![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
Otetko testannut, toimiiko?Nimittäin tuo akun lataus? Jos jännitealennin antaa sen nimellisen 12v, lienee kyllä suurempi, arvataan vaikkapa 13v, ja sulla sarjassa 0,7v kynnysjännitteellä oleva diodi, niin edes 12,3v ei lataa tuota hyytelöakkua. Pistä ens alkuun tuon diodin tilalle 24v rele, ja ohjaa tuo 12v akulle sulkeutuvan koskettimen kautta. Relettä ohjaat sitten vaikkapa tuon jännitealentajan 24v syöttöjännitteestä. No tokihan tuo 7Ah pyorittää tuota kelloa ja asemanpitoa varmaan kuukausia tai jopa vuosia, mutta tuo itsepurkaantuvuuskin on ongelma, jos ei latata välillä, siis oikeasti jollain 14v suuruusluokkaa olevalla jännitteellä. Jos olisin huomannut topiikin aikaisemmin, olisin ehdottanut sille museo digi-ana rannekellolle uudempaa vastinetta, Kännykäksi kutsuttua.... mutta Spekseistä oli varmaan jo lähtökuopissa jäädytetty tuo vaihtoehto pois
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
tais tuo regu pukata reilustikkin yli 14 volttia
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
En oo testannut akun latausta, mietin kyllä asiaa mutta ajattelin että mennään tällä kokoonpanolla sen aikaa kun toimii, ja jos ei toimi (useampaa vuotta) niin sitten pitää tehdä jotain.
Jos akku olis helppo iroittaa (mulla ei ole, radio pitää repiä irti ensin, ja se on kohtuu tiukasti nyt paikoillaan) niin akunhan voisi ladata irrallaankin, mutta tämä tietty vähän rikkoo tavoitteita, tarkoitus oli saada siihen kelloon oikea aika piiiiiiiiiiitkäksi aikaa, paitsi mitä nyt typerät kesä/talviajan muutokset pitää tehdä. Laitoin systeemiin myös jännitemittarit (senkin takia että näkee että kuorkin laturi toimii): ![]() Muistaakseni 12V mittari on diodien jälkeen, ja se näyttää aika tasaisesti kolmeatoista. En ole varma riittääkö akun lataukseen, jos muistan oikein niin akun kyljessä oli että jatkuva lataus 13,6..13,8 V ja sprintti-lataus sitten jotain 14.3V. Voin muistaa arvot hieman väärin, tulee ulkomuistista. Nyt paikallaan oleva alennin pukkaa yli 14V siihen "pätkittyyn" (virtalukolla ohjattavaan) ulostuloon, mutta en tiedä paljonko sitä kestää kuormittaa, luulis että se 20A (mukamas, tuskin siitä kuitenkaan oikeesti saa näin paljoa ilman että purkki kuumenee ja räjähtää tai jotain) pitää ottaa siitä varsinaisesta "jatkuvasta" ulostulosta, siinä oli vähän paksumpi piuhakin. Jostain syystä tämän "jatkuvan" ulostulon jännite on hieman pienempi kuin sen "pätkityn". Diodin kynnysjännite on käytetyillä virroilla luultavasti vähän pienempi kuin 0.7V, en kyllä mitannut. Diodin on SP-elektroniikasta 1N5828 tyyppinen (40V/20A; 2.5€/kpl), en muistanut katsoa minkä valmistajan tämä on, mutta tuolla tyypillä kun googlettaa datalehtiä niin pienillä virroilla ja ~25C lämpötiloilla kynnysjännitteet vois olla jossain puolen voltin hujakoilla. Yksi helppo vaihtoehto olis kans tällanen: 24V -> akkulaturi -> 12V -> akku -> radio Tuo laturi olis siis sellanen, että ottaa 24V tasasähköä, ja lataa 12V akkua. Laturin pitäis olla senverta jäsy, että sen läpi saa ajettua akun takana olevaa kuormaa ilman että akku purkaantuu. Ja tässä mun tapauksessa sen kellon pitää tosiaan olla sellanen että sen näkee pikavilkaisulla esim. kännykkään puhuessa. -Paavo PS ko kuvat on kuitenkin kivoja, niin tässä vielä koko komeus (tarra tuli auton mukana): ![]() Tässä diodien kotelointi (tikkuaskia vähän isompi muovikotelo); muistaakseni punainen on se jatkuva sähkö ja keltainen pätkitty eli virtalukon takana oleva; laitoin amuliinista mukamas tollaset jäähdytysrivatkin, vaikka eihän se lämpö tuolta muivikotelosta kovin helpolla karkuun pääse - ja tod.näk. käytetyt virrat on sellasia että nämä ei kuitekaan paljon lämpene: ![]() Alemmas kojetauluun liimatusta kellosta ei ole omaa kuvaa, mutta tällanenhan se on, koko 73x32x17 mm:
Viimeksi muokannut Paavo : 27.03.2013 08:25 |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Senverran päivitystä että alkaa oleen pari vuotta vanha tämäkin viritys, ja hyvin on toiminut.
VHF:n asennuksen jälkeen tuli tehtyä sellanen lisäys, että VHF saa sähköä vaan kun kuorkin "sytytysvirrat" on kytkettynä. Jäi kerran päälle ja tyhjensi tuon pikkuakun. Muuten pikkuakku on pitänyt varauksen hyvin, ja vaikka kello oli se oleellisin asia, niin on tuota radiotakin tullut kuunneltua pidemmillä reissuilla. -Paavo |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Tuohonkellohommaan vielä.Eikö tuossa sinun kuorkissa ole piirturia. Niissähän on viisarikello.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
No tuota mietin minäkin että pitäs siinä piirturikello olla jo se kuormuriksi on rekattu.. No, joissain on tehty niin tyhmästi etä piirturistaki katkee sähköt ku ottaa päävirrat pois ja epähuomiossa ku veivaat kellon kohilleen niin onkin 12 tuntia viturallaan ja siinäpä selittelet ratsiassa kun poliisi kiekkoja kyselee
![]() No tämä vain ammattiajoissa mutta kumminkin.. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Yleisesti kuitenkin piirturin kello tulee aina suoraan akulta,ohi päävirta katkaisian.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Aikamoinen kello | timmy | Linkit | 6 | 31.08.2010 19:06 |
| Ostettu Eberiin kello | Essonbaari | O/M/V Muut | 3 | 03.11.2009 18:49 |
| Ostettu EBERIN KELLO | pate56 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 05.08.2009 15:24 |
| Ostetaan Suzukin kello | PeteTurku | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 15.02.2009 09:59 |
| Myydään Kello | Tsuiba | O/M/V Muut | 1 | 19.11.2008 17:55 |