Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.06.2010, 19:56
kaistapää:n Avatar
kaistapää kaistapää ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.02.09
Sijainti: kontiolahti
Viestit: 488
Perusasetus

olen kerran ratiassa konsttaapelien kanssa keskustellut asiasta kun väittivät että jos kärrin kokonaismassa on vaikka 1500kg niin se katsotaan olevan sitä vaikka olisikin tyhjä ja todellinen paino vaikkapa 300kg.

kyseessä oli semmoinen tilanne kun auto jolla ajoin,oli koukku jolla sai vetää vain 500kg ja perässä vaunu kokonaismassaltaan 750kg tyhjänä.

eli summasummrum: kärrin paino aina otteen mukaan heidän mielestä,oli sitten tyhjä tai täysi.tuomio????

en silloin saanu sakkoja.....

__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä
liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.06.2010, 20:21
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää Näytä viesti
olen kerran ratiassa konsttaapelien kanssa keskustellut asiasta kun väittivät että jos kärrin kokonaismassa on vaikka 1500kg niin se katsotaan olevan sitä vaikka olisikin tyhjä ja todellinen paino vaikkapa 300kg.

kyseessä oli semmoinen tilanne kun auto jolla ajoin,oli koukku jolla sai vetää vain 500kg ja perässä vaunu kokonaismassaltaan 750kg tyhjänä.

eli summasummrum: kärrin paino aina otteen mukaan heidän mielestä,oli sitten tyhjä tai täysi.tuomio????

en silloin saanu sakkoja.....
Jos se kärry on tyhjä niin eikös se paino näy sieltä otteesta?(tyhjän kärrin kokonaispaino sillä hetkellä)

Noissa nyky autoissa on niin montaa eri vetopainoa alkaen jostain 300 kilosta sinne 750 kiloon.Näin ollen on sula mahdottomuus etsiä kulloiseenkin autoon juuri sopivalla kokonaispainolla oleva kärri.(Esim Saab9-3og 2.0t:llä on 705kg huom. lainattu saab foorumilta)

Ja sitten se lakiteksti:

32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa

Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.06.2010, 20:56
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Ensimmäinen asetus käsittelee nimensä mukaisesti ajoneuvoliikennettä tiellä. Toinen asetus käsittelee ajo-oikeutta. Ja asetuksissa puhutaan eri massoista, siitä johtuu sekavuus..

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

2 § (11.7.1997/670)
Määritelmiä

3. Kytkentämassalla tarkoitetaan suurinta kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista kokonaismassaa. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kytkentämassaan ei kuitenkaan lueta vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa.

32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa

Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
jne..


Ajokorttiasetus

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845

5 § (5.1.1996/2)
Ajokorttiluokat

B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;

E-luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin;

Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa.
__________________
Harbor Cruisers

Viimeksi muokannut baxxter : 08.06.2010 21:07
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.06.2010, 04:47
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Siis tuo peräkärrynvetohan on juuri niin yksinkertaista kun voi olla.
Siitä saa simppelimpää ainoastaan kieltämällä se kokonaan ilman pikku e :tä ja siten että ruotsin tapaan kaikissa kevytkärreissä pitää olla jarrut.(tai jos ei ole niin olikohan se nopeus ruåttissa 40 km/h)

Silloin olisi aina selvää kuinka paljon juuri minä saan milläkin autolla hinata koska kortin saadaksesi olen joutunut asiaa opiskelemaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.08.2010, 11:02
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Jatketaampas hyvää topiccia

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ko...asp?id=2234377
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.08.2010, 20:52
snööri snööri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.10.04
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 232
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Huomatkaa miten kuorma on kiinnitettyasianmukaisesti!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.08.2010, 10:19
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

turha se on vehkeitä seisottaa ja vajailla kuormilla ajella niin paljonku koukku/kytkin kestää ja kyytiin sopii tai kunnes kantti loppuu
no eikai rajansa kaikella mutta sais nyt jotain maalaisjärkee käyttää jos tyhjänkärrin kans tulee sakot...

http://www.youtube.com/watch?v=BKgTk9QmiD4
http://www.youtube.com/watch?v=__Wqb...eature=related
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.12.2010, 23:43
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa



Ostin nelikko hiacen ja siinä suurin jarrullisen kärrin kokonaismassa 1400 kg. Roikkuu siis ilmeisesti kohdasta a)Mahtaisiko tuota saada jollain konstilla suureennettua? Vahvempi koukku?
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.12.2010, 09:52
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa



Ostin nelikko hiacen ja siinä suurin jarrullisen kärrin kokonaismassa 1400 kg. Roikkuu siis ilmeisesti kohdasta a)Mahtaisiko tuota saada jollain konstilla suureennettua? Vahvempi koukku?
Hiacee on saanut 1400, 2000 ja 3500kg koukuilla. Pitäs nelivetosessa olla aina toi min. 2000kg koukku. (3500kg vanhemmissa kuin -89).
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.12.2010, 21:25
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Stade Näytä viesti
Hiacee on saanut 1400, 2000 ja 3500kg koukuilla. Pitäs nelivetosessa olla aina toi min. 2000kg koukku. (3500kg vanhemmissa kuin -89).
Joo, siis -90 malli on kyseessä. Eli ainakin 2000 koukun tuohon saisi.. täytynee piipahtaa paikallisella konttuurilla huomenna kyselemässä tyhmiä.
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.12.2010, 21:50
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Googletettua.


Tollattis löytyi asian tiimoilta.
http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
t. ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.12.2010, 21:55
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Tollattis löytyi asian tiimoilta.
http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
t. ismo Ämmä
Löytyy jo 6postausta ylempää tuo linkki.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.12.2010, 23:35
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
Joo, siis -90 malli on kyseessä. Eli ainakin 2000 koukun tuohon saisi.. täytynee piipahtaa paikallisella konttuurilla huomenna kyselemässä tyhmiä.
Koukkuja varmaan saa, mutta teknisesti sallittua kärryn massaa ei. Ennen vanhaan on saanut ristiinkytkettyä noilla koukkumassoilla 2000 kg, mut ei enää. Varmastikin saman 1400 kg saat konttoriltakin vastaukseksi.

Onpa vaikee eräillä (Rekisteröimätön) tajuta tuo pikku-een raja... luettua pitäisi pystyä ymmärtämään. Lakitekstikin oli jo linkitetty aiemmin eli tämä:
Lainaus:
B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.12.2010, 12:49
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Koukkuja varmaan saa, mutta teknisesti sallittua kärryn massaa ei. Ennen vanhaan on saanut ristiinkytkettyä noilla koukkumassoilla 2000 kg, mut ei enää. Varmastikin saman 1400 kg saat konttoriltakin vastaukseksi.

Mahdollista on myös että Hiaceesi on laitettu joskus 1400kg koukku, joka siis rajottavana tekijänä rekisteriotteen vetokykykohdassa. Joten koukku missä tyyppikilpi 2000kg vois nostaa sen. Toinen vaihtoehto on tuo -MaTTi.n.

Ennenvanhaan ristiinkytkettynä Hiaceen on saanu 1,5x kokonaismassa eli maksimit (3500kg)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinssi hirven vedon apuna jahtihommissa? Terraario Tekniikka & Jutustelu 8 22.08.2010 09:36
Myydään Explorer -95 -99 4- vedon askelmoottori Timppis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.11.2008 20:56
Laillisuus La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 7 06.11.2008 11:59
Omavalmistevalojen laillisuus??? veejii Tekniikka & Jutustelu 3 27.06.2005 20:28
Wranglerin 4 vedon kytkentä EPO Tekniikka & Jutustelu 5 21.01.2005 15:09


Sivu luotu: 12:00 (GMT +2).