![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tarkoitus olis taas tulla veivaamaan ja jos kerran mielipidettä kysytään ,niin vaihtoehto A on mun mielestä ihan ok. Eli vanhan kaavan mukaan ![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Päätettiin sitten kuitenkin tehdä 2-eräinen kisa, ja mennään melko pitkälle sinne heinola-topikkiin (http://forums.offipalsta.com/showpos...&postcount=207) kaavailluilla periaatteilla.
Naputtelen nuo vielä ajatuksen kanssa paperille aikatauluineen, tarkoitus olis sellanen että loppuviikosta on kisakutsu valmis ja esillä. -Paavo |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tässä olis alustava versio säännöistä; huomenna olis tarkoitus lyödä lukkoon, joten kommentit ja parannusehdotukset mielellään rivakasti. Vahvennetut kohdat muuttuneet/uutta viimevotisiin verrattuna.
-Paavo Kilpailu on tarkoitettu mönkkäreille ja maastoautoille (mutta ei kuorma-autoille). Mönkkärit ajavat yhdessä luokassa, autoille luokkia on kaksi: pikkuluokka korkeintaan 35” renkaisille, isossa luokassa rengaskoko vapaa. Pikkuluokan autoilla vois siis osallistua myös isompaan luokkaan. Porttaaliakseliset ajavat isossa luokassa rengaskoosta riippumatta. Mönkkäriluokka ajaa kaksi noin 30 minuutin erää, autoluokat kaksi noin 45-60 minuutin erää. Erien pituudet ilmoitetaan ohjaajakokouksessa. Ajoajan täytyttyä vajaa kierros ajetaan loppuun, ja viimeiseltä kierrokselta tulojärjestys määrää yhtä monta kierrosta ajaneiden keskinäisen järjestyksen. Viimeinen kierros saa kestää korkeintaan 15 minuuttia, tämän jälkeen kilpailijoiden tulee siirtyä pois radalta. Jos viimeinen kierros jää kesken, sillä pidemmälle päässyt on parempi kahdesta yhtä monta täyttä kierrosta ajaneesta kilpailijasta. ”Pisimmälle päässyt” (eniten kierroksia ajanut) voittaa erän riippumatta siitä liikkuuko auto erän lopussa. Kilpailijaa ei katsota keskeyttäneeksi vaikka eteneminen olisikin välillä rauhallista. Koko kisan paremmuus ratkaistaan sijoituspisteillä (voittaja saa yhden pisteen, toinen kaksi, kolmas kolme jne.), eli vähiten yhteenlaskettuja sijoituspisteitä saanut on luokkansa voittaja. Jos pisteet menevät tasan, niin viimeinen lähtö ratkaisee. Mikäli joku kilpailijoista ei osallistu johonkin erään, sijoituspisteitä tulee erään lähteneiden kilpailijoiden määrä lisättynä yhdellä. Erässä hylätyt kilpailijat saavat sijoituspisteitä erään lähteneiden kilpailijoiden määrä lisättynä kymmenellä. Mikäli hylkäys johtuu esim. vakavasta tai tahallisesta turvallisuuden vaarantamisesta tai muusta törkeästä syystä, voidaan kilpailija hylätä koko kilpailusta, jolloin hän ei voi osallistua mahdollisesti jäljellä oleviin eriin. Mönkkärikuskit ajavat yksin, kyydissä ei saa olla ketään. Autoissa tulee olla kuljettajan lisäksi yksi (ja vain yksi) apukuljettaja. Kilpailijat saavat vaihtaa paikkoja (kuljettaja/appari) kilpailun kuluessa. Kaikkien kilpailijoiden tulee pitää kypärää päässä koko kilpailun ajan. Kypärän ei tarvitse olla virallisesti hyväksytty, kunhan sopii päähän ja suojaa riittävästi. Kilpailijoiden tulee käyttää selvästi erottuvaa turvaliiviä koko kilpailun ajan. Autoissa tulee käyttää turvavöitä aina auton liikkuessa. Avoautossa on oltava turvakaaret (vähintään pääkaari takatuin). Kaikille pakolliset varusteet: toimiva sammutin ja ensiapulaukku. Autoissa turvavyöt. Vinssi on erittäin suositeltava. Mukana olevien varusteiden tulee olla riittävän hyvin kiinni. Ilokaasun käyttö on kielletty. Kaikkien ajoneuvojen tulee olla vakuutettuja. Liikennevakuutuksen voimassaolo pystyttävä näyttämään katsastuksessa. Punakilvillä voi osallistua. Kilpailunumero kiinnitetään sellaiseen paikkaan, että se näkyy hyvin eteen ja/tai oikealle sekä pysyy puhtaana/luettavissa. Vaihtoehtoisesti kilpailunumero irrallisena, jolloin sitä näytetään selvästi kierroslaskennalle. Kilpailijoiden tulee varmistua siitä että kierrostenlaskenta on varmasti kirjannut kierroksen ylös. Katsastuksen yhteydessä voidaan lähtöjärjestyksen määrittämiseen käyttää jonkinlaista lyhyttä nopeuskoetta (jonka perusteella nopeimmat pääsevät lähdössä eturiviin). Lähtöjärjestys voi olla myös katsastusjärjestys tai joku muu kilpailun järjestäjän hyväksi katsoma järjestys. Tankkaus sekä huolto ja korjaukset tehdään vain ratavarikolla jonka paikka osoitetaan ohjaajakokouksessa. Ratavarikoita voi kilpailussa tai yksittäisessä erässä olla enemmän kuin yksi. Ratavarikolla autoja saa ”rassata” kuka tahansa kaikin käytettävissä olevin välinein. Reitillä pakottavasta syystä tapahtuvaa tankkausta/huoltoa/korjausta saavat suorittaa vain kilpailijat, mukana olevin (tai itse ratavarikolta ”apostolinkyydillä” noudetuilla) välineillä, elleivät kilpailun järjestäjät perustellusta syystä anna lupaa käyttää muuta henkilöstöä ja/tai välineitä. Mikäli kisan aikana on tarvetta hidastella tai pysähtyä, tulee se mahdollisuuksien mukaan tehdä siten ettei muiden kilpailijoiden eteneminen turhaan hidastu tai vaarannu. Edellä oleva pitää ajolinjansa ja takana tuleva väistää; kylkeen ei saa puskea, eikä perään törmäillä tarkoituksella. Kilpailun järjestäjät voivat muuttaa rataa kilpailun aikana vaikka kesken erän. Muutoksia voidaan tehdä esim. liian vaikeaksi muuttuneen tai sumaa aiheuttavan paikan vuoksi, tai lisäämään haasteita johonkin kohtaa rataa. Muutos tehdään siten että se on kilpailijoille mahdollisimman selkeä, esim. lippusiimaa/suojanauhaa tai muuta ratamerkintää tai opastetta siirtämällä. Jokainen ajaa tapahtumassa omalla vastuullaan. Osallistujat ovat velvollisia korvaamaan muille aiheuttamansa vahingot. Järjestäjät eivät vastaa kilpailijoiden aiheuttamista vahingoista. Kilpailijoilta voidaan vaatia kirjallinen vastuuvapautus sekä todistus liikennevakuutuksen voimassaolosta kisan aikaan. Viimeksi muokannut Paavo : 06.04.2011 14:15 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Hiljaista? Onko nuo täydelliset, vai toivotomat, vai evvk?
Tarkoitus olis pitää nämä selkeinä, yksinkertaisina ja lyhyinä, mutta silti tehdä selväksi miten kisa ajetaan, ja miten/millä pärjää, ja ottaa kantaa "etukäteen" erikoistilanteisiinkin, jotta kaikille on kirkasta miten homma toimii jos sattuu sitä tai tätä. Toinen juttu josta vähän odotin palautetta on tuo koko kisan pistelasku, en tiedä että tuollainen "sijoituspistelasku" olis missään käytössä, pakko kait siinä on joku vika olla, ettei se toimi, vaikka on varmaan maailman helpoin tapa laskea erien tulokset yhteen? Tämmönen kierros- ja tuloslaskenta on kuitenkin yhtä yksinkertanen kuin tämän kisan järjstäjäpoppookin, ainoat tekniset välineet mitä tarttee kisan läpiviemiseen on kynä, paperia ja "aurinkokello" (=minuutin tarkkuus riittää hyvin, että saadaan erä poikki noin halutussa ajassa, ei ole ihan sekunnintarkkaa). Toki harkinnassa on laittaa se videokamera kierrostenlaskun kohdalle, jotta saadaan aukotonta "todistusaineistoa", mutta luultavasti nauhoille ei ole ikinä mitään käyttöä, tylsiäkin ne on varmaan ja luulis että kierrostenlaskihat osaa laskea kymmeneen ilman että tulee kovin paljon virheitä. Mutta voidaanpahan tarkistaa jälkikäteen tarvitaessa. -Paavo |
#5
|
|||
|
|||
![]() ok
Moi
Säännöt näytti selkeiltä ja hyviltä -pete- |
#6
|
|||
|
|||
![]() Luokka jako
Olen aina arvostellut luokkajakoa... Ja arvostelen edelleenkin... Mikäli saataisiin pikkuluokan maximi rengas kooksi esim. 33 niin uskoisin että autoja saataisiin kilpailuihin enemmän... Vaikka on kyse Fun kisasta niin on aika epäreilua että samassa luokassa ajaa esim. Suzuki 31 renkailla ja esim Lj 35 renkailla... Ja uskoisin että muillakin on vastaavanlaisia mielipiteitä...
Terveisin: Put-Kari joka ajelee taas huomen aamulla kisa-alueen lähialueille... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eikös ole sama kokeilla nuilla säännöillä ja jos tulee isommin jupinaa niin muokkaa tulevaisuudessa. Tuo pistelasku saa olla tosi yksinkertainen.
Montakos autoa olisi vaihtanut luokkaa jos rengas sääntö olisi ollut putkarin mukainen? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suunnistuskisojen tuloksista vois vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä, ne on kuitenkin tarkemmin jaettu (max. 31", max. 33", max. 36" ja max. 41", jos pelkkää rengaskokoa katsotaan). JOS muistan oikein (=en jaksa tarkistaa, ja mun muisti on tunnetusti hyvä mutta joskus vähän lyhyt...) niin modeilla (36") on joissain kisoissa ajettu parempia pisteitä kuin protoilla (41"). Ja stanuissa on voitettu (useampia kertoja?) 31" renkailla, vaikka luokka sallii 33". Enivei, tarkoitus on pitää tämä enemmän hauskana kuin hampat irvessä taisteluna, toki kisa on kisa ja siksi pitää olla säännöt ja tulokset, mutta itse en näe vielä tarvetta koskea luokkajakoon. Toki kilpailijoilta tullut palaute kuunnellaan herkällä korvalla, mutta pitää muistaa sekin etä asiaan tyytymättömät ovat "sata kertaa" enemm'än äänessä kuin ne joille nykyinen asioiden tila on (riittävän..erittäin) hyvä. -Paavo |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> on aika epäreilua että samassa luokassa ajaa esim. Suzuki 31 renkailla ja esim Lj 35 renkailla... Yhden kisan "kokemuksella": ei pidä paikkaansa. Vai tarkoititko että suikassa on kans hyvä (kierrejousi-) alusta ja se on liian paljon parempi kuin LJ? Tai ainakin Raajärven edellisessä kisassa isossa luokassa pikkuinen suikkeli (33"? 50hv?) pisti aika mallikkaasti hanttiin monsteri-beejiille (39"? 500hv?). Toki senverran tasoitusta että BJ:tä tankattiin välillä kerran tai kax (kun ei se voima ja savu tule ihan pyhällä hengellä), menihän siihen jonkinverran aikaa. Erän lopussa molemmat paukutti aika tasaista noin 10 minuutin kierrosta (joka oli myös järjestäjien ajamien kierrosten paras aika). Eroa oli BJ:n hyväksi pari minsaa, enkä usko että Jani isommin hölläili, kierrosajat ei tippuneet, ja jos jossain kohtaa jääkin jumiin niin se takana tulija menee äkkiä ohi. Riippuu tietty radasta, jossain kohtaa engaskoosta voi olla sen verran apua että isommilla pääsee ajamalla ja pienemmillä pitää vinssata jolloin tietty haviää heti minuuttitolkulla). Eli väitän että muista asioista (alusta ja auton yleinen ajettavuus mutkissa ja röykyissä, sekä tietty kuski) vaikuttavat PALJON enemmän kuin rengaskoko. Rengaskoon mukana kasvaa jousittamaton massa aika nopeesti... Mutta paha sanoa varman päälle kun crossikisoja ei ole kovin montaa järjestetty, ja oma kiakokemus on nollissa. Toki siinä vaikeessa kin tästä tule iso ja virallinen AKK:n alainen laji niin luokkia on pitkästi kolmattakymmentä teineistä veteraaneihin ja kinkkukaapista brittipiiraisiin, moottorien iskutilavuuksia ja polttoainelaatuja ja jakovaihteiston rakennetta lukuunottamatta. Mutta siinä vaiheessa en ainakaan minä ole tästä enää kiinnostunut. -Paavo |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Officrossikisa Raajärvellä 28.8.2010 | Paavo | Tapahtumat | 120 | 16.04.2011 12:20 |
OFFICROSSIA HEINOLASSA 5.3 2011! | uokki | Tapahtumat | 210 | 18.03.2011 11:25 |
officrossia keväällä Tylylässä!!! | uokki | Chit-Chat | 6 | 13.12.2010 22:47 |
officrossia keväällä Tylylässä!!! | uokki | Tapahtumat | 31 | 08.09.2010 20:37 |
lapland trophy suunnistuskilpailu raajärvellä | roottori | Tapahtumat | 2 | 12.02.2005 10:50 |