Kyllä tukeva rakenne pysyy suorana sinkkikylvyssä, mutta jos on isompaa pintaa ohuesta aineesta tai pitkä juttu ohuesta profiilista, niin voipi mennä mutkalle tai kiertyä. Toisaalta, helposti kiertyvä rakenne on helppo pakottaa alkuperäiseen asentoon takaisin, ellei ole joku vapaasti seisova juttu. Jos teet lavan sen verran tukevaksi, että se kestää kantavuuden mukaista kuormaa normaalikiinnityskohdista runkoon pultattuna, niin tuskin menee miksikään sinkissä.
Kun teet rakennetta, niin ajattele kaikkia liitoksia ja putkia siten, että sinkin pitää päästä joka paikkaan, kaasujen ulos ja nostettaessa liian sinkin ulos olipa se tekele missä tahansa asennossa siellä nosturin koukussa. Silloin ei ainakaan epäonnistu. Joka kulmaan pääsy ja pois valuminen varmistuu sillä, että jättää nurkat auki. Kannattaa nipsaista siis umpikulmat pois rälläkällä jo ennen hitsaamista tai porata 10mm reiät jälkeen päin. Hitsisauman kohdalle poraaminen on vaan aika ikävää hommaa ja teriäkin saattaa katketa. Hankaliin kulmiin ei pääse kokoonpanon jälkeen poraamaan. Jos poraat, niin käytä jotakin 10-13mm terää. Jos on sellainen pidempi profiili, joka voi jäädä vaaka-asentoon, niin siihen kannattanee porata matkallekin joku reikä. Valmiissa tuotteessa ne sinkitysreiät palvelee sitten veden poistumisreitteinä, ettei jäätyminen halkaise putkia.
Tässä kuvallisia vinkkejä, muutenkin hyvät sinkkaussivut:
http://www.kuumasinkitys.fi/suunnittelu.html
Kyllä ne siellä sinkkifirmassa yleensä katsoo oudomman tuojan tekeleen kriittiset kohdat ja yhteistuumin porataan lisäreikiä, jos ei ole tarpeeksi. Omia tekeleitäni on sinkitty Aurajoki Oy:llä Hyvinkäällä ja Teknotyössä Järvenpäässä. Kummastakin ihan hyvät kokemukset, Teknotyöllä pienempien töiden läpimenoaika oli jonkin verran parempi ainakin viime vuonna. Kun lasket putkesta/profiilista tehdylle jutulle hintaa euron jokaiselle rakenteen kilolle, niin on varmaan aika lähellä totuutta.
Materiaalina semmoinen pihalla muutaman kuukauden sateessa seissyt ja vähän ruostunut on parempaa kuin rasvainen, "tuore" tavara. Ennen sinkitystä rasvat ja ruosteet hapotetaan pois ja rasva on kuulemma hankalampi poistettava - näin kertoo työkseen sinkittyjä rakenteita kasaavat.