Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.08.2011, 23:44
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juu eikun ajattelin vain ääneen ei se tosiaan tollaisella kokonaisvälityksellä varmaankaan kovilla ole ei.. jos todella saat orkkis älyboksilla lukitsemaan ilman kummempia vippaskonsteja niin hieno homma. Kuten totesit niin joutuu ehkä huijaamaan nopeusanturia, mutta muuten ei kait sitten mitään ongelmaa

Mitenkäs Volvon älyboksilla muuten, osaako se lukita momentinmuuntimen kaikilla vaihteilla jos keppi on "D"- asennossa? Jeepissä ei AW4 näin osaa tehdä, vaan lukitsee ainoastaan isoimmalla valitulla vaihteella. Hölmöä. Tosin Volvoissahan on ollut muitakin laatikoita tuon b230 koneen perässä, taidettu käyttää myös ZF:n laatikkoa?
Emmä usko että sitä tarvii sen enempää huijata kun se on kuitenki ennen jakolaatikoita.

Eikai sitä kannata "D" llä ajaa maastossa. Noustaan kivenpäälle niin laatikko suoltaa seuraavaa kun kuorma pienenee. Tässähän just menetetään se lukon tuoma manuaalisuuden vaikutelma koko hommasta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.08.2011, 10:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Eikai sitä kannata "D" llä ajaa maastossa. Noustaan kivenpäälle niin laatikko suoltaa seuraavaa kun kuorma pienenee. Tässähän just menetetään se lukon tuoma manuaalisuuden vaikutelma koko hommasta.
Mun mielestä riippuu ihan tilanteesta ja paikasta.. kivikoissa tai jyrkissä nousuissa tai laskuissa yleensä ei ole järkeä pitää D:llä, kun taas mutaspoorissa, syvemmässä hangessa tjsp. se on monesti hyvinkin fiksua - ja joskus ei Kunnon shifteri/ ulkoinen älyboksi olisi paras vaihtoehto, voisi itse päättää tarvittaessa täsmälleen mikä vaihde on päällä ja laatikko lukitsisi vielä muuntimen boksin komentojen mukaan, ja toisessa tilanteessa sitten antaa alkuperäisen boksin hoitaa koko homma.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.08.2011, 10:28
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Löytyiskö jostain autosta valmis koko paketti (kone, automaatti, jakis jossa lähdöt apparin puolella)
jonka vois nostaa sellaisenaan entisten tilalle? Ei tarttis ihme sovitteita nikkaroida (koneen ja jakiksen
kiinnikkeet runkoon tietty, ja kaasu- ja vaihdevaijerit jne. kuitenkin).

En tunne kovinkaan hyvin ameriikan ihmeitä taikka japanian aarteita, paras mielessä oleva ehdotus olis
se discon 2½ lirtainen tiisselipata zf:n automatilla + LT230, ei tarvita mitään avioeropaketteja tms.

Paljonko systeemi saa maksaa ja painaa? Paljonko pitää olla löylyä? Kuinka pitkä saa olla?

Jos laatikolle on hyvät jäähdytykset niin ei turbiinilukkoa tartte maastoajossa, tai itse en ainakaan ole osannut
sellaista kaivata. Yleensä tulee ajeltua D:llä, ja aina on oikea numero valittuna. Paksussa lumessa
pitkällä puolella (että pääsee taaksekinpäin) pakkoykösellä tai -kakkosella jos jaksaa. Kivikossa tule monesti
ajettua jarrua vasten, eli kaasu sopivassa kohdassa (~1500rpm) ja vauhtia säädellään jarrulla, näin auto
kiipeää kiville ja tulee niiltä alas jotakuinkin tasavauhtia, tai siis sitä vauhtia kun jarrun painaja haluaa.

Edit: jyrkkiin laskuihin tulee joskus kans pykällettyä D:tä alemmas, mutta monesti taas tullaan alas jarrulla.
Riippuu tosi paljon mäestä, ja siitä kuinka nopeesti renkaat pitää saada pyörimään jos auto lähtee alas
hallitsemattomasti, D valmiiksi sen takia että polkee vaan kaasua niin renkaat pyörii kyllä tarpeeksi.

-Paavo

Viimeksi muokannut Paavo : 09.08.2011 10:32
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.08.2011, 11:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Aika pitkälti olen samoilla linjoilla Paavon kanssa tuosta laatikon käytöstä, mutta nämähän on makuasioita. Se mitä kone + laatikkopaketin toiminnalta haluaa riippuu hyvin paljon siitä onko tottunut ajamaan manuaalilla vai automaatilla, ja minkätyylisestä menosta pitää.

Itse en todellakaan mikään automaattilaatikkoguru ole, mutta se mitä on Jenkkilän Piratea tullut seurattua niin olisi nuo uudemman aikakauden sähköohjatut GM:n moottori + laatikkopaketit aika pirun hyviä, jollei jopa parhaita jos automaatilla haluaa ajaa. Säätövaraa softalla on ihan älyttömästi, ja periaatteessa laatikon saa tekemään juuri mitä itse haluaa kun tarpeeksi näkee aikaa ja vaivaa. Saa melkoisia muutoksia kone + laatikkopaketin käytökseen ilman mitään shift- kittejä yms.. Firmoja löytyy jotka näitä ohjelmointeja tekee ja ovat erikoistuneet tietyn puolen (offaus, varttimaili, yms..) hommiin.

Harmillista tuossa vain on se, että noiden uudempien jenkkipelien tekniikoita on tästä maasta todellla huonosti saatavilla järkevään hintaan. Varmaan euroautoihin löytyy jotain vähän vastaavaa, mutta onko säätövaraa yhtä paljon, onko osaajia, yms..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.08.2011, 16:58
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Aika pitkälti olen samoilla linjoilla Paavon kanssa tuosta laatikon käytöstä, mutta nämähän on makuasioita. Se mitä kone + laatikkopaketin toiminnalta haluaa riippuu hyvin paljon siitä onko tottunut ajamaan manuaalilla vai automaatilla, ja minkätyylisestä menosta pitää.

Itse en todellakaan mikään automaattilaatikkoguru ole, mutta se mitä on Jenkkilän Piratea tullut seurattua niin olisi nuo uudemman aikakauden sähköohjatut GM:n moottori + laatikkopaketit aika pirun hyviä, jollei jopa parhaita jos automaatilla haluaa ajaa. Säätövaraa softalla on ihan älyttömästi, ja periaatteessa laatikon saa tekemään juuri mitä itse haluaa kun tarpeeksi näkee aikaa ja vaivaa. Saa melkoisia muutoksia kone + laatikkopaketin käytökseen ilman mitään shift- kittejä yms.. Firmoja löytyy jotka näitä ohjelmointeja tekee ja ovat erikoistuneet tietyn puolen (offaus, varttimaili, yms..) hommiin.

Harmillista tuossa vain on se, että noiden uudempien jenkkipelien tekniikoita on tästä maasta todellla huonosti saatavilla järkevään hintaan. Varmaan euroautoihin löytyy jotain vähän vastaavaa, mutta onko säätövaraa yhtä paljon, onko osaajia, yms..
Joo noihin on joutunu ikävä kyllä tutustuu suolakaivoksessa. Hienoja aivoja noi mefi4loset ja säätö onnistuu ihan läppärillä kun ostaa parinhuntin softan. On vaan liian levee tommonen 90ast v moottori volvoon istuttaa ilman että joutuu tekee foliohattu etukardaani ratkasuja, ennemmin tingitään tehusta ja ominaisuuksista kun voimansiirron luotettavuudesta, autolla tehdään muutakin kun käydään kulmassa.


Jos laitetaan tavotteeks vaikka 170hevosta ja mahdollisimman tasanen vääntökäyrä. 250-300nm riittää erittäin hienosti. Tähän venyy b230 hienosti.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.08.2011, 10:06
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

antenni jos mennään jo vähän ohi aiheesta.

Lainaus:
mitä on Jenkkilän Piratea tullut seurattua niin olisi nuo uudemman aikakauden sähköohjatut GM:n moottori + laatikkopaketit aika pirun hyviä
Mulla ainakin tulee lievä epäilys liioista sähköistä offiautossa, mutta toisaalta rangen moottorikin puksuttaa antiikkisen tietokoneen (megasquirt) ohjaamana ihan luotettavasti, ja viimeix eilen tuli todettua että rangen etuovivalot (alas valkoinen, että näkee mihin astuu autosta poistuttaessa, takareunassa punainen ettei takana tulijat aja päälle kun aukoo ovia) vaan toimii, vaikka lamput ja liittimet ja johdot on olleet paksusti vedessä ja kurassa, ja monta kertaa.

Pitäis viissiin joskus päästä kokeileen tuollaista älykästä automaattia, nyt tuntuu sille ettei oikein osaa kaivata mitään hienompaa kuin vanha zf, mutta jospa sitä vaan ei tiedä paremmasta?

Vääntäkääs ihan rautalangasta, että mitä käytännön iloa laatikon ohjelmoinnista normi offiautossa on? Kun kaasua painaa niin vaihti kiihtyy jotenkin eritavalla kuin tyhmällä loootalla? Ja kun kaasua nostaa niin vauhti hiipuu jotenkin erilailla? Saako laatikon tehohövikkiä (=polttoaineenkulutusta) pienennettyä niin paljon että sillä olis merkitystä maastoajossa (katukäyttö erikseen)?

-Paavo
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.08.2011, 19:37
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Notta saisit siihen verkon painoa tarpeeksi lisää, niiiin ----> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76967

Ja porttaalit sopii suoraan pakettiin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.08.2011, 13:31
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.520
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Tässähän just menetetään se lukon tuoma manuaalisuuden vaikutelma koko hommasta.
Se on kuules koko automaattilaatikon idea notta ei tunnu manuaalilta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty volvon 3.0-24v 201hv tekniikka toyota4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 02.05.2011 14:37
M : Vielä muutama volvon tekniikka jäljellä !!! finvalp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 10.01.2008 14:00
M : C03 volvon 12 V sähkölaitteet ja tekniikka O/M/V Muut 0 06.07.2005 07:49
Vaihtoehto petikolle? ugly_hj Tekniikka & Jutustelu 29 05.10.2004 15:50
Vaihtoehto DUMeterille Lars Software 0 04.04.2002 15:40


Sivu luotu: 16:52 (GMT +2).