![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
|||
|
|||
![]()
Yleisin termostaattivika on juurikin sellainen, että läppä jää raolleen, jolloin se kone ei saavuta sitä normaalia käyntilämpötilaansa,
koska neste pääsee turhaan kiertämään sinne kylmään jäähdyttäjään... ![]() Termostaatin tehtävänähän on ensimmäiseksi sallia koneen lämpötilan nousu normaaliksi ja jos siitä normaalilämpötilasta lämpö vielä nousee, niin vasta silloin termostaatti aukeaa ainakin osittain ja päästää kuumaa nestettä koneesta jäähdyttäjään päin. Samalla se koneen vesipumppu imaisee jäähdyttäjän alavesiletkua pitkin jäähdytettyä nestettä takaisin koneeseen. Tämän takia on talvella tarkeää, että termostaatti sallii Ensin lämpöjen nousun normaaliksi ja vasta sitten (jos hytin lämmityslaite ei jäähdytä konetta riittävästi) termostaatti raottuu vähän ja sulkeutuu samantein kun kone on vähänkään jäähtynyt. Tämän avautumissyklin pituus riippuu termostaatin omista ominaisuuksista (+ tietysti koneen kuormitustilanteesta). Normaalissa kevyessä ajossa termostaatti ei välttämättä aukene lainkaan näillä keleillä. Sen voi varmistaa tunnustelemalla jäähdyttäjän ylävesiletkua ja yläreunaa. Tuota raolleen jäävää termostaattia ei edes välttämättä huomaa kesäkeleillä. Näin pakkasilla se sitten ilmoittelee viastaan. Jos taas on kiinni jumittunut termostaatti, niin silloin kone pyrkii nostamaan lämmöt punaisen puolelle. Nopea ensiapu on laittaa hytin lämmityksen vipu täysille auki ja puhallus kanssa täysille. Näin hytin lämmityslaite toimii tehokkaana jäähdyttimenä. On muutamaan kertaan joutunut kesäkelillä +30*C, ruuhkajonossa laittamaan noista sporttiautoista lämmöt kaakkoon, kun sähköflektikään ei ole jäähdyttänyt riittävästi. Edittinä senverran, että noita uudempia autoja ei saakkaan lämpimäksi, muutakuin keulan peittämällä ja "hyötysuhteeltaan paremmat" koneet tarvitsevat jo näitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä. Pahvilaatikko ei maksa mitään, mutta se eeberi/webasto asennettuna maksaa 1500 - 2000€. Viimeksi muokannut Kartse1 : 05.01.2011 22:27 |
#52
|
||||
|
||||
![]()
Rullaverho toimii myös hyvin, on näppärä nostaa ylös ja kulkee aina mukana.
|
#53
|
||||
|
||||
![]()
Mulla hj-61 ei kyllä lämpimäks oo tullu koko talvena! Kyllä on melkosen holotna ollu vaikka on pahvilla syyläri peitetty. Lämmöt ei nouse näin talvisaikaan maantieajossakaan mittarin mukaan niiten ensimmäisten viivojen puolivälin yläpuolelle.
Enskesänä pitää lämppärin kenno varmaan puhdistella jos yhtään auttas.. ![]() |
#54
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Viimeksi muokannut ankkuli : 04.01.2011 23:54 |
#55
|
||||
|
||||
![]()
Thermostaatin vaihto ei auta, jos thermostaatti on kunnossa, mutta moottori ei silti jaksa lämmetä -25C pakkasessa.
Silloin pahvi tai muu "umpeen teippaaminen" auttaa, koska ajoviima ei pääse jäähdyttämään moottoria. Lämmityslaitteen kennon vaihto auttaa siinä tapauksessa, jos kenno on "paskana" ja moottorinlämpötila jaksaa lämmittää kennoakin. Jos ei kone ole lämmin ei kennon kunnollakaan ole vitunkaan väliä... turha on kusta kylmälle kiukaalle...
__________________
Jeep ISORY |
#56
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Viimeksi muokannut ankkuli : 05.01.2011 11:53 |
#57
|
||||
|
||||
![]()
Alkaa pahvikeuloja näkymään tienvarsilla ja trailereiden kyydissä.
Tänään viimeksi joku täytteli huoltsikalla jäähdytintä ja vesihöyryt vain nousi konehuoneesta. Pahvia ei kumminkaan poistanut keulalta ![]() |
#58
|
||||
|
||||
![]()
Nummela-Espoo-Veikkola-Kylmälä akselilla noit pahvikeuloja näky aika tasaseen tahtiin kovimmilla pakkasilla, ja itse asiassa vielä eilen näin, tosin oli bemari missä oli säleiköt vedetty ilmastointiteipillä umpeen
![]() ![]() ![]()
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not Team Rotta-Racing Ry K-Nummi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pankkitietojen urkkijat liikenteessä. | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 0 | 13.04.2010 22:42 |
Autohuijari liikenteessä! | Repro | Chit-Chat | 45 | 07.03.2010 23:18 |
Liikenteessä kiltisti ens viikolla | legro | Chit-Chat | 28 | 23.04.2008 14:43 |
Erilaisesti liikenteessä... | L-200 | Linkit | 4 | 23.03.2005 18:31 |
Suzna liikenteessä! | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 25.07.2003 06:51 |