![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Muistini mukaan nopeusrajoitin on kuorma-autoissa oltava vm.-87 eteenpäin, kevytkuorma-autoissa 10/2001 ja sen jälkeen rekisteröidyissä... Piirturin käyttösäännöt muuttui muistaakseni vuoden alusta niin, että kaikissa kokonaismassaltaan 12000kg ja yli olevissa kuorma-autoissa on käytettävä piirturia oli ajo mitä tahansa...
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Eikä katsastusmiestä kiinnosta se piirturitodistus.Mutta poliisi on siitä hyvinkin kiinnostunut, jos pysäyttävät.
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Alavuudella jouduin LP:n ratsiaan ajokkina Ateco 815 7,5 tn + kärry 2,5 tn pituus 8 m. Oli kaksi poliisiautoa siviili Audi farkku ja Maija. Oli kuulemma kiinnostavan näköinen yhdistelmä. Meillä kaikilla tuntui olevan runsaasti aikaa käytössä, koska käytimme yhteiseen harrastukseen tunnin aikaa sunnuntai-iltana. Tarkastettiin kaikki mitä voi keksiä, paitsi ei puhallettu.
Kävimme pitkää vääntöä piirturista, ilmeisesti hävisin. Piirturi oltava käytössä aina kun on yli 50 km päässä kotoa, kuulostaa oudolta. Piirturi oltava leimattu. Ajon tarkoituksella ja tavaroilla ei ole mitään merkitystä. Lopputulos oli "Me tästä jatkammekin matkaa". |
|
#4
|
||||
|
||||
kuorma auto siirtokilvillä
viime syksynä kävin konttuurillä kyselee siirtokilpiä renault kuorma autoon
et pitäs hakee traktori sillä.niin onnistui kunhan kuljetettava tavara on omaa. 35 e 2päivää. entiedä onnistuuko tän vuoden puolella. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
tuo oliskin mielenkiintoinen juttu jos kuorkkia vois ajella tarvittaessa kuorman kanssa siirtokilvillä... |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Minun käsitykseni on juuri se että kyydissä ei saa olla mitään. |
|
#7
|
||||
|
||||
siirto lupa
en ole vielä päässyt tiilenpäitalaskemaan, eikä pamppua tullut.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Itse paininut tämän asian kanssa. Töistä saa VL kuorkin lainaksi kun pyytää mutta patu kun valmistuu niin veikkaan että tulee käytyä useammin ajelemassa = saisi alvariinsa olla autoa lainaamassa = ei hyvä. Tiedossa olisi yksi 4.5 tn tai 5.5tn pikku lt. Lava pois ja ritilä tilalle. Saisikohan akselinväliä pidentää? Näitähän on tehtaalta lähtenyt eri mittasinakin. Miksi ei ostaisi valmista? Tämä yksilö olisi liki ilmainen ja saisi sellaisen kun tulee. Lava nyt 3.5m ja patu puskurista puskuriin reilu 4m. Eli menisi ehkä vaan pitkällä peränylityksellä.. mietityttää vaan että onko liian rimpula korkean maasturin kuskaamiseen. Unelmahan olisi bussi lyhennetyllä "hytillä" ja 5m ritilällä mutta ehkä ei tähän saumaan.
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68855
Siitä vanha hyvin koulutettu iveco, kantavuutta 1600kg, b-kortti riittää, oli mulla joskus vuosia sitten, itse kuljetin sillä lyhkästä avo G-mersua. Kaveri lainasi sitä Hki-Joensuu-Hki reissulle, lavalla kulki Lj, jaksoi ylämäkeenkin kiivetä. Nykyään itsellä käytössä pitkähyttinen chevy pickup, 6,2l jossa reilusti alle 150hv ja traileri kulkee ihan tyydyttävästi perässä, kulutus jotain 14-15l/100km, vaihtovaatteet ja työkalut, vararenkaat ym. mahtuu vetoautoon. Toisena kuljetusvälineenä on dyna, mutta mieluummin kuljetan chevyllä ja trailerilla, on huomattavasti mukavampaa matkustamista kuin noilla kuorma/paketti-autoilla. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Trailerilla minäkin olen kalustoa kuskaillut, vetoautona on ollut range, bensaa on mennyt tyypillisesti 22-25 sataselle kun perässä on tosi iso kärry ja siinä 2½ tonnia korkeaa autoa, kärryn kokonaispaino varmaan lähempänä kolmea ja puolta kuin kolmea tonnia.
Meneehän se, kovin ahtaisiin paikkoihin ei vaan kannata alella. Hommasin sitten puolivahingossa syksyllä pikku-volvon, FL408, kokonaispiano 7500kg ja kantavuutta reilu kolme tonnia. Menee kivasti C1E kortin kanssa, perään saa trailerin jos haluaa, ja kun vetoauton omapaino on reilu neljä tonnia niin ei ole kärryn painojenkaan kanssa ongelmaa, kolmen ja puolen tonnin kärry menee kevyesti. Sitä en tiedä miten loistokkaasti tuollainen laiskimus jaksaa kahta autoa viedä, suska lavalla ei vaikuta kulkuun juuri mitenkään. Tyhjänä 14 sataselle ja suskan kanssa 16. Rekisteriotteen mukaan 3.6l suora kutonen, tehoa tais olla 90 heppaa tai kilowattia. Kulkee tyhjänä (ja suskan kanssa) aika kevyesti kiekkamittarin punarajalle, vauhtia satanen tai satakymmenen (en muista). Kiihtyis vielä jotain tahtia (=hitaasti) edelleen, ei vaan ole tarvinnut kokeilla enempää. Lava on 210 leveä (sisämitta), eli laidat joutuu ottaan pois kun ajelee rangen sinne. Lavalla oli muistaakseni 4 metriä pituutta. Akseliväli on aika pitkä, ihan niinkuin tässä olis joskus ollut pidempi lava tai koppi päällä. Kuvakulma korostaa koppia turhan paljon, on siinä oikesti se lavakin.
Viimeksi muokannut Paavo : 01.05.2010 17:58 |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Tuommosella voortilla kulkee kalusto:
2400 kantavuutta, 110 heppaa, samalla tavalla hyytyy mäkeen oli kyydissä sitten hoojii tai beejii, tyhjänä ehkä vähän paremmin kulkee. 128€ oli viime torstaina paikallisella asemalla katsastus+pakokaasutesti, liikennekäytöstäpoistossa kun ei ole ajoa niin ei niistä vakuutuksista ja veroista niin kauheita kerry. En mä kyllä ilman nosturia tuollasta kuorkkia ostais, on sen verran näppäräksi kapistukseksi osoittautunut. Ja tuollaseen voorttiin ei taida kovin helposti mitään osia löytyä(ainakaan uutta), mut tehdään tuosta peräkärryt jos räjähtää käsiin
|
|
#12
|
||||
|
||||
|
Tommonen matkailuauton ja trailerin yhistelmä. Aika keviän tuntosesti tullee peräsä mitä oon jopa pikkusen kerenny kokkeileen. Soppii tarvittaisa 8 vänkäriä mukkaan tai muutamasa minnuutisa kaikki takapenkit pois. Koukku ja kärryn kokonaispaino 2.7t ja auto 3 tai 3.2t.
|
|
#13
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Onko tuo rekisteröity kuorkiksi vai mikä tuo 3-3.2t on? Miten matkailuauton vetopainot muodostuu? Ollut vain sellainen kuva että pakettiauton pohjalta olevissa autoissa max. vetopainot olisi n.2500kg merkistä riippumatta valmistajan asettamia kiloja,olenko väärässä? |
|
#14
|
|||
|
|||
|
Ettei vaan olis T5 linja-auto?.
|
|
#15
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Mut tuossa tapauksessa jos vetokyky on 2500kg niin aika hilkulle menee onko tuo oikeasti laiton yhdistelmä. Kärry kuitenkin painaa todennäköisesti 750kg? Joten Offipeli saisi painaa 1750kg. Villi veikkaus että se painaa enemmän Toisaalta näyttäis että sitä on vähän riisuttu, mut kaippa tuo jo vakiokuntoisena painaa lähemmäs 1700kg? Mutta aika samahan tuo nykyään on. Ketään ei voisi vähempää kiinnostaa mitä vetää. Kunhan yhdistelmä vaan näyttää lailliselta ja se on sidottu kunnolla. Ainakaan meikäläistä ei ole koskaan pysäytetty ja katsottu mitä menopelillä saa vetää. Tolppakaan ei mittaile tuollaisia ja paljon muita poliiseja tuolla liikenteessä ei näy.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Järkevin tapa Hiluxin etukardaanin kunnostamiseen? | Morjenz | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 23.01.2009 09:03 |
| Järkevin tapa korottaa patukkaa | knockout | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 28.04.2008 19:36 |
| Oikea tapa laskea mäki | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 31.03.2005 16:13 |
| Mikä paras tapa hakee korkoo(ei pankista) | mikkot | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 22.03.2005 16:45 |
| Itsemurhista paras tapa... | MiCA | Health | 0 | 21.10.2002 01:39 |