Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.08.2011, 10:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kato ihmeessä se magenttikytkin ja sen laakeri, kun kerran kuuluu sekä A/C päällä että pois päältä. Silloinahn se ei voi olla kompuran sisäinen vika, kun kerran magneettikytkin auki kompura ei pyöri ja meteli kuuluu.

Toisaalta äänet voi joskus kantautua outoihin paikkoihin, sinuna melkeen ottaisin hihnan irti ja koita ensin käsin kaikki apulaitteet läpi. Voisi olla myös se hihnan ohjurirullan laakeri, ne on aika tavallisia hajoamaan ja vinkuu kyllä silloin. edit: Ja eihän sulla ole dampperi kampuran päästä liikkunut sisäänpäin? Siitä tulee usein vinkuva ääni jos hinkkaa jakopään koppaan kiinni, syö sen sitten joskus aikanaan puhki asti.. Dampperit on yleisiä hajoamaan näissä vehkeissä ajan kanssa.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.09.2011, 13:48
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Otin hihnan irti ja metelit loppu. Pyörittelin kaikki läpi, eikä mistään kuulunut kitisevää ääntä. Hioin lamellilaikalla AC:n kytkinpinnat puhtaaksi, putsasin kytkinpölyn pois ja pistin osat nippuun, mutta kitinä vain jatkui. Tosin kytkimen kytkentä tapahtuu nyt rivakasti, eikä se luista tai kirskahda niinkuin aiemmin.

Koska hihna vaikutti tosi kireältä, löystytin kiristintä alkuperäisestä pari kierrosta - niin, laskin tosiaan kierrokset (15) hihnaa irrottaessa - ja kitinä vaimeni, mutta sitten puolestaan hihna kirkaisi. Laitoin lopuksi hihnan juuri niin kireälle, että ei vingu. Jotenka alkuperäinen vikinä on ja pysyy, mutta nyt selvästi vaimeampana. Pitää katsoa, kunhan ajan koneen lämpimäksi, jotta miten käyttäytyy.

Epäilen edelleen AC:ta, koska laturi pyörii sen verta nopeasti, ettei ääni korreloi siihen, mutta kuuluu kuitenkin siltä puolen konetta. Kun AC:n laittaa päälle, niin silloin ääni "jotenkin" muuttuu, samoin AC:n kytkiessä irti, joten tuskin vika muualla on. Kun puhaltimista kuitenkin tulee kylmää, niin ei ainakaan nesteet pitäs olla vähissä...

Tarttis nähtävästi saada Sandenin hihnapyörä laakereineen (irtoaa kaiketi vain laakerin seegerin irroittamalla?) ja kytkinpaketti jostain. Kellä ois???
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.09.2011, 14:55
Jii:n Avatar
Jii Jii ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.07.09
Sijainti: Joroinen/Kuvansi
Viestit: 158
Perusasetus

Itellä tuo ilmastoinnin kytkimen laakeri ääntää, ja kun kytkimestä pyörittelee hihna löysällä niin tuntee selvästi että vika on juuri siellä.

Hommasin siihen joskus laakerin (35BG05S10G-2DS A/C Compressor Ball Bearing 35 x 55 x 20 mm) bearingsdirect.com:ista jonkun jenkkien keskustelupalstojen keskusteluista innostuneena, vaihto on vielä tekemättä.

Lähinnä vaan vinkkinä että jos ei kotimaan kaupoista löydy eikä välttämättä halua uutta kytkintä hankkia niin tuolta saattaisi laakerin saada.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.09.2011, 17:00
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Saattaa uus laakeri olla kalliimpi kuin kokonainen käytetty kompura tai kytkin. Jos tuolla vikisevällä nyt selviäisi jonkin aikaa, niin kerkeis etsiä toisen.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.09.2011, 17:05
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Saattaa uus laakeri olla kalliimpi kuin kokonainen käytetty kompura tai kytkin. Jos tuolla vikisevällä nyt selviäisi jonkin aikaa, niin kerkeis etsiä toisen.
Käytetyn kompuran tai kytkimen toki voit saada muutamalla kympillä, mutta mikä on laatu ja kunto? En ainakaan itse mitään vanhaa romua ottaisi tilalle kun ei voi tietää millaisellä käytöllä se on ollut. Ei se laakeri paljoa maksa, mulla oli ZJ:n kompuraan kytkimen laakeri postikuluineen alle 50€. Sillä hiljeni kompura aivan täysin, ja kaikki kompuran värinät ja tärinätkin poistui.

Uusi kytkin maksaa jenkeissä jonkun 120-200$ paikasta ja merkistä riippuen ja siihen postikulut yms. päälle. Kompurat on jossain 300-400$ hujakoilla. Toki tuo on halpaa verrattuna Suomen hintoihin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.09.2011, 20:43
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Mikä se semmonen by-pass -hihnapyörä oikein on? Hihnaa kun ei kompuran ohi voi laittaa... Tais olla vitsi.

Ohjurirulla tuntui itseasiassa jotenkin lerpulta, mutta mitään ääntä siinä ei vapaana pyöriessään ollut, kuten ei missään muussakaan. Taisi tulla kokeiltua nuo pyörät vähän turhan nopeasti... Dampperi on lähellä koppaa, mutta kun se on selvästi samassa linjassa muiden pyörien kanssa, niin kunnossa pitäs olla.

Kysyin viime kesänä osia ja pelkkää kytkintä ei ollut missään. Koko kompura luokkaa 6-700€, HA! Jos sen laakerin irrottas - siinähän ei tosiaan mene varmaan kauaa - niin kerkeis tilata ja vaihtaa nopeastikin.

Taidan nyt ensin katsoa, miten äänet kehittyy ja jos kestää pahenematta, niin sitten vain ajetaan. Nyt kun paras kausi on aluillaan, niin ei oikein huvittas laittaa pukeille. Edelleenkin kun äänet vaikuttaa lämpimänä häviävän, niin ei pitäs olla kyse ihan pahasta jutusta... Lauantaina Ahveniston enduranceen hinaamaan raatoja!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.09.2011, 21:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Mikä se semmonen by-pass -hihnapyörä oikein on? Hihnaa kun ei kompuran ohi voi laittaa... Tais olla vitsi.
Ei ollut vitsi, XJ:ssä missä ei ole ilmastointia on kompuran tilalle tuo by-pass ohjurirulla:



Tarvittaessa tuollaisen voi laittaa siksi aikaa kun sulla on kompura kokonaan irrotettuna jos se pitää huoltaa/ vaihtaa. Mulla on ylimääräinen, mutta se on '90 mallisesta joka ei käy HO- koneiseen

Lainaus:
Ohjurirulla tuntui itseasiassa jotenkin lerpulta, mutta mitään ääntä siinä ei vapaana pyöriessään ollut, kuten ei missään muussakaan. Taisi tulla kokeiltua nuo pyörät vähän turhan nopeasti... Dampperi on lähellä koppaa, mutta kun se on selvästi samassa linjassa muiden pyörien kanssa, niin kunnossa pitäs olla.
Juu.. no, ei niitä viallisia muutenkaan aina näppituntumalla huomaa jos ovat siinä hilkulla. Nimim. kokemusta on Dampperissä ei oikeastaan tartte katsoa muuta kuin että sen sisä- ja ulkokehä on samassa linjassa, ja että se välissä oleva kumivulkanointi ei lerpata sieltä pahemmin ulos.

Lainaus:
Kysyin viime kesänä osia ja pelkkää kytkintä ei ollut missään. Koko kompura luokkaa 6-700€, HA! Jos sen laakerin irrottas - siinähän ei tosiaan mene varmaan kauaa - niin kerkeis tilata ja vaihtaa nopeastikin.

Taidan nyt ensin katsoa, miten äänet kehittyy ja jos kestää pahenematta, niin sitten vain ajetaan. Nyt kun paras kausi on aluillaan, niin ei oikein huvittas laittaa pukeille. Edelleenkin kun äänet vaikuttaa lämpimänä häviävän, niin ei pitäs olla kyse ihan pahasta jutusta... Lauantaina Ahveniston enduranceen hinaamaan raatoja!
Halpaa kuin saippua! Juu, hetken voi mun mielestä hyvin ajaa, jos alkaa pahentua niin sitten homma seis ja osia vaihtoon.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.09.2011, 20:45
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jii Näytä viesti
Itellä tuo ilmastoinnin kytkimen laakeri ääntää, ja kun kytkimestä pyörittelee hihna löysällä niin tuntee selvästi että vika on juuri siellä.

Hommasin siihen joskus laakerin (35BG05S10G-2DS A/C Compressor Ball Bearing 35 x 55 x 20 mm) bearingsdirect.com:ista jonkun jenkkien keskustelupalstojen keskusteluista innostuneena, vaihto on vielä tekemättä.

Lähinnä vaan vinkkinä että jos ei kotimaan kaupoista löydy eikä välttämättä halua uutta kytkintä hankkia niin tuolta saattaisi laakerin saada.
Jep, tänks. Kyselen tuota ja ehkä on syytä purkaa oma laakerin ensin ja verrata tuon numeroita ennen tilausta. Kentsosta voisi siis kokeilla...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.09.2011, 17:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Koska hihna vaikutti tosi kireältä, löystytin kiristintä alkuperäisestä pari kierrosta - niin, laskin tosiaan kierrokset (15) hihnaa irrottaessa - ja kitinä vaimeni, mutta sitten puolestaan hihna kirkaisi. Laitoin lopuksi hihnan juuri niin kireälle, että ei vingu. Jotenka alkuperäinen vikinä on ja pysyy, mutta nyt selvästi vaimeampana. Pitää katsoa, kunhan ajan koneen lämpimäksi, jotta miten käyttäytyy.
Tuo muuten pitää olla yllättävän kireällä hihna XJ:ssä ettei vingu, meinasi joskus itsellä usko loppua kesken kun vaihdoin hihnan ja aloin kiristää tavallisten tapojen mukaan. Hassua sinänsä, koska aika pitkälti samat osat sisältävä ZJ:n apulaitteiston hihna (joka on myös pitkä) ei tarvitse olla kovin kireällä eikä luista tippaakaan.

Lainaus:
Epäilen edelleen AC:ta, koska laturi pyörii sen verta nopeasti, ettei ääni korreloi siihen, mutta kuuluu kuitenkin siltä puolen konetta. Kun AC:n laittaa päälle, niin silloin ääni "jotenkin" muuttuu, samoin AC:n kytkiessä irti, joten tuskin vika muualla on. Kun puhaltimista kuitenkin tulee kylmää, niin ei ainakaan nesteet pitäs olla vähissä...
Ilmastointi lisää aika paljon rasitusta koneelle, ja toisaalta sitä kautta myös hihnalle -> voi vaikuttaa hihnan kautta siis myös muihin apulaitteisiin. Miltä se ohjurirullan laakeri tuntui? Voi olla ihan ok kylmänä ja pyörii sopivan tahmeasti ilman ääntä, mutta lämmettyään alkaa kihnuttaa vastaan ja metelöi. Helppo ja halpa vaihtaa, ihan vain varmuuden vuoksi. Taisi olla alle pari kymppiä tuo laakeri jos en väärin muista.


Lainaus:
Tarttis nähtävästi saada Sandenin hihnapyörä laakereineen (irtoaa kaiketi vain laakerin seegerin irroittamalla?) ja kytkinpaketti jostain. Kellä ois???
Sandenin kotisivuilta löytyy aika hyvät ohjeet tuon koko paketin irrottamiseen, tosin olet sen joskus tainnut irrottaakin jos olet kerran sieltä ottanut shimminkin välistä? Älä turhaan osta koko kytkinpakettia kun se kerran toimii; välys on helppo säätää shimm(e)illä kun on laakeri vaihdettu. Koita ensin uudella laakerilla kun on varsin helppo vaihtaa, ja on selvästi halvempi kuin koko kytkin. Jos ei muisti ihan täysin petä niin on tuo yllämainittu laakerinumero täsmää - aika lähelle sitä ainakin on

Jos ei hiljene kytkimen laakerin vaihdolla, niin sitten alkaisin metsästää uutta/ käytettyä kompuraa. Suosittelen tilaamaan jenkeistä jos uuden tai kunnostetun otat - Suomen hinnat tuntuu olevan ihan järkyttävää riistoa ja ryöstöä. Toki noihin saa korjaussatsinkin, ja Sandenin sivuilta löytyy hyvät purku- ja kasausohjeet. Talvella vain projektiksi ja siksi aikaa A/C bypass- hihnapyörä tilalle
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 Traveler O/M/V Ajoneuvot 10 10.06.2009 23:18
Myydään jeep cherokee kaiffari O/M/V Ajoneuvot 0 14.04.2009 21:41
Jeep Cherokee 4.0?? mattijun Tekniikka & Jutustelu 2 30.12.2008 16:33
Jeep Cherokee Xj vm.-89 O/M/V Ajoneuvot 7 29.06.2006 19:48
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 10:47 (GMT +2).