Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.09.2010, 21:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Netistähän se automaahantuojien listaus löytyy mikä kertoo mihin automalleihin ja minkä ikäisiin 95E10 sopii.

Jos minulta kysytään, niin 95E10- bensan ympäristöhyöty on joko nolla tai sitten negatiivinen. Koska yleisimmin etanoli tuotetaan jostain peltoviljelykasvista, ja jotta saadaan tuettua riittäviä määriä se tuotetaan tehomaataloudella, ja kyseinen peltoala on helposti pois metsäalasta. Lisäksi tehoviljely itsessään tuottaa päästöjä monessa muodossa.

Eli viherpiiperöiden hapatusta koko homma, keskittyisivät johonkin olennaiseen eikä tällä tavalla kiusattaisi tavallisia kuluttajia. Taitaa olla vähän sama juttu kuin EU:n ja energiasäästölamppujen, joku on hyvin osannut lobata asiaa ja päättäjät on fiksuina hyväksynyt kun on niin hienoa ja vihreää aatetta tuntuu etteivät osaa kokonaisuutta katsoa ollenkaan...

Oman kokemukseni mukaan jenkkireissulta parin viikon takaa; ajossa oli 2,5 litran bensakoneella oleva Rav4 automaattilootalla, vuosimallia 2010. Kilsoja tuli parissa viikossa 4800, keskikulutukseksi 10l/ 100km kohtalaisen siistillä ajotyylillä. Jenkeistähän ei juuri muuta saa kuin noita E10- sekotebensoja Shellin v-poweria (siellä 91 oktaanista muistaakseni ) ja joitain satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Muutaman kerran koitin pari tankillista v-poweria, ja ero 87 oktaaniseen E10- perusbensaan varsinkin vuoristoissa ajaessa oli kulutuksen ja kulkupuolen suhteen havaittava. Ei mikään järkyttävä, mutta eroa oli. Huvittavaa muuten sinänsä, siellähän tuo 87 on se perusbensa jota tankataan lähes joka autoon. 91:tä vahvempaa ei saa kuin kisabensana

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.09.2010, 21:16
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Netistähän se automaahantuojien listaus löytyy mikä kertoo mihin automalleihin ja minkä ikäisiin 95E10 sopii.

Jos minulta kysytään, niin 95E10- bensan ympäristöhyöty on joko nolla tai sitten negatiivinen. Koska yleisimmin etanoli tuotetaan jostain peltoviljelykasvista, ja jotta saadaan tuettua riittäviä määriä se tuotetaan tehomaataloudella, ja kyseinen peltoala on helposti pois metsäalasta. Lisäksi tehoviljely itsessään tuottaa päästöjä monessa muodossa.

Eli viherpiiperöiden hapatusta koko homma, keskittyisivät johonkin olennaiseen eikä tällä tavalla kiusattaisi tavallisia kuluttajia. Taitaa olla vähän sama juttu kuin EU:n ja energiasäästölamppujen, joku on hyvin osannut lobata asiaa ja päättäjät on fiksuina hyväksynyt kun on niin hienoa ja vihreää aatetta tuntuu etteivät osaa kokonaisuutta katsoa ollenkaan...

Oman kokemukseni mukaan jenkkireissulta parin viikon takaa; ajossa oli 2,5 litran bensakoneella oleva Rav4 automaattilootalla, vuosimallia 2010. Kilsoja tuli parissa viikossa 4800, keskikulutukseksi 10l/ 100km kohtalaisen siistillä ajotyylillä. Jenkeistähän ei juuri muuta saa kuin noita E10- sekotebensoja Shellin v-poweria (siellä 91 oktaanista muistaakseni ) ja joitain satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Muutaman kerran koitin pari tankillista v-poweria, ja ero 87 oktaaniseen E10- perusbensaan varsinkin vuoristoissa ajaessa oli kulutuksen ja kulkupuolen suhteen havaittava. Ei mikään järkyttävä, mutta eroa oli. Huvittavaa muuten sinänsä, siellähän tuo 87 on se perusbensa jota tankataan lähes joka autoon. 91:tä vahvempaa ei saa kuin kisabensana
Jep jep, miten ihmeessä ne siellä jenkeissä pärjää kun ei niillä ole kunnon pensaakaan..! :-)
Kyllä suomessa on sentään kovat oktaanit ja on niin halpaakin että!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.09.2010, 08:38
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Jep jep, miten ihmeessä ne siellä jenkeissä pärjää kun ei niillä ole kunnon pensaakaan..! :-)
Kyllä suomessa on sentään kovat oktaanit ja on niin halpaakin että!
Eihän ne pärjääkään, koko ajan on kauheat ruuhkat. Ei vissiin autot kulje tarpeeks ni menee tiet tukkoon

Kovat on täällä hinnat joo. Suomessa perkele rangaistaan jos autoa on pakko käyttää. Ois tohon autoilun ja päästöjen vähentämiseen paljon paremmatkin keinot kun nykyisin, mut sehän ei taida ollakkaan todellinen tarkoitus näissä hommissa vaan rahan keruu.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Mun ymmärtääkseni tämä johtuu erilaisesta oktaanien ilmoittamistavasta tuolla uudella mantereella. Lainaus tähän englanninkielisestä wikipediasta


Eli osa eroista johtuu ihan mittaustavan erosta. Tuo 91:nen lätäköntakana siis vastaa ilmeisesti aikatarkkaan 95:sta suomessa. http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_...octane_ratings Tuossa taulukossa siis RON on suomessa käytetty tapa mitata ja AKI jenkkien tapa.
Jaa joo niinpä tosiaan onkin. Mutta sikäläisellä 87:lla enimmäkseen ajaa silti mikä on niiden "tavallinen" bensa. Hyvinnhän silläkin pärjää suurimmaksi osaksi jollei ole vähän korkeampipuristeinen kone ja/tai kovalla rasituksella kone koko ajan

On se muuten vähän eri hintaista ajaa jenkeissä, 4800km, ~480l bensaa ja rahaa paloi vajaa 300€... Tosin vakuutukset autoon samalta ajalta olikin sitten melkein 400€
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.09.2010, 09:38
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Jep jep, miten ihmeessä ne siellä jenkeissä pärjää kun ei niillä ole kunnon pensaakaan..! :-)
Kyllä suomessa on sentään kovat oktaanit ja on niin halpaakin että!
Ennen niillä oli kuutioita, enää ei sitäkään
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.09.2010, 21:24
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jenkeistähän ei juuri muuta saa kuin noita E10- sekotebensoja Shellin v-poweria (siellä 91 oktaanista muistaakseni :D ) ja joitain satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Muutaman kerran koitin pari tankillista v-poweria, ja ero 87 oktaaniseen E10- perusbensaan varsinkin vuoristoissa ajaessa oli kulutuksen ja kulkupuolen suhteen havaittava. Ei mikään järkyttävä, mutta eroa oli. Huvittavaa muuten sinänsä, siellähän tuo 87 on se perusbensa jota tankataan lähes joka autoon. 91:tä vahvempaa ei saa kuin kisabensana :D
Mun ymmärtääkseni tämä johtuu erilaisesta oktaanien ilmoittamistavasta tuolla uudella mantereella. Lainaus tähän englanninkielisestä wikipediasta
Lainaus:
Generally, octane ratings are higher in Europe than they are in North America and most other parts of the world. This is especially true when comparing the lowest available octane level in each country. In many parts of Europe, 95 RON (90-91 AKI) is the minimum available standard, with 97/98 RON being higher specification (being called Super Unleaded). The higher rating seen in Europe is an artifact of a different underlying measuring procedure. In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in Canada, the United States and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in Canada and the US, would be 91-92 in Europe. However most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90–91 US AKI=(R+M)/2, and deliver 98, 99 or 100 (RON) (93-94 AKI) labeled as Super Unleaded - thus regular petrol sold in much of Europe corresponds to premium sold in the United States.
Eli osa eroista johtuu ihan mittaustavan erosta. Tuo 91:nen lätäköntakana siis vastaa ilmeisesti aikatarkkaan 95:sta suomessa. http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_...octane_ratings Tuossa taulukossa siis RON on suomessa käytetty tapa mitata ja AKI jenkkien tapa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.09.2010, 23:17
NewJuhani:n Avatar
NewJuhani NewJuhani ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.04.10
Sijainti: Finland
Viestit: 353
Arrow

E10


Tosta selviää aika moni asia E10 liittyen.

http://www.e10bensiini.fi/
__________________
RR L322
EX-RRC
EX-LR 110 HCPU
FF stw
S 580J
JET-A1
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi 4x4 NewJuhani Chit-Chat 0 18.09.2010 17:53
Myyty Iso uusi turbo + uusi kuuleri Krisse O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 15.03.2010 19:56
Myyty 1kpl UUSI 33x12.5 bogger+uusi 8"vanne make-lj O/M/V Renkaat ja vanteet 4 05.11.2008 16:36
m: uusi rullakita super-winssin ja vaijeri uusi. toyota4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 05.06.2008 11:55
Uusi Pajero / Uusi Land Cruiser Tekniikka & Jutustelu 35 15.08.2007 18:45


Sivu luotu: 13:28 (GMT +2).