Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.05.2011, 16:27
Arppa Arppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.07
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Jes. Kiitos!
Tosin tuo käpälistä/kynsistä, tai no siis siitä osasta asetelman painaminen mistä painelaakeri painaa asetelmaa ei pystynyt ainakaan mun tapauksessa mittaamaa. Nimittäin silloin kun käpälistä painaen kuorma oli suurin oli lautasjousi jo nyrjähtänyt eli kytkin luisti kun suurin puristusvoima oli hukassa. Mutta siinä rajoilla kun käpälien vastus alkaa kasvamaan näyttäs löytyvän suurin puristusvoima. Shimmaan tuon kytkimen tuohon 2.4mm ja katotaan kuin käy.
Koitin selvitellä noita paineasetelman puristusvoimia ja mulle väitetään että normitapauksissa ne 5000-8000N ja speliaaleissa laidasta lukien yli 10KN. Eli tuosta vaan 0 pois perästä niin tiedetään missä kiloissa liikutaan. Ja tuo puristusvoima siis tosiaan asetelman ja vauhtipyörän välissä eli tiukkaan se kytkinlevypainetaan. Hurjilta vaan tuntuu nuo lukemat, kun ajattelee millaisilla hengettömillä pulteilla paineasetelma on kiinni. Tosin käpälistä painaenkin ollaan jossain 200Kg lukemissa, että kyllä tuo voi pitää paikkansakin.
Eli jos tähän mittakalun turaa niin sitten sen pitää olla jokin tiukka penkki johon saa kytkinpaketin kiinni ja sitten kunnon vehkeet millä paineasetelmaa voi painaa portaattomasti kasaan ja sitten mittari joka mittaa voiman jolla painetaan. Sieltä ne lukemat sitten löytyisi kun painevoimaa vertaa siihen rakoon joka jää astelman ja vauhtipyörän väliin. Vaan ei ole mulla mahkuja tuommosiin mittariviristyksiin tähän hätään, joten mennään fiilispohjalta.
Eli hommat taas hanskassa, noin niinku suurinpiirtein. Semmonenkin vielä selvisi että normisti kytkinpaketit on säädetty silleen, että kun levy on kulunut muutammia millin kymppejä niin asetelman voima kasvaa kompensoimaan huonontunutta kitkakerrointa eli kyllä nämä astelmat on shimmattava parin millin kympin tarkkuuteen. Paikallinen rallimies kertoi myös esimerkin sintterilevystä, että samalla asetelmalla saadaan parempi pito mitä vähempi lapoja levyssä. Perusteluna se, että pienempi pinta-ala ja sama painevoima=suurempi puristusvoima. Kitkaan ei pinta-alalla ole vaikutusta, mutta tietenkin mitä isompi kytkin, sitä kauempaa kehältä akselin keskeltä ajateltuna vääntö, joten siksi suuremmat kytkimet välittää paremmin vääntöä ja niissä on sitä kulumisvaraakin enemmän . Insinöörit, kommentteja!?

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hdj:n lukko Lj:hin "SHIMMAUS APUJA??"(Lock-Right) TAKAPERÄÄN!! -Stedt- Tekniikka & Jutustelu 28 21.06.2020 21:06
Dana perän shimmaus. 454SS Tekniikka & Jutustelu 4 17.04.2010 07:07
10 bolt chevyn perän shimmaus?! Miuge Tekniikka & Jutustelu 3 14.11.2008 21:42
BJ kytkimen ilmaus? Cental73 Tekniikka & Jutustelu 2 20.08.2007 20:16
bj olkalaakereiden shimmaus Tekniikka & Jutustelu 3 30.05.2006 20:28


Sivu luotu: 00:20 (GMT +2).