![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Li-OnJuu näihän se menee, olen tuossa sen verran itse saanut selville, että nämä vioittuneet akut ovatkin ehjiä kennojen osalta... Siis älkää vielä heittäkö niitä männikköön, koetan ottaa vielä selville, missä se todellinen ongelma piilee, vikahan on siinä piirikortissa, joka antaa tietoa laturille. Tavoite olisi päästä sen piirikortin syövereihin ja muuttaa sieltä tietoja tai ohittaa sen antamat "väärät" tiedot. Töitä tehrään koko ajan ja uskoisin tämänkin ratkeavan jossain vaiheessa. P.S vaikka siinä ei ole kortilla paljon mitään, niin tietoa siinä on aivan käsittämättömän paljon.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#2
|
|||
|
|||
![]()
"No haloo!!! Niitä on sen vuoksi niin paljon, kun jokainen eri ammattiryhmä tarvitsee työhönsä omanlaisensa koneen, jolla työtehtävä suoriutuu nopeasti ja vaivattomasti.
KOTIKÄYTTÖ, HARRASTAJAT, PUOLIAMMATTILAISET, AMMATTILAISET... Sitten tähän ryhmään liitetään eri työtehtävät taikka ammattikunnat" Mites ku olin 8 vuotta konevuokraamossa töis ja koneet mitoitettiin Teidän normien mukaan hieman ylikokoisiksi vuokraajille ja ammattilaiskoneita kuitenki, nii, miks ne teidän huolto-ohjeilla hajos suht usein? Kai piikkauskone kestää piikata? Sillä vaa, ettei ne Makitat, vaikka huoltais ja käyttäis miten, aina oo nii hyviä.. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Konevuoraamo
Minusta konevuokraamo on väärä paikka kertoa miten yleensä koneet kestää ja miten niitä huolletaan, johtuen siitä kun käyttäjiä on monenlaista. Konetta paiskotaan ja tehdään todellakin sellaista työtä, jota ei edes ikinä omalla koneella tehdä.
Kuinka moni konevuokraaja on vieressä seisomassa ja valvomassa, että sitä käytetään oikein. Valitettavasti tänä päivänä työmailla ns. itsekorjaajat, tekevät koneille enemmän vikoja kuin se että ne tulisi kuntoon. Näen melkein joka päivä sellaisia "korjattuja" koneita jotka on todellakin hengenvaarallisia.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#5
|
||||
|
||||
![]() Makita
itse ostin vähän yli vuosi sitten tollasen makita df 330 akkukoneen (10,8v li-ion) Nyt sano 1 vaihde sopimuksensa irti eli vain nopea vaihde toimii... millainen takuu näissä on kun kyseessä on kummiskin aito makita? Kone on muutenkin aika vähän käytetty...
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Makita hyvä ja huono
Itselle ostin vuonna 1990 Makitan sähkötyökalut kun rupesin rak.hommia tekemään omiin nimiin.Käsisirkkeli,jiirisirkkeli,kutterihöylä,kuv iosaha,pieni porakone ja irtoistukalla oleva hakkaava porakone on käytössä vieläkin,mitään korjauksia ei ole tarvinnut tehdä.Pieni rälläkkä ja akkukoneet ei olleet hintansa väärttejä,noissa halpiskoneet kelpaa hyvin.
Nykyisestä Makitan laadusta ei siis ole kokemusta.
__________________
-Muistitko tänään- |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
edit juttua aiheesta: http://murobbs.plaza.fi/elektroniikk...ottaminen.html
__________________
Mouho Motorsport Viimeksi muokannut popo99 : 15.11.2010 21:25 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
kerros makitamies vinkkejä miten nuo li-ion akut saa parhaiten pidettyä hengissä.
ostin viimesyksynä pikku makita satsin.10.8v sillon kun oli tarve ja nyt käyttö on TODELLA satunnaista... |
#10
|
|||
|
|||
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Akun korjausLainaus:
Mutta akkua oli ladattu noin 600 kertaa ja se oli finaalissa. Näyttää olevan niin, että kun käyttää akkua muutaman kerran väärin, se on sen jälkeen entinen. Positiivista on se että ne akut ja koneet parantuu koko ajan mitä enemmän saadaan käyttökokemuksia. Uusia koneita on taas keväällä tulossa.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ja hiii oppia tällekkin topicille....
Onkos tullut tietoa noista Makitan 18 v li-ion akkujen särkeentymisistä??? Itellä alkoi laturi herjaamaan että toinen akku on sökö vai tuliko sille vaan se 600´ latauskerta täyteen. Akussa on vielä virtaakin jäljellä ja 99.98 prosentin varmuudella ei ole laskettu koskaan kokonaan tyhjäksi. Vai onko siellä joku siru joka "särkee" sen akun kun takuu ajasta on kulunut sopivasti aikaa???
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#13
|
||||
|
||||
![]()
sjeeppillä kun on ilmeisesti kokemusta noista akkukoneista, osaatko sanoa mikä särkee noi uudet koneet? Esim. firmaan tuli puoli vuotta sitten nämä koneet http://tuotteet.etra.fi/main.html?no...42&style=view0 ja http://tuotteet.etra.fi/main.html?no...42&style=view0 . Molempia on ollut käytössä aikaisemminkin ja luotto ollut kohillaan, nyt vähän vaan ihmetyttää että molemmat uudet koneet samaan aikaan paskaks eikä vanhoja koneita ole saatu väkisinkään ajamalla loppuun (muuta kuin akut). Voiko tossa helvetin hienossa "iskutehon" säädössä olla se ongelma, vanhoissa rungoissahan sitä ei ole.. Onneks ei oo senttiäkään itellä kiinni mut jaksa sitä johtajan manailuakaan kuunnella kun 500e koneet ei kestä =) Mitä pakkanen tekee noille koneille?
|
#14
|
||||
|
||||
![]() AkkuhuoltoLainaus:
Säilytä akkuja sisätiloissa yli +10 astetta ja varastoi täyteen ladattuna.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Ostin Ebayn kautta Englannista makitan sen 440nm nakumallin pulttimopon kun oli sen verran halvempi että saa melkein pari konetta Suomen hinnalla. Mites takuuhommien kanssa Suomessa? EU -alueella voimassa?
Litiumionit aina täyteen latinkiin kun ei tarvita ja säilytys tosiaan lämpimässä. Yhen laturin tein ite vanhoille akuille mikä hivenen venyttää maksimiarvoja, tuli uusi henki. Aika monimutkainen prosessi näitten lataus yleensäkin. Nicad aikoihin lähes joka laatumerkin akuissa taisi olla sisällä B&D kennot, miten mahtaa nykyään Li-ion aikana olla. Talon ja tallin lämpöeristys + paljon muuta 18V porakoneella tehty eikä vielä osoita minkään sortin hiipumisen merkkejä. Ranteet kovilla kun hirttä kairaa. Mopossa on sen verran voimaa kuin siinä odotinkin olevan, saa paljon enemmän pistää rahaa pöytään että paremman paineilmamopon saa. Tai en kyllä tiedä mitä tuommoinen maksaa Suomessa latureineen kaikkineen, ite en niitä tarvinnut. EDIT: katoin hinnan, oho.. Aika prkleen paljon halvemmalla sain.. Viimeksi muokannut Reisrdok : 01.02.2011 13:34 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
En jaksanut selata koko ketjua tai Makitan kuvastoja läpi, mutta jotain ajatusta pitää silti huudella väliin. Niinkuin aina.
Työmaalle vaihdettiin jonkun ideasta koko akkukonerivistö uusiin. Uudet ovat Makitoja, en nyt muista mallia kun sitä ei ole tullut katsottua. Näissä on se periaatteessa oivallinen keksintö, työvalo. Harmi vaan kun se on aivan väärässä paikassa, omassa Bosch-koneessa se on akun vieressä ja osoittaa yläviistoon istukan luo. Makitassa valo on ylempänä kahvassa ja ainakin mun hommissa valaisu kohteeseen estyy juuri tärkeimmällä hetkellä silloin kun kärkeä sovittaa koloon... juunou... ![]() Konetta on yleensä tuettava molemmilla käsillä ettei karkaa lenskarin kylkeen, jolloin käsi varjostaa ikävästi. Alhaalla oleva valo valaisee paljon paremmin sitä istukan ympäristöä vaikka olisi kuinka tumput käsissä. Toinen mikä noissa Makitoissa närästää, vithumaisen sirisevä käyntiääni kuormitettuna. Jossain vaiheessa rupeaa käymään korvaan jos vaikka ruumassa ajaa toista sataa ruuvia putkeen auki/kiinni. Ulkotilassa asialla ei ole niin merkitystä, jos ei joudu ihan poskessa kiinni ajamaan. Kuulosuojaimet on tietty yksi vaihtoehto, mutta hieman hiljaisempia saisivat koneet olla.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#18
|
|||
|
|||
![]() OikaisuaLainaus:
Sattumalta akkuasioissa eksyin tänne tiedon perässä. Ajattelin oikeiasta ylläolevan, ettei jää muillekkaan epäselväksi. Linkkiä: http://batteryuniversity.com/learn/a...tore_batteries Käytännössä siis Li-Ion akun paras säilytyslämpö on Viileässä, ei pakkasessa vaan ei suinkaan lämpimässäkään. Mitä lämpimämmässä säilytät, sen nopeammin menettää kapasiteettiaan. Paras säilytysvaraus on 40% eli noin 3,75V per kenno. (Täysi 4,20V / kenno). Kehittyneissä harrastelatureissa on erikseen optio varastojännitteelle laskuun / nostoon varaustilasta riippuen. Mitä taas tulee kommenttiin "Lataa aina akku TÄYTEEN", niin siitäkin voidaan olla montaa mieltä. Taas linkki viitteenä: http://batteryuniversity.com/learn/a...ased_batteries Table 2 kertoo, kuinka lataamalla akkua aiemmin, kuin se on tyhjennyt, voidaan mielestäni dramaattisesti pidentää akun syklikestoa. Table 4 taas kertoo, kuinka madaltamalla täyttöä, voidaan niinikään pidentää Li-ion akun kestoa latauskerroissa melkoisesti. Kannattaa myös muistaa, että laturi lataa suhteellisen kauan sitä "viimeistä silausta", eli vaikka 4,10V -> 4,20V. Eli mikäli ei ole pakottavaa tarvetta ja tekee mieli säästellä akkua, ei vanhankansan niksi aina tyhjästä täyteen lataamisesta ole välttämättä se optimivaihtoehto. Eli varastoi viileässä, ei mielellään ihan täynnä. Mitä useammin lataat, sitä kauemmin odennäköisesti kestää ![]() "Ei mulla muuta", kommentit tervetulleita varsinkin jokin meni mielestänne väärin. Editointia vielä sen verran, että myös liian nopea latausnopeus laskee akkujen kestoa. Tämä pätee muihinkin, kuin Li-Ion akkuihin. Akkukemiakohtaisesti suositellaan eri nopeuksia. Karkeasti voidaan sanoa, että Li-Ion akulle suositeltava latausnopeus olisi 0,5C (eli puolet milliampeereina kapasiteetista). Tästä seuraa ei 2h latausaika, vaan pidempi, koska laturin pitää "höllätä" aina loppuvaiheessa virranantoa akun täyttyessä. Liian nopea laturi voi nopeuttaa myös akkujen vaihdontarvetta. Viimeksi muokannut Testissä : 07.09.2012 09:20 |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Miulle vasta opetettiin sama akkujen säilytyksestä, viileässä vaan ei pakkasessa.
![]()
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Kiillotuskone Makita tai vast. | timmy | O/M/V Muut | 3 | 18.02.2010 18:01 |
M: Makita kulmahiomakone | sjeeppi | O/M/V Muut | 2 | 15.02.2008 08:10 |
Power by MAKITA | sjeeppi | Chit-Chat | 18 | 10.04.2007 17:06 |
O: Pajeron omistajan käsikirja (MYÖS KOPIOT) | jkholma | O/M/V Muut | 7 | 02.01.2007 21:54 |
M:31/10,5/15 FEDIMAT(POKKERI KOPIOT) | pallero | O/M/V Renkaat ja vanteet | 10 | 26.10.2006 06:36 |