Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.04.2011, 19:34
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Tullut näitten itsekantavilla koreilla olevien Jeeppien etupäitä tutkaillessa huomanneeksi että niissä ei ole kovin kestävät korin kantavat palkit. Molemmissa XJ:ssä painui korin pää kasaan, ja toisesta se myös murtui useasta kohtaa.

Olen käynyt ZJ:llä kolme kertaa metsässä, ja niistä kahtena kertana on tarvinnut vinssata autoa etupäästä yhteensä ehkä neljä- viisi kertaa. Kertaakaan ei mistään pahasta jumista. Edessä on ollut tehtaan alkuperäinen vetolenkki mistä on kiskottu.

Eilen kun otin sen irti, niin tuli taas kerran todettua että Jeepin alkuperäisiä vetopisteitä EI IKINÄ SAA (!!!) käyttää vinssaukseen. Ne tarvitsee vahvikkeet.

Kuskin puolella, missä tuo vetopiste (~6mm tavaraa) on kiinni neljällä pultilla aisan sisällä olevassa vastakappaleessa (myös n.6mm kamaa), oli aisa painunut kasaan tuon vetopisteen kohdalta puolisen senttiä, ja oli jo havaittavissa kiinnityspulttien reikien kohdalla alkavaa murtumaa. Lisäksi kaikki neljä aisassa olevaa reikää oli selkeästi ovalisoitunut, eli koko vetolenkki on päässyt liikkumaan. Huomasin myös auton alla könytessä että matkustajan puolella on korin palkissa kuoppa heti alatukivarren kiinnikkeen takana - jonkun tällin sekin on jo ehtinyt saada.


Uudet vetolenkit luonnollisesti tulee vinssipuskurin takia uuteen paikkaan ja siitä teen kestävän. Mutta tuo aisojen vahvistus on joka tapauksessa tarpeen jotta keula kestää vinssauksen rasitukset, ja toisaalta tekee korin etupäästä kiertojäykemmän mikä estää noiden murtumien syntymistä.

Joten tein tälläiset läystäkkeet molemmin puolin, apparin puolella pituutta on 34cm, kuskin puolella vähemmän koska simpukan vahvikelevy tulee vastaan. Molemmat on 13cm korkeat paitsi ihan päästä, materiaalina 4mm musta rauta. Lisäksi porasin noi 48mm:n reiät niin saa kunnolla kiinni myös keskeltä levyä, sekä lisäksi aivan päähän rälläkällä viillon josta alhaalta ylös hitsaten yksi kiinnitys.




Apparin puolella paikoillaan:




..ja kuskin puolelta sama, tässä primerilla maalattuna:

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.04.2011, 20:25
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Tämä käyttöauto vuoden päästä...



...puoltoista vuotta...



...vajaa pari vuotta tästä eteenpäin...



...kaks ja puol vuotta.





Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.04.2011, 21:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Juu, jotain tuollaista mä ajattelin Katotaan nyt sitten.. joskushan tästäkin autosta aika jättää, ja tulee uusi käyttöauto tilalle

edit: Perkele, ihan kun mulle vittuiltais
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.04.2011, 21:16
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Perkele, ihan kun mulle vittuiltais
Eeeeeeeihän toki, eikai me nyt jeeppimiehelle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.04.2011, 21:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Katotaan nyt sitten.. joskushan tästäkin autosta aika jättää, ja tulee uusi käyttöauto tilalle
Toyota? Loppuis tuon itsekantavan vahvistelut.

Hyvä toi 454SS:n kuvasarja.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.04.2011, 21:39
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.04.2011, 21:40
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juu, jotain tuollaista mä ajattelin Katotaan nyt sitten.. joskushan tästäkin autosta aika jättää, ja tulee uusi käyttöauto tilalle

edit: Perkele, ihan kun mulle vittuiltais
jätin varuiksi tosta edellisestä, pitkästä viestistä vittuilun pois...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.04.2011, 19:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Homma eskaloituu sillä tavalla, että kun alkaa tekemään vinssipuskuria, niin että saa tehtyä sen, täytyy ensin tehdä palkkihelmat. Ja jotta sen pystyi tekemään, piti purkaa puolet auton sisustaa ettei vahingossa polta autoa helmoja hitsatessa

Lattiamattoa sivuun kääntäessä tuli todettua, että auto on todellakin hyvässä kunnossa - lattia sekä matto olivat aivan rutikuivat, pienintäkään ruosteen pisaraa ei näkynyt missään. Maton alla ei ollut edes likaa tai pölyä, yms..

Palkkihelmojen osalta kävin ensin apparin puolen kimppuun. Ja löytyi sitä norjankromiakin vihdoin viimein tuntuu olevan aika vakiopaikka näissä Grandeissäkin tuo kotelo, ihan niinkuin on Cherokeessakin.



Etupäässä oli tälläinen kukka, b- pilarin "jalassa" oli myös vähän ruostetta, mutta ne hävisi kun piti rälläköidä sen verran pois.




Tuli raapaistua helmasta pois ~10cm, Grandin helma on sellainen että alareuna tulee n.7 cm lattian alapuolelle. Rälläköin siten että helman pohja on pari senttiä lattiaa alempana että vähän suojaa.

Mulla ei ollut 150mm x 50mm palkkia valmiina, enkä jaksanut lähteä ostamaan. Joten rälläkkä ja kemppi laulamaan - halkaistaan yksi 100 x 50 x 3 palkki ja hitsataan se 100 x 50 x 3 palkkiin..




..ja sitten hitsuutellaan se paikalleen:




Pitää vielä tehdä lopullinen hitsaus sekä putsata ja maalata nuo. Harkinnan alla on vielä että laitanko samalla vielä putket tuohon kylkeen, olis helppo kivuta katolle talvisin lunta harjaamaan, ja toisaalta suojaisi vielä paremmin ovia. Täytyy vähän mittailla ettei tule kuitenkaan liian leveäksi

Tuossa vähän vertailua palkkihelmasta, ja alkuperäisestä:

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.04.2011, 09:41
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Homma eskaloituu sillä tavalla, että kun alkaa tekemään vinssipuskuria, niin että saa tehtyä sen, täytyy ensin tehdä palkkihelmat. Ja jotta sen pystyi tekemään, piti purkaa puolet auton sisustaa ettei vahingossa polta autoa helmoja hitsatessa
Tänhän ei pitäny lipsahtaa tumpusta... Olihan tää se sun arkikäyttis, millä ajelet päivittäin?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tuli raapaistua helmasta pois ~10cm, Grandin helma on sellainen että alareuna tulee n.7 cm lattian alapuolelle. Rälläköin siten että helman pohja on pari senttiä lattiaa alempana että vähän suojaa.

Mulla ei ollut 150mm x 50mm palkkia valmiina, enkä jaksanut lähteä ostamaan. Joten rälläkkä ja kemppi laulamaan - halkaistaan yksi 100 x 50 x 3 palkki ja hitsataan se 100 x 50 x 3 palkkiin..

Aattelitko hyödyntää tätä Ämöörickän poikain tapaan paiseilmasäiliöksi? Toi palkin sisään jäävä pystysiivu varmaan vahvistaa sitä, ihan vaan jos 150x50x3 ois ollu liian heikko... Voit tunkata täysimpää!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Pitää vielä tehdä lopullinen hitsaus sekä putsata ja maalata nuo. Harkinnan alla on vielä että laitanko samalla vielä putket tuohon kylkeen, olis helppo kivuta katolle talvisin lunta harjaamaan, ja toisaalta suojaisi vielä paremmin ovia. Täytyy vähän mittailla ettei tule kuitenkaan liian leveäksi

Tuossa vähän vertailua palkkihelmasta, ja alkuperäisestä:

Varvasotehan riittää, ei sen putken kovin paksu tarvi olla. Jos sen putken profiili on täysin pyöreä se on tietty vähiten tarttumassa lahkeeseen, mut myös pito varpaalle on heikoin. Laita siis toki hammastettu reuna osottamaan ylöspäin. Hyvää jatkoa tälle ois asentaa palkin sisään sylinterit, joitten avulla tän hammaspalkin saa liikkumaan ja sillä vois sitten vaikka harventaa allepyrkiviä riisikippoja.

Entä jos helmapalkin ja puhutun putken väliin mahtuis joku simppeli askelma helpottamaan laivaan nousua? Tunnetusti ratista voi ponnistaa vaan kapteenin paikalle. Chewbacka pitkäjalkasena pääsee kyllä perämieheksi, mutta mitäs ne muut?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.04.2011, 09:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Tänhän ei pitäny lipsahtaa tumpusta... Olihan tää se sun arkikäyttis, millä ajelet päivittäin?
Kyllä on juu. Palkkihelmat oli joka tapauksessa tulossa, ei vain ollut tarkoitus tehdä ensimmäisenä. Mutta näinpäin näköjään on tehtävä




Lainaus:
Aattelitko hyödyntää tätä Ämöörickän poikain tapaan paiseilmasäiliöksi? Toi palkin sisään jäävä pystysiivu varmaan vahvistaa sitä, ihan vaan jos 150x50x3 ois ollu liian heikko...
En aatellut, siellä on reikiä siellä täällä kun ton kotelon sisällä on kaikkea outoa tavaraa mitkä pitää "ohittaa" rei'illä. On totta että tuolla systeemillä palkki on vahvempi, 150 x 50 palkki joutuisi olla 5mm seinällä että kestäisi = helvetisti painoa.


Lainaus:
Varvasotehan riittää, ei sen putken kovin paksu tarvi olla. Jos sen putken profiili on täysin pyöreä se on tietty vähiten tarttumassa lahkeeseen, mut myös pito varpaalle on heikoin. Laita siis toki hammastettu reuna osottamaan ylöspäin. Hyvää jatkoa tälle ois asentaa palkin sisään sylinterit, joitten avulla tän hammaspalkin saa liikkumaan ja sillä vois sitten vaikka harventaa allepyrkiviä riisikippoja.
Ei mitään hammastusta, siihen vain teloo itsensä. Nimimerkillä kokemusta on muista laitteista millä on töissä ajanut. Jos jotain laitan niin 3M:n "hiekkapaperi"- tarraa. Ei siihen paksua putkea olisi tulossakaan, joko 43mm tai 48mm:n vesijohtoputkea.


Lainaus:
Entä jos helmapalkin ja puhutun putken väliin mahtuis joku simppeli askelma helpottamaan laivaan nousua? Tunnetusti ratista voi ponnistaa vaan kapteenin paikalle. Chewbacka pitkäjalkasena pääsee kyllä perämieheksi, mutta mitäs ne muut?
Ei tule, eihän tuossa koko palkkihelmassa olisi järkeä jos maavaraa lähtee sen takia ja tulee jotain kikkareita estämään etenemistä metsätiellä
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.02.2015, 10:15
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Palkkihelmojen osalta kävin ensin apparin puolen kimppuun. Ja löytyi sitä norjankromiakin vihdoin viimein tuntuu olevan aika vakiopaikka näissä Grandeissäkin tuo kotelo, ihan niinkuin on Cherokeessakin.

Etupäässä oli tälläinen kukka, b- pilarin "jalassa" oli myös vähän ruostetta, mutta ne hävisi kun piti rälläköidä sen verran pois.

Piti ettiä nää palkkihelman asennuskuvat, kun tohon vaimon autoon pitää tehdä hieman korroosion korjausta
Olin vaan ajatellu että homma onnistuu ilman lokareiden kanssa pelaamista, mutta tarviihan se saada hitsattua tohon koriin lokarin takana. Ettei käy kuten Dodgen kanssa kun en jaksanut irroittaa lokaria niin tottahan se unohtui tehdä myöhemmin ja korroosio söi peltiä isommalla kädellä
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.02.2015, 11:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Onneksi lokari on helppo ottaa irti, muutama hassu torx- päinen mutteri. Alapäästä ne on jollain ihmeen liimamössöllä kiinni, repii irti vain.. tai ainakaan minä en keksinyt miten muuten lähtisi jotenkin sivistyneesti
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.01.2012, 07:45
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Tämä käyttöauto vuoden päästä...



...puoltoista vuotta...



...vajaa pari vuotta tästä eteenpäin...



...kaks ja puol vuotta.





Aikataulu ei oikein tainnu osua kohalleen
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.01.2012, 10:38
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

joo, timolta puuttuu viä noi tarrat ja lommo ovesta
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.01.2012, 21:24
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Millos tommosen trussin tarttee laittaa? Käsittääkseni Jeepin vakiolla 4.0L kutosella ja 33"-kumeilla ei välttämättä moista akseliputkenväännönestintä tartte vielä asennella...?
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.01.2012, 21:54
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Johan se Timo järkkäs ekat kolhut tohon ( käyttöautoon )
ai niin myös takavalo
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.01.2012, 22:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep Näytä viesti
Johan se Timo järkkäs ekat kolhut tohon ( käyttöautoon )
ai niin myös takavalo
Talviliukkauden piikkiin menee.. ois voinut sattua K- kaupan parkkipaikallakin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.01.2012, 22:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

No ei ole pakko olla, vaan eipä haittakkaan. Itselleni teen tuohon taka- akseliin, koska toi alumiinibanjo on niin höttöä että elää koko ajan.. jos tää säästäisi vähän perälaakerirempalta
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 26.01.2012, 22:21
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
koska toi alumiinibanjo on niin höttöä
Joo niin arvelinkin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Grand cherokee WJ Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 15.03.2010 22:29
Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 20.02.2010 18:48
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 02:40 (GMT +2).