![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Eli jos ruiserin upottaa ilman lukkoja jumiin, niin yksi pyörä pyörii tyhjää. Kun kytkee keskilukon, pyörii kaksi pyörää, sit takalukko niin pyörii jo kolme pyörää. Ja jos etulokon jälkee pyörii neljä pyörää, ni sit tarviiki jo vinssiä. ![]() Nii, ja mikä tekee sen, että jompikumpi etusista lyö yleensä ekana tyhjää, vaikka moottorin paino on oikeestaa etuakselin päällä. Vaikuttaako asiaa, kun takana on nelilinkki?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" Viimeksi muokannut kippo86 : 01.04.2011 14:16 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
joo nätimpihän se 80 on ku 60.mutta tekniikaltaan löyhempi ?????
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Menee vähän hiusten halkomiseksi mutta tasauspyörästö ei varsinaisesti välitä "voimaa", vaan "vääntömomenttia". Ja lukitsematon tasauspyörästö jakaa vääntömomentin aina joka tilanteessa suhteessa 50/50 %. Renkaan ja tien välinen kitkakerroin määrittää sen, alkaako joku pyörä sutimaan. Vaikka esim. taka-akselin toinen pyörä sutii ja toinen ei pyöri, vaikuttaa kumpaankin pyörään täsmälleen sama momentti.
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Näinhän se on mutta tuossa esimerkin tapauksessa kumpikin pyörä vie autoa yhtä paljon eteenpäin.
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Monella palstalaisellaki on sitkeä luulo ettei lukottomassa akselissa vedä kuin toinen pyörä. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ilmeisesti vetoa on ainoastaan sutiessa, eli maantiellä maasturit on sit nollavetosia, poislukien ne rekisteriin kelpaamattomat, minkä heposmäärä riittää sudittamaan isoja palloja asfaltilla.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
"alkuperäisiä toyota varaosia
kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä) helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski: Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen asti" Ei varsinaisesti liity hdj ,mutta onko tämä noiden nimeltämainitsemattomien tarvikkeiden kanssa tosiaan yleinenkin vaiva? itseltä mennyt pari napalukkoa, murroksia ja koko napa ko helan kiinnileikkautumisen vuoksi ja välys on ollut kaikissa ja rasvaa vähintäänkin riittävästi. Hulluin oli systerin hj, joka kasattiin erityisellä huolella kaikki osat napoihin vaihtaen ja tutkien rikkoi murroksen ja helan 500km ajolla josta ei metriäkään nelivedolla. Talvella vain napalukot kiinni takavedolla :P Viimeksi muokannut Holle : 05.04.2011 22:26 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
no, olipa ihan miten vaan niin silti aina kun holkin vaihtaa niin se pitää sovittaa käytettyyn murrokseen, itse olen jokaisessa holkkiremontissa joutunut ottamaan pikku siivun sorvilla pois jotta välyksestä on tullut hyvä. jos välys on liian pieni niin holkki leikkaa murroksen kaulaan kiinni ja alkaa pyöriä napatöötässä.... |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Itselläni on ollut HDJ80 automaatilla ja olen ajellut HJ61 manuaalilla.
eihän noita voi edes verrata keskenään, jos mukavuudesta puhutaan. Jos lehtijouset kelpaa, niin sitten HJ61 on parempi, ainakin halvempi. Saahan hodariinkiin kitin, jolla sen saa takavetoiseksi, jos haluaa räpellellä keppien ja napalukkojen kanssa. Jos häiritsee pelkaän etupyörän sutiminen, niin ostoo maasturin, jossa on viscolla toimiva keskitasauspyörästö, vaikka Jeep Grand Cherokeen. ![]() Just korjasin roikkuvan pakoputken siskon tyttären HJ61:seen ja tais mennä yli 50 pellinpalaa hienosäädössä. Maskin alapuolella oleva peltikin oli vain semmoista pientä pintaruostekukkaa, jotka hioin tasaiseksi ja kas, ruostekukka olikin lähtenyt etenemään takapuolelta, joten siihenkin meni het 6 pellin palaa. Tekniikka sitä vastoin kestää. Varmaan ois uudemmassa HDJ80:ssä päässyt vähemmällä. Mukavuudessahan kierrejousitus on ihan eri maata latijousien kanssa. Suosittelen ruostesuojausta, meinasi mennä hermot HJ61:n kanssa. HDJ80 kuluttaa automaatilla 15L ja HJ61 manuaalilla 10L. /Joukka |
#12
|
||||
|
||||
![]()
noihin kulutuslukemiin vaikuttaa renkaat ilmeisen paljon, oma manuaali hodari vei vakiorenkailla alle 9L/100km...
sit 33" alla ja kärry perässä vei 11.2L/100km, tosin todellinen tais jäädä jonnekin 9 pintaan ku 33 sen verran isompi halkaisijaltaan.. ja kyllä tuo jatkuva neliveto on talvella ihan yliveto, ei puske mut silti joka kulmasta vetää ![]()
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |