Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.10.2010, 20:32
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tarkoitin tuota lämpö ongelmaa, jos latausjännite pysyy vakiona niin tyhjä akkuhan ottaa virtaa lähes sen mitä se syöttää parhaimmillaan. Latauksen osalta jokaiselle akulle on ilmoitettu maksimi latausvirta, voi nitä nopeamminkin latailla mutta vaikuttaa ikään.

Perinteisellä lyijyakulla ja vakio laturilla ei yleensä ongelmia tule mutta suljetuilla ja tehokkailla latureilla varmasti tulee kuten huomasitkin. Jos sulla on suljettu akku niin et voi tuupata sinne 170A, latausvirtaa on pakko rajoittaa. Eihän se 170A pitkään ota mutta noin kovalla virralla kärsii jo ja käyttöikä lyhenee. Huomaa että raja-arvot eivät ole ehdottomia, ne vain vaikuttaa kapasiteetin säilymiseen ja käyttöikään.

Ihme ettet räjäyttänyt sitä, ei varmaan kaukana ollut

Maahantuojan kommentteja en ymmärrä, eivätkä hekään taida ymmärtää mitä vastasivat.
Näille akuille ilmoitetaan maksimi latausvirta tälleen >100A


Takuu evättiin ensimmäisessä lauseessa heti kun olin maininnut sanan off road

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.10.2010, 08:35
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Takuu evättiin ensimmäisessä lauseessa heti kun olin maininnut sanan off road
No laitappa kuulumisia ihan omalla otsikolla, jos takuu ei korvaakaan. Meilläkin rupeis kohta oleen akut ostossa ja toi ois yks vaihtoehto...
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2010, 13:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pistä takuuseen


Ainut mistä ne voivat evätä takuun, on se että olet ladannut liian suurella jännitteellä.
Tuo 170A kahteen akkuun tekee 85 A/ akku ja sehän on oikein tyypillinen laturikoko nykyautoissa.
(itse asiassa alle 90 appeerisia ei taida olla yhdessäkään, mihin tuo akku sopii)
Ja jos on syväpurkausta varten suunniteltu, markkinoitu ja myyty akku, niin silloinhan se
on tarkoitettu tyhjennettäväksi ja täytettävaksi, ja tuo täyttöhän on juuri sitä lataamista, ja
sitä sen pitää kestää.
Kaivappa jostain maksimi latausjännite, se vois olla 14,8v +20 asteessa.
Luonnollisesti tuokin dc- akku ottaa paremmin virtaa suuremmalla jännitteellä, ja jossain vaiheessa liika on liikaa.

Normaali 60A exide otti 14,8 voltilla muistaakseni yli 60A +20 asteessa tyhjään akkuun, toki
jossain puoleksivaratun jälkeen virta alkoi laskea, ja viimmeinen 10% oli hidas varata, meni varmaan
enää muutama amppeeri
Akku oli uusi, ja edellisen (?) sukupolven akku 10v sitten (siis ei kalsium akku, mikä on periaatteessa hunompi varattava kuin lyijyakku, toki kehitys on parantanut varauksen vastaanottoa.....)

Ja jos eivät anna takuuseen, niin kuluttajasuojalautakunta hoitamaan.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.10.2010, 11:14
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ainut mistä ne voivat evätä takuun, on se että olet ladannut liian suurella jännitteellä.
Tuo 170A kahteen akkuun tekee 85 A/ akku ja sehän on oikein tyypillinen laturikoko nykyautoissa.
(itse asiassa alle 90 appeerisia ei taida olla yhdessäkään, mihin tuo akku sopii)
Ja jos on syväpurkausta varten suunniteltu, markkinoitu ja myyty akku, niin silloinhan se
on tarkoitettu tyhjennettäväksi ja täytettävaksi, ja tuo täyttöhän on juuri sitä lataamista, ja
sitä sen pitää kestää.
Kaivappa jostain maksimi latausjännite, se vois olla 14,8v +20 asteessa.
Luonnollisesti tuokin dc- akku ottaa paremmin virtaa suuremmalla jännitteellä, ja jossain vaiheessa liika on liikaa.

Normaali 60A exide otti 14,8 voltilla muistaakseni yli 60A +20 asteessa tyhjään akkuun, toki
jossain puoleksivaratun jälkeen virta alkoi laskea, ja viimmeinen 10% oli hidas varata, meni varmaan
enää muutama amppeeri
Akku oli uusi, ja edellisen (?) sukupolven akku 10v sitten (siis ei kalsium akku, mikä on periaatteessa hunompi varattava kuin lyijyakku, toki kehitys on parantanut varauksen vastaanottoa.....)

Ja jos eivät anna takuuseen, niin kuluttajasuojalautakunta hoitamaan.
Vaikka akut on rinnan niin latausvirta ei jakaudu tasan niiden välille. Kyllä akku tyyppi näyttäis olevan sopiva, lataus aika järee.
Syväpurkaus = 30% varauksesta käytetty, taitaa mennä sulla yli tuostakin tosin mainostettiinhan sen kestävän.
Mistään en löytänyt speksejä tuohon kakkuun, se >100A max latausvirta on aika epämääräinen tieto.

Kilpailikäyttö ei ole mielestäni oikea peruste evätä takuuta, latausjärjestely ehkä on jos max virta on ylitetty rankasti.
Pitäis vaan olla faktaa mikä on max....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2010, 17:03
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

...kertokaapas sähkötyhmälle, miten latausvirta ylitetään rankasti autossa olevalla vaihtovirtalaturilla ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.10.2010, 20:05
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
...kertokaapas sähkötyhmälle, miten latausvirta ylitetään rankasti autossa olevalla vaihtovirtalaturilla ?
Tuota en miekään autosähköinsinöörinä oikein tajua Ohje on viedä akut tarkastettavaksi Kouvolaan Akkuhuolto M. Kuittinen Oy:lle, vaikka kerroin että Lappeenranta sopisi paremmin. Lappeenrannan AS-huolto Oy kun sattuu olemaan saman konsernin omistuksessa, jossa työskentelen. Akut on kyllä ostettu ihan muualta, joten katsotaan ensin hoituuko takuut sieltä kautta offihenkisen myyjän avustuksella. Kuittisella osaavat kuulemma päätellä akuista onko niitä käytetty väärin. Edellisetkin akut toimi hienosti safareilla ja cityajeluissa, mutta puutuivat kilpailussa.

http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=1525

Viimeksi muokannut 454SS : 11.10.2010 20:10
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.10.2010, 23:36
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
...kertokaapas sähkötyhmälle, miten latausvirta ylitetään rankasti autossa olevalla vaihtovirtalaturilla ?
Sillä 170A laturilla jota alussa mainostettiin siis oletuksella että max olis luokkaa 100A

Mitkä ne aikaisemmat akut oli, perinteiset lyijyakut? Jos niin se voisi selittää miksi toimivat, ehkä noilla uusilla on luvattu hieman liikoja
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.10.2010, 05:53
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Sillä 170A laturilla jota alussa mainostettiin siis oletuksella että max olis luokkaa 100A

Mitkä ne aikaisemmat akut oli, perinteiset lyijyakut? Jos niin se voisi selittää miksi toimivat, ehkä noilla uusilla on luvattu hieman liikoja

Ensin oli Hankook lyijyakut ja ne toimi pitkän aikaa ihan hyvin. Ainut ongelma oli että ne otti virtaa vastaan turhan hitaasti. Edelliset akut oli tuollaiset samanlaiset Exidet ja ne kesti vajaan vuoden, kunnes tuli edellä mainitun kaltainen kuumenemiskuolema.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.10.2010, 18:48
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Sillä 170A laturilla jota alussa mainostettiin siis oletuksella että max olis luokkaa 100A

edelleenkään en tajua, miten 170 A laturi tähän nyt liittyy ?

ei kai se tyonnä 170 ampeeria kumpaankin akkuun - eihän ? tai jos työntää, niin:

a) mist sellasia saa ?
b) minkälainen on lataus"johto" ja säädin ?

ei kai laturi enempiä työnnä kuin akku ottaa vastaan ? vai pullistuuko johdot ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.10.2010, 19:45
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
edelleenkään en tajua, miten 170 A laturi tähän nyt liittyy ?

ei kai se tyonnä 170 ampeeria kumpaankin akkuun - eihän ? tai jos työntää, niin:

a) mist sellasia saa ?
b) minkälainen on lataus"johto" ja säädin ?

ei kai laturi enempiä työnnä kuin akku ottaa vastaan ? vai pullistuuko johdot ?

Homma on nyt edennyt silleen että akut on toimitettu maahantuojalle tutkittavaksi, ja haluavat niitä pari viikkoa ihmetellä ennen kuin antavat vastauksensa. Akut huolii virtaa vastaa tyhjänä ollessaan todella paljon enemmän kuin maahantuojan henkilö puhelimessa antoi ymmärtää. Tuo nopea lataaminen kuumentaa akut ja tarpeeksi monta kertaa kun tuon tekee peräkkäin niin ne menevät pilalle. Nyt on vain kysymys siitä että akut ovat takuuikäiset ja virheelliseen mainontaan luottaen olen sellaiset ostanut, joten tottakai haluan virheettömät tuotteet tilalle tai vastaavasti sopivan osan akuista maksetusta summasta takaisin. Mihinkään työkäyttöön en kyllä suosittele akkuja joiden takuupäätöksen saamiseen menee kaksi viikkoa

Laturi antaa tyhjäkäynnillä max 170A ja 4000 kierroksella vajaa 200A, jos vaan kuormaa on tarpeeksi. Mitattu noi todelliset amppeeri määrät max 500A testerillä. Noita saa Ameriikasta ja säädin on ympätty moottorinohjainlaitteeseen. Akut pullistuu kun geeli kiehuu
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.10.2010, 14:35
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
edelleenkään en tajua, miten 170 A laturi tähän nyt liittyy ?

ei kai se tyonnä 170 ampeeria kumpaankin akkuun - eihän ? tai jos työntää, niin:

a) mist sellasia saa ?
b) minkälainen on lataus"johto" ja säädin ?

ei kai laturi enempiä työnnä kuin akku ottaa vastaan ? vai pullistuuko johdot ?
Pari lataukseen liittyvää siaa (pätee kaikkiin akkuihin):

- tyhjä akku ottaa periaatteessa rajattomasti virtaa jos sitä on tarjolla (vain sisäinen vastus rajoittaa)

- edellisestä syystä ja kustannuksista johtuen laturien teho rajattu

- turvallinen ja akun ikää säästävä latausvirta on paljon pienempi

- kahta tai useampaa akkua käytettäessä virta EI jakaudu tasan akkujen välille

- lopputulos on aina kompromissi latausajan ja akun iän välillä

- perinteinen lyijyakku on antaa eniten anteeksi "väärin" käyttöä ja on suht. edullinen
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läppärin akuista vepele Chit-Chat 9 19.05.2008 09:07
akuista, taas -sami- Tekniikka & Jutustelu 63 19.04.2006 19:15


Sivu luotu: 18:38 (GMT +2).