![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mettärenkaat, varsinkin uusio sellaiset (kuten nuo Insat), täristää joka tapauksessa. Siksi niiden tasapainostusta ei tehdä lyijypainoilla vaan hiekalla. Voit surutta unohtaa ajavasi motarilla 125km/h vauhtia, mikä all-terrain-kumeilla vielä onnistuu. Jos ominpäin mennään metsään, on vinssi ja tunkki ihan "must". Mulla niiden ostokynnys on melko korkealla, kun omia maita ei ole - vielä ![]() Jos ajomaastosi on pääsääntöisesti tiellä tai kangasmetsässä, niin epäilen tarvitsetko korotusta ollenkaan. Vakio XJ menee melkoisesta pöpeliköstä, kunhan renkaissa on pitoa eli kuviota. Omassani on korotusta melkoisesti ja sillä olen mennyt hirveän kolinan säestyksellä paikasta, johon näin jälkikäteen ei olisi ollut asiaa kuin proto-luokan kilpurilla. Alusta kestää uskomattoman paljon käskyä, eikä massiivisia vaurioita tule, ellei autoa kaada. Pakoputki ja puskurit on tietysti kovilla ja skraadeja tulee, mutta eteenpäin mennään! Sun autossa tosin voimansiirron osat (etuvetareiden ristinivelet) on vähän hepposia (kts. kuva kommentista nro #12 tästä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=74541 ), joten rengashalkaisijan ja kaasujalan kanssa kannattaa ottaa iisisti. Kun olet liikkeellä yksin, on parempi kiertää ne pahat paikat kuin särkeä voimansiirto keskelle suota. Sen suhteen tietysti ne lisätuumat on ihan paikallaan.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Tervehdys
Itse ajelen toistaiseksi vakiokorkuisella XJ:llä 225/75/15 all terraineilla ja tuollaisenakin tuntuu Jeeppi etenevän ihan kiitettävästi ainakin näissä oman suvun metsissä joista ei juuri suuria nousuja tai todella veteliä kohtia löydy. Melkoista puskaviidakkoa kylläkin ja vanhoja kantoja joista osa antaa periksi ja osa taas ei. Vakiotukivarrethan näissä on aika heikot, mutta kyllä nekin jotain kestää kun ei tahallaan yritä rikkoa. Juuri eilen roikkui Jeeppi kohtuu pahasti tukivarsien varassa ojan päällä kun pikaisesti värkkäämäni "silta" ei oikein toiminutkaan kun yritin viistosti yli. Etupyörät muljahti isohkon tukin kahta puolta niin että sama tukki kiilasi toisen pyörän etupuolta ja toisen pyörän takapuolta ja auton perse oli korkealla penkalla. No lopulta se lähti kuitenkin ilman vetoapua ylös kun sain sitä aina muutaman sentin kerrallaan eteen ja taakse niin että sain tungettua lisää tavaraa pyörien alle. Vinssiähän mulla ei ole ja maastotunkkikin oli jäänyt matkasta kun ei ollut tarkoituksena kun heittää pikainen rinki metsässä katselemassa kuinka kosteaa siellä on (aika kuivaa oli).
Vahvemmat vetopisteet olen rakennellut omaan Jeeppiini että sen saa ongelmatilanteissa edes jollain laitteella hinailtua metsästä pois ja vararenkaalle rakentelin telineen katolle, että tavaratilaa säilyy vähän muuhunkin tarkoitukseen. Vetopisteiden rakentelun yhteydessä leikkelin myös etulokareiden etureunat ja poistin helman puskurin alta kun tuntuivat saavan aika usein osumaa. Mutta eikös 31:set renkaat tarvitse jo jonkun verran korotusta ja/tai lokareiden silpomista? Mulla on vararenkaana 235/75/15 kasituumasella vanteella (offset -10) ja sitä kun olen testaillun laboratorio-olosuhteissa (eli tallissa) niin tuo rengas vaikuttaa aika maksimikokoiselta vakioalustalle joustojen ääripäissä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Onnittelut! Itellä samaa vuosimallia Chero ollut vuoden verran alla.
- Ite leimautin 3" korotuksen talvella, tilailin Saksanmaalta pakettina, jouset eteen ja taaksen 4x iskarit ja alatukivarret. Kustansi tonninverran, samassa kyllä tuli muutakin tavaraa mutta rahti oli ihan kohtuullinen. Toistaiseksi en ole metsissä rymyillyt mutta kalareissuilla on tullu ajettua huonojakin "teitä". Rankaina on 235/75 15 ja hyvin mahtuu pyörimään. Käsittääkseni tuolla korotuksella menisi 31.10,5 rengastus ilman ongelmia. Korotuksen asensin itse. Aikaa siihen meni kuviteltua enemmän, reilut parityöpäivää. Eniten ongelmia aiheutti takajousen irroittus. Etummaisten pulttien mutteri on hitsattu umpinaiseen koteloon! Sitä kun en tiennyt...Kannattaa kuulemma porata siihen koteloon pari reikää ja käsitellä crc:llä tai vastaavalla hyvissä ajoin ennen kun aloittelee irroitusta. Tuolta omasta vekottimesta juttua: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62378
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on 31 alla. Raapiihan se jonnin verran kun kääntää tiettyyn asentoon
![]() Korotusta pitää saaha ja sitten leimalle 31:sten kanssa. ![]() Eikä nuo tärryytä sen enempää kuin vanahatkaa renkaat maantiellä ![]() Kuvista tuli huonoja mutta kyllä siitä näkkee jo tarpeeksi ![]() ![]() ![]() ![]() Viimeksi muokannut Nozzz : 06.09.2010 20:41 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
t.Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ei auta vääntää niitä ruuveja kun ottaa ennemmin jo nuihin muovi lokarin reunoihin. rupeevät räpättään
![]() Eikä viiti rueta ottaan mistään peltiä poisa, eikä nuitakaan viittis repiä. koittaa pitää sillälailla, että saa äkkiä "vakioksi". ![]() Edit: nii ja hitsasinhan minä näköjään tuosta sen pahimman lahopaikankin umpeen. jos sitä ennen kuunloppua lähtisi hakemaan vikalistan ja 1kk jatkoaikaa ![]() Viimeksi muokannut Nozzz : 06.09.2010 22:15 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on sen verran edistytty, että ImacInnes :ltä tuli korotuspalikkaa, ja olisivat edessä jo muuten paikoillaan, mutta siellähän olikin vänkärin etujousi puolikierrosta poikki. Uudet lähti tilaukseen.. torstaiksi lupailivat mutta saa nähdä
![]() ![]() Kuvia tullee kunhan saan ne uudet etujouset ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Patrollin kulku? | viikinki | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 25.08.2006 12:25 |
Valon kulku?? | ari | Kysy MäIteltä | 9 | 15.06.2003 22:12 |