![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Läjässä taisi olla ohjekirjassakin vaihtoväliksi mainittu 5tkm. Tuli niitä jossain niillä main vaihdeltua. Tarkemmin kun miettii, niin runnerissa suurinpiirtein sama paska pellin alla ja siinä vaihtoväli 10tkm. Itsekin miettinyt, että ennen varmasti ollut vähän eri tasoiset öljyt, niin vaihdettu tiheämpään. Olikohan vene- , kippari-, tai venemaailma-lehti, jossa aikanaan puitiin vaihtoväliasiaa. Jutussa oli joku normikansalainen, joka omalla kustannuksellaan toimitti tutkittavaksi omistamansa venemoottorin vaihtoöljyistä näytteen ja näyte oli valmistajan ilmoittamalla vaihtovälillä vielä priimaa. En nyt enää muista tuplasiko tyyppi vaihtovälin ohjeistettuun nähden ja sittenkin oli vielä hyvät öljyt vai miten se meni ![]()
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kyl nuo 5 ktm öljynvaihtovälit tavallisiin autoihin on liian tiuhoja. Joku korkeaviritteisempi on eri asia. 10 tkm ja suodattimen vaihto riittää hyvin. Öljyt on kehittyny melkosesti siitä, mitä ne on ollu joskus vuonna miekka ja kirves, kun tuollaisia välejä on annettu. Itse oon kaikkiin vehkeisiin käyttäny tuota 10 tkm väliä ja hyvin on kestäny ja toiminu. Paitsi kilpuriin vaihtoväli on n 100 km castrol TWS 10W-60..
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Huoltovihkon mukaisesti 15 tkm välein vaihtelen täyssynteettiset liemet ja putsarin.
Perheautossa (Versokorolla) on joku öljynvaihtovalo, ekan kerran meillä ollessa sytty 11 tkm ajon jälkeen (eka vaihdossa laitoin jotain MotorFlushia vanhoihin öljyihin ennen vaihtoo, että olisko karstaa ollu vielä kierrossa?), mutta nyt on menty 0W-30 longlife-öljyillä kohta 20 tkm eikä oo vielä herjannu että pitäis vaihtaa. Meinasin silti vaihella tässä ennen isompia pakkasia uudet. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuota logiikkaa mä en ymmärrä lainkaan että vaihdetaan öljyt mutta ei putsaria?!? Taitaa olla peruja jostain 60-luvulta. Nykyiset öljyt on sen verran kehittyneempiä että niissä riittää kyllä ominaisuudet pidemmälle kuin 5-10tkm. Joten putsarin vaihtaisin sitten ennemmin jos jotain säästellä haluaa.. Ja mikä kunnossa oleva normimoottori tarvii erikseen kesä- ja talviöljyt? Nämä on niitä juttuja mistä on ihmisillä niin vahvat mielipiteet, ja niistähän ei tunnetusti kannata kiistellä..
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Käyttömitsuun n.15 tonnin välein, vituraan sillon ku muistaa (vähän kertyy kilsoja) ja avensikseen jonka hommasin kesällä en taida vaihtaa ollenkaan. Syö öljyä niin saatanasti, mutta on tietysti Toyotan mielestä normaalia että 100 tkm ajettu kone syö öljyä. Kyllä vituttaa...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Onko 1.8-litranen bensakone? Niitä kai korjattiin/korjataan ihan takuuseenkin, eksynyt alikokoisia mäntiä sisään.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joo oon lukenu että tossa 1,8 v-vti koneessa on onkelma että öljyrenkaat karstottuu jumiin. Toyota ja esim.vw on pistänyt semmoset öljynkulutusrajat että ei tarvi mitään korvata (0,5 l/ 1000km), eli amismatikalla laskettuna 7,5 litraa huoltovälillä.
Pitää naittaa emäntä öljysheikille niin on varaa ajaa. |