![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Muutama vuosi Jimny 2003 alla ykkösautona ja täytyy myöntää että kova rauta tiettyihin tarkoituksiin eli huonoille teille ja kaupunkiin, auto on ollut kestävä,halpa huoltaa ja kohtuullinen kulutus 8-10L satasella. Valitettavan pieni tankki vaikka huoltamoita joka nurkassa onkin. Itselläni tulee vähän kilometrejä vuodessa. Autolla suhteelisen mukava ajaa maantiellä kun vauhti pysyy 80-100, mulla renkaina alla tällä hetkellä 3 kautta BFG MT 215/75 jotka toimineet hyvin ja pyörii alla ilman muutoksia ja vielä nopusmittarikin näyttää oikein! Ensimmäistä kertaa ajan nyt talvella noilla renkailla, vaikka ei mitkään talvirenkaat olekkaan. (pärjää varovaisuudella) Tässä muutamia omia mielipiteitä Jimnystä sekalaista käyttöä ajatellen: + Kestävä/varma tekniikka + Ketterä + Helpohko tuunata offikäyttöön? - Ahdas - Huurteenpoisto per...stä! - Ei saa vetää "laillisesti" jarrutonta yli 350kg - Kevyt -> tuuliherkkä - Ei vakiona mitään lukkoa taka-akselilla Nyt kun veivannut tuolla 4 vuotta niin kaupungissa loistava ja metsällä kuningas jos ei muuta kuin 1. kaveri mukana ja ei hirveen pitkiä aseita! ... 8) Olen kiertänyt sillä pohjois-Norjan ja hengissä selvittiin, käytän sitä myös maalla välillä traktorin korvikkeena. Aikaisempia nelariauto kokemuksia on ollut 70-luvun tuunattu Range joka painii tietysti eri sarjassa. Jos näillä kokemuksilla nyt pitäisi hankkia 1. auto jolla tekisin samat jutut ja enemmänkin niin vahvasti kallistuisin Subaru Foresteriin 2.0X bensa manuaali vehkeeseen jonka ehkä korottaisin 50mm ja pientä panssaria alle AT-renkailla niin uskoisin että tulisi parempi kompromissi omia harrastuksia ajatellen. ;-) (Off-Road miehet ei saa nauraa...) PS. Pelkään vielä etten kummiskaan luovu vielä Suikastani!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Viimeseen yks ääni lisää yleisautoks tuolle Suupparulle! On muuten yllättävän kyvykäs tuolla hangessakin. Enkä yritä väittää tuota maasturiks enkä oikeestaan edes suv:x. Mutta jos yhdellä autolla haluaa pärjätä niin pirun hyvä matkapeli ja ihan sama menemään tuolla meidän korkeuden huonosti auratuilla mehtäautoteillä kun esim. RAV4. Mutta tottahan Jimny on kuitenki enempi maasturin olonen vehe. Mutta jos ei oo haluissakaan offata niin miksi kärsis surkeista tieominaisuuksista? Kulutus tuolla suparulla on jossaki 6,5-7 litran tienoilla. Noin 400km:n reissun heitin just kaverin tuommosella kärri perässä ja en voi kuin kehua. Tänään käytiin metsäretki/kyrsänpaisto tuolla ja parikymmensenttisessä pöpperössä meni ilman pientä puolta huoletta. Tuo jakishan ei näissä hidasta kuin vissiin n. 10%, mutta eteenpäin se on sekin vs. ei alennuslootaa ollenkaan.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Isännällä oli tuommonen 2.0X Foresteri, muistaakseni 04/05, automaatilla, ja se nyt ei ainakaan menny alle 8 millään. Luopu siitä juurikin kulutuksen vuoksi, ku tahtoo 30tkm vuodessa tulla mittariin. Vai onko automaatti niin syöppö?? Toisekseen tahtoo olla joka auto 2 litrasella koneella se 10 pyörittelyssä, maantiellä toki vähemmän, mutta arkiajossa 6 alkavat lukemat on oikeasti pieniä, varsinki 4vetoselle. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
On! Siis se automaatti. Se kärri perässä Raaheen kelkka kyydissä ja mönkijä takas tullessa ei ihan sovi tuohon kulutukseen
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jos tämän ao. linkin takana olevaan Subaru-miehen virittelyihin ja safareihin on olleenkaan uskomista niin en häpeäisi
ottaa 1. autoksi Subaru Foresteria, jos joku väittää toisin tai on huonoja kokemuksia Foresterista, niin mielellään kuulisin kommentteja auton tekniikasta. Linkki: [url]http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3172/1001/7928000081_large.jpg&imgrefurl=http://www.cardomain.com/ride/792800&usg=__pV5HmdKJEZ_UoUrgMIOTbwKvZVk=&h=431&w= 575&sz=90&hl=fi&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=ZDWt7onQ vTb8PM:&tbnh=100&tbnw=134&prev=/images%3Fq%3Dlifted%2Bforester%26um%3D1%26hl%3Dfi% 26sa%3DN%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jos linkki ei toiminut niin tässä uudestaan?
http://images.google.fi/imgres?imgur...26tbs%3Disch:1 Tai laittaa googleen hakusanaksi Shane's Subaru Forester |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Komee Subaru... Ittellani oli joskus neliveto Subaru Leone farkku, tuli silla vedeltya isojakin autoja ojasta!
Mettassa jain aina kantoihin kiinni kun olin niin tottunut Wagoneerin maavaraan ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tämä ihmetytti kovasti minuakin, kun tässä hiljattain kävin tiedustelemassa jimnyn vetopainoa. Samurailla saa laillisesti vetää 550kg ja kuvittelin jimnyssä olevan suurempi vetopaino. Minusta aikamoinen miinus jimnylle...melkein pelkän kärrynkin vetäminen laitonta
![]()
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nostellaanpa tätäkin taas esille.
Nimittäin Kingcabbi on taas rymyauton virassa, mutta se Jimny sen verta kuumetta nostattaa, että jahtiauton päivitys on vakavasti pohdinnassa. Olen ajatellu, et nuo on kaikki manuaaleja, mutta näkyy myös automaatteja olevan tarjolla. Oisko kellään kokemusta automaatti vastaan manuaali? Ajotarkoitus: Uudempia henkilöautoja ei viitti rymyyttää metässä, joten hirvenmehtuuseen jahtiautoksi, sekä mökille puunajoon yms. kevyeen offiin. Ajatuksena kutakuinki vakiokokoinen rengastus, mutta hieman karkeampana, ettei heti tukkeudu... Kuitenki tuolla joutus joskus pidempiä (250km) siirtymiä myös ajamaan. Olen ymmärtänyt että manuaalivaihteisella viihtyy myös asfaltilla, ku huomioi auton luonteen, eli melua on, ja 80 miellyttävämpi mutta sataakin pääsee. Mites sitte automaagi? Susukin sivuilta vakoillut kulutuslukemien erot ei ole järin suuria, kuinka lie tosielämässä? |
#10
|
|||
|
|||
![]() Automaatti on..
Ainaki eukko tykkää automaatista,ehkä myös muut "samanhenkiset" tykkää.
![]() ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Tuoltahan nuita uusien faktoja löytyy:
http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi...11_%281%29.pdf Mitenhän paljon lie sitten tekniikka muuttunut vuosien varrella? Nuita oikealta ohjattavia olen maailmalta kyttäilly. Niin suomessa, ruotsissa ku saksassaki niitten hintataso selkeästi muita alempi. Tuleva käyttö kuitenki sen verta vähäistä ja sen luontoista, ettei haittaa vaikka on "postiauto". |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Itsellä oli automaatti-Jimny viitisen vuotta ja olin siihen todella tyytyväinen. Syy, miksi myin pois, oli pitkän maantiematkan kulkemisen tarpeen rankka kasvu. Siihen Jimny ei oikein sovellu, ainakaan korotetulla alustalla varustettuna.
Jos maastoon meinaat mennä, niin hommaa automaatti. Jimnyn kone on sen verran puhditon alakierroksilla, että vähänkään epätasaisemmassa paikassa kytkin on kovilla ja ajomukavuus melko syvältä. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Täältä lainattu: http://www.katsastus.fi/index.php?op...stus&Itemid=82
----------- Auto tulee muutoskatsastaa, jos: vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm ja/tai, renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi. Noilla eväillä meni katsastukseen kesäkuussa 235/75/15 Goodyear Wrangler M/T:llä eikä katsuri tuumannu asiasta yhtään mitään. Jos meinaatte korottaa Jimnyä esimerkiksi tuolla OME:n satsilla niin suosittelen lämpimästi, että laitatte etuakselin tukivarsiin epäkeskopuslat millä saa korjattua negatiivista Caster-kulmaa. Vaikuttaa siihen uraherkkyyteen ja vetelyyn muuten ihan perkeleesti. Epäkeskopuslia löytyy mm. tuolta: http://www.jimnybits.co.uk/shop/ Ite tilasin tuolta epäkeskopuslat ja pitemmät teräspunosjarruletkut ja kusti polki ne viikossa kotisuomeen. Jousten ja lautasten väliin änkesin vielä 1,25 tuumaa korottavat palaset eli kokonaiskorotus on nyt 3,25", en oo tosin vielä kokeillu mitä katsastusmies sanoo. ![]()
__________________
JulmaJii, Tappaa talossa ja puutarhassa. |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Puslapari on edelleen jouten, jos joku tuntee akuuttia tarvetta. Aktiivimyynnissä eivät ole, koska joskus omistuksessa saattaa vielä olla Jimny, sen verran siitä tykkäsin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzuki Jimnystä offipeli? | petr | Tekniikka & Jutustelu | 217 | 26.09.2012 08:08 |
Jimnystä OFFI-kone | raw | Linkit | 0 | 08.09.2007 18:24 |
Kokemuksia automaatti-Suzuki Jimnystä? | Tapsa | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 15.05.2006 23:50 |
Kokemuksia POR-15:stä? | Tapsa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.10.2005 23:08 |
Kokemuksia Suzuki Jimnystä | Tapsa | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 04.01.2004 10:16 |