![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tuleeko boori (liuku) liian ulos, että tulisi säteittäistä välystä kardaaniin. Itellä oli itä autossa vääränlainen kardaani jossa liuku tuli liian pitkälle. Aiheutti monta harmaata hiusta vikaa etsiskellessä. Käytin mm. akselia turhaan tasapainoituksessa. Sitten joissakin kardaaneissa kun liukuun pumpataan liikaa vaseliiniä menee se kardaanin sisään ja jämähtää sinne vanhemmuuten seisoessa yhdelle puolelle, en tiedä onko tässä se mahdollista.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Eli boori tulis niin ulos että kardaani pääsis "taittumaan" hieman liuvun kohdalta ja menis epätasapainoon?
![]() Tuo olis kyllä mahdollista! Nythän värinä tuntui kasvaneen kun käänsin akselia kiiloilla, liuku tuli vielä aikaisempaa enemmän ulos. Ja vedättäessä ja moottorilla jarrutettaessa värisee, tasakaasulla ei, eikä kovemmassa (80km/h) vauhdissa. Nyt on käynyt pari kertaa niin että siirtelin pihalla venetraileria ym ajelin hitaalla nelivedolla, sitten asfaltille päästyä takaveto päälle ja vauhtiin, hirveä tärinä joka rauhoittuu muutaman kymmenen metrin jälkeen "normaali" värinäksi. Tämäkin voisi selittyä tuolla että kardaani tulee liuvusta liikaa ulos ja jumittuu möyriessä hieman linkkuun joka jonkun verran oikenee vauhdissa? Pitääpä tutkia riittäisikö kardaanissa liikevara jonkinlaiseen välilaippaan pinjonin ja kardaanin väliin, sillähän liuvun saisi painumaan syvemmälle. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Yleensäkkin ongelmien paikantamisessa auttaa se että palaa alkuperäisiin asetuksiin ja kokeilee auttoiko. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
No eipä siellä boorissa vieläkään välystä tunnu vaikka kiiloilla liuku tietenkin tuli hieman ulommas.
Otin sitten eilen kiilat pois ja värinä väheni paljon, eli samaksi kuin alunperin. Eli aloituspisteessä ollaan mutta nyt tiedetään että pinjoni pystymmässä värisee enemmän ja sama homma kun pinjoni on alempana. Alkuperäinenhän tuo auto ei koskaan minun aikanani ole ollut ja on turhan liian iso savotta rakentaa jousien kiinnityskohdat runkoon ja akseliputkiin uusiksi ja takoa jouset taas alkuperäisiin mittoihin. Eli se alkuperäiseksi palauttamisesta. Sama värinä tuossa on ollut niin kauan kuin auto on minulla ollut, pinjonia kääntelemällä välillä isontunut mutta ainoastaan kardaanin irrottamisella värinät ovat loppuneet. Soa ei muutanut auton korkeutta eikä pinjoni kulmaa, eikä vaikuttanut värinään. Mitähän sitä seuraavaksi keksis kun tuo lupaavan oloinen kiilahomma meni metsään. ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Voiko loppuun kaluttu kitkalukko takaperässä saada nuo värinät aikaan?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
säätää jakolaatikon kardaanilähdöstä välykset pois. Auttaa yleensä eniten bjssä, samalla voi kardaanin kääntää ja koittaa liukuosa takapuolella ajamista, jos ristikkokulmat tuli jo koitetttua.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
ei kitkalukko aiheuta tuollasia.
itsellä kardaanit lyhennetty tai jatkettu tallin lattialla ja silmämääräisesti eikä aiheuta mitää värinöitä vaikka työntäs 110 menee, muutenhan tollai 40-sarjalailen kyllä tärisee ja paukkuu ja tekee kaikkee erikoista mikä kuuluu mallin ominaisuuksiin ![]() mut asiaan. jos kerta värisee/tärisee myös pienemmillä vaihteilla VÄÄNNÄTTÄESSÄ niin tutki se laatikon tukikumin kunto, nostata vaikka tunkilla laatikkoa et onko revenny irti. ja tutki muuteki et onko mahollista et väännätyksessä jokin osa ottaa koriin kiinni. jos se kumi on paskana laatikon alta niin vedä vaikka liinoilla laatikko runkoo kiinni ettei heilu ja sit testaamaa. mul on sellai 42:sen tukikumi joutilaana jos ilmenee tarveta ![]()
__________________
-BJ-40 -hilux ln110 ex -Land Cruiser HJ-45 ex -hilux ln65 ex http://www.pahama.com |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tukikumihan sieltä vaihdelaatikolta oli rikki, olin väännellyt sitä aikaisemmin raudalla ja en saanut rakoa kumin ja raudan väliin, nyt nostin laatikkoa isolla hallitunkilla ja olihan perhanan kumi irronnut vulkanoinnista. Taitaa painaa tuo laatikko PALJON kun puolen metrin raudalla ei saa kammettua rakoa esiin?
![]() Ei perhana, ei mitään vaikutusta sama jyrinä väännätettäessä kuin aina ennenkin. ![]() Heitin kokeeksi takakardaanin toisinpäin jos ristikoissa sittenkin olisi jotain vikaa, vaikkei välystä/pykälää tunnukkaan mutta ei silläkään vaikutusta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Geeärrän jurina | Terzu | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 03.10.2013 22:21 |
Patrol jurina... | tessu | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 24.06.2010 14:17 |
hj 60 jurina | penna | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 03.11.2008 17:09 |
toyota jurina... | jami63 | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 04.05.2006 18:16 |
Mekanisten Nopeus- ja RPM-mittareiden värinä | KTM | Yleiset | 0 | 04.01.2002 09:08 |