Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.09.2010, 07:55
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Mettärenkaat, varsinkin uusio sellaiset (kuten nuo Insat), täristää joka tapauksessa. Siksi niiden tasapainostusta ei tehdä lyijypainoilla vaan hiekalla. Voit surutta unohtaa ajavasi motarilla 125km/h vauhtia, mikä all-terrain-kumeilla vielä onnistuu.

Jos ominpäin mennään metsään, on vinssi ja tunkki ihan "must". Mulla niiden ostokynnys on melko korkealla, kun omia maita ei ole - vielä - ja liikkeellä ollaan aina sellasella porukalla, että useammalla se vinssi on. Eikä jokaiseen mutalammikkoon ja kivirinteeseen kannata lähteä uhoamaan, ainakaan heti alussa, eikä varsinkaan ilman apujoukkoja jo tapaturmariskin takia.

Jos ajomaastosi on pääsääntöisesti tiellä tai kangasmetsässä, niin epäilen tarvitsetko korotusta ollenkaan. Vakio XJ menee melkoisesta pöpeliköstä, kunhan renkaissa on pitoa eli kuviota. Omassani on korotusta melkoisesti ja sillä olen mennyt hirveän kolinan säestyksellä paikasta, johon näin jälkikäteen ei olisi ollut asiaa kuin proto-luokan kilpurilla. Alusta kestää uskomattoman paljon käskyä, eikä massiivisia vaurioita tule, ellei autoa kaada. Pakoputki ja puskurit on tietysti kovilla ja skraadeja tulee, mutta eteenpäin mennään! Sun autossa tosin voimansiirron osat (etuvetareiden ristinivelet) on vähän hepposia (kts. kuva kommentista nro #12 tästä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=74541 ), joten rengashalkaisijan ja kaasujalan kanssa kannattaa ottaa iisisti. Kun olet liikkeellä yksin, on parempi kiertää ne pahat paikat kuin särkeä voimansiirto keskelle suota. Sen suhteen tietysti ne lisätuumat on ihan paikallaan.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.09.2010, 08:41
JeepTrainee:n Avatar
JeepTrainee JeepTrainee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 43
Perusasetus

Tervehdys


Itse ajelen toistaiseksi vakiokorkuisella XJ:llä 225/75/15 all terraineilla ja tuollaisenakin tuntuu Jeeppi etenevän ihan kiitettävästi ainakin näissä oman suvun metsissä joista ei juuri suuria nousuja tai todella veteliä kohtia löydy. Melkoista puskaviidakkoa kylläkin ja vanhoja kantoja joista osa antaa periksi ja osa taas ei. Vakiotukivarrethan näissä on aika heikot, mutta kyllä nekin jotain kestää kun ei tahallaan yritä rikkoa. Juuri eilen roikkui Jeeppi kohtuu pahasti tukivarsien varassa ojan päällä kun pikaisesti värkkäämäni "silta" ei oikein toiminutkaan kun yritin viistosti yli. Etupyörät muljahti isohkon tukin kahta puolta niin että sama tukki kiilasi toisen pyörän etupuolta ja toisen pyörän takapuolta ja auton perse oli korkealla penkalla. No lopulta se lähti kuitenkin ilman vetoapua ylös kun sain sitä aina muutaman sentin kerrallaan eteen ja taakse niin että sain tungettua lisää tavaraa pyörien alle. Vinssiähän mulla ei ole ja maastotunkkikin oli jäänyt matkasta kun ei ollut tarkoituksena kun heittää pikainen rinki metsässä katselemassa kuinka kosteaa siellä on (aika kuivaa oli).

Vahvemmat vetopisteet olen rakennellut omaan Jeeppiini että sen saa ongelmatilanteissa edes jollain laitteella hinailtua metsästä pois ja vararenkaalle rakentelin telineen katolle, että tavaratilaa säilyy vähän muuhunkin tarkoitukseen. Vetopisteiden rakentelun yhteydessä leikkelin myös etulokareiden etureunat ja poistin helman puskurin alta kun tuntuivat saavan aika usein osumaa.

Mutta eikös 31:set renkaat tarvitse jo jonkun verran korotusta ja/tai lokareiden silpomista? Mulla on vararenkaana 235/75/15 kasituumasella vanteella (offset -10) ja sitä kun olen testaillun laboratorio-olosuhteissa (eli tallissa) niin tuo rengas vaikuttaa aika maksimikokoiselta vakioalustalle joustojen ääripäissä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.09.2010, 16:53
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Onnittelut! Itellä samaa vuosimallia Chero ollut vuoden verran alla.
- Ite leimautin 3" korotuksen talvella, tilailin Saksanmaalta pakettina, jouset eteen ja taaksen 4x iskarit ja alatukivarret. Kustansi tonninverran, samassa kyllä tuli muutakin tavaraa mutta rahti oli ihan kohtuullinen.

Toistaiseksi en ole metsissä rymyillyt mutta kalareissuilla on tullu ajettua huonojakin "teitä". Rankaina on 235/75 15 ja hyvin mahtuu pyörimään. Käsittääkseni tuolla korotuksella menisi 31.10,5 rengastus ilman ongelmia.

Korotuksen asensin itse. Aikaa siihen meni kuviteltua enemmän, reilut parityöpäivää. Eniten ongelmia aiheutti takajousen irroittus. Etummaisten pulttien mutteri on hitsattu umpinaiseen koteloon! Sitä kun en tiennyt...Kannattaa kuulemma porata siihen koteloon pari reikää ja käsitellä crc:llä tai vastaavalla hyvissä ajoin ennen kun aloittelee irroitusta.

Tuolta omasta vekottimesta juttua:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62378
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.09.2010, 17:23
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Mettärenkaat, varsinkin uusio sellaiset (kuten nuo Insat), täristää joka tapauksessa. Siksi niiden tasapainostusta ei tehdä lyijypainoilla vaan hiekalla. Voit surutta unohtaa ajavasi motarilla 125km/h vauhtia, mikä all-terrain-kumeilla vielä onnistuu.

.
Sillkiperseet, 33" Boggereilla varustetulla XJ:llä pystyy ajamaan 160km/h saakka ihan hyvin Taustapeileistä ei vaan saa enää mitään selvää.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.09.2010, 20:39
Nozzz Nozzz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.10
Sijainti: Siikalatva
Viestit: 107
Perusasetus

Nyt on 31 alla. Raapiihan se jonnin verran kun kääntää tiettyyn asentoon
Korotusta pitää saaha ja sitten leimalle 31:sten kanssa.
Eikä nuo tärryytä sen enempää kuin vanahatkaa renkaat maantiellä hiekka tiellä tosin kahtellee enemmän, mutta mitäs pienistä.

Kuvista tuli huonoja mutta kyllä siitä näkkee jo tarpeeksi



Viimeksi muokannut Nozzz : 06.09.2010 20:41
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.09.2010, 20:46
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nozzz Näytä viesti
Nyt on 31 alla. Raapiihan se jonnin verran kun kääntää tiettyyn asentoon
Korotusta pitää saaha ja sitten leimalle 31:sten kanssa.
Eikä nuo tärryytä sen enempää kuin vanahatkaa renkaat maantiellä hiekka tiellä tosin kahtellee enemmän, mutta mitäs pienistä.

Kuvista tuli huonoja mutta kyllä siitä näkkee jo tarpeeksi


Tuosta on hyvä lähteä. Edessä voit rajotin ruveista säätää jotta ei ota kiinni kumit. Niin katastus miäskin tykkää.
t.Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.09.2010, 20:51
Nozzz Nozzz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.10
Sijainti: Siikalatva
Viestit: 107
Perusasetus

Ei auta vääntää niitä ruuveja kun ottaa ennemmin jo nuihin muovi lokarin reunoihin. rupeevät räpättään
Eikä viiti rueta ottaan mistään peltiä poisa, eikä nuitakaan viittis repiä. koittaa pitää sillälailla, että saa äkkiä "vakioksi".

Edit: nii ja hitsasinhan minä näköjään tuosta sen pahimman lahopaikankin umpeen. jos sitä ennen kuunloppua lähtisi hakemaan vikalistan ja 1kk jatkoaikaa

Viimeksi muokannut Nozzz : 06.09.2010 22:15
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.09.2010, 20:15
Nozzz Nozzz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.10
Sijainti: Siikalatva
Viestit: 107
Perusasetus

Nyt on sen verran edistytty, että ImacInnes :ltä tuli korotuspalikkaa, ja olisivat edessä jo muuten paikoillaan, mutta siellähän olikin vänkärin etujousi puolikierrosta poikki. Uudet lähti tilaukseen.. torstaiksi lupailivat mutta saa nähdä jousen päälle tulevia kumilätysköitäkin kyselin, mutta kuulemma ei ole koko suomessa uusia.. noh täytyy leikellä sopivat jostakin kumista

Kuvia tullee kunhan saan ne uudet etujouset
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.09.2010, 08:07
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nozzz Näytä viesti
jousen päälle tulevia kumilätysköitäkin kyselin, mutta kuulemma ei ole koko suomessa uusia..
Höpö höpö, mulla on hyllyssä niitä ja olen Suomessa, eli noita: http://www.jamant.fi/kumi-xjmjzj-oa1820516-p-3037.html
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Patrollin kulku? viikinki Tekniikka & Jutustelu 4 25.08.2006 12:25
Valon kulku?? ari Kysy MäIteltä 9 15.06.2003 22:12


Sivu luotu: 23:23 (GMT +2).