![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Tarkennuksia ja täskennyksiä topikin ekassa viestissä olevaan"kilpailukutsun luonnokseen".
Aikataulu: la 3.9. klo 09 alkaen (ohjaajakokous ensin), tavoite lopetella NOIN klo 18, su klo 09 alkaen, tavoite lopettaa ajaminen alkuiltapäivästä + tunti-pari tuloksiin jne. Ilmoittautuminen ja katsastukset perjantaina illasta ja lauantaina aamusta klo 08 alkaen. Erikoiskokeet vain (tai ainakin pääosin) ajamista, "temppurasteja" ei (liiaksi) ole. Erikoiskokeita voidaan (osin) ajaa toiseen kertaan, esim. toisinpäin, niin jää valmistelua vähemmän. Erikoiskokeita ei saa harjoitella ennakkoon, ellei SELKEESTI toisin ilmoiteta, käytännössä vois mennä siten että yhtä/kahta erikoiskoetta voi harjoitella, loppuja ei. Hmm.. ehkä jonkin ison/painavan hinaamista, taikka joku lyhyt pätkä pelkällä vinssillä? Erikoiskokeilta toiselle siistyminen opastetusti, tiekirjalla tai koordinaateilla, eli suunnistusläppäri olis hyvä olla, mutta sen tarve rajoittuu pätkien alkujen löytämiseen, eikä pitäis olla siihenkään tarkoitukseen välttämätön, kun ei varmaan jakseta tehdä pätkiä kovin laajalle alueelle (max. 5-10 kilsaa linnuntietä Mainarista? aika näyttää). Pätkillä 1 taikka useampi auto kerrallaan, pätkistä riippuen. Voi siis tulla ohitus- tilanteita, jolloin edempänä oleva voi valita ajolinjansa (tai vinssailusuuntansa). Voimakas suositus että hitaammat päästäisivät nopeammat sujuvasti ohitseen. Muiden kilpailijoiden auttaminen sallittua ja suotavaakin, muttei pakollista paitsi jos on kyse onnettomuudesta taikka tapaturmasta (henkilövahinko tai sellaisen uhka, taikka lievää isompi materiaalivahinko tai sen uhka, esim. auto meinaa kaatua taikka palaa). Perusperiaate pärkien suunnitteluun on luultavasti sellainen, että kaikki pääsee läpi miedomminkin rakennetulla autolla, mutta toisilla nopeemmin kuin toisilla (joiden pitää joillain pätkillä ehkä vinssailla reilumminkin). Pitää vielä miettiä mille korkeudelle pärkien vaativuustason voi laittaa, että olis paremmin eteneville rittävästi haastetta mutta että miedommatkin autot etenis kuitenkin jotain järkevää tahtia että kisa olis enemmänkin kuin yx-kax erikoiskoetta per päivä eli sujuis kuitenkin jotenkin nopsaan. Lähdön ja maalin välillä huolto ainoastaan kilpailijoiden omasta toimesta mukana olevin välinein. Pätkien välillä huolto vapaa, kunhan on seuraavalla pätkällä ajoissa. Huolto ei saa aiheuttaa ongelmia (teiden tukkiminen, roskaaminen, tulityöt maastossa, tms.). Luokista ei vielä selkeää ajatusta, yksinkertaisinta vois olla ajaa tämä eka kisa kaikki yhdessä luokassa. Autot siis, jos mönkkäreitä tulee niin ne omassa luokassaan. Autot normaaleja offipelejä, painon yläraja 3500kg (ajokunnossa eli omapaino), 3-akselisilla Volvoillakin (ja muilla PIENILLÄ maastokuormureilla) pääsee siis mukaan. Pakolliset varusteet: 2kg sammutin, vetopisteet edessä ja takana, puunsuojaliina, 3-piste turvavyöt ja selkänojallinen järkevä penkki kaikille autossa olijoille. Vinssi erittäin voimakkaasti suositeltava. Turvaliivit, kypärä, turvakaaret ja ensiapulaukku ovat myös suositeltavia varusteita. Tunkki ja rampit voivat olla (isoksikin) avuksi paikoitellen. Kaikkien autojen tulee olla liikennevakuutettuja. Siirtymät yleisiä teitä pitkin. Puuha- kilvillä voi osallistua. Auton liikkuessa turvavöiden oltava kiinni (appari/t voi olla auton ulkopuolella jos auto vinssaa tai ajaa hitaasti). Istuinpaikkojen pitää olla suojassa (kori/kaaret) eli "pultataan istuin avolavalle" tyyppinen hasardipatentti ei siis käy. Katsastuksessa varmistetaan että auto on turvallinen kilpailijoille ja muille, vaaralliset tapaukset voidaan hylätä, mutta lillukanvarsiin tuskin puututaan. Jos on jonkun auton kanssa mielessä ("kelpaiskohan tällanen juttu?") jotain niin kannattaa kysyä ennakkoon. Autokunnan suositeltu kokoonpano 2 kilpailijaa. Voi olla enemmänkin. Jos jossain autossa ei ole apparia niin voidaan laittaa pätkille mielivaltaisessa järjestyksessä jottei syntyisi niin pahoja pullonkauloja tod. näk. hitaan vinssailun tms. takia (lue: yksin pääsee mukaan ja voi ajaa, mutta kisan sujuvan etenemisen takia voidaan sorsia jotenkin, ehkä jopa (ekassa kisassa epätodennäköistä) voidaan sulkea joku pätkä yksin ajavilta). Tulokset lasketaan sijoituspisteillä, eli kunkin pätkän paras saa yhden pisteen, toinen kaksi, kolmas kolme jne. Jos joku ei lähde pätkälle lainkaan tai ei läpäise sitä järkevässä (taikka ennakkoon ilmoitetussa) ajassa, pisteitä tulee enemmän kuin huonoimmalle sen läpäisseelle. Pätkän kesken jättäneet voidaan pisteyttää myös sen mukaan kuinka pitkälle pääsi, ja pätkälle lähteneille tulee vähemmän pisteitä kuin sen kokonaan väliin jättäneille. Kokonaistulokseen lasketaan kaikkien pätkien sijoituspisteet yhteen (eli lauantain ja sunnuntain pätkät on tuloksen kannalta samanarvoisia). Tasapisteissä viimeinen pätkä ratkaisee (tai jos se on tasan niin toiseksi viimeinen jne.). Aukinaisia asioita vielä: - ONKO TÄHÄN TULOSSA YHTÄÄN KILPAILIJAA??? - kisan nimi - osallistumismaksu (kaksnumeroinen lukema euroja varmaan kuitenkin) - lähtöjärjestys jokaiselle pätkälle (joku tarpeeksi tasapuolinen KISS menetelmä) - palkinnot (jos vähintään XX niin pokaalit tms? jos vähintään 2x XX niin €€€???) Pätkien lähtöjärjestys ja ei-läpäiseseiden pisteytys viimeistään ohjaajakokouksessa, ei liene ihan mahdotonta että pidetään vaikka huutoäänestys. periaatteena kuitenkin että pisteytys selvillä ennakkoon, ettei tartte alkaa jälkikäteen arpomaan mitään. -Paavo |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Raajärvellä officrossia ja yösafari 3.9. | Paavo | Tapahtumat | 2 | 10.08.2011 22:17 |
OffiCrossia Raajärvellä 21.5.2011 | Paavo | Tapahtumat | 66 | 08.06.2011 21:03 |
Officrossikisa Raajärvellä 28.8.2010 | Paavo | Tapahtumat | 120 | 16.04.2011 12:20 |
lapland trophy suunnistuskilpailu raajärvellä | roottori | Tapahtumat | 2 | 12.02.2005 10:50 |
Syksyn viimeinen rynnistys Raajärvellä | Kupla | Tapahtumat | 3 | 13.11.2004 23:17 |