Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.07.2011, 20:40
JeepWJ JeepWJ ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.08.10
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 24
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Mitähän katsurit mahtaa tykätä tuosta muutetusta etupuskurista? Kyselin tänään omaan -99 XJ:hin mahdollisuutta tehdä vinssipuskuria tms. rautahässäkkää. Kuulemma onnistuu, eikä tartte mitään E-hyväksyntöjä, kun auton mallisarja on aloitettu ennen 1.10.1998 (= 1996). Toi WJ kun on puolestaan aloitettu vasta -99, niin siinä ei kaiketi pykälien mukaan sais käyttää muita kuin jalankulkijan puolesta käypäisiä törmäyssuojia. Jos meinaa laittaa vinssin, pitäisi vinssi/-peti saada piilotettua jonnekin maskin sisälle ja/tai kyetä ottamaan se pois niin, ettei alkuperäiset puskurit muutu. Tämmönen on pykälämeininki täällä Hämeenlinnassa.
Kirjoitin kilometrin pituisen vastauksen mutta se hävisi johonkin
No, lyhyesti sama, eli eivät konttorilla sanoneet mitään. Tuohan ei olekkaan kovin silmiinpistävä, kun on tuota muovipuskuriakin jäljellä.
Ainoastaan vetopiste vähän törröttää näkyvämmin ulkona.
Vinssin asennus tuleekin olemaan oma shownsa jos sen yrittää saada jonnekin piiloon.

Mitä mieltä olette, onko vinssipuskuri edelleen yhtä säännösten vastainen, vaikka katsuri sen erehdyksessä otteeseen merkkaisikin?
On vain sellainen tunne että meidän konttorilla voisi onnistaa

__________________
- Grand Cherokee 3.1 td -99 käyttisprojekti
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.07.2011, 22:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Ei se valmistusvuosi 90-luvun puolelta mun mielestä ole mikään selitys. Vinssipuskuri olisi pitänyt olla asennettuna - päivämäärää en nyt tarkkaan muista - kaikkiin maastureihin ennen toukokuu 2008 tjsp. jos sen virallisesti olisi halunnut leimalle. Sen jälkeen mihin tahansa alkuperäisestä muutetun puskurin/ valotelineen on pitänyt olla e- hyväksytty. Perseestä, mutta näin se virallisesti ymmärtääkseni menee.

Mutta kun noin vanhaan tekee ja hommaa siihen vähän naarmuja & ruostetta ja sanoo että ei tätä oo ennen otteeseen merkitty leimalla, niin..

Sittenhän tuossa on se joku 2000- luvun puolivälin jälkeen tehdyt, mihin ei ole koskaan muuta saanut ruuvatakkaan kuin e- hyväksyttyjä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.07.2011, 23:29
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei se valmistusvuosi 90-luvun puolelta mun mielestä ole mikään selitys. Vinssipuskuri olisi pitänyt olla asennettuna - päivämäärää en nyt tarkkaan muista - kaikkiin maastureihin ennen toukokuu 2008 tjsp. jos sen virallisesti olisi halunnut leimalle. Sen jälkeen mihin tahansa alkuperäisestä muutetun puskurin/ valotelineen on pitänyt olla e- hyväksytty. Perseestä, mutta näin se virallisesti ymmärtääkseni menee.

Mutta kun noin vanhaan tekee ja hommaa siihen vähän naarmuja & ruostetta ja sanoo että ei tätä oo ennen otteeseen merkitty leimalla, niin..

Sittenhän tuossa on se joku 2000- luvun puolivälin jälkeen tehdyt, mihin ei ole koskaan muuta saanut ruuvatakkaan kuin e- hyväksyttyjä.
Tämänpäiväisen keskustelun perusteella niissä autoissa, joissa on alunperin pitänyt olla E-hyväksytyt osat ja korin mallisarja on aloitettu 1.10.1998 jälkeen (kuten ei ole XJ vm. -99, kohdalla, kun mallisarja on aloitettu jo -96), PITÄÄ käyttää e-hyväksyttyjä osia, eli pitää olla e-hyväksytyt puskurit, eli EI saa laittaa kiinteää vinssiä, vaan pitää olla irrotettava, koska muutoin määräykset ei täyty. XJ:hin -99 sen sijaan voi asentaa kiinteän vinssin myös näkysään paikkaan, kunhan ei tule teräviä ulokkeita, koska em. pykälä ei sitä mallisarjan vanhuuden takia koske. Tässä on taatusti konttorikohtaisia eroja.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JeepWJ Näytä viesti
Mitä mieltä olette, onko vinssipuskuri edelleen yhtä säännösten vastainen, vaikka katsuri sen erehdyksessä otteeseen merkkaisikin?
On vain sellainen tunne että meidän konttorilla voisi onnistaa
Jos katsuri on muutetun puskurin ulkoisine vinsseineen merkannut WJ:ssä, on se em. pykälien valossa katsurin virhe ja hemmo voi joutua TRAFIn "puhutteluun" tms. En tiedä voiko virheellisesti toimineen katsurin päätöksen kumota, mutta mm. omien alleajorautojen ja viime leimalla ilmaan jääneen vaateen laittaa irrotettavat roiskeläpät/suojat takia olen erityisen tarkkana näissä hommissa. Jos jonkin kalliin osan tulee laittaneeksi "väärin", niin eipä oikein innosta. Oman XJ:ni edellinen omistaja ei tarkistanut max. laillista rengaskokoa katsurilta, vaan luotti Jenkkisaitin korotussarjan suositukseen suurimmista gummeista. Niin vain meni tuumaa isoksi ja jäi gummit leimaamatta. Mullehan se homma sitten jäi ja kyllä oli muuten HIRWEE homma kaikkinen paperisotineen ja väittelyineen auton kokonaiskorkeudesta yms., ennenkuin 31"-leima pasahti. http://forums.offipalsta.com/showthr...3593&page=3#61

Olkoon vaan kuinka perseestä nämä määräykset, mutta enempi se potuttaa, jos on jo tehnyt investointeja, eikä ole selvittänyt asioita etukäteen. Voihan esim. niitä ylisuuria gummeja laittaa alle, kun tulee metsäkeikka, ja tuskin jäät siitä kiinni saati saat sakkoja. Mutta sitten kun menet leimalle "väärällä" tekniikalla ja saat korjauskehotuksen ilman näyttöpakkoa konttorilla, niin siinäpä sitten luimistelet ratsiapolliisille, kun kehotus on toteuttamatta ja sakot pasahtaa! Ainahan tämä harrasteautoilu on ollut "vääntöä" inssien kanssa, mutta olkoon vaan, suola ja pippuri tässä sopassa...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.07.2011, 00:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tämänpäiväisen keskustelun perusteella niissä autoissa, joissa on alunperin pitänyt olla E-hyväksytyt osat ja korin mallisarja on aloitettu 1.10.1998 jälkeen (kuten ei ole XJ vm. -99, kohdalla, kun mallisarja on aloitettu jo -96), PITÄÄ käyttää e-hyväksyttyjä osia, eli pitää olla e-hyväksytyt puskurit, eli EI saa laittaa kiinteää vinssiä, vaan pitää olla irrotettava, koska muutoin määräykset ei täyty. XJ:hin -99 sen sijaan voi asentaa kiinteän vinssin myös näkysään paikkaan, kunhan ei tule teräviä ulokkeita, koska em. pykälä ei sitä mallisarjan vanhuuden takia koske. Tässä on taatusti konttorikohtaisia eroja.
XJ vm. '99 mallisarja ei kait pitäisi ylipäänsä olla eri kuin alkuperäinen Korimallihan on sama '84-'01, tuli vain face- lift välissä mallivuodelle '97. Vai onko tosiaan trafilla eri tyyppihyväksynnät tjsp. '97 mallivuoden vehkeistä ja vanhemmista? WJ:hin on voinut ymmärtääkseni asentaa mallisarjan loppuun asti (2005) omatekoisen etupuskurin, kunhan on riittävän ajoissa tehty/ asennettu/ leimattu. Vielä jopa WK:hon on voinut näin tehdä 2006 malleihin ja alkuvuonna 2007 leimattuihin. Tosin muutenkin eri päivämääriä kaikensorttisille eri vaatimuksille on aivan järkyttävä määrä, melkoisen vaikeaa on kaikkea edes katsurin muistaa suoraan, saati sitten tavallisen tallaajan. Ei tässäkään asiassa pitäisi olla konttorikohtaisia eroja, mutta näin se vain silti tuntuu olevan.

Etupuskuriasiassa homma menee jokseenkin näin, ainakin minulle asiasta mainittiin Grandia leimatessa..

"Tyyppihyväksymättömiä karjapuskureita saa asentaa N1G- ja M1G-luokan autoihin 24.5.2007 asti. Tämän jälkeen kaikkiin, myös vanhoihin, N1- N1G- sekä alle 3500 kg:n M1- ja M1G-luokan ajoneuvoihin asennettavien karjapuskurien ja lisävalotelineiden tulee olla direktiivin 2005/66/EY mukaan tyyppihyväksyttyjä."

Ei tähän asetukseen tietääkseni ole tullut mitään muutosta -> eli ennen tuota päivää on saanut asentaa autoon omatekoisen (vinssi)puskurin eteen joka on rekisteröity ennen 24.5.2007, sen jälkeen ei ole virallisesti saanut asentaa mihinkään autoon muuta kuin e- hyväksyttyjä. Ei tuossa sanota mitään vuodesta 1998 tsjp... Mistähän konttorin ukko on sen tempaissut?

Takapuskuristahan tässä ei puhuta mitään, sinne voi tehdä edelleen itse.

Lainaus:
Jos katsuri on muutetun puskurin ulkoisine vinsseineen merkannut WJ:ssä, on se em. pykälien valossa katsurin virhe ja hemmo voi joutua TRAFIn "puhutteluun" tms. En tiedä voiko virheellisesti toimineen katsurin päätöksen kumota, mutta mm. omien alleajorautojen ja viime leimalla ilmaan jääneen vaateen laittaa irrotettavat roiskeläpät/suojat takia olen erityisen tarkkana näissä hommissa
Trafi voi perua jälkikäteen katsurin väärin perustein leimaaman auton. Tästä taitaa olla useitakin esimerkkejä autoaiheisilla palstoilla Suomessa.


Lainaus:
Olkoon vaan kuinka perseestä nämä määräykset, mutta enempi se potuttaa, jos on jo tehnyt investointeja, eikä ole selvittänyt asioita etukäteen. Voihan esim. niitä ylisuuria gummeja laittaa alle, kun tulee metsäkeikka, ja tuskin jäät siitä kiinni saati saat sakkoja. Mutta sitten kun menet leimalle "väärällä" tekniikalla ja saat korjauskehotuksen ilman näyttöpakkoa konttorilla, niin siinäpä sitten luimistelet ratsiapolliisille, kun kehotus on toteuttamatta ja sakot pasahtaa! Ainahan tämä harrasteautoilu on ollut "vääntöä" inssien kanssa, mutta olkoon vaan, suola ja pippuri tässä sopassa...
Jos minulta kysytään, pahiten perseestä tässä hommassa on nimenomaan nämä täysin idioottimaiset määräykset Suomessa. Siksi mielestäni ihan itsestäänselvää että pitää selvittää etukäteen ennenkuin alkaa mitään tilaamaan/ asentamaan autoonsa. Mistä muuten voi tietää että on tekemässä sellaista mikä on pykälien mukaista - varsinkin kun tuppaa olemaan nykypäivänä niin että mikään ei enää käy leimalle jos itse teet tai vähän erikoisempaa asiaa koittaa asentaa No, pitää tehdä sellaisia muutoksia että ne on helppo poistaa leimalle, ja sitten ruuvata leiman jälkeen takaisin paikalleen
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 28.07.2011 00:27
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.07.2011, 07:44
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Juu kyllä noita pykäliä ja poikkeuksia riittää. Ja on kaiketi ihan eri asia kun puhutaan (orkkis)puskurista ja karjapuskurista/lisävalotelineestä, eli paitsi päivämäärät niin terminologia muutoinkin on yhtä kerpeleen niuhoa.

Jos jostain pitää/voi olla määräysten puolesta iloinen, niin siitä että oma XJ on leimattu ajoissa alustan korotussatsille ja isommille renkaille. Toukokuussa 2011 tuli joku himmelin direktiivi, joka määrää sallitut korotussarjat esim. TUVin hyväksymiksi. Sikäli siis Jenkkilän korotussarjat eivät käy mihinkään maasturiin, elleivät ole TUVin (tai jonkun muun riippumattoman laitoksen) tai valmistajan itsensä hyväksymiä. Tuskin ovat.

Lieneekö esim. Jeeppeihin edes saatavissa muita kuin TUV hyväksyttyjä bling-bling-Eibachin MADALLUSSARJOJA, mutta siis... aivan sama!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.07.2011, 08:23
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Mielestäni vinssipuskuri ei ole karjarauta/lisävaloteline?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.07.2011, 10:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Ei ole, mutta se liittyy etusuojajärjestelmään/ puskuriin, ja niiden muutokset olisi tuon pykälän mukaan nykyään kiellettyjä.. no, tiedä häntä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Cherokee XJ "Pimp my Jeep" -Projekti asvirkku Maasturiprojektit 64 13.06.2011 14:02
Ostetaan 16" vanteet 93-98 grand cherokee jussithegreat O/M/V Renkaat ja vanteet 0 08.04.2011 06:35
Myydään Grand Cherokee WJ alkup 17". vanteet & renkaat 235/65 r17" Rekisteröimätön O/M/V Renkaat ja vanteet 0 03.03.2011 22:08
Myyty Uudet alut 16"! Jeep Grand Cherokee, Chysler, Dodge ImacInnes O/M/V Renkaat ja vanteet 3 02.05.2010 10:51
Jeep Grand Cherokee "WJ" Nex Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2008 18:39


Sivu luotu: 00:33 (GMT +2).