![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() olen kerran ratiassa konsttaapelien kanssa keskustellut asiasta kun väittivät että jos kärrin kokonaismassa on vaikka 1500kg niin se katsotaan olevan sitä vaikka olisikin tyhjä ja todellinen paino vaikkapa 300kg. kyseessä oli semmoinen tilanne kun auto jolla ajoin,oli koukku jolla sai vetää vain 500kg ja perässä vaunu kokonaismassaltaan 750kg tyhjänä. eli summasummrum: kärrin paino aina otteen mukaan heidän mielestä,oli sitten tyhjä tai täysi.tuomio???? en silloin saanu sakkoja.....
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Noissa nyky autoissa on niin montaa eri vetopainoa alkaen jostain 300 kilosta sinne 750 kiloon.Näin ollen on sula mahdottomuus etsiä kulloiseenkin autoon juuri sopivalla kokonaispainolla oleva kärri.(Esim Saab9-3og 2.0t:llä on 705kg huom. lainattu saab foorumilta) Ja sitten se lakiteksti: 32 a § (25.9.2003/821) Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista: a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa; b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta; c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia; d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia; e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa; |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ensimmäinen asetus käsittelee nimensä mukaisesti ajoneuvoliikennettä tiellä. Toinen asetus käsittelee ajo-oikeutta. Ja asetuksissa puhutaan eri massoista, siitä johtuu sekavuus..
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257 2 § (11.7.1997/670) Määritelmiä 3. Kytkentämassalla tarkoitetaan suurinta kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista kokonaismassaa. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kytkentämassaan ei kuitenkaan lueta vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa. 32 a § (25.9.2003/821) Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista: a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa; jne.. Ajokorttiasetus http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845 5 § (5.1.1996/2) Ajokorttiluokat B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa; E-luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin; Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa.
__________________
Harbor Cruisers Viimeksi muokannut baxxter : 08.06.2010 21:07 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Siis tuo peräkärrynvetohan on juuri niin yksinkertaista kun voi olla.
Siitä saa simppelimpää ainoastaan kieltämällä se kokonaan ilman pikku e :tä ja siten että ruotsin tapaan kaikissa kevytkärreissä pitää olla jarrut.(tai jos ei ole niin olikohan se nopeus ruåttissa 40 km/h) Silloin olisi aina selvää kuinka paljon juuri minä saan milläkin autolla hinata koska kortin saadaksesi olen joutunut asiaa opiskelemaan. |
#5
|
||||
|
||||
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
turha se on vehkeitä seisottaa ja vajailla kuormilla ajella niin paljonku koukku/kytkin kestää ja kyytiin sopii tai kunnes kantti loppuu
![]() no eikai rajansa kaikella mutta sais nyt jotain maalaisjärkee käyttää jos tyhjänkärrin kans tulee sakot... http://www.youtube.com/watch?v=BKgTk9QmiD4 http://www.youtube.com/watch?v=__Wqb...eature=related |
#8
|
||||
|
||||
![]()
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta; c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia; d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia; e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa Ostin nelikko hiacen ja siinä suurin jarrullisen kärrin kokonaismassa 1400 kg. Roikkuu siis ilmeisesti kohdasta a)Mahtaisiko tuota saada jollain konstilla suureennettua? Vahvempi koukku?
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Joo, siis -90 malli on kyseessä. Eli ainakin 2000 koukun tuohon saisi.. täytynee piipahtaa paikallisella konttuurilla huomenna kyselemässä tyhmiä.
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#11
|
||||
|
||||
![]() Googletettua.
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Onpa vaikee eräillä (Rekisteröimätön) tajuta tuo pikku-een raja... luettua pitäisi pystyä ymmärtämään. Lakitekstikin oli jo linkitetty aiemmin eli tämä: Lainaus:
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mahdollista on myös että Hiaceesi on laitettu joskus 1400kg koukku, joka siis rajottavana tekijänä rekisteriotteen vetokykykohdassa. Joten koukku missä tyyppikilpi 2000kg vois nostaa sen. Toinen vaihtoehto on tuo -MaTTi.n. Ennenvanhaan ristiinkytkettynä Hiaceen on saanu 1,5x kokonaismassa eli maksimit (3500kg) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinssi hirven vedon apuna jahtihommissa? | Terraario | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 22.08.2010 09:36 |
Myydään Explorer -95 -99 4- vedon askelmoottori | Timppis | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.11.2008 20:56 |
Laillisuus | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 06.11.2008 11:59 |
Omavalmistevalojen laillisuus??? | veejii | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 27.06.2005 20:28 |
Wranglerin 4 vedon kytkentä | EPO | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.01.2005 15:09 |