Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.08.2011, 15:23
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei kolaritestata, mutta muuten jarrut, melut, päästöt, yms. pitää olla testattu riippumattomassa tutkimuslaitoksessa ja esim. valot, turvavyöt ja lasit E-hyväksyttyjä.
Onko rungolle tai korille jotain erityisiä vaatimuksia?

Jos siis vaikkapa askartelisin paskartelisin "nurkista löytyvistä" osista kuvitteellisesti officrossia tai jopa foffia kestävän kikottimen. Kaikki mitotukset tehtäis siis sen mukaan, että pitää kestää pahan maaston kovaa ajoa ja vieläpä sitten maantienopeuksista pysähtyä kunnolla. Jarrutehot ja päästöt ja muut tämmösethän saa mitattua, mitataan.

Edelleen siis vielä täysin hypoteettinen ajoneuvo maastosta poistumista ja kisaamista ja Kiinaan ajamista varten olisi kuitenkin kätevämpi saada tierekisteriin kun kuljettaa aina jollain lavetilla paikan päälle.

Mitenkä paljon tämmöisen kuvitteellisen auton pitää perustua johonkin olemassaolevaan? Miten määritellään mahdollisesti itse rakennetun rungon tai korin lujuus ja muut vaatimukset? Miten erityisajoneuvoja valmistavat tai muokkaavat pajat homman hoitaa?

Mua itteeni kiinnostaa ehkä enemmän kevyet kolmi- ja nelipyörät, kuitenkin mitotettuna maastosta maantienopeuksiin. Uskoisin aika montaakin palstalla kiinnostavan pienen kuorma-auton omavalmisteena rekisteröinti. Tai ainakin sen rekisteröimisen tai kilvettä jättämisen päättäminen ois helpompaa jos tietäis minkälaisia kuluja ja muita vaikeuksia on luvassa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.08.2011, 20:03
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
a)Onko rungolle tai korille jotain erityisiä vaatimuksia?
b)Mitenkä paljon tämmöisen kuvitteellisen auton pitää perustua johonkin olemassaolevaan?
c)Miten määritellään mahdollisesti itse rakennetun rungon tai korin lujuus ja muut vaatimukset?
d)Miten erityisajoneuvoja valmistavat tai muokkaavat pajat homman hoitaa?
a) ei, mutta ei tietenkään mitään runko-ohjausta tms. Ja tietysti lasit/näkökenttä yms. perusasiat.
b) ei mitenkään
c) valmistaja takaa että kestää mitä lupaa, tarvittaessa lujuuslaskelmat
d) yleensä alustan kokonaismassaan ei kajota, joten ei sen kummempia vaateita
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.08.2011, 21:48
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Eikö tämä omavalmistepykälä ole kuitenkin aika lailla mahdoton toteuttaa. Olikos sarjan oltava max. 20 kpl? Joskus asiaa tutkinut ja todennut sen kaatuvan omaan mahdottomuuteensa vaikka periaatteessa homma olisi kaikille avoin ja vapaa toteuttaa.

TT
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.08.2011, 04:52
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Piensarjan ja yksittäiskappaleen vaatimukset testauksien suhteen tais poiketa jonkinverran?

No joka tapauksessa ainakin prätkistit tekee joka vuosi tässä Suomen maassa tyhjästä nyhjästyjä yksittäiskappaleita kilpien väliin niin miksei sitten muutkin.

Matti, onko M1 ja L5e ja L6e luokkiin jotain ihmeempiä vaatimuksia tyhjästä tempastulle yksittäiskappaleelle? Tietysti siis itsestäänselvät kuten että pakoputkesta ei saa tulla arsenikkia ja jotenkin pitää vaikkapa mitaten todistaa että jarrut kykenee pysäyttämään auton, eikä taida välttämättä mennä pyörännapaterät läpi, vaikka niillä oiskin tosi näppärä pysäyttää perseessäroikkujan ohitus lyhyeen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.08.2011, 09:50
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...synt%C3%A4.htm

Tuolta löytyy 11 sivulta alkaen M1-omavalmisteen vaatimukset: http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4634.pdf
Täältä L-luokan ajokeille (sivu 6 ->): http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5728.pdf

Ja vanha AKE:n muistio aiheesta: http://www.ake.fi/pdf/2434-208-2003.pdf

Tämä kannattaa myös lukaista jos aihe kiinnostaa, löytyy tietoa myös autojen osalta (s. 93->): http://www.shal.fi/loppuraportti_omavalmiste.pdf
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kuorma-auton kokonaismassa heimali Chit-Chat 11 18.09.2009 06:57
Kuorma-auton ajokortti Castrol Chit-Chat 9 16.12.2008 15:58
O:Kuorma-auton eturenkaat 10-11 x 22,5 Racingrabbit O/M/V Muut 2 17.05.2007 13:31
Kuorma-auton penkit Shuttle Tekniikka & Jutustelu 2 12.04.2007 14:06
O:Kuorma-auton vaihtolavalaitteet Racingrabbit O/M/V Muut 7 11.10.2006 07:32


Sivu luotu: 00:23 (GMT +2).