![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() Takuu evättiin ensimmäisessä lauseessa heti kun olin maininnut sanan off road ![]() ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
No laitappa kuulumisia ihan omalla otsikolla, jos takuu ei korvaakaan. Meilläkin rupeis kohta oleen akut ostossa ja toi ois yks vaihtoehto...
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Pistä takuuseen
Ainut mistä ne voivat evätä takuun, on se että olet ladannut liian suurella jännitteellä.
Tuo 170A kahteen akkuun tekee 85 A/ akku ja sehän on oikein tyypillinen laturikoko nykyautoissa. (itse asiassa alle 90 appeerisia ei taida olla yhdessäkään, mihin tuo akku sopii) Ja jos on syväpurkausta varten suunniteltu, markkinoitu ja myyty akku, niin silloinhan se on tarkoitettu tyhjennettäväksi ja täytettävaksi, ja tuo täyttöhän on juuri sitä lataamista, ja sitä sen pitää kestää. Kaivappa jostain maksimi latausjännite, se vois olla 14,8v +20 asteessa. Luonnollisesti tuokin dc- akku ottaa paremmin virtaa suuremmalla jännitteellä, ja jossain vaiheessa liika on liikaa. Normaali 60A exide otti 14,8 voltilla muistaakseni yli 60A +20 asteessa tyhjään akkuun, toki jossain puoleksivaratun jälkeen virta alkoi laskea, ja viimmeinen 10% oli hidas varata, meni varmaan enää muutama amppeeri Akku oli uusi, ja edellisen (?) sukupolven akku 10v sitten (siis ei kalsium akku, mikä on periaatteessa hunompi varattava kuin lyijyakku, toki kehitys on parantanut varauksen vastaanottoa.....) Ja jos eivät anna takuuseen, niin kuluttajasuojalautakunta hoitamaan. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Syväpurkaus = 30% varauksesta käytetty, taitaa mennä sulla yli tuostakin tosin mainostettiinhan sen kestävän. Mistään en löytänyt speksejä tuohon kakkuun, se >100A max latausvirta on aika epämääräinen tieto. Kilpailikäyttö ei ole mielestäni oikea peruste evätä takuuta, latausjärjestely ehkä on jos max virta on ylitetty rankasti. Pitäis vaan olla faktaa mikä on max.... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
...kertokaapas sähkötyhmälle, miten latausvirta ylitetään rankasti autossa olevalla vaihtovirtalaturilla ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=1525 Viimeksi muokannut 454SS : 11.10.2010 20:10 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mitkä ne aikaisemmat akut oli, perinteiset lyijyakut? Jos niin se voisi selittää miksi toimivat, ehkä noilla uusilla on luvattu hieman liikoja |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ensin oli Hankook lyijyakut ja ne toimi pitkän aikaa ihan hyvin. Ainut ongelma oli että ne otti virtaa vastaan turhan hitaasti. Edelliset akut oli tuollaiset samanlaiset Exidet ja ne kesti vajaan vuoden, kunnes tuli edellä mainitun kaltainen kuumenemiskuolema. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
edelleenkään en tajua, miten 170 A laturi tähän nyt liittyy ? ei kai se tyonnä 170 ampeeria kumpaankin akkuun - eihän ? tai jos työntää, niin: a) mist sellasia saa ? b) minkälainen on lataus"johto" ja säädin ? ei kai laturi enempiä työnnä kuin akku ottaa vastaan ? vai pullistuuko johdot ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Homma on nyt edennyt silleen että akut on toimitettu maahantuojalle tutkittavaksi, ja haluavat niitä pari viikkoa ihmetellä ennen kuin antavat vastauksensa. Akut huolii virtaa vastaa tyhjänä ollessaan todella paljon enemmän kuin maahantuojan henkilö puhelimessa antoi ymmärtää. Tuo nopea lataaminen kuumentaa akut ja tarpeeksi monta kertaa kun tuon tekee peräkkäin niin ne menevät pilalle. Nyt on vain kysymys siitä että akut ovat takuuikäiset ja virheelliseen mainontaan luottaen olen sellaiset ostanut, joten tottakai haluan virheettömät tuotteet tilalle tai vastaavasti sopivan osan akuista maksetusta summasta takaisin. Mihinkään työkäyttöön en kyllä suosittele akkuja joiden takuupäätöksen saamiseen menee kaksi viikkoa ![]() Laturi antaa tyhjäkäynnillä max 170A ja 4000 kierroksella vajaa 200A, jos vaan kuormaa on tarpeeksi. Mitattu noi todelliset amppeeri määrät max 500A testerillä. Noita saa Ameriikasta ja säädin on ympätty moottorinohjainlaitteeseen. Akut pullistuu kun geeli kiehuu ![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
- tyhjä akku ottaa periaatteessa rajattomasti virtaa jos sitä on tarjolla (vain sisäinen vastus rajoittaa) - edellisestä syystä ja kustannuksista johtuen laturien teho rajattu - turvallinen ja akun ikää säästävä latausvirta on paljon pienempi - kahta tai useampaa akkua käytettäessä virta EI jakaudu tasan akkujen välille - lopputulos on aina kompromissi latausajan ja akun iän välillä - perinteinen lyijyakku on antaa eniten anteeksi "väärin" käyttöä ja on suht. edullinen |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läppärin akuista | vepele | Chit-Chat | 9 | 19.05.2008 09:07 |
akuista, taas | -sami- | Tekniikka & Jutustelu | 63 | 19.04.2006 19:15 |