Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.01.2011, 21:33
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.653
Perusasetus

Heh, jotenkin epäilyttää etteikö nykydieseleissä ole lämmitys kapasiteettiä. Jos on vaikka nyky diesel joka kuluttaa 5l/100km löpöä jonka lämpöarvo on noin 42 MJ/kg, niin lämpötehoa on n 59 kW joka sitten muunnetaan rattaiden pyörittämiseen ja kaikkeen muuhun. Eiköhän siitä nyt jonkunverran pitäisi koppiinkin riittää, jos hommaan panostettaisiin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.01.2011, 22:02
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.284
Perusasetus

4l Jeepissä oli keulalla n. 1/4 peittävä pahvi tossa kylmimpänä aikana.

Työkaveri viritteli -94 Corollan keulaan pahvin ja kun rouva läksi seuraavana päivänä asioille niin kaheksankympin vauhdissa löi konepelti tuulilasiin ja kattoon. Oli kait isäntä saanu kuulla naispuhujaa jonkin verran...
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.01.2011, 22:18
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

moI!

mullakin 300tdi defe liittyi pahvikeulallisiin....lämpenee nopeammin ja pikkasen lämpösemmäksi!

//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.01.2011, 22:56
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Heh, jotenkin epäilyttää etteikö nykydieseleissä ole lämmitys kapasiteettiä. Jos on vaikka nyky diesel joka kuluttaa 5l/100km löpöä jonka lämpöarvo on noin 42 MJ/kg, niin lämpötehoa on n 59 kW joka sitten muunnetaan rattaiden pyörittämiseen ja kaikkeen muuhun. Eiköhän siitä nyt jonkunverran pitäisi koppiinkin riittää, jos hommaan panostettaisiin.
Jäähdyttääkö sitten tuo dieselmoottorin jatkuva yli-ilmamäärä moottoria niin tehokkaasti? Äkkiseltään laskien minuutissa, parin litran moottorista, 2000 rpm ja 1 bar ahtopaine, niin ilmaa menee läpi n. 1 m3/min. Jospa se voisi olla selittävä tekijä sen parantuneen hyötysuhteen kanssa?

Minulla on nykyisessä ja edellisessä tdi Passatissa ollut PTC vastus jossain ilmakanavassa ja aika nopeasti nuo on sisältä lämmenneet. Toki ne kummatkin on nelivetoja, joten palaa sitä polttoainettakin hiukan etuvetoista enemmän ja lämmittäähän sekin. Ja se, kun muistaa kaasua painaa välillä enemmänkin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.01.2011, 11:19
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Eiköhän siitä nyt jonkunverran pitäisi koppiinkin riittää, jos hommaan panostettaisiin.
Näinhän se menee. Jos asennettaisiin kunnon lämmönvaihtimet yms. niin kyllä ohjaamoon saataisiin enempi lämpöä. Samalla auton paino kasvaisi ja valmistuskustannukset nousisivat + lisääntyneen painon takia auton polttoaineenkulutus kasvaisi --> enempi saastepäästöjä. Ja sitä rataa.

Eli raha puhuu tässäkin.....
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.01.2011, 13:57
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.065
Perusasetus

Paukkupakkasilla kannattaa tosiaan se keula peittää ja ite vielä pyöräytän naftasuodattimen ympärille kerroksen telttapatjaa.

Ei se ole mikään häpeä laittaa pahvia keulaan, kun kerran sillä voi välttää itsestäänselviä ongelmia.
Silloin saa ja pitääkin hävetä, kun joutuu venttaamaan pakkasilla tien poskessa nokkapelti pystyssä oman saamattomuuden/ylimielisyyden takia...

Itellä meni jouluaatto siihen, kun jouduin sulattelemaan tuttavan pojan autoa, koska oli ajanut liian laihoilla nesteillä,
vaikka syksyllä nimenomaan käskin mittauttaa pakkasnesteiden pakkaskeston jossain huoltamolla tai korjaamolla.
Pojalla oli syyläri vielä jäässä perilläkin, kun se ajoi Jyväskylästä Tampereen taakse...

Jos hyttiin ei puhalla riittävästi lämpöä, niin kannattaa kokeilla näitä:

- Ennen liikkeelle lähtöä kannattaa kopistaa lattiamatot irtolumesta (muuten höyrystyy ikkunat), jotta voi kääntää lämmönsäätövivun kierrättämään vain sisäilmaa.
Auto lämpiää paremmin, kun lämppärin läpi ei puske sitä -20* pakkasilmaa, vaan jo plussan puolelle lämmennyttä sisäilmaa.

- Aja pykälää pienemmällä vaihteella kuin normaalisti, niin kone käy lämpimämpänä ja nesteet kiertävät liukkaammin.
Jos nytkyttelet menemään 60 - 70 km/h 5. vaihteella, niin varmasti on viileetä kyytiä.
Lisäksi auto syö enemmän polttoainetta jos se ei lämpene normaaliin käyttölämpötilaansa (ainakin ruiskukoneissa jää "ryyppy päälle").

- Puhallus pääosin ylös ikkunoihin, jotta ne pysyvät auki.

- Jos täydellä puhalluksella ei tule kunnolla kuumaa hyttiin, niin säädä puhallin 2. suurimmalle puhallukselle ja kokeile uudestaan.
Jos lämmityslaitteen kenno alkaa olemaan tukoksissa, niin se jaksaa hönkiä vähän lämpöä tuolla 2. nopeimmalla vaihteella, muttei täysillä kierroksilla.

Jos ei koppi lämpiä vieläkään, niin saattaa olla termostaatti hajalla.

Aika monissa moottoreissa pitää olla sellainen "takalaipallinen" termostaatti,
eli termostaatin persiissä on pyöreä prikka, joka sulkee siellä kannessa vastaavalla kohdalla olevan kanavan
(muistaakseni esim. VW:n D6 koneet ja taitaa olla muissakin samansukuisissa koneissa).
Jos tällaiseen kanteen laittaa normaalin termostaatin, niin nesteen oikea kierto häiriintyy ja tulee näitä lämmön riittämättömyysongelmia pakkasilla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.01.2011, 21:32
k.j:n Avatar
k.j k.j ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.10.05
Sijainti: Turusta +300 km
Viestit: 1.076
Perusasetus

Itsekkin aina luullut että "pahvikeula" on vaan tyhmyyttä olla vaihtamatta termaria.
Käyttiksenä wäykky mallin mersu uudella termarilla ,ihan orkkis ei werneri tms.
Niin yli -20 pakkasilla on kierrätettävä v*tusti tai sitten pompittava sadetanssi ,että kelit lauhtuisi. mutta kun silpasee sinne koffin kaljalaatikon palasen maskin sisäpuollelle , niin johan tarkenee ,ja lämpömittarikin pysyy yli 80.

Ja kiertovesipumppukin toimii
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.01.2011, 22:32
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Ihmettelen syvästi tätä termari höpinää tässä pahvikeulojen yhteydessä...
En ole koskaani vielä nähnyt termostaattia joka olisi hajonnut auki asentoon? Itselläni kaikki termari ongelmat aina on liittynyt kesällä rikkoontuneeseen termostaattiin joka ei aukea ja kone lämpenee liikaa.

Oli se termostaatti sitten hongkong dingdong tai alkuperäinen varaosa ei se kyllä pakkasella sitä mottia kuumenna.
Ei siinä paljon termostaatit lohduta jos moottori ei koskaan saavuta sitä lämpötilaa missä se koko mööpeli aukenee.

Pahvia vaan keulille, että ajoviima vähenee, säästyy moottori kulumiselta ja huohotinputket yms. jäätymiseltä. Kopissakin tarkenee.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.01.2011, 22:44
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.065
Perusasetus

Yleisin termostaattivika on juurikin sellainen, että läppä jää raolleen, jolloin se kone ei saavuta sitä normaalia käyntilämpötilaansa,
koska neste pääsee turhaan kiertämään sinne kylmään jäähdyttäjään...

Termostaatin tehtävänähän on ensimmäiseksi sallia koneen lämpötilan nousu normaaliksi ja jos siitä normaalilämpötilasta lämpö vielä nousee,
niin vasta silloin termostaatti aukeaa ainakin osittain ja päästää kuumaa nestettä koneesta jäähdyttäjään päin.
Samalla se koneen vesipumppu imaisee jäähdyttäjän alavesiletkua pitkin jäähdytettyä nestettä takaisin koneeseen.
Tämän takia on talvella tarkeää, että termostaatti sallii Ensin lämpöjen nousun normaaliksi ja vasta sitten (jos hytin lämmityslaite ei jäähdytä konetta riittävästi)
termostaatti raottuu vähän ja sulkeutuu samantein kun kone on vähänkään jäähtynyt.

Tämän avautumissyklin pituus riippuu termostaatin omista ominaisuuksista (+ tietysti koneen kuormitustilanteesta).
Normaalissa kevyessä ajossa termostaatti ei välttämättä aukene lainkaan näillä keleillä.
Sen voi varmistaa tunnustelemalla jäähdyttäjän ylävesiletkua ja yläreunaa.

Tuota raolleen jäävää termostaattia ei edes välttämättä huomaa kesäkeleillä. Näin pakkasilla se sitten ilmoittelee viastaan.

Jos taas on kiinni jumittunut termostaatti, niin silloin kone pyrkii nostamaan lämmöt punaisen puolelle.
Nopea ensiapu on laittaa hytin lämmityksen vipu täysille auki ja puhallus kanssa täysille.
Näin hytin lämmityslaite toimii tehokkaana jäähdyttimenä.

On muutamaan kertaan joutunut kesäkelillä +30*C, ruuhkajonossa laittamaan noista sporttiautoista lämmöt kaakkoon,
kun sähköflektikään ei ole jäähdyttänyt riittävästi.

Edittinä senverran, että noita uudempia autoja ei saakkaan lämpimäksi, muutakuin keulan peittämällä ja "hyötysuhteeltaan paremmat" koneet tarvitsevat jo näitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.
Pahvilaatikko ei maksa mitään, mutta se eeberi/webasto asennettuna maksaa 1500 - 2000€.

Viimeksi muokannut Kartse1 : 05.01.2011 22:27
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.01.2011, 23:44
ankkuli ankkuli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.11.08
Sijainti: Hyvinge
Viestit: 161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aparaatti Näytä viesti
Mulla hj-61 ei kyllä lämpimäks oo tullu koko talvena! Kyllä on melkosen holotna ollu vaikka on pahvilla syyläri peitetty. Lämmöt ei nouse näin talvisaikaan maantieajossakaan mittarin mukaan niiten ensimmäisten viivojen puolivälin yläpuolelle.

Enskesänä pitää lämppärin kenno varmaan puhdistella jos yhtään auttas..
ei auta lämppärin kennon puhdistus. ei auta pahvi. termostaatin vaihto auttaa.

Viimeksi muokannut ankkuli : 04.01.2011 23:54
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.01.2011, 08:47
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.908
Perusasetus

Thermostaatin vaihto ei auta, jos thermostaatti on kunnossa, mutta moottori ei silti jaksa lämmetä -25C pakkasessa.
Silloin pahvi tai muu "umpeen teippaaminen" auttaa, koska ajoviima ei pääse jäähdyttämään moottoria.
Lämmityslaitteen kennon vaihto auttaa siinä tapauksessa, jos kenno on "paskana" ja moottorinlämpötila jaksaa lämmittää kennoakin.
Jos ei kone ole lämmin ei kennon kunnollakaan ole vitunkaan väliä... turha on kusta kylmälle kiukaalle...
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pankkitietojen urkkijat liikenteessä. Rekisteröimätön Chit-Chat 0 13.04.2010 22:42
Autohuijari liikenteessä! Repro Chit-Chat 45 07.03.2010 23:18
Liikenteessä kiltisti ens viikolla legro Chit-Chat 28 23.04.2008 14:43
Erilaisesti liikenteessä... L-200 Linkit 4 23.03.2005 18:31
Suzna liikenteessä! Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 0 25.07.2003 06:51


Sivu luotu: 07:36 (GMT +2).