Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #51  
Vanha 04.01.2011, 22:44
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Yleisin termostaattivika on juurikin sellainen, että läppä jää raolleen, jolloin se kone ei saavuta sitä normaalia käyntilämpötilaansa,
koska neste pääsee turhaan kiertämään sinne kylmään jäähdyttäjään...

Termostaatin tehtävänähän on ensimmäiseksi sallia koneen lämpötilan nousu normaaliksi ja jos siitä normaalilämpötilasta lämpö vielä nousee,
niin vasta silloin termostaatti aukeaa ainakin osittain ja päästää kuumaa nestettä koneesta jäähdyttäjään päin.
Samalla se koneen vesipumppu imaisee jäähdyttäjän alavesiletkua pitkin jäähdytettyä nestettä takaisin koneeseen.
Tämän takia on talvella tarkeää, että termostaatti sallii Ensin lämpöjen nousun normaaliksi ja vasta sitten (jos hytin lämmityslaite ei jäähdytä konetta riittävästi)
termostaatti raottuu vähän ja sulkeutuu samantein kun kone on vähänkään jäähtynyt.

Tämän avautumissyklin pituus riippuu termostaatin omista ominaisuuksista (+ tietysti koneen kuormitustilanteesta).
Normaalissa kevyessä ajossa termostaatti ei välttämättä aukene lainkaan näillä keleillä.
Sen voi varmistaa tunnustelemalla jäähdyttäjän ylävesiletkua ja yläreunaa.

Tuota raolleen jäävää termostaattia ei edes välttämättä huomaa kesäkeleillä. Näin pakkasilla se sitten ilmoittelee viastaan.

Jos taas on kiinni jumittunut termostaatti, niin silloin kone pyrkii nostamaan lämmöt punaisen puolelle.
Nopea ensiapu on laittaa hytin lämmityksen vipu täysille auki ja puhallus kanssa täysille.
Näin hytin lämmityslaite toimii tehokkaana jäähdyttimenä.

On muutamaan kertaan joutunut kesäkelillä +30*C, ruuhkajonossa laittamaan noista sporttiautoista lämmöt kaakkoon,
kun sähköflektikään ei ole jäähdyttänyt riittävästi.

Edittinä senverran, että noita uudempia autoja ei saakkaan lämpimäksi, muutakuin keulan peittämällä ja "hyötysuhteeltaan paremmat" koneet tarvitsevat jo näitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.
Pahvilaatikko ei maksa mitään, mutta se eeberi/webasto asennettuna maksaa 1500 - 2000€.

Viimeksi muokannut Kartse1 : 05.01.2011 22:27
Vastaa lainaten
  #52  
Vanha 04.01.2011, 23:11
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sperman Näytä viesti
mullapa onkin pahvia hj:ssa
Termari on uuus toyotalainen mutta flekti tuntuu jäähdyttävän konetta niin pahasti että laitoin pahvin ja kyllä sillä vaikutusta on
Rullaverho toimii myös hyvin, on näppärä nostaa ylös ja kulkee aina mukana.
Vastaa lainaten
  #53  
Vanha 04.01.2011, 23:31
Aparaatti:n Avatar
Aparaatti Aparaatti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.07
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 268
Perusasetus

Mulla hj-61 ei kyllä lämpimäks oo tullu koko talvena! Kyllä on melkosen holotna ollu vaikka on pahvilla syyläri peitetty. Lämmöt ei nouse näin talvisaikaan maantieajossakaan mittarin mukaan niiten ensimmäisten viivojen puolivälin yläpuolelle.

Enskesänä pitää lämppärin kenno varmaan puhdistella jos yhtään auttas..
Vastaa lainaten
  #54  
Vanha 04.01.2011, 23:44
ankkuli ankkuli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.11.08
Sijainti: Hyvinge
Viestit: 160
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aparaatti Näytä viesti
Mulla hj-61 ei kyllä lämpimäks oo tullu koko talvena! Kyllä on melkosen holotna ollu vaikka on pahvilla syyläri peitetty. Lämmöt ei nouse näin talvisaikaan maantieajossakaan mittarin mukaan niiten ensimmäisten viivojen puolivälin yläpuolelle.

Enskesänä pitää lämppärin kenno varmaan puhdistella jos yhtään auttas..
ei auta lämppärin kennon puhdistus. ei auta pahvi. termostaatin vaihto auttaa.

Viimeksi muokannut ankkuli : 04.01.2011 23:54
Vastaa lainaten
  #55  
Vanha 05.01.2011, 08:47
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Thermostaatin vaihto ei auta, jos thermostaatti on kunnossa, mutta moottori ei silti jaksa lämmetä -25C pakkasessa.
Silloin pahvi tai muu "umpeen teippaaminen" auttaa, koska ajoviima ei pääse jäähdyttämään moottoria.
Lämmityslaitteen kennon vaihto auttaa siinä tapauksessa, jos kenno on "paskana" ja moottorinlämpötila jaksaa lämmittää kennoakin.
Jos ei kone ole lämmin ei kennon kunnollakaan ole vitunkaan väliä... turha on kusta kylmälle kiukaalle...
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #56  
Vanha 05.01.2011, 11:51
ankkuli ankkuli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.11.08
Sijainti: Hyvinge
Viestit: 160
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 28CRDKJ Näytä viesti
Thermostaatin vaihto ei auta, jos thermostaatti on kunnossa, mutta moottori ei silti jaksa lämmetä -25C pakkasessa.
Silloin pahvi tai muu "umpeen teippaaminen" auttaa, koska ajoviima ei pääse jäähdyttämään moottoria.
Lämmityslaitteen kennon vaihto auttaa siinä tapauksessa, jos kenno on "paskana" ja moottorinlämpötila jaksaa lämmittää kennoakin.
Jos ei kone ole lämmin ei kennon kunnollakaan ole vitunkaan väliä... turha on kusta kylmälle kiukaalle...
jep, ensin pitää saada lämpöä moottoriin, sitten sitä vasta tulee lämppärin kennolle. mutta takuulla nousee nää hj:t, lj:t ja muut vanhan kansan diiselit käyntilämpöön EHJÄLLÄ termostaatilla vielä -25 asteessa. kymppi lisää pakkasta, niin alan minäkin harkita pahvia tai maskisuojaa...

Viimeksi muokannut ankkuli : 05.01.2011 11:53
Vastaa lainaten
  #57  
Vanha 07.03.2011, 20:51
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Alkaa pahvikeuloja näkymään tienvarsilla ja trailereiden kyydissä.
Tänään viimeksi joku täytteli huoltsikalla jäähdytintä ja vesihöyryt vain nousi konehuoneesta. Pahvia ei kumminkaan poistanut keulalta Tais olla jo kansiremontti edessä siihen malliin pöllytti kun lähti takasin tien päälle.
Vastaa lainaten
  #58  
Vanha 08.03.2011, 21:00
Rotta-Racing:n Avatar
Rotta-Racing Rotta-Racing ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.07
Sijainti: Evitskog
Viestit: 1.762
Perusasetus

Nummela-Espoo-Veikkola-Kylmälä akselilla noit pahvikeuloja näky aika tasaseen tahtiin kovimmilla pakkasilla, ja itse asiassa vielä eilen näin, tosin oli bemari missä oli säleiköt vedetty ilmastointiteipillä umpeen ehkä ei raaski ennen kesää ottaa pois
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not
Team Rotta-Racing Ry K-Nummi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pankkitietojen urkkijat liikenteessä. Rekisteröimätön Chit-Chat 0 13.04.2010 22:42
Autohuijari liikenteessä! Repro Chit-Chat 45 07.03.2010 23:18
Liikenteessä kiltisti ens viikolla legro Chit-Chat 28 23.04.2008 14:43
Erilaisesti liikenteessä... L-200 Linkit 4 23.03.2005 18:31
Suzna liikenteessä! Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 0 25.07.2003 06:51


Sivu luotu: 08:08 (GMT +2).