIN, jos kokeilunhaluisia löytyy, niin ilmoittaudun kyllä yleisöksi.

Viimeksi muokannut njp_racing : 25.10.2011 09:44 Perustelu: typoja
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.10.2011, 21:49
MOGGI MOGGI ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.06
Sijainti: Turku
Viestit: 678
Perusasetus

Ihme höpinää ?? jos haluaa safaroida niin eikö se onnistu ihan ilman mitään harraste/safari luokkaakin. Ei ny ymmärrä!
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista
-mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.10.2011, 22:51
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

No ideana heitin tuon rengas koon ja 2. vinssin tuoman miinustuksen pisteissä. Viime kesänä, Pikku-Himalajalla oli niin vähän autoja että kilpailun johto esitti ohjaajakokouksessa että kaikki ajavat samassa sarjassa, mutta orkkista lukuunottamatta muut lähtevät liikkeelle negatiivisita pistemääristä, protot tietenkin suurimmalla miinuksella. Jos siis olisi luokka jossa ei ole kummempia rengaskoko yms. vaatimuksia niin sitten tasataan lähtötilannetta.

Rengaskoko ja kaksi vinssiä on hyvin yksiselitteisesti todennettavissa katsastuksessa. Tietenkin jos rengaskoko vertailua tehdään niin pitäisi olla sitten yksiselitteiset taulukot käytettävissä, mikä varmaankaan ei olisi vaikeaa. Lukkojen ja panssarointien kanssahan se on vähä vaikeampaa. Joissain autoissa on lukot ja joissain ei vakiona. Samoin panssareiden kanssa, vaatisi jo suurta taitoa ja tietämystä katsastajilta erottaa mikä on ns. alkuperäistä.

Alunperin suunniteltiin osallistuvamme stanuihin ja pajeroa sen mukaan on kasailtu. Mahdolisuus oli kuitenkin päästä testaamaan edullisemmin kisakalustoa ja CUP pisteillä ei meille ollut merkitystä niin siksi safari sarjaan lähdimme. Muutaman kerran olimme varmasti CUP autojen hidasteena mutta paljon useamman kerran annoimme tilaa mennä rastille tai jäimme odottelemaan kun huomattiin että cuppi auto on tulossa, vaikka lähempänä olimmekin. No ainakin rastilla 224 tarjosimme katsojille viihdettä kun turattiin autoa sieltä kallio montusta pois...
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.10.2011, 06:22
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MOGGI Näytä viesti
Ihme höpinää ?? jos haluaa safaroida niin eikö se onnistu ihan ilman mitään harraste/safari luokkaakin. Ei ny ymmärrä!
Katsokaa viestiketjun otsikko= Suunnistuskisojen pelastus ???????
Ei voi olla näin pirun vaikeeta ymmärtää, mitä tässä ajetaan takaa.
Aikuisten oikeesti tää laji kärsii pahasti osan ottaja pulaa, ja kuka kisanjärjestäjä haluu laittaa omasta kukkarosta rahat kisoihin.
Vai onko sit parempi kun kisoja ei ole ollenkaan edes niille jotka ajaa tota cuppia tosissaan?
Noilla säännöillä mitä kirjotin tohon ensinmäiseen viestiin niin luulis olevan paljon helpompi aloittaa tää laji kuin noilla CUPIN.

Mitäs yleensä maksaa porukalla tommonen kisa viikonloppu? villi veikkaus olis noin 500-1000€
No mitäs maksais harrasteluokan 12H ajot, hmm ilmo 70€, polttoaine noin 130€ , tietenkin eväät mitä kukanenkin sit syö ja majotus jos tarvetta.

Miksi pitäis laittaa eri rastit tälle luokalle? ei miksikään koska ne ei ees hae upotus / vaarallisia rasteja, kyl kai kaikki osaa kattoo että mitä rasteja kannattaa käydä hakee koska jokaisesta saa vain sen yhden pisteen, niin silloin ei varmasti kannata lähtee temuu jotain vaikeeta rastia vai kuinka?

Muistan kun himalajalla oli myös sellaset kisat joissa sai tupla pisteet ilman vinssiä ja voitettiin oma luokka ilman vinssiä. Toi äskinen tuli siitä kun joku valitti että noi olis vaan eessä mut tähän täytyy lisätä että tuolla himalajassa oli taas meidän edessä jumittamassa autoja joissa oli vinssit ja ym


Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.10.2011, 20:34
Lalli bj40:n Avatar
Lalli bj40 Lalli bj40 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.10
Sijainti: Alajärvi Finland
Viestit: 605
Perusasetus

Jos ei ole kuuma on kylmä eli ei kohdin koskaan!! nämä jotka haluaa lisää luokkia jossa voisivat voittaa on nyt niitä jotka kymmenien vuosien päästä dementtia kodilla muistelee kuinka olisin ajanut ja suunnistanut ja vinssannut mutta kun en tohtinut tai en jaksanut tai en en vaan muista miksi en osallistunut eikö mulle ollut oikeen sopivaa luokkaa

on siellä luokkia jos haluaa koittaa onko aina pakko voittaa miettikää nyt 140€ ja saat ajaa toisten metissä mielin määrin ja joku on valmiiksi miettiny minne sun pitää ajaa näin hyvin asiat joku saksalainen vois luulla että osallistumismaksu on 1000€per auto kun muualla päin maailmaa sellaiset osallistumis maksut on ihan normaaleja tällaisiin kisoihin koska maan omistajat haluavat rahaa.


suomalaisille sopiva kilpailu tyyli olisi että ennen kun tulokset julkistetaan jokaiselle kerrotaan monesko olet ja haluatko että tulos julkistetaan näin vai pyyhitäänkö nimesi pois ettet olisi muka osallistunut edes kisaa sitten kaikki haluais kisoihin jos tulos ei tyydytä nimi pois ja kotiin ja seuraavalla kerralla sitten
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suunnistuskisojen rastien jako sähköisenä, vai ei? JERKKU Tapahtumat 18 07.08.2007 19:13
Toyotan pelastus/ Pylpyrä on hieno laite! Höpö Chit-Chat 4 26.01.2007 00:09
Suunnistuskisojen sääntö äänestys! hector Tekniikka & Jutustelu 32 20.12.2005 14:32
Suunnistuskisojen järjestelyt? Paavo Tekniikka & Jutustelu 33 25.01.2005 15:41


Sivu luotu: 16:36 (GMT +2).