![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() No niin, viitaten 1. postaukseeni, nyt on sitten vaihdettu tuosta pikkukruiserista oikeankin puolen laakeri ja vonkuna on lopulta poistunut. Vähän yllättää, että 4 v 8 kk ikäisestä Landcruiserista, jolla on ajetu 130 000 km, menee molempien etupyörien laakerit samanaikaisesti. Maahantuojalta kysyttiin, mutta eivät tunnusta tekoviaksi.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Kuluvia osia ne laakerit on!
Ei tuo ole mikään valmistusvika jos vanhasta autosta menee pyörän laakereita noilla kilometreillä.
Toisissa merkeissä menee pyöränlaakereita jo alle 30tkm ajetuissa uuden karheissa peleissä, ja harvassa henkilöautossakaan etupyörän laakereilla yli 100tkm ajetaan. Autoa joutuu korjaamaan ja huoltamaan vaikka nyt olisi kuinka hieno ja kallis ja toyota jne.. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() hmmm
vastaavan painoisissa ns fullsize jenkeissä etupyörien laakerit kestivät vain 200tkm mutta nehän ovatkin antiikkia nykyään kun valmistuskin loppui 1992 paikkeilla
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Ja OT:näettä meilllä meni vanhasta vm 64` sammutusauto Ford F 600:sta samalla viikolla vuonna 98 yai 99 kaikki jarrusylinterien kumit,eli joka pyörä rupesi laskemaan läpi. Samoihin aikoihin meni etuperästä laakerit joten laite ei ihan kestänyt 35 :ttä vuotta. ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä niiden laakereiden pitäisi pidempään kestää. Riippuen tietysti millä käytöllä on ollut.
Varmaan poislukien vanit, mihin vaihetaan kakki nivelet ja laakerit vuosittain |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mihkäs jenkki vaniin Pete on niveliä vaihdellu? Chevyssä kestää neljäkin sataatuhatta pallonivelet.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Oisko ollu -91 starcraft mihin ne vaihdettiin vuosittain enenkuin auton omistaja antoi luvan laittaa tarvikeosat. Ne sitten kestikin muistaakseni kuusi vuotta.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kuulalaakeri on oikeassa paikassa silloin kun se on esim.laturissa jossa akseliin ja sitäkautta laakeriin ei kohdistu päittäisiä voimia. Takapyörässä nuo kuulalaakerit vielä jotenkin menettelee,mut ei ne etupyörissä tahdo kestää,just tuosta sivuttaisesta kuormituksesta johtuen. Lienee vaan halvempi valmistaa ja helpompi/nopeempi tehtaalla asentaa tommonen kasettilaakeri,verrattuna noihin perinteisiin kartiorullalaakereihin.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Onko oikein kokemusta asiasta vaiko ns. varmaa tietoa?
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ja se Wanhan ajan termi"ensi asennus laatu" tarkoittaa nykyään ihan jotain muuta kuin vielä 80`luvulla.
Eli omaan berttaan vaihdoin kardaani ristikot ihan varoiksi kun olivat jo 28 v vanhat mutta ehjät,no GMB:n tarvike ristikko kesti edessä vuoden. Ja kaikki etupään pallonivelet on eli tarkoittaa enää raidetangon päitä ovat orkkikset.(johtuen tehostin swapista),verraten siihen että uusiin autoihin niitä vaihetaan vuosittain. Ja edelleen OT: joku jenkkikin on tullut omistettua tosin 65` ja 81`vuotisia niin turha niitä on moittia.Kaikilla on ajettu työmatkat pakkasista välittämättä,ja samat viat niissä on ollu kuin muissakin ,ja yllättävän vähän niitäkin. Eniten ongelmia kaiketi noissa jenkeissä aiheuttaa se että niitä niitä ostelee semmoinen väki vain sillä perusteella että on hienoa ajaa jenkillä,jolla ei ole autoilun kanssa mitään tekemistä.Eikä niitä juurikaan yleisesti käytetä missään huolloissa,saati monesti osata huoltaa itse. Ja tosin faktaa on se että laatu niissä on hieman jotain muuta kuin itä(japsi)autoissa eli aika paljon heikompaa. Sitten semmoinen väki joka on tottunut jenkkien kanssa touhuamaan pärjää niillä läpi vuosien kesät,talvet ilman merkki huoltojen apuja. Ite ajoin joskus sekä 65´CHEVY 2:sella että 65`parisiennella kesät talvet duuniin ilman ongelmia. Ja jotain uutena ostettua 86`toyotaa joka menee viimeiset 200 tuhatta ilman isompia remppoja(koska niissä ei ole mitään särkyvää),ei voi verrata johonkin elämän ehtoo puolella olevaan harmaatuonti jenkkiin joka on kaikilla varusteilla,ja johon on kaikki huollot jätetty uudesta asti tekemättä. Pahoitteluni avautumisesta... |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
vahvistan tän, 30 - 40 tkm tkm välein menee XC 70 takap laakeri, onneks kohtuuhintanen SKF (100 euroa) ja tunnissa vaihdettu
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itselläkin tiedossa kyllä, että heikkoja ovat. Mutta kestävät yleensä 60-90tkm kuitenkin. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli uusi v50 mihin vaihdettiin etupyörän laakerit juurikin enintään 30 tkm välein.
Useammin tais olla 20 tonnia vaihtoväli. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Sama täällä, omassa XC70 vm-05 meni vasen takapyörän laakeri 54tkm kohdalla vaihtoon.
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Ja sit volvoa mainostetaan premium autona...
Tais kiinan laatuvaatimukset tulla voimaan jo ennen kuin edes firma myytiin riisin pyhään maahan. nykyauto ja laakerivaihtoa 35-40tkm välein ja kaikki vaan nyökyttelee päätään.... Ei prkl... taas yksi hyvä syy olla ostamatta uutta autoa. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Vaihtelee
tässä ny joitain muistellakseni: hiluks yli400 tuhatta eikä vieläkää klappaa ja 35"renkailla viimeset 100 tuhatta. Sit transit 300,60-70th välein,Audi quattro -99 200tuhatta,200-700 sarjan volvoissa puolisen miljoonaa ja 124 mersuissa 350-500 th, jne..mut kokonaisuutena kaikis uusis autois on painoo enemmän ku vanhois ja alustan osis säästetään ja kestävyyden kustannuksella. Ikävä kyllä vähä joka merkki sortuu tähän.
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Toyota Fortuner 2007
125 000 km ja takapyorien laakerit vaihtoon. Toinen alkoi rohista ihan oikeasti ja oli aika kuivanoloinen kestovoitelematon rullalaakeri ja aika isokokoinen. Ihmetyttaa nopea kuluminen kun ei ole edes vetokoukkua rasitteena. Auto on kyllakin saanut nauhakenkaa ja sandaalia ihan oikeasti. |