Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.12.2010, 23:09
veejii:n Avatar
veejii veejii ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 17.06.04
Sijainti: Paimio
Viestit: 903
Perusasetus

Äää perhana liian helppo, meillä on töissä sellanen reilu seittenmetrinen teräspaatti työkaluna rannassa. Kampe painaa hiukka toistakyttonnia, metrinen teräspotkuri tunnelissa ja eihän siinä mesessä ole varmaan kun joku kolmisensataa konia enää hengissä mutta se vääntö ja ääni.

__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.12.2010, 04:24
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.247
Perusasetus

Ja sitten se pakollinen paasaus...

...Eli Esim. kuolimolla Savitaipaleella jään vahvuus vaihteli 2 metrin matkalla 20-30 cm. Siis jo auratulla palstalla(ennen aurausta 10-20 cm).

Eli jäät ovat vielä arvaamattomia!!!! Ja ensin jäätyneet paikat ovat saaneet myös ensimmäisen lumipeitteen ja näin ollen saattavat olla huomattavasti heikompia kuin myöhemmin jäätyneeet paikat.

Samoin lumi"dyynien" alla saaattaa jää olla huomattavasti heikompaa kuin vieressä paljaalla alueella.

Eli kairaten,ja mitaten mielummin kuin uintireissu...

Ja nämäkin asiathan kaikki jo tiesi ja muisti.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.12.2012, 15:07
pesix pesix ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.07
Sijainti: Malaga,Spain
Viestit: 484
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja sitten se pakollinen paasaus...

...Eli Esim. kuolimolla Savitaipaleella jään vahvuus vaihteli 2 metrin matkalla 20-30 cm. Siis jo auratulla palstalla(ennen aurausta 10-20 cm).

Eli jäät ovat vielä arvaamattomia!!!! Ja ensin jäätyneet paikat ovat saaneet myös ensimmäisen lumipeitteen ja näin ollen saattavat olla huomattavasti heikompia kuin myöhemmin jäätyneeet paikat.

Samoin lumi"dyynien" alla saaattaa jää olla huomattavasti heikompaa kuin vieressä paljaalla alueella.

Eli kairaten,ja mitaten mielummin kuin uintireissu...

Ja nämäkin asiathan kaikki jo tiesi ja muisti.

Mikäs on jääteiden tilanne ? Jokos on hurjat ajelleet S-niemeltä Savi Cityyn
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.12.2012, 16:00
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.247
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pesix Näytä viesti
Mikäs on jääteiden tilanne ? Jokos on hurjat ajelleet S-niemeltä Savi Cityyn
Ei ole vielä käyty kokeilemassa. Viimeiset tiedot oli että 5-7 jäätä senttiä mutta siitä on jo viikko aikaa eli tilanne voi olla jo ihan toinen.

Joka tapauksessa mönkkärillä aloitetaan luistelubaanan teko tänäkin vuonna.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.12.2010, 11:14
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Minkäslainen jääratamursu "pee"llä on? Voi voi, siitä alkaa oleen 10v kun olen viimeksi päässyt jääradalle.. ja 15v oikeasta järvenjäällä ajelusta. 1990-luvulla niitä ratoja oli melkein joka järvellä, nykyäänhän kalat häiriintyy jos jäällä ajetaan?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.12.2010, 11:32
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Mites, pitääkö elykeskukselta hakea hillittömän byrokratian läpi lupia, jotta saa edes aurata jäärataa? Jostain vaan muistan kuulleeni, että jäällä saa toki ajella, mutta lunta ei saa aurata?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.12.2010, 12:19
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Mites, pitääkö elykeskukselta hakea hillittömän byrokratian läpi lupia, jotta saa edes aurata jäärataa? Jostain vaan muistan kuulleeni, että jäällä saa toki ajella, mutta lunta ei saa aurata?
Monta vuotta ollaan mökillä aurailtu jäälle rataa. Tosin auraus mönkijällä ja rata on mönkijöille. Mut ei siellä ole koskaan kukaan tullut mitään vinkumaan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.12.2010, 19:01
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Mites, pitääkö elykeskukselta hakea hillittömän byrokratian läpi lupia, jotta saa edes aurata jäärataa? Jostain vaan muistan kuulleeni, että jäällä saa toki ajella, mutta lunta ei saa aurata?
Juu ei meilläkään oo koskaan aurattu,tuuli on vaan jännästi puhaltanu semmosen n.10m leveän reitin jäälle..

Eli jos naapureihin välit kunnossa ni eikai siitä tarvi kylillä huudella jos joku rata sattus olemaankin,"kun on pienet piirit ni ei juttu leviä.." Tietty järki käteen siinäkin,ei öljyä/muita nesteitä vuotavalla autolla jäälle,roskat siivotaan pois ja ei se purusäkkikään rannalla kaikenvaralta paha ratkasu ole.
En tietenkä tarkota että ois mitään kokemusta jääradoista...
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.12.2010, 19:11
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.247
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Mites, pitääkö elykeskukselta hakea hillittömän byrokratian läpi lupia, jotta saa edes aurata jäärataa? Jostain vaan muistan kuulleeni, että jäällä saa toki ajella, mutta lunta ei saa aurata?
Lainaus:
Jäällä liikkuminen

Liikkuminen jäällä on jokamiehen oikeus. Autoilua jäällä koskevat maastoliikennelain säännökset. Silti autoiluun jääpeitteisellä alueella jää joitakin avoimia kysymyksiä.

Maastoliikennelaki 5§ mukaan maastossa eli myös jäällä ajettaessa kuljettajalla on velvoite
olosuhteiden edellyttämästä huolellisuudesta ja varovaisuudesta. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa on maastossa käytettävä siten, että vältetään vahingon ja haitan aiheuttamista luonnolle ja muulle ympäristölle, kiinteistölle ja luontaiselinkeinolle sekä tarpeettoman häiriön aiheuttamista asutukselle ja muulle ympäristölle. Mikä sitten on esimerkiksi häiriön aiheuttamista asutukselle. Tätä valvovat ympäristöviranomaiset. Pitkäkestoinen ajaminen samalla alueella tai etenkin yöaikaan tapahtuva tai toisia häiritsevä ajaminen ovat ehdottomasti kiellettyjä.

Lain 6§ määrittelee, että moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa maastossa kuljettaa 15 vuotta täyttänyt. Ajo-oikeutta ei vaadita. Tosin huomioitavaa on, että mikäli moottorikelkalla ylitetään tie, on tällöin kuljettajalla oltava vähintäänkin T -kortti. Mikäli jääalue on kokonaan suljettu, voi myös alle 15 -vuotias kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa. Tällöin jäärata tulee olla ympäristöviranomaisten hyväksymä. Alueen tulisi siis olla muilta liikkujilta eristetty alue.

Lain 8 §:n mukaan alueellinen ympäristökeskus voi luonnolle tai sen virkistyskäytölle tarkoitettujen haittojen ehkäisemiseksi kieltää moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttämisen tietyllä maa-alueella tai jääpeitteisellä vesialueella taikka rajoittaa sitä. Kuka tahansa voi esittää tällaisia kieltoja ja rajoituksia ympäristökeskukselle.

Suurin sallittu nopeus jääpeitteisellä vesialueella on 80 km/h:ssa. Muutoin 60 km/h:ssa
Autoja ei saa säilyttää jäällä, niitä ei saa tankata jäällä, eikä saa roskata. Ajoneuvon pitää olla rekisteröity, jos jääaluetta ei ole täysin suljettu muulta liikenteeltä.

Jääradat

30 §:n mukaan moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla tapahtuvaan kilpailujen ja harjoitusten toistuvaan tai pysyvään järjestämiseen samassa maastossa tai jääpeitteisellä vesialueella on haettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen lupa. Lupaa ei kuitenkaan tarvita tätä tarkoitusta varten asemakaavassa varatulle alueelle tai alueelle tai alueelle, jolle on annettu ympäristönsuojelulaissa tarkoitettu ympäristölupa. Lupa on haettava myös yksittäisen tapahtuman järjestämiseen, jos tapahtumasta on odotettavissa huomattavia haittoja luonnolle, muulle ympäristölle.

Mikä sitten on toistuvaa tai pysyvää ja mikä on huomattava haitta? Tällaiset tapaukset arvioidaan aina tapauskohtaisesti, joten yksiselitteistä vastausta tähän ei ole. Periaatteena voitaisiin kuitenkin pitää sitä, että mieluummin lupa kuin sanktio.

Jäällä ajettaessa suurin sallittu nopeus on 80 km/h:ssa, jolleivät ympäristöviranomaiset ole rataa hyväksyneet. Ilman tätä hyväksyntää suurin sallittu nopeus on siis 80 km/h:ssa. Muiden jäällä liikkujien turvallisuus on otettava huomioon. Ei ole niinkään itsestään selvää, onko jääaluetta oikeutettuja ensisijaisesti käyttämään pilkkijät, ulkoilijat vai autourheilijat? Kaikilla siihen on oikeus, mutta entäpä sitten kun aikeet käyttää samaa aluetta menevät päällekkäin?

Virallistettu jäärata täytyy olla asianmukaisesti merkitty. Myös jäällä autolla liikkuva on ensisijaisesti vastuussa muiden jäällä liikkujien turvallisuudesta. Tähän veloittaa myös maastoliikennelaki. Jos toiminta, laatu ja laajuus huomioiden, katsotaan ulkona sijaitsevaksi moottoriurheiluradaksi, vaatii se ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan. Kyseinen lupa tulisi hankkia viimeistään silloin kun toista kertaa samalla alueella jääradalla ajetaan tai siellä on useampia autoja kerralla käyttämässä em. rataa.

Ehdottomasti selkeintä olisi, mikäli kaikille jääradoille pitäisi hakea ympäristöviranomaisen lupa.
Ainakin seuraavat kohdat ovat hieman avoimia:

1. Kuinka monta kertaa ns. jäärataa voi käyttää ilman ympäristöviranomaisten lupaa?
2. Miten suhtautua päällekkäisiin intresseihin autoilijoiden ja muiden liikkujien välillä?
3. Kuinka hyvin jäärata pitää aidata ja valvoa, ettei siellä ole muita liikkujia?
4. Mikä on toistuvaa tai pysyvää haittaa?
5. Mikä on huomattava haitta?

Mikäli jäällä autoilijoille ja muille liikkujille syntyy eturistiriita alueen käytöstä, voi poliisi tietenkin pyrkiä sovitteluratkaisuun. Mikäli jäärata ei ole virallisesti hyväksytty, on myös melko perusteetonta ratkaista asiaa niin, että autoilijoilla olisi etuoikeus jääalueen käyttöön.

Mikäli toiminta ei ole todella häiritsevää, on myös epävirallisella jääradalla ajamisen keskeyttäminen mietittävä tarkoin. Mieluummin tehdään sitten rikosilmoitus ja asia tutkitaan. Samalla on hyvä kehottaa ajajia hakemaan ympäristöviranomaisten lupaa jääradalle.

Mikkelissä 7.1.2010

Petri Isokuortti
ylikomisario
Etelä-Savon poliisilaitos
Lähde:Poliisi.

Niissä tapauksissa missä itse olen ollut mukana,on hommat yleensä toiminut niin että naapureilta,ym kylän viisailta on haettu ns.yleinen hyväksyntä asialle.Joka myös velvoittaa haastelemaan kaikkien asiasta kiinnostuneiden,myös vanhojen partojen,marttojen ym.kanssa kaikista mahdollisista asioista,ja joka käänteessä painottamaan miten tärkeätä on että nuoret pääsee harjoittelemaan,ja purkamaan paineita turvallisissa olosuhteissa eikä tiellä.

Poliisi on keskeyttänyt pari kertaa ajot,ja käynyt useasti puhalluttamassa meikäläisen,sekä muut suharit,ja samalla vahtinut että vakuutukset ym.on kunnossa,ja ohjeistanut muutenkin.(radan sulku ym.)

Sekin paikka missä poliisi ne ajot torppasi "naapurien" valituksen takia,(asui usean kilometrin päässä,mutta verkkoavanto jäi keskelle rataa) ratkesi seuraavaksi talveksi perinteisellä hattu,ja lestikädessäneuvottelamaan taktiikalla,sekä sillä että siirrettiin rata pois apajilta.

Eli tuo motorsportti jos joku vaatii niitä kommunikaatiotaitoja,ja joskus jopa rautaista vatsaa kun pannukahvin ääressä asiota puidaan eikä ole kiire.

Ja pimellä ei kannata ajaa,ei niinkään äänien,vaan sen että ikkunasta tasaisinvälein paistavat ajovalot on omiaan nostamaan verenpainetta...

Kunnon penkat vaimentavat ääniä myös tehokkaasti...

Ja Tietysti se lupa on aina kaikkein helppo esittää polliisille ym.kyselijöille...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.12.2010, 20:34
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Juu hjuviä pointteja kaikki,

meill on ollu aina kun s(j)äät sallii, noin kilsan mittanen rata "omilla" vesialueilla, hyvässä sovussa naapureiden ja paikallisten vakiasukkien kanssa, on pidetty huolta

a) ettei pörrätä pakoputkettomilla veheksillä, eikä yleensä kovin myöhään
b) koitettu pysytellä melko liki rantaa, paikka on aika suojainen ja toisella puolella korkea kalliomäki, joka sattuu olemaan oma, penkat vaimentaa äänet tosi hyvin
c) olemaan häirimättää pilkkijöitä ja muita verkon viejiä, eli ei muiden reiteille


ajokkina ollu vaikka ja mitä, ei kalliita eikä ylitehokkaita, ny 124 koppanen, pikkasen kevennetty ja kemppilukotettu pitkämoottorinen DIESEL - kattotaas kui sen kans hikoaa...


Ei ihan vielä kyllä ole tarvetta mennäkään jäille, muttaihan hyvältä näyttää...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.12.2010, 23:03
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Tästä rohkaistuneena kävin saparolla koittamassa...



Tossahan toi oli vielä suht kuivilla, mut kun kiskasin pois, niin oli nokka tuulilasia myöten tuolla lammessa :P
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 15:53 (GMT +2).