![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
No niin, laitetaas jotain pientä ilmoille... Perjantaina tuli vähän purettua woimakonetta, otin vaihdelaatikon ja huuhtelupumpun pois. Lootan otin siksi pois, että pääsen tarkastamaa kytkimen kunnon. Huuhtelupumppu lähti siitä syystä, että se tuntui olevan jumissa. Kun kampiakselilta pyöritti, niin kaikki muu pyöri paitsi tuo blower. ![]() Spicer lepää siinä kuormalavan päällä. Kytkinkoppa alumiinia, laatikko valurautaa. 250kg Demag jaksoi nostaa sen ylös, luulin että on painavampi. ![]() Kytkin sen sijaan yllätti painavuudellaan. Asetelma+painelaakeri painaa noin 50kg. Siihen päälle kaksi kytkin levyä, ja niiden välilaippa. Jossain 70 kg tietämillä ollaan yhteensä. Kyllä, se on kaksi levy kytkin. Levyjen halkaisija on 15 1/4 tuumaa. Protossa on alkuperäisenä yksi 14" levy. Näissä levyissä on vielä runsaasti pintaa jäljellä. ![]() Kytkin on Englannissa tehty. Samoin on koko vaihdelaatikko, ohjaustehostimen pumppu, ja laturi. Startista en saanut tolkkua, kun sen kilpi on saanut kipeätä. Tästä tuli mieleeni, että onko DD moottoreita tehty englannissa lisenssillä? ![]() Tässä näkyy kuinka apulaitteet ovat ripusteltu koneeseen. Koneen etupäässä on myös hihnapyörä laturia varten, on helppo lisätä toinen laturi jos on tarvetta. ![]() Siinä se bloweri makaa maassa. Kaksi tahti dieselin huuhtelupumput ovat tuttuja kaikille, jotka ovat lukeneet pikkupoikana V8-magazinea. Näitä laitettiin ameriikassa bensa kaseihin, kun ei silloin parempaakaan tapaa ollut ahtaa niitä. Pumppu on tosiaan jumissa, täytyy selvittää mikä on vialla. Huomaa täys ammattilais mallinen ahtimen nostorauta, onko niillä siellä detroitissakaan noin hienoa? Se on nurkista löytynyt lisävalojen kiinnitysrauta, sopi tuohon hommaan täydellisesti.Ahtimen etupuolella näkyy säädin, jonka päällä on kaasu- ja pysäytin vivut. Sen alapuolella on polttoaineen siirtopumppu, hammasratas tyyppinen. ![]() Kun huuhtelupumppu on otettu pois, niin sen alla näkyy ilmakanava sylintereille. Pimeä kuin mörön p*rsereikä. ![]() Siinä näkyy sylinteriputket, ja niiden reiät. Männätkin kurkistelevat sieltä. Ilmakanava on todella öljyinen, se täytyy puhdistaa. Samalla on oiva tilaisuus tarkistaa, etteivät männän renkaat ole jumissa. Niitä voisi vaikka vähän voidella ensimmäistä starttia varten. ![]() Vanhan 2 kg Glorian uusiokäyttöä. Olen tyhjentänyt ja puhdistanut sammuttimen, sekä tehnyt siihen pieniä muutoksia. Letkun päässä olevassa nipassa on 1/4" putkikierre, joka sopii DD:n pääöljykanavaan. Kun laittaa öljyä säiliöön, ja työntää kompuralla paineen , niin voi paine voidella koneen ennen käynnistämistä. Pitkään seisseelle koneelle tekee hyvää, kun saa huuhdeltua vanhat öljyn kurat kanavista pois. Maalasin säiliön harmaaksi, ettei kukaan yritä käyttää sitä hätätilanteessa sammuttimena.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 20.03.2011 22:13 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Jotain pientä on tullut tässä tehtyä.
Liruttelin koneesta öljyt pois, 20 litraa tuli. Tällä pohjalla oikea tilavuus lienee noin 21-22 litraa, sis suodattimen. En ole löytänyt Bedford TM:n öljytilavuutta mistään, saa auttaa jos tietää linkki-vinkkejä. Sitten otin Ö-pohjan pois ja pesin sen. Pohja oli hieman rutussa, kun koneen paino on levännyt sen päällä seisonnassa. Vähän kosaanilla lämpöä, niin tuli vasaralla nätisti suoraksi. Öljypohjan tulpat ovat 1/2" R kierteellä, tavallisia putkikierre tulppia. Muutenkin moottorissa on kaikki tulpat rautakauppa tavaraa. Kätevää, mutta näppärää. ![]() Kurkkasin vähän myös laakereita, ne on vaihdettu joskus. Kunnoltaan laakerit eivät juuri uutta häpeä, ja ne oli valmistettu 1/94 ja 8/92. ![]() Kuvassa vasemmalta oikealle: Detroit runkolaakeri 114.3 mm Valmet runkolaakeri 85 mm Detroit kiertokangen laakeri 76.2 mm Valmet kiertokangen laakeri 68 mm Mitat Detroit STD-laakerit verrattuna Valmet 11/20-sarjan STD laakereihin. Huuhtelupumppu likoo CRC:ssä, edelleen jumissa. Täytyy siihenkin tutustua myöhemmin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Onko tämmönen huuhtelupumppu siis kampikammiota vastaavassa roolissa varsinaisen paineistamisen sijaan?
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Näissä koneissa kampikammio toimii samalla lailla kuin nelitahti koneissa. Eli ilma ei siellä käy. Huuhtelupumppu on pultattu lohkoon kiinni, ja se puhkuu ilmaa ilmakammioon, josta se menee sylinteriputkien aukoista sylinteriin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Sitä vähän ajoin takaa kyllä, eli toi toimittaa samaa virkaa kun ykspyttysen kakstahtisen kampikammio
Onko ilmakammion kyljessä sitten reikä palotilaan jonka mäntä ohittaessaan avaa?
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Tuolla vähän ylempänä on kuva likaisesta ilmakammiosta, missä näkyy (huonosti) syl putkien kanavat, ja männätkin sisällä. Mäntä ja syl putken aukot hoitavat ilman kulun, ja kannessa on neljä pakoventtiiliä pakokaasuja varten.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#7
|
|||
|
|||
|
mikä on tuon blowerin välitys suhde?
mitenkä suuri ilman tuotto on tuossa? |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| suzukin tuunausta | oska80 | Maasturiprojektit | 39 | 20.01.2015 23:18 |
| Suzukin ja Pajeron Tuunausta | offipete | Maasturiprojektit | 5 | 15.10.2007 18:59 |
| Suzuki Jimnyn tuunausta | MiggoVilkastus | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 04.06.2007 08:07 |
| Venäläistä tuunausta.. | samisami2 | Chit-Chat | 3 | 15.02.2007 11:23 |
| stRangen "tuunausta" | pee | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 18.09.2006 21:07 |