Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.03.2010, 12:05
Nippan:n Avatar
Nippan Nippan ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Savonranta, Finland
Viestit: 661
Perusasetus

Noniin ja anteeksi kauhiasti mutta pitää vähäsen varastaa topikkia, vaikkei patrulliin liitykkään mutta king crappiin eli nissaniin kuitenkin!

Eli tuossa omassa alkaa oikean puolen AMV:n manuaalinen napalukko kahisemaan kun ajetaan napikset päällä mutta takavedolla!! Mishä mahtas vika olla?? Kertaalleen otettu napikset irti ja sillon oli just tämä oikeenpuolimmainen (eli apparin puoli) napalukko pulteistaan löysällä, kurkistus sisään, ei metallihilettä, pikkasen moottrolli öljyä 10-40W sisuksiin, huljuttelua ja takas kiinne molemmat.

Nyt taas kahisee, siitä jännä että antaa kuitenkin ajella pitkähkön huikosen ennenku alkaa kahisemaan, kylillä ajelusta ei vielä mutta kun esm. tästä lähtee ajelemaan kerimäelle ni alkaa vienosti kahajamaan!
Eli pitäskö nyt ruveta kurkistelemaan tuota laakerin kuntoa? Välystäkään ei ole nimeksikään pyöränlaakereissa

Ja kun kuitenkii nämä velhot täällä palstalla on kovasti väittäneet ettei talvella ole haittaa vaikka ajelisi takavedolla mutta napalukot päällä.

__________________
Vaikken mie mistään mittään tiijjäkkää!!
Isuzu D-Max 3.0 TDi AT -10,
Nissan King Cap -97 (ex), Suzuki Bandit 1250 -08, Toyota Crown -80 (siirtynyt ajasta ikuisuuteen)
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.03.2010, 12:28
hammart:n Avatar
hammart hammart ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.10.06
Sijainti: Kaavi
Viestit: 275
Perusasetus

No selkispähän tuokin hiukka..täytyy kurkata lähipäivinä mitä se on syöny ihteesä..
ja käyttöpelistähän tässä on kyse.
Tossa mettävehkeesstä mulla onkin automaattiset, jotka on hitsattu lukkoon.
__________________
-rust fetish-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.03.2010, 16:21
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Sitten kun olet saanut napalukon kasattua paikalleen (rengas edelleen ilmassa), niin pyöritä etukardaanista yhteen suuntaan,
kunnes tunnet kun napalukko menee päälle.
Tämän jälkeen renkutat renkaasta eteen- ja taaksepäin.
Napalukon pitää pysyä päällä koko ajan.

Pyöritä tämän jälkeen etukardaania siihen toiseen suuntaan.
Ensin napalukko menee pois päältä, ja kun pyörität vieläkin kardaania samaan suuntaan,
niin napalukon pitää mennä taas lukkoon. Se lukittuu sen toisen pyörimissuunnan puoleiselle reunalle.
Tämän jälkeen renkutat renkaasta eteen- ja taaksepäin.
Napalukon pitää pysyä päällä koko ajan.

Automaattinapalukoissa tämä ominaisuus on hyvä käyttöautossa, kun sen saa vapautettua auton kulkusuuntaa muuttamalla.
Pitää vaan muistaa jumipaikassa, että ei tee nopeita heijausliikkeitä kytkimen ja vaihteiden kanssa,
koska tuo napalukko menee aina ensin vapaalle ja sit vasta paukahtamalla lukittuu sinne toiseen pyörimissuuntaan. Eli kovista voimista on kyse!
Pitää aina ensin ottaa kytkimellä löysät pois ja vasta sitten terävä lähtö. Nopeat heijaukset vaihteiden kanssa on kiellettyjä toimenpiteitä.
Kytkimen kanssa voi heijata, kunhan pitää vaihteen päällä aina samaan suuntaan.

Tämän kaksisuuntaisen toiminnan ansiosta napalukot voi vaihtaa välillä puolelta toiselle, niin ne kuluu tasaisemmin ja kestää pidempään.

Tämän takia napalukkoja menee rikki, kun ei ymmärretä sen toimintaa...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.03.2010, 16:33
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nippan Näytä viesti
Noniin ja anteeksi kauhiasti mutta pitää vähäsen varastaa topikkia, vaikkei patrulliin liitykkään mutta king crappiin eli nissaniin kuitenkin!

Eli tuossa omassa alkaa oikean puolen AMV:n manuaalinen napalukko kahisemaan kun ajetaan napikset päällä mutta takavedolla!! Mishä mahtas vika olla?? Kertaalleen otettu napikset irti ja sillon oli just tämä oikeenpuolimmainen (eli apparin puoli) napalukko pulteistaan löysällä, kurkistus sisään, ei metallihilettä, pikkasen moottrolli öljyä 10-40W sisuksiin, huljuttelua ja takas kiinne molemmat.

Nyt taas kahisee, siitä jännä että antaa kuitenkin ajella pitkähkön huikosen ennenku alkaa kahisemaan, kylillä ajelusta ei vielä mutta kun esm. tästä lähtee ajelemaan kerimäelle ni alkaa vienosti kahajamaan!
Eli pitäskö nyt ruveta kurkistelemaan tuota laakerin kuntoa? Välystäkään ei ole nimeksikään pyöränlaakereissa

Ja kun kuitenkii nämä velhot täällä palstalla on kovasti väittäneet ettei talvella ole haittaa vaikka ajelisi takavedolla mutta napalukot päällä.
Yksi kahisevaa ääntä aiheuttava kohta tällaisessa tapauksessa voisi olla kuiva laakeri/pronssiholkki siellä vetonivelen ja pyörännavan välissä.
Riippuu vähän vuosimallista/akselistotyypistä, että minkälainen rakenne sieltä löytyy.

Jäykkäakselisessa kannattaa ensin painaa tuubillinen vaseliinia olkalaakerin nipoista, niin se vassu kyllä ajan kanssa ajautuu sinne em. väliinkin.

Pyöränlaakeri voi kuivuuttaan alkaa kahisemaan, mutta silloin jo pitäisi tuntua selvää klappia renkaasta ylös-alassuuntaan vemputtelemalla (rengas tunkattuna irti maasta).

Napalukkokin voi alkaa kuivuuttaan kahisemaan.
Ne joutuu melkein irrottamaan rasvausta varten, jos niissä ei ole sitä avattavaa korkkia/kantta.

Kyllä napalukot päällä voi ajella takavedollakin, mutta se aiheuttaa vaan tiheentynyttä huoltamisen ja rasvaamisen tarvetta,
koska koko etuvoimansiirto pyörii mukana koko ajan. Laiskassa koneessa toi näkyy polttoaineen kulutuksessakin väh. 1L/100km.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.03.2010, 20:01
hammart:n Avatar
hammart hammart ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.10.06
Sijainti: Kaavi
Viestit: 275
Perusasetus

Availin napalukot tossa päivällä ja rupesin asentamaan noita manuaalisia tilalle. Tai en saanut ku osat putsattua pelkästään. Kasaamaan pääsee ehkä huomenna kun pitää käydä ostaa oikeenlaista litkua sinne sisään.

Toinen manuaalilukoista oli yllätys yllätys jumissa. Purin sen atomeiksi ja hämmästelin ja kummastelin.
Eli tuo metalliholkki, joka työntää napalukon päälle oli jumissa tohon "kääntöpyörään", josta käsin käännetään. Lämmittämällä ja pienellä väkivallalla sain ne erkanemaan ja soikeiks tietty. Isäukko kärsivällisempänä "pyöristeli" osaset pyöreiks ja sai samalla ton kääntöpyörän halki..koitan huomenna tigillä hitsata sitä hiukka eheämmäksi ja sit rojut nippuun ja kokeilemaan. Jos siitä ei tuu kalua, nii sit täytyy ostaa yks manuaalinen napalukko jostai tai vähintään noi kääntömekanismin hilppeet.

Tulipa samalla piukattua tuo apparinpuolen pyöränlaakerikin, kun siinä oli jonkun verran väljää. Siinäkin taitaa osasyyllinen automaattilukon toimintaan. Vois koittaa myös vaihtaa lehtijousien takapuslat, jos sillä olis vaikutusta tuohon auton ohjauksen puoltamiseen..=)

__________________
-rust fetish-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.03.2010, 20:58
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nippan Näytä viesti
Noniin ja anteeksi kauhiasti mutta pitää vähäsen varastaa topikkia, vaikkei patrulliin liitykkään mutta king crappiin eli nissaniin kuitenkin!

Eli tuossa omassa alkaa oikean puolen AMV:n manuaalinen napalukko kahisemaan kun ajetaan napikset päällä mutta takavedolla!! Mishä mahtas vika olla?? Kertaalleen otettu napikset irti ja sillon oli just tämä oikeenpuolimmainen (eli apparin puoli) napalukko pulteistaan löysällä, kurkistus sisään, ei metallihilettä, pikkasen moottrolli öljyä 10-40W sisuksiin, huljuttelua ja takas kiinne molemmat.

Nyt taas kahisee, siitä jännä että antaa kuitenkin ajella pitkähkön huikosen ennenku alkaa kahisemaan, kylillä ajelusta ei vielä mutta kun esm. tästä lähtee ajelemaan kerimäelle ni alkaa vienosti kahajamaan!
Eli pitäskö nyt ruveta kurkistelemaan tuota laakerin kuntoa? Välystäkään ei ole nimeksikään pyöränlaakereissa

Ja kun kuitenkii nämä velhot täällä palstalla on kovasti väittäneet ettei talvella ole haittaa vaikka ajelisi takavedolla mutta napalukot päällä.
Luulin kans et ittellä kahisi napalukko/etuperästä joku hiacessa mutta oliki jarrupalat loppu edestä. oireet samat muuten.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.03.2010, 17:15
hammart:n Avatar
hammart hammart ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.10.06
Sijainti: Kaavi
Viestit: 275
Perusasetus

no nyt on kalikka hitsattu tigillä ja sorvattu turhat pois ja kierre viilattu auki..ja kulkee jouheesti..paskasta tuli kultaakin arvokkaampaa taas..
sellainen kymysys tuli mieleen, että kumminpäin nuo manuaalilukot pitää laittaa eli
kumpi tulee kummalle puolelle???

Jos ajatellaan kuskinpuoleista napalukkoa, niin meneekö se lukkoon vasta vai myötäpäivään?..äkkiseltään ku ajattelee, niin sen kuuluis mennä vastapäivään, niinkuin automaattilukonkin lailla (eli vapautuu myötäpäivään kiertyessä/käännettäessä)

vastausta odotellessa,sit pääsis kasaa lukot ja menoks..
__________________
-rust fetish-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.03.2010, 21:28
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lukases tämä vielä Ajatuksen kanssa läpi:

http://forums.offipalsta.com/showpos...0&postcount=12


Kummankin tyyppisen napalukon voit laittaa kummalle puolen autoa vaan,
ne toimii ihan samanlailla peilikuvanakin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.03.2010, 23:50
hammart:n Avatar
hammart hammart ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.10.06
Sijainti: Kaavi
Viestit: 275
Perusasetus

ahaa..eli sillä ei oo mitää väliä mitenpäin ne laittaa..selvä..huomenna kii ja kokeilee..
__________________
-rust fetish-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O:Patrolli komu O/M/V Ajoneuvot 6 10.08.2007 01:14
M:Patrolli-81 Hemi O/M/V Ajoneuvot 10 26.07.2007 11:24
M:Patrolli -Epeli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 12.06.2007 16:34
O:patrolli tapsa4x4 O/M/V Muut 0 23.08.2005 10:08
-88 3.3 TD patrolli, gonzo76 O/M/V Muut 0 08.03.2005 00:43


Sivu luotu: 17:52 (GMT +2).