![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Asiaa ! Eipä ole Jeep ZJ:tä pahemmin metsissä näkynyt vaikka se on mielestäni mukavuudeltaan yliveto mihin tahansa muuhun. Laita 31x10x5 renkaat ja unohda muut muutokset tai sitten: Helpoiten maastokelpoisemmaksi tekeminen onnistuu 33x10.5 renkailla. Laitat vaikka Mud Terrain renkaat, ovat mukavat myös kadulla (kesällä). Tosin niitä ei saa leimattua, mutta sehän ei haittaa, kun niillä ei ajele vuosikatsastukseen. Renkaat menee Jeepin 4.0L 15" vakiovanteille (5.9L ja 5.2L taitaa olla vakiokoko 16") ja ovat sen verran kapoiset, että ristiriipunnassa menevät takana lokasuojan ulkoreunan sisäpuolelle. Sisäänjoustoa tarvitsee rajoittaa edessä ja takana 5cm. Etu ja takapuskuskuri pitää avartaa renkaan puolelta n.4cm ja lisäksi takalokasuojan etureunan pellin poistamista myös n. 4cm eli sen mitä sitä nyt siinä on. Edessä pitää antaa hienosäätölekaa sinne tänne minne lekalla näyttää pystyvän nääpärästi lyömään. Leveämmät renkaat vaativat jo sitten n.10cm sisäänjouston rajoitusta ja lokasuojien avartamista myös ylhäältä tai vaihtoehtoisesti n.15cm sisäänjouston rajoitusta. Kummassakin tapauksessa sisäänjoustovara loppuu alkuperäisillä jousilla käytännössä kokonaan eli vaatii vastaavasti pidemmät jouset. Pidemmillä jousilla taas loppuu etukardaanistä liikevara ja takakardaanin eturistikko menee liian jyrkään kulmaan ja vaatii siis tuplaristikon. Takaata voi ottaa kallistuksenvakaimen kokonaan pois ja ilman sitä voi mennä vuosikatsastukseen, koska sitä ei ole tehtaan Grand Cherokeen (jeep zj) Up-country lisävaruste optiossa. Samainen optio sisältää n.1.5" korottavat jouset, joten tätä kautta maksimaalinen katulailinen korotus vakiosta on luokkaa 4-5". Lain mukaan saa korottaa 3" ja siihen päälle sis tuo tehtaan optiokorotus. Etuvakaajan voi pitää paikallaan, mutta irroittaa sen päistään ja sitoo sen vaikka narulla yläasentoon. Omasta mielestäni jousikorotus on sopiva silloin, kun sisään ja ulosjoustoa on suurinpiirtein yhtä paljon. Puuttuvan ulosjouston havaitsee mutkissa, kun takapää pompottaa iskari tapissaan ja sisäänjouston puutteen kun kaikenmaailman hidastetöyssyt lyö jousituksen pohjaanlyöntikumeihin. Korotusjousia on sitten ainakin kahta erityyppiä: Saksan moottoriteille tehtyjä jäykkiä ja metsään tehtyjä löysiä. Suosittelen ehdottomasti löysiä. Löysien liiallisen katulöysyyden saa balanssiin jäykkyyssäädöllä olevilla iskareilla. Kivikossa ajellesssa myös mukavuus on huipussaan kun laittaa jäykäksi, normi metsäajossa iskarit taas on mukavimmillaan kun ovat vetelät. Vakioiskaripituuksia voi käyttää, kun siirtää akselinpään iskarin kiinnikettä ylöspäin. Seuraavaksi voi sitten laittaa keulille vinssin kiinteäksi tai pikakiinnityksellä vaikka. Akselilukoilla ei Grand Cherokeessa ole mielestäni hirveästi tarvetta (ainakaan aluksi), koska Jeep ZJ:n 4-linkki akselituenta sallii akseleille erittäin hyvän liikevaran. Mutta eikös kaikissa 5.9L ole vakiona viscolukot myös akseleissa? Panssareita kannattaa tehdä tankille, jakolaatikolle ja automaattilaatikolle. Koneen öljypohja on sen verran suojassa ettei siihen ole pakko laittaa lisäsuojausta. Helmapakit jostain 60x120 palkista alkuperäisten peltikoteloiden tilalle. Alkuperäiset peltikotelot kun ei kestä ainuttakaan kivikosketusta ilman vaurioita, Tuossa noi niinkuin pääpiirteittäin, millä Jeep ZJ:n saa metsäkelpoisemmaksi. Tai anakin noin minä olen tehnyt ja vähän muutakin, tai itseasiassa paljon muutakin. Tutkaile tuota minun ZJ rakentelutopiikkia: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38737 Ensi viikolla varmaan lisäilen tuonne tarinaa, kun Jeeppini on kolmen vuoden seisoskelun jälkeen taas ajokunnossa ja tullut taas vähän muutettua sitä sun tätä. Piti nopsasti lyhyesti vastata, mutta tulihan tuohon tuota tekstiä kohtuu paljon näköjään, varsinkin kun tein esikatselun jälkeen mijoona korjausta ja lisäystä. /Joukka
|
#2
|
|||||
|
|||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
![]() Lainaus:
Ittellä on käynyt mielessä Detroitin truetrackien (torsen- lukko) asennus molemmille akseleille ja viskojakoaskin tilalle 242. Luulisi toimivan varsin mukavasti niin tiellä kuin tarvittaessa metsässäkin. Omaa 5.9:iä en viitsi alkaa metsässä tuhoamaan, mutta tarttis sillä jotain kuitenkin tehdä että kulkee paremmin mökkitiellä ![]() ..ai juu, sulla on kyllä asiallisen oloinen ZJ! ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos vastauksista.
Tuli paljon hyvää tietoa! Taidan alkuun tilata jamantilta 2" jousikorotuspalikat ja laittaa noihin vakio 16" aluvanteille 245/75 r16(vai isommat?) pyörät. Miltä kuulostaa? Mahtuuko pyörimään hyvin ja pysyykö lokasuojien sisällä renkaat? Eikös tuo koko vastaa jotain 31" Puskuri ja siihen vinssi voisi olla seuraava päivitys. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ota samantien OME:n jouset ja iskarit, sarja maksaa Cros4wd:ltä noin 900€. Löytyy kahta jäykkyyttä. Jos siihen haluat vielä lisää korkeutta niin sitten vaikka korotuspalikat lisäksi. Tosin jos enemmän korottaa kuin pari tuumaa niin sitten tosiaan tarvii jo säädettävät tukivarret, panhardin kiinnityspaikkaa akselilla pitää muuttaa (tai mieluummin järeämpi säädettävä panhardi), takana tarvinnee uuden kiinnikkeen panhardille, jos edessä on vakionopeusnivelellä kardaani niin sekin täytyy suurella todennäköisyydellä vaihtaa (sellaiseen missä on kunnon liuku ja tavallinen ristikko akselinpäässä -> akselin yoke myös menee tällöin vaihtoon), jne. jne...
Mulla on korottamattoman ZJ:n alla 245/75 R16 kumit 7" x 16" 0ET vanteilla (ts. 4" backspacing, orkkiksissa myös ZJ:ssä tietääkseni 5,25" eli nuo levittää ~30mm ulospäin orkkiksiin verrattuna), pysyy lokareiden sisällä ja on paljon paremman näköiset kuin orkkisvanteilla. Ainoa paikka mihin raapii on peruuttaessa ja renkaita jonkin verran kääntäessä sisälokarin etureunaan muutaman sentin alueelta. Sen voi dremelillä tai rälläkällä ottaa huoletta pois, en vain ole jaksanut ![]() Sanoisin että vielä 265/75 R16 renkaat pitäisi mennä aika helpolla, tosin siinä joutunee vähän rajoittamaan sisäänjoustoja ja/tai antamaan lekaa/ rälläköimään jostain. Mutta pystyisi vielä sovittamaan ja ei nekään pitäisi tulla kaarista ulos. Itsellä on vakavassa harkinnassa Kumhon KL71:t kokoa 265/75 R16, ja pari tuumaa korotusta. Toinen olisi sitten esim. BFG M/T KM2 32" x 11.50" x 15". Tossa alla olis huono kuva mun 5.9:stä 245/75 R16 renkailla: |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Oisko tuo ristiriipuntatilanteen lisä 5cm se, joka ei kaikki heti tajua ottaa huomioon. Sehän monesti valkenee vasta sitten todellisessa tilanteessa kun rengas jää jumiin ja vetarit sanoo poks. Tai no, yleensä taidetaan tällöin haukkua vetareita. Toiset väittää Jeepn ZJ:n vetareita heikoksi, mutta itse en ole saanut rikki ainuttakaan vetaria tai ristikkoa vaikka on tullut harjoiteltua. Renkainahan minulla on tosin ollut aiemmin vain pienet 33x13.5x15 LTB:t Lainaus:
Lainaus:
Kiitos. Ensi kesäksi toivottavasti myös taas tyylikkän näköinen myös. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Grandi 5.9L
Miten mahtuu pyörimään 31*10.5 renkaat Gradissa ilman korotusta tai paljonko korotuksia vaatii?
Aikasemmasta päätelleen saa leimaan nuo, mutta vaatiiko muutoskatsastuksen? On taasen rengaskikkailuja menossa ja tollaiset voisi jäädä yli. En tietenkään ole grandin kanssa metsään menossa.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Fordin exploreria maastokelpoisemmaksi? | fomoko | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 21.10.2009 16:48 |
Jeep Cherokeeta hankkimassa? | Tractor | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 22.09.2009 12:51 |
Myyty Jeep Grand Cherokee V8 -94 | SauliS | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 09.04.2009 09:41 |
Miten Jeep Wrangler TJ maastokelpoisemmaksi? :) | derekki | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 22.04.2007 17:57 |
pari Grand Cherokeeta, Bronco ja 4Runner | -MaTTi- | Linkit | 7 | 19.10.2005 21:22 |