Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.09.2011, 21:19
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ale Näytä viesti
Noiden letkujen kanssa on myös se että normi hydeletkujen päät eivät muka kestä kuten jarruletkuissa.
Jos joskus johonkin härveliin tarvitsee jarruletkua niin ei kannata mainita asiasta hydeliikkeessä, voi olla että eivät edes tee.

Sorry ot
Tämä johtuu ihan puhtaasti siitä että jos letku hajoaa tai prässäys löysää niin vastuu on silloin heillä,ja eivät saa virallisesti tehdä jarruletkuja ku siihen pitää olla joku lupa,näin vastasi paikallisen hytikkaputkan myyjä kun kaverin pyörään käytiin letkuja kysymässä. Sekä letkut tuppaa monesti olemaan niin isoja että esim m-pyörissä ei riitä sylinterissä varat liikuttaa tarpeeksi jnestettä,tämä todettiin kaverin pärrässä. Tuskin autoissa tulee tätä ongelmaa,mutta tuo vastuu kysymys on se suurin syy miksi eivät tee,letkut ainakin kestää varmasti jos on kunnolliset.


Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 08.09.2011 21:22
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.09.2011, 17:55
Vitura:n Avatar
Vitura Vitura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.09
Sijainti: Luumäki
Viestit: 137
Perusasetus

ei ymmärrä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Tämä johtuu ihan puhtaasti siitä että jos letku hajoaa tai prässäys löysää niin vastuu on silloin heillä,ja eivät saa virallisesti tehdä jarruletkuja ku siihen pitää olla joku lupa,näin vastasi paikallisen hytikkaputkan myyjä kun kaverin pyörään käytiin letkuja kysymässä. Sekä letkut tuppaa monesti olemaan niin isoja että esim m-pyörissä ei riitä sylinterissä varat liikuttaa tarpeeksi jnestettä,tämä todettiin kaverin pärrässä. Tuskin autoissa tulee tätä ongelmaa,mutta tuo vastuu kysymys on se suurin syy miksi eivät tee,letkut ainakin kestää varmasti jos on kunnolliset.
Toi vastuuasia selvä, kandee sanoo et letkut tulee ruohonleikkurii...
tota ei tyhmä ymmärrä et miten se letkunkoko vaikuttaa siihen toimintaan??
siis jarruletkun
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.09.2011, 08:57
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Menee jutut vähän ot:ksi. Parempi vaan laittaa kilvitettyyn peliin luvalliset osat, eikä viritellä liikoja tai yrittää selitellä katsureille (tai naisille) - se kun yleensä on turhaa - niin ei tule ongelmia. Kilvettömät sitten toinen juttu.

Fysiikan laeista: Jarruletku kun kuitenkin vähän joustaa paineessa, niin mitä pidempi letku ja suurempi halkaisija, niin sitä enemmän joustoa (=tilavuus suurenee) ja sitä vähemmän menee nestettä tarpeelliseen paikkaan. Koskee vain jarruletkuja.

Jatketaas sitten topiikkia. Eilen on testattu kaverin (kiitoksia vaan Keltsille) vanteilla sopivuus. Nyt menikin sitten vaikeaksi. TML:n ET-10:llä ei uusio-31:n mahdukaan kääntymään edessä, joten nyt on joko pidettävä orkkisvanteet tai sitten avarrettava myös 31:llä puskureita ja tehtävä sisälokareihin modauksia ettei ne roiku ulkona.

Olis pitäny ottaa kuva, kun veivattiin etupäätä rampille mutta pääsi unohtumaan, kun meinas kaatua koko tiili-lauta-viritys. Topiikkiin "kellä korkein jousto" olisi luku ollut 70cm ja vielä oli takapyörä tukevasti maassa. Tehdyt takajousituksen muutokset (pitkä riipuke, sen yläpään kiinnitys alemmas, iskarien alapää ylemmäs) ei todellakaan menneet hukkaan. Tarttee kokeilla joku toinen kerta tukevammalla alustalla, niin löytyy maksimi. Ihan ei taida tynnyri kuitenkaan mahtua, mutta riittää se tämäkin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.09.2011, 09:59
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vitura Näytä viesti
Toi vastuuasia selvä, kandee sanoo et letkut tulee ruohonleikkurii...
tota ei tyhmä ymmärrä et miten se letkunkoko vaikuttaa siihen toimintaan??
siis jarruletkun
Pääsylinteri käy liian pieneksi,näin viisaammat sanoi,pitää kysellä tarkemmin että mistä johtuu. Banjon lähdöt ja letkut olivat isommat kuin vakiona niin pyörään ei löytynyt jarruja ei vaikka miten päin ilmasivat,ilmaa ei siis tullut mutta jarrutuntuma oli pehmyt ja jarrut heikot. Sitten joku osasi sano että vaihtaa oikean kokoiset letkut niin alkaa löytymään jarrut ja niin teki,ja letkuissa ei ollut kuin joku 2mm ero sisämitassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.09.2011, 22:43
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Nyt kun Chrysleristä on päästy, niin ruvetaan taas Jeepin kimppuun.

Seuraavaksi tulee ohjausvarteen lisää jäykkyyttä. Ajattelin laittaa orkkiksen päälle vain klemmarilla isomman putken tai jopa neliöputken, kun hitsata ei saa ja uutta paksumpaa ei kannata/voi tehdä useammastakin syystä:
1) Raidetangon pään kierre kun on kummallinen UNF 11/16 (mitattu, lienee kuitenkin oikea?)
2) Paikallisessa koneistamossa ei sellaista kierretappia ole, eikä ainakaan leftinä
3) Vaikka oliskin niin hinta/kpl = 50€
4) Kierre liian pieni sorvilla tehtäväksi (ilman tappia)

Kun tarkoitus on vain estää varren lommahdus, niin tavallinen 30*30*3-putki riittänee, eikä ole kuin muutaman euron osa. Vai onko jollain parempia ehdotuksia? WJ:stä saisi järeämmät hilppeet juu, vaan kun tartteis saada sitten muutakin kuin vain se varsi, eikä 15"-vanteet taida mahtua.

Rengastukseksi alkaa varmistua 31":t Siroccot, vaikka ne ilmeisimmin on hieman liian suuret. Tarkoitus onkin laittaa etupuskuriin pykälää vanhemman korimallin päät, jotka on reilusti lyhyemmät ja renkaat mahtuu kääntymään ilman isompia modauksia. Sisälokareiden modaus kylläkin tarvitaan, mutta siitä selvinnee kuumailmapuhaltimella ja muutamalla nippusiteellä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.09.2011, 23:15
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Ite hain paikallisesta teräsmyymälästä sopivan pituisen pätkän saumatonta putkea, jonka sisähalkaisija oli mahdollisimman sopiva orkkisvarren päälle. Klappia putkien väliin jäi 0,5mm joka on justiinsa tarpeeks mahdollistaakseen vahvikeputken pyörimisen (pitäis vähän ehkäistä taipumista jos osuu esim kiveen.
Ja sehän ei oo periaatteessa millään kiinni. On vaan just sopivan mittanen niitten orkkisklemmareitten välissä. Kuvaa en ny tietenkään tähän hätään löytäny, mut aika samalta se näyttää ku sellanen oikea HD-varsikin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.09.2011, 06:37
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Käviskö sinne jonkun muun raidetangon päät?
Katsoisit vain sopivalla kartiolla/nousulla olevan.(mikä käy navan päähän)
Niin eihän sillä ole väliä että mikä kierre siellä toisessa päässä on jos
teetät uuden putken kokonaan.
Ukko teetti aikanaan xj raidetangon mutta en muista että laittoko se orkkis päät siihen...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.09.2011, 07:54
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Ite hain paikallisesta teräsmyymälästä sopivan pituisen pätkän saumatonta putkea, jonka sisähalkaisija oli mahdollisimman sopiva orkkisvarren päälle. Klappia putkien väliin jäi 0,5mm joka on justiinsa tarpeeks mahdollistaakseen vahvikeputken pyörimisen (pitäis vähän ehkäistä taipumista jos osuu esim kiveen.
Ja sehän ei oo periaatteessa millään kiinni. On vaan just sopivan mittanen niitten orkkisklemmareitten välissä. Kuvaa en ny tietenkään tähän hätään löytäny, mut aika samalta se näyttää ku sellanen oikea HD-varsikin.
Et muista mitä putkea se oli? Kaikissa rautakaupoissa ei jostain syystä ole ihan samoja tuotteita, lieneekö joku putkistandardi muuttunut ja joillakin on vielä vanhaa tavaraa varastoissa...?

Hydrauliikkaputkea löytyy ø28*2,5 -koossa ja se on jotain 0,5mm iso, vaan hinta on 30€/m! 30*30*3 -neliöputki maksaa muutaman euron ja luulisi ajavan saman asian. Lienee myös kestävämpi paksumman seinämän takia.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Käviskö sinne jonkun muun raidetangon päät?
Katsoisit vain sopivalla kartiolla/nousulla olevan.(mikä käy navan päähän)
Niin eihän sillä ole väliä että mikä kierre siellä toisessa päässä on jos
teetät uuden putken kokonaan.
Ukko teetti aikanaan xj raidetangon mutta en muista että laittoko se orkkis päät siihen...
Jotkut kuulemma teettää kääntöpäähän kokonaan uuden kiinnityskartion, mutta navan yläpuolelle, jolloin tanko tulee luokkaa 100mm orkkista korkeammalle. Sitten jotkut Letukan raidetangonpäät ja homma toimii. On vain kallis ja varsin työläs, kun kääntöpäät pitää purkaa ja koneistaa irrallaan, mutta onhan se lopputuloskin sitten hyvä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.09.2011, 08:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Muistaakseni TJ- mallin Jeepissä on samalla kartiolla/ koolla olevat raidetangonpäät, mutta kierre on millikokoinen (22mm). Ainakin välivarressa on, siitä en ole varma että onko näin myös raidetangossa. En tosin pistä päätäni pantiksi tuosta, pitäisi tarkistaa.


Jos yhtän jaksat odotella, niin mulla jää ZJ:n ohjaushilppeet ylimääräiseksi kun saan ne WJ:n jarru- ja ohjaushilppeet kiinni uuteen akseliin. V8 ZJ:ssä raidetanko on paksua tavaraa ja kestää ihan eri lailla kuin XJ:n - ja on bolt- on osa. Raidetangon päät kaivannee vaihtoa, mutta itse raidetanko on ehjä ja suora
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.09.2011, 08:56
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Et muista mitä putkea se oli? Kaikissa rautakaupoissa ei jostain syystä ole ihan samoja tuotteita, lieneekö joku putkistandardi muuttunut ja joillakin on vielä vanhaa tavaraa varastoissa...?
Tavara on 30x3,2 putkea, mutta tosiaan saumatonta, niin mahtuu varren ympärille. Sisähalkaisija on se 23mm aika tarkasti, joten ei jää ku puolisen milliä välystä.
Ei taida saumaton putki olla mitään kovin kysyttyä tavaraa. Tuolla Turun Nakoraudassakin tämä löytyi ylimmältä hyllyltä jostain jämälaarista... Hinta oli varmaan jossain kympin kieppeillä kun otin vajaan metrin pätkän.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.09.2011, 08:41
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Nyt kun Chrysleristä on päästy, niin ruvetaan taas Jeepin kimppuun.

Seuraavaksi tulee ohjausvarteen lisää jäykkyyttä. Ajattelin laittaa orkkiksen päälle vain klemmarilla isomman putken tai jopa neliöputken, kun hitsata ei saa ja uutta paksumpaa ei kannata/voi tehdä useammastakin syystä:
1) Raidetangon pään kierre kun on kummallinen UNF 11/16 (mitattu, lienee kuitenkin oikea?)
2) Paikallisessa koneistamossa ei sellaista kierretappia ole, eikä ainakaan leftinä
3) Vaikka oliskin niin hinta/kpl = 50€
4) Kierre liian pieni sorvilla tehtäväksi (ilman tappia)

Kun tarkoitus on vain estää varren lommahdus, niin tavallinen 30*30*3-putki riittänee, eikä ole kuin muutaman euron osa. Vai onko jollain parempia ehdotuksia? WJ:stä saisi järeämmät hilppeet juu, vaan kun tartteis saada sitten muutakin kuin vain se varsi, eikä 15"-vanteet taida mahtua.
Taas vois kokemuksesta sanoa että olet menossa perse edellä puuhun. Kokeiltu on tuota putkea orggisvarren päälle. Ei tule riittävän vahva ja inhottava korjailla metsäolosuhteissa.

1) kierteestä olet oikeassa.
2) oikeankätisen tapin saa hommattua, vasenta ei
3) ketä kiinnostaa hinta kun kyseessä on harrastus
4) tässä asiassa olet väärässä, miun tuntema sorvari teki terän ja pyyhkäisi tankoon kierteen sisältä ulospäin

Miulta jää yli 2kpl jostain sitkeämmästä matskusta tehtyjä halkaisijaltaan 30mm tankoja kun muutan oman auton varret D44 akseliin sopiviksi. Orggis päät sopii ja kierteet on kuten kuuluukin. Molemmissa tangoissa on mukana ehjät raidepäät ja hintaa on 160 euroa kappale.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 Traveler O/M/V Ajoneuvot 10 10.06.2009 23:18
Myydään jeep cherokee kaiffari O/M/V Ajoneuvot 0 14.04.2009 21:41
Jeep Cherokee 4.0?? mattijun Tekniikka & Jutustelu 2 30.12.2008 16:33
Jeep Cherokee Xj vm.-89 O/M/V Ajoneuvot 7 29.06.2006 19:48
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 21:45 (GMT +2).