Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.04.2010, 16:23
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssillanp Näytä viesti
Hep,

Aken sivulla puhutaan kokonaismassasta, samoin finlexistä bongattuna ajokorttiasetuksessa, joten noista päättelisin että nimenomaan kokonaismassa ratkaisee, eikä siis saa tyhjänäkään vetää...

---------clip http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_t...rttiluokat.htm ----------

ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ B-LUOKAN AJOKORTTI:
  1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
  2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
    · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
    · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
  1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
  2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.



---------end clip ----------------------




Sam
Huom. tässä puhutaan juurikin korttiluokista, Jäsen sutsu kertoi asian täysin oikein. Kokonaismassat määrää kortin tarpeen, todelliset massat vetoauton kyvyn mukaan. Tästä asiasta väännetään niin paljon väärää tietoa foorumeilla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.04.2010, 17:03
ssillanp:n Avatar
ssillanp ssillanp ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 16.02.10
Sijainti: Vantaa
Viestit: 10
Perusasetus

Ja prskule nin. Seison korjattuna :-)

Eli luin Jappen alkuperäisen kysymyksen huonosti, tai ymmärryspuolessa on vikaa, mutta asiahan lienee juuri siten kuin herrat Stade ja Sutsu edellä esittivät. Pahoittelen sisälukutaidottomuuttani.

Sam
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.06.2010, 11:43
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tyytyväisyys kärrylakiin?


Enpäs viitsinyt aiheesta aloittaa uutta threadia joten heitän täällä semmoisen kevyen kysymyksen ilmoille kuin että, ollaanko sitä tyytyväisiä Suomessa oleviin peräkärry tai niiden vetoon liittyviin lakipykäliin?
Kun lähes jokaisella autoilu sivustolla on aiheeseen liittyvää keskustelua, lähinnä muodossa saanko vetää jne, jotenki tuntuu että jotain vikaa laissa on koska siitä niin paljon vääntöä löytyy foorumeilta, sekä tuntuu että läheskään kaikki poliisitkaan eivät ole perillä näistä asioista.

Toki tämä on niille helppoa joilla löytyy kortista c1e tai ISO EEE, sekä todella iso auto tai auto joka mahdollistaa ison kärryn vedon, esim helpottaisko se ollenkaan jos ei tuijotettaisi niitä lukuja mitä papereissä seisoo vaan että mentäs niiden todellisten painojen mukaan?

Esim tilanne nyt: henkilöauton jonka suurin sallittu peräkärryn kokonaismassa 1700kg, niin tuon auton perään ei saa laittaa edes tyhjänä 1750 kilon kokonaismassan kärryä jonka oma paino olisi vaikka 500kg.

Olisiko parempi jos tilanteessa mentäisiin todellisten painojen mukaan, eli voisit laittaa tuon kärryn perään jos sen todellinen paino ei ylitä auton papereissa lukevaa 1700kiloa? Mitkä tässä olisi niitä negatiivisiä puolia?



Ajan tällä keskustelun avauksella sitä takaa että aina autofoorumeilla purnataan joko autorakentelun hankaluutta suomessa tai näitä kärryjuttuja, mutta eteneekö asiat? Jos niissä olisi viilausta niin voisiko niistä kertoa tuonne "ylemmäs" eli päättäjille?
Varmaan täällä offipuolellakin on asioita jotka rajoittaa rakentelua, vaikka siitä ei olisi mitään vaaraa liikenneturvallisuudelle?

T:Ämpee
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.06.2010, 18:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Hmm, melkein 300 kertaa tämä topicci katsastettu sen jälkeen kun yllä olevan viestin lähetin mutta yhtään vastausta ei ole tullut, no kaippa asiat sitte on kärrypuolella ja auto rakentelussa ihan hyvällä mallilla.
Sorry, my mistake.

T:ämpee
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.06.2010, 18:32
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

No todellisten painojen mukaanhan se meneekin kaikessa muussa paitsi ajokorttiluokan määrittelyssä.

Pikku-E kortissa saat vetää esimerkiksi valitsemaasi yhdistelmää,edellyttäen että perävaunun todellinen massa ei ylitä vetoauton maksimipainoja.Joten mikä on ongelma?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.06.2010, 18:37
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Ongelmia sekin aiheuttaisi jos laki menisi todellisten kilojen mukaan, koska perus kansalainen on aika surkea arvioimaan todellisia massoja ja vaakoja ei löydä joka autotallista.. Monesti näkee kevyt perävaunun päällä kolme mottia halkoja jne.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.06.2010, 19:56
kaistapää:n Avatar
kaistapää kaistapää ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.02.09
Sijainti: kontiolahti
Viestit: 488
Perusasetus

olen kerran ratiassa konsttaapelien kanssa keskustellut asiasta kun väittivät että jos kärrin kokonaismassa on vaikka 1500kg niin se katsotaan olevan sitä vaikka olisikin tyhjä ja todellinen paino vaikkapa 300kg.

kyseessä oli semmoinen tilanne kun auto jolla ajoin,oli koukku jolla sai vetää vain 500kg ja perässä vaunu kokonaismassaltaan 750kg tyhjänä.

eli summasummrum: kärrin paino aina otteen mukaan heidän mielestä,oli sitten tyhjä tai täysi.tuomio????

en silloin saanu sakkoja.....
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä
liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.06.2010, 20:21
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää Näytä viesti
olen kerran ratiassa konsttaapelien kanssa keskustellut asiasta kun väittivät että jos kärrin kokonaismassa on vaikka 1500kg niin se katsotaan olevan sitä vaikka olisikin tyhjä ja todellinen paino vaikkapa 300kg.

kyseessä oli semmoinen tilanne kun auto jolla ajoin,oli koukku jolla sai vetää vain 500kg ja perässä vaunu kokonaismassaltaan 750kg tyhjänä.

eli summasummrum: kärrin paino aina otteen mukaan heidän mielestä,oli sitten tyhjä tai täysi.tuomio????

en silloin saanu sakkoja.....
Jos se kärry on tyhjä niin eikös se paino näy sieltä otteesta?(tyhjän kärrin kokonaispaino sillä hetkellä)

Noissa nyky autoissa on niin montaa eri vetopainoa alkaen jostain 300 kilosta sinne 750 kiloon.Näin ollen on sula mahdottomuus etsiä kulloiseenkin autoon juuri sopivalla kokonaispainolla oleva kärri.(Esim Saab9-3og 2.0t:llä on 705kg huom. lainattu saab foorumilta)

Ja sitten se lakiteksti:

32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa

Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinssi hirven vedon apuna jahtihommissa? Terraario Tekniikka & Jutustelu 8 22.08.2010 09:36
Myydään Explorer -95 -99 4- vedon askelmoottori Timppis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.11.2008 20:56
Laillisuus La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 7 06.11.2008 11:59
Omavalmistevalojen laillisuus??? veejii Tekniikka & Jutustelu 3 27.06.2005 20:28
Wranglerin 4 vedon kytkentä EPO Tekniikka & Jutustelu 5 21.01.2005 15:09


Sivu luotu: 13:15 (GMT +2).