Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.06.2011, 21:35
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Nostellaans tätä ketjua..

Eli tänään Hilux (170 sarja, 98 vuosimallinen 2,4 TD koneella) alkoi jurista kun kiskoin traikkua ypäjältä nurmijärvelle.

Oltiin jokunen aika sitten vaihdettu etupyörän laakeri, joten ajattelin vian olevan siinä. Kirrasin laakeria ja laitoin vähän rasvaa, mutta ei auttanut.

Jurina tulee kiihdytettäessä sekä moottorijarrulla, jos renkaat kääntää, saattaa helpottaa, mutta kun ratin oikaisee, alkaa taas.

Ja takavedolla nimenomaan, neliveto päällä ei ääntä kuulu. Mutta taasen nelivedolla ajettaessa asfaltilla ja varsinkin kiihdytettäessä auto alkaa täristä niin perkeleesti. Tästä tosin en tiedä, että johtuuko tärinä kiihdyttäessä renkaista, vai onko joku vika jossain. Näillä renkailla ( goodrich a/t) en oo oikeastaan ajanut lukot päällä asfaltilla, kun ovat uudet.

Onko ajatuksia, että mitä lähtee tsekkaamaan?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.06.2011, 05:27
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Nostellaans tätä ketjua..

Eli tänään Hilux (170 sarja, 98 vuosimallinen 2,4 TD koneella) alkoi jurista kun kiskoin traikkua ypäjältä nurmijärvelle.

Oltiin jokunen aika sitten vaihdettu etupyörän laakeri, joten ajattelin vian olevan siinä. Kirrasin laakeria ja laitoin vähän rasvaa, mutta ei auttanut.

Jurina tulee kiihdytettäessä sekä moottorijarrulla, jos renkaat kääntää, saattaa helpottaa, mutta kun ratin oikaisee, alkaa taas.

Ja takavedolla nimenomaan, neliveto päällä ei ääntä kuulu. Mutta taasen nelivedolla ajettaessa asfaltilla ja varsinkin kiihdytettäessä auto alkaa täristä niin perkeleesti. Tästä tosin en tiedä, että johtuuko tärinä kiihdyttäessä renkaista, vai onko joku vika jossain. Näillä renkailla ( goodrich a/t) en oo oikeastaan ajanut lukot päällä asfaltilla, kun ovat uudet.

Onko ajatuksia, että mitä lähtee tsekkaamaan?
Olkoompa renkaat uudet tai vanhat, sillä ei saa ajaa pitävällä pinnalla nelivedolla. Onkohan se jo siitä rikkoontunu?
Juriseeko napalukot auki takavedolla?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.06.2011, 05:36
diakka diakka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.05
Sijainti: helsinki, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Mulla jyristeli vähä liikkeelle lähdössä ja ylämäissä pienillä vaihteilla,vaihdoin takakardaanin tukilaakerin niin loppu jyrinät.Nelivedolla veto tulee osittain eteen eikä rasita sitä takakardaania samallailla,siksi varmaan ääni ei kuulu?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.06.2011, 07:56
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Olkoompa renkaat uudet tai vanhat, sillä ei saa ajaa pitävällä pinnalla nelivedolla. Onkohan se jo siitä rikkoontunu?
Juriseeko napalukot auki takavedolla?

En ole ajanut pitävällä pinnalla lukot kiinni nelivedolla. Tai korkeintaan pari kilsaa metsästä pois siirtymisen yhteydessä. Eilen vajaan 200 metriä ihan kokeilumielessä.

Mihin tuo muuten perustuu, että ei saa ajaa nelivedolla pitävällä pinnalla..?

Ja jurisee nimenomaan napalukot auki takavedolla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.06.2011, 16:56
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Mihin tuo muuten perustuu, että ei saa ajaa nelivedolla pitävällä pinnalla..?

Ja jurisee nimenomaan napalukot auki takavedolla.
Siinä ei ole tasauspyörästöä etu- ja taka-akselin välissä, elikkä akselistot pyörii molemmat samaa nopeutta kaikissa tilanteissa, vaikka taka-akseli oikasee mutkassa lyhyemmän matkan. Renkaat luistaa silloin jostakin mikä asfaltilla ajettaessa aiheuttaa kovia rasituksia voimansiirtoon. Lipevämmällä pinnallahan se ei haittaa.
Jatkuvasti nelivetoisissa on aina jonkinlainen tasaus- tai kitkapyörästö etu- ja taka-akselin välissä, joka sallii akseleiden pyöriä erinopeudella

Elikkä takapäästä sitten kardaania puistelemaan tukilaakerista ja ristikoista. Niistä todennäköisimmin löytyy vika.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.06.2011, 12:07
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Elikkä takapäästä sitten kardaania puistelemaan tukilaakerista ja ristikoista. Niistä todennäköisimmin löytyy vika.

Onko ideoita, että mitä kautta tuota tukilaakeria pääsisi ihailemaan? Onko jollakulla sattumoisin räjäytyskuvia tms, että osaa purkaessa vähän varautua..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.06.2011, 10:13
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Onko ideoita, että mitä kautta tuota tukilaakeria pääsisi ihailemaan? Onko jollakulla sattumoisin räjäytyskuvia tms, että osaa purkaessa vähän varautua..
Auton alle selälleen, tukilaakeri on keskellä takakardaania. Kannake irti että pääsee pyörittelemään laakeria ja tarkistelemaan kuinka palasina tukikumi on.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.06.2011, 11:40
TAA1000:n Avatar
TAA1000 TAA1000 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.10.08
Sijainti: Hausjärvi
Viestit: 76
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Onko ideoita, että mitä kautta tuota tukilaakeria pääsisi ihailemaan? Onko jollakulla sattumoisin räjäytyskuvia tms, että osaa purkaessa vähän varautua..
Jotain kuvatuksia löytyy:
http://www.toyodiy.com/parts/q.html
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.06.2011, 13:39
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Kannattaa tarkistaa kardaanin tukilaakeri, vaivaa ei näin päältäpäin välttämättä, purku ja kasaus tunnin homma.
Perustyökalut + kierrelukite valmiiksi

Hiluxin kardaanin tukikumi ei varmastikaan eroa kauheasti Hiacen vastaavasta? (ainakin laakeriliikkeen varaosanumero on sama TH2-913)

4 pulttia pois ristinivelen puolelta, jolloin takaosa kardaanista irtoaa. Alta paljastuu laippaa paikoillaan pitävä mutteri, olikohan 18mm?
Sen kun avaa ja vetää uritetun laipan pois, tukilaakeri lähtee vetämällä irti.

Minulla oli Hiacessa ylivuoden kestänyt kaikkialta kuuluva ulinavaiva, johon hain merkkihuollostakin vastausta. Öljyjä vaihdettiin ja pyöränlaakereita ja renkaita epäiltiin. Ääni ei kuulunut ollenkaan talvella.
Tukilaakerin vaihdolla siis ääni hävisi. Tukiumi oli täysin ehjä kuin myös laakeri silmämääräisesti. Ainoastaan kevyesti sormalla pyörittämällä tuntui että kaikki ei ole kunnossa.
Osat sitten Valkeakoskelta, madeinjapan tarviketukilaakeri 39€ vs. Toyota 220€
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DSC08144.jpg‎
Views:	1343
Size:	90,0 Kt
ID:	19599  

Viimeksi muokannut Jhl : 16.06.2011 13:48
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota hiluxin napa"lukko" jurisee.vika löytynyt! Mazatus Tekniikka & Jutustelu 27 28.10.2013 18:32
o: hilux ovi. kumhan O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 17.03.2008 20:59
gr patrolli jurisee missä vika???? nizzan Tekniikka & Jutustelu 1 19.01.2008 13:30
M; hilux 4x4 vm 88 jonisalmi O/M/V Ajoneuvot 1 19.07.2007 21:19
O: Hj/Hilux O/M/V Muut 4 12.03.2005 19:14


Sivu luotu: 23:35 (GMT +2).