![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Minulla on tuollainen Superwinchin solenoidi parissakin Warnilaisessa. Jos tuo on samanlainen solkku niin -valkoiseen +12 v sisään -keltainen F2 -punainen A -sininen F1 Tämä tietämyös perustu siihen että tiedän miten johdot on minulla kytkettynä. Mulla solenoidi on asennettu moottorin päähän ja johdot moottorit menevät suoraan joten järjestys on sama sekä moottorissa että solenoidissa. Värit ja F1/F2/A on katsottu allaolevasta kuvasta joten niiden oikeellisuudesta en tiedä sen enempää. Edit: Jos F1 ja F2 menee väärin päin niin vinssi pyörii väärään suuntaan - en mene vannomaan kumpi on "oikea" suunta kun vinssin ohjauskin on minulla osittain omavalmiste joten voi olla että se on käännetty väärin päin siinä vaiheessa.Tällöin siis tuplanegaatio kääntää pyörimissuunnan taas oikein. Edit2: ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ TÄTÄ KYTKENTÄÄ: A JA + OVAT VÄÄRINPÄIN.
Viimeksi muokannut offroadjouni : 09.09.2011 16:04 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mittaa lepotilassa vastukset nastojen välillä, 3 nastaa on samassa piirissä ja 1 nasta erillään. Tämä yksinäinen nasta on akulta tuleva +12v.
Kun "kelaat" sisään/ulos, liittyy jokin kolmesta nastasta tuon yksinäisen +12v nastan kanssa piiriin. Näin saat selville nastat F1 ja F2. Viimeinen jäljellä oleva on A. A ei ole koskaan suoraan yhteydessä +12v nastaan. F1 ja F2 vaihtamalla keskenään, suunta vaihtuu. Näin ainakin saa mitattua vaihtokärkisolenoidiboksin?
__________________
Harbor Cruisers |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mittailu ja ihmettely jatkukoon... ![]() EDIT: Nyt on mittailtu ja ihmetelty ja todettu että kyllä baxxter oli oikeassa. Tuossa kiinanihmeessä oli kuin olikin kytketty jo tehtaalta väärin nuo akulta tuleva + sekä A nastat solenoidiboksiin. ![]() ![]() ![]() Lisää ihmetystä aiheutti se että vississä on moottorin päällä kiinteä solenoidiboksi ja solenoidilta--->moottorin A napaan tuleva johdin oli muotoon taivutettu metallijohdin joka ei sovi mitenkäänpäin paikalleen muuten kuin tuohon väärinkytkennän toteuttamiseen... Nyt erillisellä johdolla oikeinkytkettynä vinssi toimii täydellisesti eikä virtaa kulje "lepotilassa" mihinkään minne se ei kuulu. Ps. lopuksi voin sanoa että kaikkea on tullut nähtyä mutta tämä oli kyllä sellainen munaus vinssinvalmistajalta että olisi saanut jäädä näkemättä. ![]() ![]() Viimeksi muokannut Hencca : 08.06.2011 13:34 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuo mun relepoksi on täältä: www.offivaruste.com
Tällainen kaavio oli yhden kiinanvinssin relepoksin kyljessä: ![]() Johtodus oli tehtaalta tullessa näin: ![]() Musta, punainen ja keltainen paksu piuha menee vinssin moottorille, mustalla kurkkutorvella suojattu paksu punainen akulle. Kaikki ohuet piuhat ohjausta (langallinen ja langaton). -Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 30.03.2012 22:40 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Laitetaanpa tänne nyt vielä että muut eivät tee samaa virhettä. Minulla tosiaan oli solenoidi kytketty väärin: A ja + -johdot olivat väärinpäin. Vinssi toimi ihan normaalisti paitsi että pyörimissuunta oli väärään suuntaan. Pyörimissuunta ei kuitenkaan haitannut kun olin kääntänyt sen taas oikeinpäin kaukosäätimen johdoissa.
Oikea ongelma tuli kuitenkin siitä että vinssi vei lepotilassa n. 18A virtaa. Tämä tietenkin tyhjentää akun hyvin lyhyellä seisotuksella jos päävirtakatkaisija on päällä. Tyhjällä akulla kisoihin lähteminen puolestaan aiheutti turhia ongelmia TuraOffissa. Ja ostinpa vielä uuden akunkin kaiken varalta kun ei tullut mitattua sähkövuotoa ennen sitä. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
---> eiks tuommonen 18A jatkuvaa kuormaa räpsäytä jo aika tuntuvasti esim akkua kytkiessä ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vai onko jollain muulla selitystä mihin tuo virta häviää? ![]() Muutenkin tyhmä kytkeä lepotilassa F1 ja F2 jännitteellisiksi. Turhia jännitteellisiä osia ja vahinko sattuu vähän helpommin..
__________________
Harbor Cruisers |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Alkuperäinen kysymys koski tällaista poksia. ![]() Ja tässä on se viisaus joka tuli todistettua mittauksilla ja Jounin kokemuksilla: Lainaus:
Eli lepotilassa A, F1 ja F2 on oikosuuljettu keskenään, ja se akulta (lue: vinssin päävirtakytkimeltä) tuleva +12V on se noista "irrallaan" oleva napa. Eli tuosta mun solenoidipoksin kuvasta - punainen = +12V akulta/päävirtakytkimeltä - keltainen ja sininen = F1/F2 (saa ihan itse valita kumpi on kumpi, voi vaihtaa keskenään ja ulos/sisään vaan vaihtuu päikseen) - valkoinen = A Eli oikea kytkentä on näin: ![]() Musta, punainen ja keltainen paksu piuha menee vinssin moottorille, mustalla kurkkutorvella suojattu paksu punainen akulle. Musta ja keltainen = F1/F2 Punainen = A Mustalla kurkkutorvella suojattu punainen = +12V akku/päävirtakytkin -Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 30.03.2012 22:57 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Eli tämä on just oikein:
![]() Myös ohjauksien osalta. Keskimmäinen kolmesta lattaliittimestä on maa. Reunimmaisiin tilee sisään/ulos plussaa. RELEBOKSIN/VINSSIN EI PIDÄ VIEDÄ YHTÄÄN VIRTAA ellei sitä ohjata ulos/sisään vinssailuun. -Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 30.03.2012 23:04 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Miten tuommoinen pieni releboksi käyttäytyy, jos molempiin ohjausnastoihin tuo samanaikaisesti virtasta? Paljon sauhua, vai kelaa jompaankumpaan suuntaan? Esimerkiksi jos on sisä ja ulkopuolella nappulat, ja niitä painelee yhtä aikaa.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
noissa pikku solenoidi mokkuloissa vaihtuu muistaakseni keltainen ja valkoinen toisin päin riippuen onko abico liittimillä tai ruuviliitoksilla,ei tullut aikoinaan savua , kelas sika nopeesti sisään ja ulos laiskasti. piti hetki sitten verrata johtoi moottoriin ja releboxiin.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Tarvis vähän apuja tohon kytkentään, vinssi on siis warn CE M12000 24v
Mittailin noita ja jos oikein ymmärsin niin ohjaimen ruskee ja vihree kuuluis tohon releboksin vasemmalle ja oikeelle. sininen sitten plussa napaan? niin toimis kait toi kiinan ohjain. Kun ei just nyt ole patteria tohon langattomaan kaukariiin Ja itse vinssi kytketty - pohjaan, plussa tohon releboksin keskelle. Vähän kokeilin tolla virtamittarilla ennen kuin kytken +kiinni, miten voi - olla yhteydessä kaikkiin muihin paitsi plussaan virrattomana, kokeilin siis piipparilla. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Mun ymmärrys:
- Releboksin ohjaus: keskellä musta maihin, laidoilla keltainen/sininen on sisään/uloskelaus, eli kun jompaankumpaan (ei molempiin yhtä aikaa) tarjoaa plussaa niin vinssi alkaa pyörimään haluttuun suuntaan. - Ohjaimen kolme johtoa (väreistä ei ole aavistustakaan, mutta helppo kokeilla): yksi on plussaa sisään, kaksi on sitten plussaa ulos sen mukaan kumpaan suuntaan nappia on painettu. -Paavo |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kierroslukumittarin kytkentä? | Poor | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 11.10.2012 20:59 |
sysäysreleen kytkentä | RHINO | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 05.06.2008 16:32 |
Virtamittarin kytkentä | SaiQmon | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 22.04.2007 11:29 |
Peräskärryn kytkentä | Tapsa_ja_Dumbo | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 19.02.2005 14:21 |
Lisävalojen kytkentä | 4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 26.02.2003 19:15 |