Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.10.2011, 19:10
OnOff:n Avatar
OnOff OnOff ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.03.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 349
Perusasetus

Tarkoitus siis laittaa lämpömittarin anturi t-liittimellä siihen putkeen. Taidan laittaa siihenlähtevän putken juureen laatikon lähelle. Lienee siinä kuuminta?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.10.2011, 20:36
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Noin vois kuvitella... Kannattaa varmaan varmistaa miljoonaan kertaan liittimien pitävyys ettei tuu kallista laatikko remppaa...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.10.2011, 21:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Ittelle laitoin aikanaan T- haaraan ihan tuon alkuperäisen putken kiinni helmien kanssa, leikkasin vain sopivan pätkän pois siitä jäähylle menevästä putkesta. Taisin pyöräyttää vielä jotain öljynkestävää tiivistenauhaa kiristysosan kierteiden väliin. Eipä ne ikinä vuotanut.

Samoin alkuperäistä järeämmälle öljynjäähylle menneet letkut oli kiinni tavallisilla letkukaroilla, missä on se sahalaita ulkopuolella. Kun tuli tarvis ottaa letkut irti, niin eihän ne edes lähtenyt muuta kuin puukolla pitkittäin halki leikkaamalla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.10.2011, 19:59
tiivonen:n Avatar
tiivonen tiivonen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.11
Sijainti: Joensuu
Viestit: 94
Perusasetus

Tulipas viime viikolla tehtyä aika nopealla aikataululla totta maasturihaaveesta ja samalla vissiin tuli hommattua eka jenkki -90 mallinen ltd käkätin ilmeisesti eitoivotullakoneella ja toki varustelistalta löytyy huiput jarruttimetkin joitten ei pitäisi kai paperilla lukittua

Hintaa oli niin naurettavan vähän ja kutoskone huuhtoi koeajolla muut harmit poies joten pikkuhiljaa selvitellään mitä tuli ostettua.

1. Kuuluuko jakolaatikon kuulua? Nelikko päällä sen olemassaolon tiedostaa. Ei se huuda, mutta jotain sieltä kuuluu/tuntuu mitä ei takavedolla havainnoi. Hitaalla nelivedolla kun laskee tyhjäkäynnillä mäkeä niin loota huutaa. Onko menossa sököksi jo tänä syksynä vai kerkiääkö talvella ihmettelemään?

2. Miten sen saa edukkaasti ylös? Takalatit on jo suu mutrulla eli jotain tarttee senkin puolesta tehdä. Eli kerralla vähän ylemmäs ja isommat renkaat. Vakioiskareilla saa 2" nostettua? Eteen uudet korotuskierrejouset, taakse vastaavat lehdykät ja nappulagumekset. Mitä muuta isompaa on hommattava/tehtävä että siitä saa hyvän?

3. Valot. Bilteman kattilat on tulossa ja taidan pistää vielä omat "pitkät" pois pelistä ja laittaa hellan tonniset levittämään valoa. Varsinkin bilteman kattilat on niin turkasen isot jöötit että jonkinlaista suojaa puskien takia olisi viriteltävä. Kuinka herkästi katsurit alkaa nillittämään kotikutoisista virityksistä? Ajattelin että valopatteri alle voisi väännellä pienestä putkesta/tangosta kaaren joka ottaa ensimmäisen iskun vastaan.

4. Mitä muuta tuoreen jeepistin tulisi tietää?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.10.2011, 20:37
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiivonen Näytä viesti
1. Kuuluuko jakolaatikon kuulua? Nelikko päällä sen olemassaolon tiedostaa. Ei se huuda, mutta jotain sieltä kuuluu/tuntuu mitä ei takavedolla havainnoi. Hitaalla nelivedolla kun laskee tyhjäkäynnillä mäkeä niin loota huutaa. Onko menossa sököksi jo tänä syksynä vai kerkiääkö talvella ihmettelemään?

2. Miten sen saa edukkaasti ylös? Takalatit on jo suu mutrulla eli jotain tarttee senkin puolesta tehdä. Eli kerralla vähän ylemmäs ja isommat renkaat. Vakioiskareilla saa 2" nostettua? Eteen uudet korotuskierrejouset, taakse vastaavat lehdykät ja nappulagumekset. Mitä muuta isompaa on hommattava/tehtävä että siitä saa hyvän?
1. Kait se jonkinverran ääntä pitää, mulla ainakin, mutta ketjun venyttyä alkaa pitämään enemmän...näin olen ymmärtänyt. Venynyt ketju kait kuulostaa siltä että se raapii lootan kuoria. Korjatkaa jos oon väärässä.
- taitaa itelläki pitää ääntä enemmän just alamäessä, kait jotenki normaalia kun tavallaan pyöriltä tulee voimaa väärään sunntaan.

2. Ite hommasin saksasta Ranchon sarjan +3" eteen ja taakse jouset + puslat +iskarit X4 ja etualatukivarret. Kustansi parisen vuotta sitten alle tonnin.
- Jos latit on jo nurin nii sit ei kannata add-a-leaf viritiksiä laittaa tai pidempiä riippuja.
- Taakse ei suositella korotus palikoita akselin ja jousen väliin mutta eteen, jousen yläpäähän ne kait on ok ja voi tehdä itekki helposti, ohjeet muistaakseni oli go-jeep sivuilla.

Mulla vakio matalana otti ääriasennossa uudet 235/75 at renkaat tukivarsiin kiinni, korotettuna ei enää mutta nyt 31/10.5 fedimat raapii ääriasennossa...Noo ne satsin mukana tulleet varret on kyllä yhä hyllyssä ja fedimat vakio aluvanteilla, eli liian sisällä.

Valoista sen verran et noi alkuperäsit umpiothan on ihan vakio kokoa, joskus voi olla peilit aika pas..aa. Itellä on jotkuhalvatisot H3 lisävalot ja jos metsään haluaa mennä nii sitte teline katolle ja johto uitettu konepellin alta pilaria pitkin, pinta asennuksena. Nooo... tosin nekin valot meni tohon rälläys Pajeroon....
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.10.2011, 21:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiivonen Näytä viesti
T-90 mallinen ltd käkätin ilmeisesti eitoivotullakoneella ja toki varustelistalta löytyy huiput jarruttimetkin joitten ei pitäisi kai paperilla lukittua
Se suora kuutonen on nimenomaan se toivottu kone. Kestää isältä pojalle, jollei käy sitten huono tuuri.


Lainaus:
1. Kuuluuko jakolaatikon kuulua? Nelikko päällä sen olemassaolon tiedostaa. Ei se huuda, mutta jotain sieltä kuuluu/tuntuu mitä ei takavedolla havainnoi. Hitaalla nelivedolla kun laskee tyhjäkäynnillä mäkeä niin loota huutaa. Onko menossa sököksi jo tänä syksynä vai kerkiääkö talvella ihmettelemään?
Kuuluu se jonkin verran, varsinkin näissä vanhemmissa missä jakolodjun sisällä rattaiden leikkaus vähän erilainen kuin uudemmissa. Toisaalta jos se kovasti kahisee tai rohisee, niin sieltä voi hyvin olla joko laakereita menossa, tai sitten on sopivasti venynyt ketju joka hankaa koppaan -> kuluttaa sen puhki.

Normaali ääni on sellainen vaimea kahina/ ulina, riippuen alueesta ja tilanteesta. Takavedolla ei pitäisi kuulua juuri mitään. Se joko on ok kunnossa, huoltoa vailla, tai sitten näillä näppäimillä räjähtämässä



Lainaus:
2. Miten sen saa edukkaasti ylös? Takalatit on jo suu mutrulla eli jotain tarttee senkin puolesta tehdä. Eli kerralla vähän ylemmäs ja isommat renkaat. Vakioiskareilla saa 2" nostettua? Eteen uudet korotuskierrejouset, taakse vastaavat lehdykät ja nappulagumekset. Mitä muuta isompaa on hommattava/tehtävä että siitä saa hyvän?
Älä ainakaan käytä takana sen enempää korotusblokkeja kuin "add-a-leaf" korotussarjoja. Ensimmäinen tuhoaa viimeisetkin rippeet lehdistä ja aiheuttaa axle wrappiä. Jälkimmäinen on valmiiksi kuolleisiin lehtiin lähinnä hätäensiapua.

Eli kuten totesit, kokonaan uudet pakat taakse (OME:t maksaa, mutta on hyviä tuollaiseen ~2" korotukseen ja myös matkustusmukavuus säilyy), eteen ottaisin kyllä tuon ikäiseen jo uudet vieterit, on kuitenkin tod.näk. väsähteneet myös.

Jos hyvän haluat ja metsässä meinaat ajaa, niin vaihda vähintään alatukivarret tukevampiin, mielellään myös ylemmät. Ne on todella heikkoa peltiprofiilia mitkä ei kestä kiviin raapimista tai isompia tällejä oikein yhtään.. Suosittelen vaihtamaan alkuperäiset vanteet joko 0ET:llä oleviin (jos 7" leveät) tai -12ET:llä oleviin (jos 8" leveät). Levittää sopivasti raideleveyttä ja estää sen ettei orkkista isommat renkaat raavi enää tukivarsiin. Tarkkaan ottaen nuo kyllä levittää liikaa, mutta pidät huolen siitä että kulutuspinta pysyy levikkeiden sisällä niin ei pitäisi tulla edes leimalla ongelmia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 12.10.2011 21:03
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.10.2011, 21:25
tiivonen:n Avatar
tiivonen tiivonen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.11
Sijainti: Joensuu
Viestit: 94
Perusasetus

Spämmätään nyt sitten tätä ketjua oikein urakalla.

Kävin lauantaina kattelemassa kun isot pojat kolistelee yli kaikesta micraa pienemmästä keskellä suonsilmää.. huoh.. Ehkä joskus minäkin.

Mikäli ymmärsin näkemääni niin tarvitsen ihan ensiksi:
  • Nappulaa alle, mutta millaista. Onko 31*10,5*15 riittävä? Ja mahtuuko se alle ilman korotusta? Ja siis 7" leveä kiekko 0ET:llä. Mistä moisia kannattaa katsella?
  • Vinssi. Näköjään ilman sitä on turha lähteä mukaan jos ei halua koko ajan olla muiden vaivana. Se vaatii uuden puskurin. Pitää ilmeisesti olla mallia hyväksytty. Entä kuinka paljon vinssissä pitää olla voemaa jeepukan nostoon?
  • Korotusta. Sain vinkkiä että Racers Placesta kannattaa kysellä skyjacker sarjaa korotusjousineen, iskareineen ja tukivarsineen. Mistä muualta edukkaita paketteja kaikkine kamppeineen? Kait joku 2-3" Olis passeli.
  • Panssaria pohjaan ja putkea helmaan.
  • Rahnanpastaa joku 3000e
Sitten seuraavaan erään:
  • Lukkoa taakse ja jos joskus persaus kestää niin eteen myös. Kelpaako taakse tuommoinen joku powertrax, aussie jne automaattilukko vaiko suoraan esimerkiksi arb air locker. Eteen kytkettävä ilmeisesti pakollinen.
  • Lisää putkea ympärille.
  • Mitäs muuta tähän listaan tulee kuin rahaa niin perkeleesti että rojekti saatetaan epätoivon vallatessa myydä poispoikkeen.
Niin ja vielä nykytekniikkaan liittyvää kysymystä että mistä johtuneen kun tuo rottelo ei nosta lämpöjä sinne sadan korville kuin hitaasti ajaessa. Heti kun vauhtia on 40-50km/h niin lämmöt taas laskee todella alas. Termari vaihtokunnossa vai jotain todella isoa ja kallista?
__________________
* * * *
Volvo 945ft classic
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012 )
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.10.2011, 22:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiivonen Näytä viesti
Spämmätään nyt sitten tätä ketjua oikein urakalla.

Kävin lauantaina kattelemassa kun isot pojat kolistelee yli kaikesta micraa pienemmästä keskellä suonsilmää.. huoh.. Ehkä joskus minäkin.

Mikäli ymmärsin näkemääni niin tarvitsen ihan ensiksi:

*Nappulaa alle, mutta millaista. Onko 31*10,5*15 riittävä? Ja mahtuuko se alle ilman korotusta? Ja siis 7" leveä kiekko 0ET:llä. Mistä moisia kannattaa katsella?
Mahtuu jollain lailla ilman korotusta jos leikkelet kaaria/ levikkeitä. Riippuu kyllä todella paljon käytetystä renkaastakin - pinnoitetut on käytännössä 32" renkaita. Paremmin menee kun laitat sen 2"-3" korotusta, leikkaat kaaria ja rajoitat pikkasen sisäänjoustoa.

Vanteet 5 x 4,5" pulttijaolla ja keskireikä 3" (= 5 x 114,3mm/ 76mm). Löytyy käytännössä mistä tahansa puljusta joka myy jenkkivanteita; lisäksi monista muistakin vaihtelevalla menestyksellä. Ota joko 7" (ET0) tai 8" (ET -12) leveenä.

Lainaus:
[*]Vinssi. Näköjään ilman sitä on turha lähteä mukaan jos ei halua koko ajan olla muiden vaivana. Se vaatii uuden puskurin. Pitää ilmeisesti olla mallia hyväksytty. Entä kuinka paljon vinssissä pitää olla voemaa jeepukan nostoon?
Jemmaa vinssi sinne syylarin alle, useimmat ~9000lbs vinssit mahtuu kunhan siinä EI ole kiinteä solenoidiboksi. Toteutustapoja monia, rälläköintiä ja hitsausta vaatii kyllä reilusti. Plussana se että etuylitys ei kasva milliäkään, vinssi jää piiloon, ei heikennä tippaakaan jäähdytystehoa - ja voit halutessasi käyttää vielä orkkispuskuria = ei ongelmia leimalla vaikka olisi kuinka mulkku katsastusmies.

Luulisi ~9000lbs vinssillä pärjäävän, pylpyrä mukaan. Jos ei tolla pärjää niin sitten olet pikkupyöräisellä väärässä paikassa

Lainaus:
[*]Korotusta. Sain vinkkiä että Racers Placesta kannattaa kysellä skyjacker sarjaa korotusjousineen, iskareineen ja tukivarsineen. Mistä muualta edukkaita paketteja kaikkine kamppeineen? Kait joku 2-3" Olis passeli.
Muista että nykyisin vaaditaan tüv- hyväksyntä korotusjousista. Näinköhän on Skyjackereissä. OME:n kamppeissa on, mutta ei halpoja - ja niissä ei tule kuin jouset ja iskarit. Tukivarret joudut sitten hommaamaan muualta.

Halpoja ja hyviä ei ole, se vain on yksinkertainen fakta. Halvoissa sarjoissa puuttuu jotain, on huonoilla osilla, tjsp.. Lopputulos on se, että pienellä säästöllä menetät vitusti rahaa.


Lainaus:
[*]Panssaria pohjaan ja putkea helmaan.
Pohjapanssarin tartteet ehdottomasti tankin alle. Se on vissiin tehty alumiinifoliosta, kun menee kurttuun niin helpolla Mahan alle riittää varsin hyvin sellainen, joka suojaa jakoaskin kokonaan, ja vaihdelaatikon alta johonkin "sopivaan kohtaan". Ei kannata tehdä sellaista koko pohjan peittävää kaiken paskan ja lämmön keräävää pulkkaa jos multa kysytään.

Helmat näissä on heikot, ja ton ikäisessä tod. näk. aivan umpimädät. Töki koteloita sormilla takarenkaiden edestä sivusta ja alta, veikkaan että ainakin toiselta puolelta menee läpi 150 x 50 palkki olis sopivan kokoista, sitä vaan ei saa kuin 5mm:n seinällä. Mutta 100mm leveä ei oikeen riitä peittämään ovien alareunoja.
[*]Rahnanpastaa joku 3000e



Lainaus:
[*]Lukkoa taakse ja jos joskus persaus kestää niin eteen myös. Kelpaako taakse tuommoinen joku powertrax, aussie jne automaattilukko
Kelpaa, ja jos tilaat jenkeistä/ keski- euroopasta niin hinta on ~400€. Eli toimiva, halpa, helppo asentaa (= sitäkin kautta halpa). ARB:in voi laittaa, mutta asennuksineen, laakereineen shimmeineen päivineen maksaa vitusti.

Lainaus:
Eteen kytkettävä ilmeisesti pakollinen.
Ei ole, mutta nelikko päällä aika persiistä ajaa palalukolla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.10.2011, 22:39
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

no se termari on aika yleinen ongelma...

vaihe 1. osta renkaat ja maastotunkki.. helmapalkit ja pohjaan vähä suojaa, tankki ny ensin ja jakis.. ehkä se korotus jos siltä tuntuu... vielä ei ole mennyt sitä 3 tonnia...

vaihe 2. lähde ajamaan

vaihe 3. opettele käyttämään maastotunkkia, kuten huomaat sillä ja liinanpätkillä pärjää yllättävän pitkälle, toimii tunkin lisäksi "vinssinäkin" kunhan ei ihan korvia myöden missään ole...

sitämukaa oppii ajamaan kun rupeaa se tunkkaus kyllästyttään...

vaihe 4. se vinssi varmaan... ja akkua/laturia päivittää vinssi 8000 lipsiä... 10000 ehkä max, ei ainakaan painavampaa

lukottomalla, vinssittömällä oppii paremmin ajamaan, kattoon mistä ajaa ettei ole kokoajan vekaat rikki ja laitteet jumissa toisten vaivana, jos heti laittaa thousands of tollars siihen laitteeseen lukkojen ja kaiken muodossa ei sille autolle löydä enää sillee haasteita normireiteiltä, kuskille tosin löytää, menee äkkiä se hauskuus siitä hommasta... mulle on yks kaveri aikoinaan toi pari kilsaa mettäraktorin uraa pitkin 2 koppasella golffilla ajamalla viereen salkkutaljan ku jäin suburbanilla kiinni.

tietysti, nää on taas vaan mun ajatuksia... ja nälkä kasvaa syödessä... itsekkään tohon ole pystynyt...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.01.2012, 07:28
maasturimies maasturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.12.11
Sijainti: espoo
Viestit: 31
Perusasetus

Oon nyt vähän lueskellu noista korotussarjoista ja mun ymmärtääkseni 4.5 sarjalla saa 31 renkaat alle?

Olis jenkeistä tommonen 4.5 sarja saatava kun isäni lähtee nyt kohtapuolin käymään Las Vegasissa...
Mistä saisi sinne Vegasiin tilattua täydellisen sarjan?
Tarvitsisin myös ne valmiit bolt on levyt etutunkoon vinssipuskuria varten
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 22:21 (GMT +2).