Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.03.2010, 21:10
thp69 thp69 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.02.08
Sijainti: Kokkola, Finland.
Viestit: 9
Thumbs up

Muutama vuosi Jimny 2003 alla ykkösautona ja täytyy myöntää että kova rauta tiettyihin tarkoituksiin eli
huonoille teille ja kaupunkiin, auto on ollut kestävä,halpa huoltaa ja kohtuullinen kulutus 8-10L satasella.
Valitettavan pieni tankki vaikka huoltamoita joka nurkassa onkin. Itselläni tulee vähän kilometrejä vuodessa.

Autolla suhteelisen mukava ajaa maantiellä kun vauhti pysyy 80-100, mulla renkaina alla tällä hetkellä
3 kautta BFG MT 215/75 jotka toimineet hyvin ja pyörii alla ilman muutoksia ja vielä nopusmittarikin näyttää oikein!
Ensimmäistä kertaa ajan nyt talvella noilla renkailla, vaikka ei mitkään talvirenkaat olekkaan. (pärjää varovaisuudella)

Tässä muutamia omia mielipiteitä Jimnystä sekalaista käyttöä ajatellen:

+ Kestävä/varma tekniikka
+ Ketterä
+ Helpohko tuunata offikäyttöön?

- Ahdas
- Huurteenpoisto per...stä!
- Ei saa vetää "laillisesti" jarrutonta yli 350kg
- Kevyt -> tuuliherkkä
- Ei vakiona mitään lukkoa taka-akselilla

Nyt kun veivannut tuolla 4 vuotta niin kaupungissa loistava ja metsällä kuningas jos ei muuta kuin 1. kaveri mukana
ja ei hirveen pitkiä aseita! ... 8)
Olen kiertänyt sillä pohjois-Norjan ja hengissä selvittiin, käytän sitä myös maalla välillä traktorin korvikkeena.

Aikaisempia nelariauto kokemuksia on ollut 70-luvun tuunattu Range joka painii tietysti eri sarjassa.

Jos näillä kokemuksilla nyt pitäisi hankkia 1. auto jolla tekisin samat jutut ja enemmänkin niin vahvasti kallistuisin Subaru Foresteriin 2.0X bensa manuaali vehkeeseen jonka ehkä korottaisin 50mm ja pientä panssaria alle AT-renkailla niin
uskoisin että tulisi parempi kompromissi omia harrastuksia ajatellen. ;-) (Off-Road miehet ei saa nauraa...)

PS. Pelkään vielä etten kummiskaan luovu vielä Suikastani!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.03.2010, 21:41
jallu80:n Avatar
jallu80 jallu80 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.05
Sijainti: Vieremä, Finland.
Viestit: 698
Perusasetus

Viimeseen yks ääni lisää yleisautoks tuolle Suupparulle! On muuten yllättävän kyvykäs tuolla hangessakin. Enkä yritä väittää tuota maasturiks enkä oikeestaan edes suv:x. Mutta jos yhdellä autolla haluaa pärjätä niin pirun hyvä matkapeli ja ihan sama menemään tuolla meidän korkeuden huonosti auratuilla mehtäautoteillä kun esim. RAV4. Mutta tottahan Jimny on kuitenki enempi maasturin olonen vehe. Mutta jos ei oo haluissakaan offata niin miksi kärsis surkeista tieominaisuuksista? Kulutus tuolla suparulla on jossaki 6,5-7 litran tienoilla. Noin 400km:n reissun heitin just kaverin tuommosella kärri perässä ja en voi kuin kehua. Tänään käytiin metsäretki/kyrsänpaisto tuolla ja parikymmensenttisessä pöpperössä meni ilman pientä puolta huoletta. Tuo jakishan ei näissä hidasta kuin vissiin n. 10%, mutta eteenpäin se on sekin vs. ei alennuslootaa ollenkaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.03.2010, 21:58
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jallu80 Näytä viesti
Viimeseen yks ääni lisää yleisautoks tuolle Suupparulle! On muuten yllättävän kyvykäs tuolla hangessakin. Enkä yritä väittää tuota maasturiks enkä oikeestaan edes suv:x. Mutta jos yhdellä autolla haluaa pärjätä niin pirun hyvä matkapeli ja ihan sama menemään tuolla meidän korkeuden huonosti auratuilla mehtäautoteillä kun esim. RAV4. Mutta tottahan Jimny on kuitenki enempi maasturin olonen vehe. Mutta jos ei oo haluissakaan offata niin miksi kärsis surkeista tieominaisuuksista? Kulutus tuolla suparulla on jossaki 6,5-7 litran tienoilla. Noin 400km:n reissun heitin just kaverin tuommosella kärri perässä ja en voi kuin kehua. Tänään käytiin metsäretki/kyrsänpaisto tuolla ja parikymmensenttisessä pöpperössä meni ilman pientä puolta huoletta. Tuo jakishan ei näissä hidasta kuin vissiin n. 10%, mutta eteenpäin se on sekin vs. ei alennuslootaa ollenkaan.
Olikoha nyt pikkusen alakanttiin tuo kulutuslukema?

Isännällä oli tuommonen 2.0X Foresteri, muistaakseni 04/05, automaatilla, ja se nyt ei ainakaan menny alle 8 millään. Luopu siitä juurikin kulutuksen vuoksi, ku tahtoo 30tkm vuodessa tulla mittariin. Vai onko automaatti niin syöppö?? Toisekseen tahtoo olla joka auto 2 litrasella koneella se 10 pyörittelyssä, maantiellä toki vähemmän, mutta arkiajossa 6 alkavat lukemat on oikeasti pieniä, varsinki 4vetoselle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.03.2010, 22:08
jallu80:n Avatar
jallu80 jallu80 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.05
Sijainti: Vieremä, Finland.
Viestit: 698
Perusasetus

On! Siis se automaatti. Se kärri perässä Raaheen kelkka kyydissä ja mönkijä takas tullessa ei ihan sovi tuohon kulutukseen Mutta normi kulutus tuntuu jäävän noihin lukemiin. Kaveri kyllä on vielä pikkusen rauhallisempi ratissa ja on nyt kuulema jääny johonki 6-7 l lukemiin. Mutta minun ajossa menee se seittemän koko ajan. Kärrin kans 120-130 taulussa yöaikaan meni semmonen 12-13 litraa mutta talvikelissä ja vielä tuiskun jälkeen se lienee aika ymmärrettävää. Subarun tomaatista ei muutenkaan ole hirveen hyviä kuulunu, ainakaan merkkifoorumin sivuilla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.03.2010, 10:44
thp69 thp69 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.02.08
Sijainti: Kokkola, Finland.
Viestit: 9
Smile

Jos tämän ao. linkin takana olevaan Subaru-miehen virittelyihin ja safareihin on olleenkaan uskomista niin en häpeäisi
ottaa 1. autoksi Subaru Foresteria, jos joku väittää toisin tai on huonoja kokemuksia Foresterista, niin mielellään kuulisin kommentteja auton tekniikasta.

Linkki: [url]http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3172/1001/7928000081_large.jpg&imgrefurl=http://www.cardomain.com/ride/792800&usg=__pV5HmdKJEZ_UoUrgMIOTbwKvZVk=&h=431&w= 575&sz=90&hl=fi&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=ZDWt7onQ vTb8PM:&tbnh=100&tbnw=134&prev=/images%3Fq%3Dlifted%2Bforester%26um%3D1%26hl%3Dfi% 26sa%3DN%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.03.2010, 10:49
thp69 thp69 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.02.08
Sijainti: Kokkola, Finland.
Viestit: 9
Angry

Jos linkki ei toiminut niin tässä uudestaan?

http://images.google.fi/imgres?imgur...26tbs%3Disch:1

Tai laittaa googleen hakusanaksi Shane's Subaru Forester
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.03.2010, 14:51
Jyrays:n Avatar
Jyrays Jyrays ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.07
Sijainti: Ranska
Viestit: 64
Perusasetus

Komee Subaru... Ittellani oli joskus neliveto Subaru Leone farkku, tuli silla vedeltya isojakin autoja ojasta!

Mettassa jain aina kantoihin kiinni kun olin niin tottunut Wagoneerin maavaraan
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.03.2010, 15:30
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thp69 Näytä viesti
- Ei saa vetää "laillisesti" jarrutonta yli 350kg
Tämä ihmetytti kovasti minuakin, kun tässä hiljattain kävin tiedustelemassa jimnyn vetopainoa. Samurailla saa laillisesti vetää 550kg ja kuvittelin jimnyssä olevan suurempi vetopaino. Minusta aikamoinen miinus jimnylle...melkein pelkän kärrynkin vetäminen laitonta.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.10.2011, 21:45
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Nostellaanpa tätäkin taas esille.

Nimittäin Kingcabbi on taas rymyauton virassa, mutta se Jimny sen verta kuumetta nostattaa, että jahtiauton päivitys on vakavasti pohdinnassa. Olen ajatellu, et nuo on kaikki manuaaleja, mutta näkyy myös automaatteja olevan tarjolla. Oisko kellään kokemusta automaatti vastaan manuaali?

Ajotarkoitus:
Uudempia henkilöautoja ei viitti rymyyttää metässä, joten hirvenmehtuuseen jahtiautoksi, sekä mökille puunajoon yms. kevyeen offiin. Ajatuksena kutakuinki vakiokokoinen rengastus, mutta hieman karkeampana, ettei heti tukkeudu... Kuitenki tuolla joutus joskus pidempiä (250km) siirtymiä myös ajamaan.

Olen ymmärtänyt että manuaalivaihteisella viihtyy myös asfaltilla, ku huomioi auton luonteen, eli melua on, ja 80 miellyttävämpi mutta sataakin pääsee. Mites sitte automaagi? Susukin sivuilta vakoillut kulutuslukemien erot ei ole järin suuria, kuinka lie tosielämässä?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.10.2011, 22:11
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Automaatti on..


Ainaki eukko tykkää automaatista,ehkä myös muut "samanhenkiset" tykkää. No ei vaa,tomaatti on maastossa kätevämpi. Ei oo niin tarkka rengaskoosta ja en tiijä mut tuntuu et olis automaatissa tiheämpi jakoloota,voi olla et ei mut pääloota on tietenki tomaatissa harvempi. Nelilovinen on tomaatti ja ihan kivasti pelaa arkiajossakin,kulutuksessa oli muistaakseen ilmotettu parin desin ero/satasella.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.10.2011, 23:04
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Tuoltahan nuita uusien faktoja löytyy:
http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi...11_%281%29.pdf

Mitenhän paljon lie sitten tekniikka muuttunut vuosien varrella?

Nuita oikealta ohjattavia olen maailmalta kyttäilly. Niin suomessa, ruotsissa ku saksassaki niitten hintataso selkeästi muita alempi. Tuleva käyttö kuitenki sen verta vähäistä ja sen luontoista, ettei haittaa vaikka on "postiauto".
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.10.2011, 19:53
Tapsa Tapsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.03
Sijainti: Tuusula / Kuopio
Viestit: 214
Perusasetus

Itsellä oli automaatti-Jimny viitisen vuotta ja olin siihen todella tyytyväinen. Syy, miksi myin pois, oli pitkän maantiematkan kulkemisen tarpeen rankka kasvu. Siihen Jimny ei oikein sovellu, ainakaan korotetulla alustalla varustettuna.

Jos maastoon meinaat mennä, niin hommaa automaatti. Jimnyn kone on sen verran puhditon alakierroksilla, että vähänkään epätasaisemmassa paikassa kytkin on kovilla ja ajomukavuus melko syvältä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.11.2011, 17:10
JulmaJii:n Avatar
JulmaJii JulmaJii ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 142
Perusasetus

Täältä lainattu: http://www.katsastus.fi/index.php?op...stus&Itemid=82

-----------

Auto tulee muutoskatsastaa, jos:

vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm ja/tai,
renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi.

Noilla eväillä meni katsastukseen kesäkuussa 235/75/15 Goodyear Wrangler M/T:llä eikä katsuri tuumannu asiasta yhtään mitään.

Jos meinaatte korottaa Jimnyä esimerkiksi tuolla OME:n satsilla niin suosittelen lämpimästi, että laitatte etuakselin tukivarsiin epäkeskopuslat millä saa korjattua negatiivista Caster-kulmaa. Vaikuttaa siihen uraherkkyyteen ja vetelyyn muuten ihan perkeleesti. Epäkeskopuslia löytyy mm. tuolta: http://www.jimnybits.co.uk/shop/

Ite tilasin tuolta epäkeskopuslat ja pitemmät teräspunosjarruletkut ja kusti polki ne viikossa kotisuomeen. Jousten ja lautasten väliin änkesin vielä 1,25 tuumaa korottavat palaset eli kokonaiskorotus on nyt 3,25", en oo tosin vielä kokeillu mitä katsastusmies sanoo. Ajettavuus on jokatapauksessa vitusti paljo parempi noiden epäkeskopuslien kanssa.
__________________
JulmaJii, Tappaa talossa ja puutarhassa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.11.2011, 20:58
Tapsa Tapsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.03
Sijainti: Tuusula / Kuopio
Viestit: 214
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JulmaJii Näytä viesti
Jousten ja lautasten väliin änkesin vielä 1,25 tuumaa korottavat palaset eli kokonaiskorotus on nyt 3,25", en oo tosin vielä kokeillu mitä katsastusmies sanoo. Ajettavuus on jokatapauksessa vitusti paljo parempi noiden epäkeskopuslien kanssa.
Itsellä jousituksen korotus oli maltilliset 50 mm ja en koskaan saanut asennettua niitä epäkeskopuslia paikoilleen, koska tunsin pärjääväni ilmankin.

Puslapari on edelleen jouten, jos joku tuntee akuuttia tarvetta. Aktiivimyynnissä eivät ole, koska joskus omistuksessa saattaa vielä olla Jimny, sen verran siitä tykkäsin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suzuki Jimnystä offipeli? petr Tekniikka & Jutustelu 217 26.09.2012 08:08
Jimnystä OFFI-kone raw Linkit 0 08.09.2007 18:24
Kokemuksia automaatti-Suzuki Jimnystä? Tapsa Tekniikka & Jutustelu 0 15.05.2006 23:50
Kokemuksia POR-15:stä? Tapsa Tekniikka & Jutustelu 2 13.10.2005 23:08
Kokemuksia Suzuki Jimnystä Tapsa Tekniikka & Jutustelu 3 04.01.2004 10:16


Sivu luotu: 20:17 (GMT +2).