![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() No mun BJ,hin se sun vaihdelaatikon kumi sopi hienosti paikoilleen kun auto on uudempi BJ42. ![]() 42,seen ois vielä saanu marmoritiskiltä alkuperäistäki vaihdelaatikon kannatin kumia, 2kpl oli varastossa, oliko Hollannissa tai Belgiassa ja hintaa oli 286e kappaleelta! Uskomattomia hintoja jollain kumityynyillä! ![]() Jos mistään ei löydy valmista ja tykkää askarrella nii vanhojen rautojen väliinhän voisi Pultata/hitsata sellaiset joka tarvikepuljussa myytävät jääkiekon malliset tarvikekumityynyt joihin on rautaa vulkanoitu kummallekkin puolelle, jos vain löytyisi sopivan korkuiset.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tuo voisikin olla ihan hyvä idea, katsotaan kun tuo vanha lootan kumi joskus antautuu lopullisesti, jos askartelisi siitä tuolla tekniikalla uuden. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ite käytin muinoin volvon 200 -sarjalaisen kumeja koneelle. Hintaa olle kybä biltemassa. Yhden sovitus nännin joutuu ajamaan pois muuten menee heittämällä paikoilleen.,
Sitten se varoituksen sana. Alkuperäinen uusi tai vanha ja se volvon kumi ei kestä juurikaan minkäänlaista maastoajoa. Repiää kättelyssä. Maastoajoon pitää olla läpipultilliset kumet. Itte tein hydrauliputkesta, jousen puslista ja 14mm pulteista omat. Pysyy pata paikoillaan mutta luonnollisesti jyristää enemmän.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#4
|
|||
|
|||
![]()
__________________
Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Minulla ollut vuosia omatekoisen kumityynyt. Nyt kuitenkin koitan taas vakiota paikalleen koska omatekoisen tärisyttää aika paljon kun kuluvat nopeasti.
Purin nyt 45 raadosta käytetyt tyynyt mutta ne eivät ole kovin priimat ja uudet olisi mukavan mutta mistä niitä kannattaa ostaa. Ulkomailta löytyy mutta mitkä olisi hyvät. Eikä haittaisi jos olisi vahvemmat. Jotkut ketjut näihin tulee varmuudeksi ympärille ettei käy katastrofia jos tyyny pettää. Tässä on puhuttu alkupään HJ kumeista jotka kävisi suoraan? Vieläkö niitä saa ja onko jollain varaosanumero jolla etsiä. Mulla on HJ kumeja mutta ne taitaa olla kaikki sellaisia joissa ylä ja alapultti samassa kohtaa kun taas BJ:ssä on offsettiä. Autodocista yhdet puslat jo tilasin mutta ne oli väärät joissa pultit samalla kohtaa kummallakin puolella. |
#6
|
|||
|
|||
![]() HJ-60 kumeista modasin aikanaan.
Kuten yllä joku kirjoitti, HJ-60 kumeissa toinen pultti on väärässä paikassa.
-> ajoin rälläkällä pultin pois, ja hion tasaiseksi. Sitten kumi paikoilleen(taisi jäädä vähän vinoon, kun otti jonnekkin kiinni), ja koneen paino päälle; Piirsin rungon kiinnikkeen reijän kumityynyn rautaan. Kone takasin roikkumaan, ja kumityyny pois; ja pylväsporakoneella porasin joko M12 tai M16 kierteelle sopivan reijän, ja vedin tapilla kierteen, jätin kierteen tarkoituksella vähän keskeneräiseksi, (en pyörittänyt tappia pohjaan asti). Tuohon 8-10mm paksuun kumityynyn rautaan tuli semmoinen kierre, että siihen saa väännettyä halpakaupan pultin, jossa kiristysmutteri ja korilevy, lievä voimaa käyttäen. ->Tarkoitus oli se, että tuo 8.8 "kilopultti" ja kumin rauta mankeloituu niin paljon, että ei pääse joustamaan kierteessä. Ja kun tuo n.40mm pitkä pultti on ruuvattu rungon korvakon läpi kumityynyn raudan läpi n. 5mm, niin kiristys tapahtuu tuosta korilaatan takana olevasta mutterista. Hyvin on kestänyt; Vedin kaverin HJ-60:stä "vesikuopasta" kivikovaksi polkeentuneelta hiekka-ajo uralta; 38" swappereilla (2,85:1 jakiksen hitaalla puolen), niin takakardaaniin "kasvoi verisuonet" kuten miehellä seisovaan... -> Takakardaani meni kierteelle, ei kovin paljon, mutta rasvatessa huomasin "suonet", jännä juttu, ei alkanut täristämään, ainakaan huomiota herättävästi.... (Kun rakensin SOA:n, akseli jousten alapuolella, hitsasin taka-akseliin noin 30 cm korkean tornin, ja siitä sinkit runkopalkkiin, -90 luvulla olisi, ainakin oulussa ollut vaikea saada leimaa tukivarrelle) Ja vaihteiston kannakekumiin: Mulla alkuperäinen, mutta jo viimme vuosituhannella oli tarkoitus siirtää tuo jakolaatikon takapuolelle; Tukiraudan kiinnitys päälaatikon ulostuloakselin päässä olevan kopan pulttien alle, ja lisätukea takakardaanin? ja ulosoton? pulteista: ja kumien toinen puoli runkoon. (sama ongelma, siis korotettujen cruisereiden vaihteiston "hyppiminen" koskee/ilmenee ainakin HJ-61 asti, tuolla minun hdj-80 ei ole tullut roudattua niin rankasti, että olisi alkanut hyppimään, toki tuo automaatti/"mehuveto" auttaa)) Nuo HJ-60 moottorin kumit kestää varmasti myös tuolla jakiksen takatuennassa, mutta pitäis asentaa melkein pystyyn? toki aivan liian jäykät, jos ajetaan myös siviiliajoa? |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
BJ:n kumit on osanumeroltaan 12361-59035, löytyy orkkistakin ja monenlaatuista tarviketta. Esim. 4x4megastore.pt myy Made in Japan kumia 40€+23%alv. Orkkikset esim. partsouq.com vajaa $60/kpl. |
![]() |
Luokat |
bj40, kumityyny, moottori |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Bj40 Jakolaatikko,moottorin kumityynyt/vaihdelaatikon | Lalli bj40 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 04.09.2010 21:50 |
Patrollin jakiksen kumityynyt | Offipiru | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.12.2008 19:38 |
O: HJ vaihteiston kumityynyt | osilpi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.03.2008 19:52 |
moottorien kumityynyt.... | lepoantti | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 09.08.2006 10:26 |
GD 300 moottorin kumityynyt? | MakeH | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 13.01.2005 22:08 |